הריגת איאד אל-חלאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הריגת איאד אלחלאק)

הריגתו של איאד אל-חלאק היא אירוע שהתרחש ב-30 במאי 2020, בו נורה למוות תושב מזרח ירושלים, איאד אל-חלאק, צעיר פלסטיני שאובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך[1], בידי שוטרי משמר הגבול, שחשדו שהוא מחבל. בבית המשפט המחוזי בירושלים זוכה השוטר היורה לאחר שהתקבלה טענתו להגנה עצמית מדומה בשל טעות במצב הדברים[2].

פרטי המקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איאד אל-חלאקערבית: إياد الحلاق; בתעתיק מדויק: איאד אלחלאק) היה גבר פלסטיני בן 32 שאובחן על הרצף האוטיסטי והיה מאושפז במרכז עמותת "אלווין" המיועד לצעירים עם מוגבלות בעיר העתיקה בירושלים, אליו היה מגיע מדי יום[3].

ב-30 במאי 2020, סמוך לשעה 6:00 בבוקר, הבחינו שני שוטרים באל-חלאק והתנהגותו עוררה אצלם חשד. במצלמות האבטחה נראה איאד הולך מספר צעדים ברחוב שער האריות, ולפתע פונה שמאלה אל מתחת לקשת האבן המובילה לשער השבטים. לאחר כ-8 שניות חזר לרחוב שער האריות כשהוא מביט לצדדים, ידו הימנית מורמת מעט, והמשיך ללכת ברחוב. השוטרים חשבו שהם רואים את אל-חלאק מחזיק אקדח בידו ומתצפת לעברם. הם דיווחו בקשר על מחבל עם אקדח ורצו לכיוונו. בתגובה, הוא נמלט ונעלם מעיניהם.

בעקבות הדיווח, מפקד במשמר הגבול שהיה במשמרת באותה שעה רץ וזיהה את אל-חלאק ברחוב ויה דולורוזה. הוא עקף את שני השוטרים וצעק לו לעצור. אל-חלאק המשיך לרוץ, והמפקד ירה לעברו שני כדורים, שלא פגעו בו. אל-חלאק נכנס בבהלה למתחם אשפה סמוך, שאינו מתועד במצלמות. לוחם מג"ב נוסף שהגיע ונכנס למקום ירה לעבר אל-חלאק ופגע בפלג גופו העליון בכדור אחד. כתוצאה מהירי אל-חלאק נפל לרצפה. לאחר ששאר הכוחות הגיעו למקום וקראו להפסיק את הירי, זיהה הלוחם את איאד מבצע תנועה, ופירש זאת כניסיון לשלוף אקדח. הלוחם ירה באל-חלאק בשנית ופגע בפלג גופו העליון בכדור נוסף[4].

ורדה אבו חדיד, מדריכה מטעם מרכז אלווין, אמרה ששמעה את היריות ולכן נכנסה לחדר האשפה לפני אל-חלאק. לדבריה, הוא צלע אחריה לחדר האשפה ”והיה שרוע על הרצפה, גוסס וצועק: 'אני איתה. אני איתה'. החייל צורח עליו: 'תן ת'נשק. תן ת'נשק' [...] דיברנו אני והחיילים. חמש, שש דקות דיברנו. אמרתי להם: 'אני עובדת במרכז לבעלי צרכים מיוחדים. איאד מטופל שלי. אין נשק. יש לו תעודה בכיס. תבדקו את התעודה'. [...] ואז הם ירו בו שוב, אחרי חמש דקות, מול העיניים שלי. שמעתי שלושה כדורים. אולי שניים. לא הייתי מרוכזת.”

לדברי המדריכה, לאחר שנקבע מותו של אל-חלאק ערכו חיפוש על גופה ולקחו אותה לתחנת משטרה, שם עברה חיפוש בהפשטה לפני שנלקחה לחקירה במגרש הרוסים[5][6].

הליכים משפטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר האירוע ערכה המשטרה חיפוש בביתו[7].

שני השוטרים שהיו מעורבים באירוע נחקרו באזהרה במח"ש, וצו איסור פרסום הוטל על שמם וזהותם[8][9][10].

אף על פי שברחוב בו נורה אל-חלאק מוצבות מספר מצלמות אבטחה[11], המשטרה לא פרסמה במשך זמן רב את תיעוד הירי[12]. לדברי מח"ש והמשטרה, הירי לא נקלט במצלמות האבטחה. למרות זאת, באפריל 2021 פורסם תיעוד ממצלמות האבטחה בו נראים השוטרים פותחים בריצה אחרי אל-חלאק בכלי נשק שלופים[13].

