הרכבת התחתית של דונצק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרכבת התחתית של דונצק
מידע כללי
מדינה אוקראינה
עיר דונצק עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על הקו
רוחב המסילה 1520 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תרשים הקו
עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרכבת התחתית של דונצקאוקראינית: Донецьке метро) היא רכבת תחתית מתוכננת בעיר דונצק, אוקראינה. העבודות על בניית הרכבת החלו ב-1993 והושעו באופן זמני ב-2011. אם קו זה ייבנה לבסוף, הוא יהפוך לקו הרכבת התחתית החמישית באורכה באוקראינה (לאחר הרכבת התחתית של קייב, חרקוב, דניפרו וקריבי ריה (אנ')). לחלופין, קיימות גם תוכניות לבניית רכבת קלה ברחבי העיר במקום הרכבת התחתית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל עיר אחרת בחברה הסובייטית, כאשר אוכלוסיית דונצק הגיעה לכמיליון תושבים בשנות ה-80 של המאה ה-20, היא הפכה לזכאית למערכת רכבות תחתיות משלה. התוכנית הראשונה לבניית הרכבת הוצגה לציבור הרחב במהלך 1984, אך עבודות הבנייה לא החלו באופן מיידי. רק לאחר שאוקראינה זכתה בעצמאותה ב-1991, העבירה ממשלת אוקראינה החלטה ב-30 בדצמבר 1991 שאמרה כי "יש להתחיל את העבודות על הרכבת התחתית בדונצק". תהליך התכנות החל לבסוף ב-1993, והעבודה בשטח תוכננה להתחיל גם היא באותה השנה, כשתאריך היעד נקבע ל-2002.[1]

עם זאת, ב-1995 נדחה תאריך היעד לפתיחת הרכבת התחתית ל-2005, עקב בעיות תקציביות שפקדו את המועצה העירונית. ב-5 בספטמבר 1997 הורה ראש ממשלת אוקראינה, ולארי פוסטובויטנקו (אנ'), כי על קו הרכבת הראשון בעיר להיפתח לציבור "תוך 8 שנים" (כלומר, עד 2005). בשנת 2000 החלו עבודות הבנייה בפועל בארבע מתוך ששת התחנות בעיר. לֹא זוֹ אַף זוֹ, היות שמצבה הכלכלי של עיריית דונצק לא השתפר עם חלוף הזמן, עובדי בניית התחנות לא זכו לתשלום לאחר שבעה חודשי עבודה בלבד, ותהליך הבנייה פסק. עד שלב זה, הוצאו כ-300 מיליון הְרִיבְנְיָה (מעט פחות מ-300 מיליון שקלים חדשים של תחילת שנות ה-2000).[2]

בשנת 2004 הבטיחה ממשלת אוקראינה כי בניית המטרו תסתיים ב-2010. ב-18 באפריל 2007 החליטה מועצת היועצים של אופ"א בישיבתה בקרדיף שבויילס כי יורו 2012 יתקיים באירוח של פולין ואוקראינה, מה שהגדיל את תקוותם של תושבי העיר שתהליך הבנייה יסתיים עד המועד המתוכנן, שכן דונצק הייתה אחת הערים המארחות. ב-2009 התקיימו מספר שביתות של העובדים מאחר שלא קיבלו את שכרם, ככל הנראה עקב שחיתות שלטונית.[3] לדברי ראש העיר באותה תקופה, "כ-500 מיליון הריבניה שהוקצו לצורך הפרויקט מעולם לא הגיעו ליעדם". ב-2011, שנה טרם משחקי היורו, הבניה הושעתה פעם נוספת בשל העלות הכספית הגבוהה, אך הובטח לציבור כי היא תיפתח על לפתיחת המשחקים. לאחר ולא נפתחה עד קיץ 2012, וכ-30 שנה לאחר ההחלטה הראשונית על הבנייה, החליטו להעביר את התוכניות מרכבת תחתית לרכבת קלה, והבנייה הועברה לאחריות חברת רכבת אוקראינה. המטרה הייתה שקו הרכבת הראשון יפתח עד חג המולד של 2014.

העבודות על הרכבת הופסקו לחלוטין בשנת 2014 בעקבות פריצת המלחמה בדונבאס, כשדונצק היא אחת משתי הערים המרכזיות של הצד הפרו רוסי בסכסוך. לקראת סוף 2014 החליטו ראשי "הרפובליקה העממית של דונצק" (ישות מדינית מוכרת חלקית שהתקיימה בין 2014 ל-2022 במזרח אוקראינה), שמושבם בדונצק, ש"המשך הבנייה יבחן מחדש", החלטה שהתקבלה עבור פרויקטים נוספים ברחבי ה"רפובליקה", בעקבות המלחמה.

בשנת 2022, תוך הפלישה הרוסית לאוקראינה, נודע כי קיימת סכנת הצפה לתחנות הרכבת ממכרות הפחם של העיר, ועל כן הוחלט כי העבודות יופסקו "ללא הגבלת זמן".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ О Донецком метрополитене, מתוך letopis.donbass-name.ru (ברוסית)
  2. ^ Донецк теряет подземный транспорт, מתוך אתר Delovaya Stolitsa (ברוסית)
  3. ^ НЕСБЫВШАЯСЯ МЕЧТА: КАК ПРОЕКТ МЕТРО В ДОНЕЦКЕ СТАЛ ВЗРЫВООПАСНЫМ, מתוך אתר novosti.dn.ua (ברוסית)