הרדיו הבין-לאומי של סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרדיו הבין-לאומי של סין
中国国际广播电台
פרטי התחנה
מדינה הרפובליקה העממית של סין
בעלות חברת המדיה של סין
תקופת הפעילות מ-1941 עריכת הנתון בוויקינתונים
אזורי קליטה ותדרים
אזור קליטה עולמי
www.cri.cn
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרדיו הבין-לאומי של סין (אנגלית: China Radio International - CRI, מנדרינית תקנית: 中国国际广播电台), היא תחנת רדיו, גוף תעמולה וחברת תקשורת ממשלתית של הרפובליקה העממית של סין, הממוקמת במערב העיר בייג'ינג. כאשר נוסדה החברה בדצמבר 1941 היא נקראה "רדיו פקינג", ובהמשך "רדיו בייג'ינג". זוהי אחת מתחנות הרדיו הפוריות בעולם, מאחר שהיא משדרת 1,520 שעות שידור בכל יום, ב-61 שפות שונות. CRI מפעילה כ-30 לשכות מחוץ לסין, בין היתר גם בעברית בישראל. בנוסף לשידורי הרדיו, מפעילה החברה אתרי אינטרנט במספר שפות, בהן עברית, וכן עמודים בפייסבוק וביוטיוב.

משימתו של הרדיו הבין-לאומי של סין היא קידום הידידות בין העם הסיני לבין הציבור הרחב בכל העולם. תוכניות הרדיו של CRI ואתרי האינטרנט שלה כוללים חדשות, פוליטיקה, כלכלה, מדע וטכנולוגיה, בידור, חברה ותרבות, טיולים ואוכל, וכן מידע אנציקלופדי על סין ומידע שימושי למבקרים בה.

כתחנת רדיו בבעלות ממשלתית, CRI מחויבת לעמדת הממשלה בנושאים שונים, כגון מעמדה הפוליטי של טאיוואן כחלק בלתי-נפרד מהרפובליקה העממית של סין.

ל-CRI יש את מערך שידורי החוץ המקיף ביותר ביבשת אסיה ומהגדולים בעולם, עם למעלה מ-50 משדרים לגלים קצרים בעלי יכולת לכסות את רוב כדור הארץ. בנוסף, ניתן לשמוע את שידורי CRI גם בשידורי AM.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידורי הרדיו הראשונים בסין התקיימו כבר בשנות ה-20 של המאה ה-20. עם זאת, ברוב משקי הבית בסין, ובעולם, לא היו עדיין מכשירי רדיו. בשנות ה-30, בהן כבר היו בסין כמה תחנות מסחריות, עדיין היה השימוש העיקרי בשידורי הרדיו לצרכים פוליטיים, ולעיתים קרובות ברמה מקומית ולא ארצית.

שידורי הניסיון הראשונים של הרדיו מטעם המפלגה הקומוניסטית הסינית עלו לאוויר בחודש מרץ 1940, ובכך הקדימו בשנתיים את תחנת השידור האמריקאית המקבילה, קול אמריקה. המשדר הובא ממוסקבה, בה כבר הייתה יכולת טכנולוגית מתאימה. עם זאת, רק מסוף 1945, לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה ניתן היה לבנות בשטח בסיס טכנולוגי שיאפשר פרישת השידורים לאזור גאוגרפי גדול יותר, והתוכניות מטעם המפלגה הקומוניסטית של סין הפכו לקבועות ורשמיות, עם שידורים של חדשות, הודעות רשמיות, אמנות ותוכניות ספרותיות.

ב-21 במרץ 2018, נוצרה צ'יינה מדיה גרופ, הקבוצה משמשת ארגון-על של מוסדות תקשורת ממשלתיים, על ידי מיזוג של שלושת הענקים בתחום: CCTV, רדיו סין הלאומי, ורדיו סין הבינלאומי.[1]

המחלקה לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מהמחלקות בחברה היא המחלקה לעברית. המחלקה מפעילה אתר אינטרנט בעברית, המספק תכנים שונים על סין. נכון ליוני 2021, עמוד הפייסבוק של הגרסה העברית עומד על כ-76,000 עוקבים. למחלקה שיתוף פעולה עם תוכניות טלוויזיה ישראליות כגון "הצינור", שבמסגרתו משודרים קטעים בנושא תרבות סין וחיי היומיום, בדרך כלל בהקשר היתולי או בידורי.

המחלקה העברית מנוהלת על ידי סיני שאינו דובר עברית. סגנו הוא סיני דובר עברית בשם שִי שְיָאוׂצִ'י (Xī Xiàoqí בפין-יין), הידוע בכינוי "איציק הסיני", שלמד עברית באוניברסיטת סין לתקשורת בבייג'ינג ולאחר מכן באוניברסיטת תל אביב. במסגרת עבודתו הוא עונה לשאלות של גולשים ישראלים בסרטונים קצרים בעברית.[2] במאמר שפורסם מטעם מרכז בגין-סאדאת עולה הצורך בגישה ביקורתית של המסרים מטעם "איציק הסיני", בהיותם חלק משידורי התעמולה של סין[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 中共中央印发《深化党和国家机构改革方案》 (בChinese (China)). NetEase. Xinhua News Agency. 21 במרץ 2018. אורכב מ-המקור ב-21 במרץ 2018. נבדק ב-9 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ השאלה הנשאלת ביותר בזמן המגיפה: מאיפה העברית שלך איציק?, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 15:45)
  3. ^ Roie Yellinek, The Chinese Penetration of Israeli Media, Begin-Sadat Center for Strategic Studies, ‏2020-02-21 (באנגלית)