ב-26 באוגוסט נסגר שער האשפות שבעיר העתיקה לשם שחזור אירוע הירי באל-חלאק[14], כחלק מחקירת האירוע המתנהלת במח"ש.

אמו של איאד אל-חלאק לאחר זיכוי השוטר היורה

ב-22 בספטמבר הגישה משפחתו של אל-חלאק עתירה לבג"ץ כנגד מח"ש וכנגד פרקליטות המדינה, בה היא מבקשת מאלה להסביר מדוע עדיין לא התקבלה החלטה בדבר העמדתם לדין של החשודים בירי[15].

ב-16 ביוני 2021 הוגש כתב אישום נגד השוטר שירה פעמיים באל-חלאק, באשמת המתה בקלות דעת[16]. ב-6 ביולי 2023 זיכה בית המשפט המחוזי בירושלים את השוטר מהעבירה, וקבע שהשוטר פעל מתוך "הגנה עצמית מדומה", כלומר טעות במצב הדברים שגרמה לו לחשוב שנשקפת מאל-חלאק סכנה מיידית[2]. הפרקליטות החליטה שלא להגיש ערעור על פסק הדין. משפחתו של אל-חלאק עתרה לבג"ץ כנגד החלטת הפרקליטות. באפריל 2024 דחה בג"ץ את העתירה.[17]

תגובות של אנשי ציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט לזכרו של אל-חלאק בהפגנה בכיכר רבין נגד סיפוח יהודה ושומרון, 6 ביוני 2020

הריגתו של איאד אל-חלאק עוררה זעם רב בקרב הציבור הערבי[8][18]. ח"כ איימן עודה הגדיר את האירוע כרצח[19], וח"כ אחמד טיבי תיאר את האירוע כפשע חמור[20]. גם בציבור היהודי נמתחה ביקורת רבה על הריגתו[21][22][23].

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, הביע צער על מותו של אל-חלאק והוסיף: ”עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים. הם נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים, תוך סכנה תדירה לחייהם.”[24] אוחנה אף תכנן לבקר את המשפחה השכולה, אך ביטל את הביקור בשל התנגדות האב[25].

ראש הממשלה החלופי, בני גנץ, אמר בישיבת הממשלה: ”אנחנו ממש מצטערים על המקרה. אני בטוח שהנושא יתוחקר מהר ויוסקו ממנו מסקנות.”[26]

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וארגון "בזכות" הגיבו בדרישת מתן הכשרה להתמודדות עם אנשים עם מוגבלות, לכלל השוטרים[27][28].

נטיעת עץ זית על ידי מקבלי שירות מאלווין ישראל לזכרו של איאד אלחלאק
נטיעת עץ זית על ידי מקבלי שירות מאלווין ישראל לזכרו של איאד אל-חלאק

רבה של ירושלים לשעבר, הרב אריה שטרן, הגיע בימי האבל לביקור ניחומים בלוויית משלחת של נציגי עיריית ירושלים. הם התקבלו על ידי המשפחה, השייח איברהים אבו אל אווהא משכונת ראס אל עמוד ומוכתר הכפר סילוואן דאוד סיאם[29].

חבר הכנסת לשעבר מהליכוד, יהודה גליק, גינה את הרג הצעיר והגיע לנחם את משפחתו. בצאתו מבית המשפחה, הוא הותקף ופונה לבית החולים שערי צדק כשמצבו מוגדר קל[30].

שבוע לאחר המקרה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה:
”מה שקרה עם איאד אל-חלאק זו טרגדיה. זה אדם עם מוגבלויות, עם אוטיזם, שנחשד - אנחנו יודעים שלא בצדק - בהיותו מחבל במקום מאוד רגיש. אני יודע שעושים את הבדיקות. כולנו משתתפים בצערה של המשפחה. זה חובק את הציבור הישראלי כולו וגם ממשלת ישראל כולה. אני מצפה לבדיקות המלאות שלכם בעניין הזה. כמובן שזה לא מצדיק את ההתנפלות הפרועה הזו נגד חבר הכנסת לשעבר גליק.”[31]

בפברואר 2022 בעת שהתקיים בירושלים דיון במשפטו של השוטר, עמדו ראש מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר ומספר מאנשיו מול בית המשפט בקריאות "שוטר לא פושע"[32]. בן גביר צעק על אמו של אל-חאלק ”לכי מכאן, את מחבלת”[33].

