הרוסים באים, הרוסים באים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרוסים באים, הרוסים באים
The Russians Are Coming, the Russians Are Coming
עטיפת אלבום הפסקול של הסרט
עטיפת אלבום הפסקול של הסרט
בימוי נורמן ג'ואיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי נורמן ג'ואיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ויליאם רוז עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה האל אשבי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלן ארקין
בריאן קית'
אווה מארי סיינט
קרל ריינר
Johnny Whitaker
מייקל ג'יי. פולארד
ווהן טיילור
Philip Coolidge
בן בלו
ג'ון פיליפ לואו
פול פורד
Sidney Clute
ג'ונתן וינטרס
תיאודור ביקל
לארי דיי. מאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'וני מנדל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וזף פ. בירוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מיריש הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 בספטמבר 1966 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 125 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרוסים באים, הרוסים באיםאנגלית: The Russians Are Coming, the Russians Are Coming) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת הקומדיה, שהופק ב-1966 בבימויו של נורמן ג'ואיסון. בסרט מככבים קרל ריינר, אווה מארי סיינט, אלן ארקין (בתפקידו הקולנועי הגדול הראשון), בריאן קית', תיאודור ביקל, ג'ונתן וינטרס ופול פורד.

הסרט מבוסס על הספר The Off-Islanders מאת נתניאל בנצ'לי (Nathaniel Benchley) מ-1961.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי ואלן ארקין זכה על המשחק בו בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בקומדיה או סרט מוזיקלי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוללת סובייטית מתקרבת יתר על המידה לחופי ניו אינגלנד שבמזרח ארצות הברית ונתקעת על שרטון מול אחד האיים הקרובים לחוף. בחיפוש דרך לחילוץ, יורדת לחוף בחשאי קבוצת מלחים מהצוללת בפיקודו של סגן רוזאנוב (אלן ארקין). הם מסתבכים באי בסדרת מפגשים מוזרים ומצחיקים עם תושבי המקום. בהמשך, נחלצת הצוללת מהשרטון וגולשת לתוך נמל האי במטרה לאסוף את אנשיה. בשיאו של הסרט עולה המתח כששני הצדדים, הרוסים והאמריקאים, מאיימים זה על זה בנשק חם. המצב המסוכן מסתיים כאשר ילד מקומי מחליק מגג ביתו ונותר תלוי בין שמיים לארץ; אז מתגייסים להצלתו כולם ביחד. בעקבות החוויה המשותפת מחליטים התושבים ללוות את הצוללת בסירותיהם כדי שתצליח לחזור ללב ים בבטחה, למרות הופעתם של מטוסי קרב אמריקאים בשמיים.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרטי הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שעלילת הסרט מתרחשת מול חופי מסצ'וסטס הוא צולם בצפון קליפורניה, בעיקר בעיירת החוף מנדוצ'ינו, וסצנות הנמל צולמו בעיר החוף פורט בראג. בשל הצילום בחוף המערבי צולמה סצנת השחר בפתיחת הסרט למעשה בשעת דמדומים, דרך מסנן ורוד.

צי ארצות הברית סירב לאפשר שימוש באחת מצוללותיו לצורך הצילומים ואף לא הסכים להבאת צוללת רוסית למטרה זו. לפיכך נאלצו המפיקים להשתמש בדגם מבוים של צוללת. לעומת זאת השתתפו בצילומים מטוסי קרב F-101 של חיל האוויר של ארצות הברית.

פס הקול לסרט הופק על ידי המלחין ג'וני מנדל (Johnny Mandel) ושילב בין היתר שירי עם רוסים. המעצב הגרפי פבלו פרו (Pablo Ferro) יצר את קטע הפתיחה לסרט, שבו מוצגים לסירוגין דגל ארצות הברית וסמל הפטיש והמגל הסובייטי, על רקע מוזיקה המשלבת את השיר יאנקי דודל דנדי עם השיר הרוסי המוכר פוליושקו-פוליֶה (Полюшко-поле).

חלק ניכר מהדיאלוגים בסרט היו ברוסית, שפה אותה דיברו במבטא נכון רק קומץ שחקנים בארצות הברית בעת ההיא. אלן ארקין בלט בסרט במבטאו הרוסי, שפה אותה למד בבית הוריו שהיו יהודים ממוצא אוקראיני-רוסי. גם השחקן תאודור ביקל, מפקד הצוללת, הצטיין בהגייה הרוסית, הגם שכלל לא ידע את השפה, כמו גם המוזיקאי אלקס חסילב (Alex Hassilev), ששיחק מלח בצוללת.

קבלת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה להערכה בקרב המבקרים ואף להצלחה מסחרית. תקציב ההפקה של הסרט עמד על 3.9 מיליון דולר והוא השיג הכנסות של 21.69 מיליון דולר.

לטענת הבמאי נורמן ג'ואיסון הייתה לסרט, שהוקרן בעיצומה של המלחמה הקרה, השפעה הן בוושינגטון והן במוסקבה. זה היה אחד הסרטים המעטים באותה עת שהציג את הרוסים באור חיובי. הסנאטור ארנסט גרינינג מן המפלגה הדמוקרטית הזכיר אותו בנאום בקונגרס, והוא הוצג גם לשלטונות הקרמלין. לטענת ג'ואיסון, כשהוקרן הסרט בכינוס איגוד כותבי הסרטים הסובייטי הוא ריגש את הבמאי סרגיי בונדרצ'וק עד דמעות.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט, שחקניו ויוצריו עוטרו במספר פרסים:

מועמדויות לפרסים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]