השפעת האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיח ציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היותו של איאד אל-חלאק צעיר על הרצף האוטיסטי הביא לרחש בקרב קהילת האוטיסטים ובני משפחותיהם, במאמרי דעה ותגובה שפורסמו ברשת וניסו לתאר את מצוקתו ברגעיו האחרונים[34]. מותו הטרגי העלה לכותרות בין היתר את אחד האתגרים הגדולים של צעירים אוטיסטים: התמודדות עם שונות נוירולוגית בסביבת אנשים שאינם מכירים את הלקות או מתקשים לזהותה. על רקע האירוע התקיים שיח ער בנושא, ברשתות החברתיות ובתקשורת, בניסיון להבין ולהסביר את התופעה ודרכי ההתמודדות עמה[35][36].

הקמת ועדה בין-משרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על רקע האירוע ובעקבות שורת מקרים שבהם נפגעו אנשים עם מוגבלויות על ידי גורמי אכיפה, הוקמה ועדה בין-משרדית ביוזמתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין ובראשותו של מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן, לשיפור התמודדות כוחות האכיפה במפגש עם אנשים עם מוגבלויות[37][38].

לוועדה הוקמו שלוש ועדות משנה, בהן נציגים של משרדי העבודה והרווחה, המשפטים, הבריאות, החינוך, בית הנשיא, וכן אנשים עם מוגבלות, ארגונים חברתיים ואנשי מקצוע. ועדות המשנה קיימו עם הקמתן כמה דיונים בהשתתפות נציגי המשרד לביטחון הפנים והמשטרה. במהלך אוגוסט 2020 הפסיקו להשתתף בוועדות הללו נציגי המשטרה והמשרד לביטחון פנים, דבר אשר גרר ביקורת מצד גורמים המשתתפים בוועדה[39].

בין המלצות הוועדה, בנוכחות שר המשפטים, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, ומ"מ המפכ"ל, הוסכם שיש להוסיף להכשרת השוטרים יחידת לימוד בנושא סימני זיהוי של אנשים עם מוגבלות, ולהגביר את כלל ההדרכות בנושא מפגש עם בעלי מוגבלויות בכל מגזרי השיטור, סיור ומג"ב. הוסכם שיחידות לימוד אלו יכתבו בשיתוף אנשי מקצוע ממשרד הבריאות ומשרד הרווחה[40].

הפגנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך חודשים לאחר הריגתו של אל-חלאק, התקיימו הפגנות נגד אלימות משטרתית במספר מקומות ברחבי הארץ. הפגנות בשם "צדק לאיאד" נערכו בשער שכם, ביפו, ומול ביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בתל אביב[41][42][43]. הפגנות נוספות נערכו בירושלים ובחיפה, תחת הסיסמה "חיי פלסטינים חשובים", באופן הקושר את הפרשה לרצח ג'ורג' פלויד ולתנועת "חיי שחורים חשובים"[44][45]. במקביל התקיימה הפגנה מול משרדי מח"ש בירושלים בדרישה לפרסם את הסרטון המתעד את מותו של אל-חלאק[37]. בהפגנה שהתקיימה בכיכר רבין נגד הסיפוח והחלת תוכנית טראמפ, בה השתתפו אלפי מפגינים נערכה דקת דומיה לזכרו של אל-חלאק[46][47].

עם התפתחות המחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש והמחאה נגד בנימין נתניהו, החלו להישמע גם בהן קריאות "צדק לאיאד", לצד הקריאה "צדק לסלומון טקה"[48][49].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הריגת איאד אל-חלאק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד ג׳וש בריינר וניר חסון, נפתח משפטו של השוטר שהואשם בהמתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק, באתר הארץ, 27 בפברואר 2022
  2. ^ 1 2 גלעד כהן, השוטר שירה באיאד אל-חלאק זוכה מהמתה בקלות דעת, הוריו זעקו: "אין צדק", באתר ynet, 6 ביולי 2023;
    ת"פ (ירושלים) 40172-06-21 מדינת ישראל נ' פלוני, ניתן ב-6 ביולי 2023
  3. ^ אביחי חיים, "כולם התגייסו כדי להוציא את איאד לקהילה – היו לנו הרבה תקוות לגביו", באתר שווים, 31 במאי 2020
  4. ^ אלי סניור, גלעד כהן ואיתי בלומנטל, השוטר בחקירה: "צעקתי 'חדל אש'; הוא ביצע תנועה חשודה - ונורה", באתר ynet, 30 במאי 2020
  5. ^ גדעון לוי, המדריכה צעקה "הוא נכה", איאד צעק: "אני איתה". אך השוטרים שאלו "איפה הרובה" – וירו בו, באתר msn, ‏3 ביוני 2020
  6. ^ רצח אלחלאק: עדותה המצמררת של המטפלת שליוותה את איאד, מאת: יובל אברהם 6.6.2020 באתר שיחה מקומית
  7. ^ יוסי אלי, אבי הצעיר שנורה בי-ם: "כל בוקר ראה את השוטרים בדרכו לבי"ס", באתר חדשות 13, 30 במאי 2020
  8. ^ 1 2 דוד ליבוביץ, סערה: צעיר ערבי בעל צרכים מיוחדים נורה בשוגג למוות, באתר חרדים10, 30 במאי 2020
  9. ^ משה נוסבאום, ‏זעם על מותו של הצעיר בירושלים; איימן עודה: "זה רצח", באתר ‏מאקו‏, 30 במאי 2020
  10. ^ אלון חכמון, ‏נתיחת גופת הפלסטיני מירושלים: מותו נגרם מירי שבוצע לעבר מרכז גופו, באתר מעריב אונליין, 31 במאי 2020
  11. ^ 103FM, ‏פרקליט משפחת האוטיסט שנורה למוות: "הוא לא היווה סכנה לשוטרים", באתר מעריב אונליין, 31 במאי 2020
  12. ^ חסן שעלאן ואיתי בלומנטל, אימו של איאד אל-חלאק: "המשטרה מנסה להעלים את תיעוד הירי", באתר ynet, 13 ביוני 2020
  13. ^ ערוץ 7, פרשת איאד אל-חלאק: תיעוד חדש מהזירה, באתר ערוץ 7, 22 באפריל 2021.
  14. ^ אלון חכמון, ‏הרג איאד-אל חאלק: שער האשפתות נסגר לטובת שחזור האירוע, באתר מעריב אונליין, 26 באוגוסט 2020
  15. ^ משפחתו של איאד אל-חלאק עתרה לבג"ץ נגד מח"ש והפרקליטות, באתר כאן-תאגיד השידור הישראלי
  16. ^ גלעד כהן, חיים גולדיטש, "נורה כשהוא בגבו לקיר": השוטר שירה למוות בבעל צרכים מיוחדים עומד לדין, באתר ynet, 16 ביוני 2021
  17. ^ בג"ץ 6630/23 רנאא חלאק ואחרים נ' המחלקה לחקירות שוטרים ואחרים, ניתן ב־11 באפריל 2024
  18. ^ סבי יאפא, שוטרי מג"ב: יחידת שיטור או יחידת חיסול?, באתר הארץ, 2 ביוני 2020
  19. ^ ח"כ איימן עודה לשר אוחנה: רצחתם את איאד אל-חלאק – אתה חייב להתפטר, באתר חד"ש, 2 ביוני 2020
  20. ^ אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן, אחמד טיבי: "הסיבה שהשוטרים ירו בקלות באדם חסר ישע - דרייב, מורעלות וחינוך", באתר ynet, 1 ביוני 2020
  21. ^ אתר למנויים בלבד מאמר מערכת, דמו בראשו, באתר הארץ, 31 במאי 2020
  22. ^ אתר למנויים בלבד רוגל אלפר, חייו וזמניו של איאד אל־חלאק, באתר הארץ, 31 במאי 2020
  23. ^ סלעית מבטח, איאד אל-חלאק מת. אז מי בעצם חי בבועה?, באתר ynet, 3 ביוני 2020
  24. ^ אלון חכמון, ‏השר אוחנה: ״משתתף בצער המשפחה, אך מוקדם לחרוץ דינם של השוטרים״, באתר מעריב אונליין, 30 במאי 2020
  25. ^ אברהם בלוך, ‏ברגע האחרון: ביקורו של אמיר אוחנה אצל משפחת אל-חלאק בוטל, באתר "סרוגים", 3 ביוני, 2020
  26. ^ גנץ על הרג הפלסטיני בירושלים: "ממש מצטערים על המקרה, בטוח שיוסקו מסקנות", באתר הארץ, 31 במאי 2020
  27. ^ נדרשת פעילות נרחבת של הדרכת כוחות הביטחון בנוגע לאנשים עם מוגבלות ורכישת כלים לזיהוי והתמודדות במצבים אלו, בעמוד הפייסבוק של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, 31 במאי 2020
  28. ^ ביום שבת נהרג איאד אל-חלאק, אדם עם אוטיזם כתוצאה מירי שוטרים, בעמוד הפייסבוק של ארגון בזכות, 2 ביוני 2020
  29. ^ מות הילד המיוחד: רב העיר ירושלים הגיע לביקור תנחומים במזרח העיר, בנצי לייזרוביץ, 02 ביוני 2020, באתר קול-חי.
  30. ^ משה נוסבאום וענבר טויזר, ‏יהודה גליק הוכה כשיצא מבית משפחת הצעיר שנורה למוות בירושלים, באתר ‏מאקו‏, 4 ביוני 2020
  31. ^ אתר למנויים בלבד נעה לנדאו, נתניהו: מה שקרה עם איאד אל-חלאק זו טרגדיה, מצפה לבדיקה מלאה, באתר הארץ, 7 ביוני 2020;
    טל שניידר, ‏נתניהו בישיבת הממשלה: מביע צער על הרג איאד אלחלק, באתר גלובס, 7 ביוני 2020
  32. ^ בן גביר בקריאות תמיכה בשוטר שהרג את אל-חאלק
  33. ^ איתמר בן גביר מפגין לתמיכה בזיכוי השוטר שהרג את איאד אל חאלק, וצועק על אימו
  34. ^ אתר למנויים בלבד רוגל אלפר, חייו וזמניו של איאד אל־חלאק, באתר הארץ, 31 במאי 2020
    סלעית מבטח, איאד אל-חלאק מת. אז מי בעצם חי בבועה?, באתר ynet, 3 ביוני 2020
    אביעד פרידמן, ‏לגדל ילד אוטיסט: ניחום אבלים אצל הוריו של איאד אל חאלק, באתר כיפה, 4 ביוני 2020
    רוחמה וייס, "אני לא יכולה לנשום": אמהות בוכות, באתר ynet, 5 ביוני 2020
  35. ^ דיצה ענתבי-צחור, ‏איך לזהות אדם על הרצף גם אם לא מכירים אותו, באתר ‏מאקו‏, 4 ביוני 2020
  36. ^ גלי וינרב, ‏"יש כנראה המון סוגים של אוטיזם שאנחנו לא מצליחים לאפיין", באתר גלובס, 6 ביוני 2020
  37. ^ 1 2 איתמר אייכנר, הוקמה ועדה לשיפור התמודדות המשטרה עם בעלי צרכים מיוחדים: "זה החוב שלנו כלפיהם", באתר ynet, 9 ביוני 2020
  38. ^ אברמי טורם, כך נמנע אלימות משטרתית כלפי אנשים עם מוגבלויות, באתר כלכליסט, 12 ביוני 2020
  39. ^ מאיה הורודניצאנו‏, המשטרה הפסיקה להשתתף בוועדה להתמודדות עם בעלי מוגבלויות: "פספוס הזדמנות", באתר וואלה!‏, 12 באוגוסט 2020
  40. ^ נהלים חדשים במשטרה למפגשים עם בעלי מוגבלויות, 14 ביוני 2020 באתר כיפה.
  41. ^ אורן זיו, הפגנות בישראל ובגדה במחאה על רצח אל-חלאק, 10 עצורים בי-ם, באתר שיחה מקומית, ‏9 ביוני 2020
  42. ^ אלון חכמון, ‏עימותים אלימים בין מאות מפגינים לשוטרים במחאה על הרג איאד אל-חלאק, באתר מעריב אונליין, 9 ביוני 2020
  43. ^ אתר למנויים בלבד ניר חסון, קרובי הפלסטיני שנורה למוות: "הוא אפילו לא הבדיל בין יהודים לערבים", באתר הארץ, 31 במאי 2020
  44. ^ יואב איתיאל ומאיה הורודניצ'אנו‏, "חיי פלסטינים חשובים": מאות מחו בי-ם ובחיפה על הירי בעיר העתיקה, באתר וואלה!‏, 2 ביוני 2020
  45. ^ אורן זיו, מפגינים בת"א, חיפה וי-ם: חיי שחורים ופלסטינים חשובים, באתר שיחה מקומית, ‏3 ביוני 2020
  46. ^ אורן זיו, אלפי מפגינים בת"א נגד הסיפוח: "עצרו את האפרטהייד", באתר שיחה מקומית, ‏6 ביוני 2020
  47. ^ דנה ירקצי, יואב איתיאל ולירן לוי‏, אלפים הפגינו בתל אביב נגד הסיפוח: "לעצור את האסון", באתר וואלה!‏, 6 ביוני 2020
  48. ^ המחאה נמשכת במלוא העוז: 15 אלף מפגינים בבלפור, באתר שיחה מקומית, ‏8 באוגוסט 2020
  49. ^ יעל מרום, מהפכת בלפור: הם באמת לא ימין ולא שמאל, באתר הארץ, 5 באוגוסט 2020