הרפתקאותיו של האקלברי פין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפתקאותיו של האקלברי פין
The Adventures Of Huckleberry Finn
האק וג'ים על רפסודה
האק וג'ים על רפסודה
מידע כללי
מאת מארק טוויין עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים אדוארד וינדזור קמבל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא עבדות בארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות מיסיסיפי עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Chatto & Windus עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1884 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 366 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם החיים על המיסיסיפי, הרפתקאותיו של תום סויר עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפתקאותיו של הָאקְלְבֶּרִי פִיןאנגלית: The Adventures of Huckleberry Finn) הוא ספר הרפתקאות לנוער שנכתב על ידי הסופר האמריקני מארק טוויין והתפרסם לראשונה באנגליה בשנת 1884. כתיבתו נמשכה שמונה שנים וזהו ספרו הידוע ביותר של טוויין[1].

הספר נכתב כספר המשך להרפתקאותיו של תום סויר. שני הספרים נכתבו כהתרסה לספרי הילדים החינוכיים והשמרניים שהיו מקובלים באותו זמן.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתרחשת בשנות השלושים של המאה התשע עשרה בעיירה קטנה בדרום ארצות הברית לפני ביטול העבדות. העלילה מתחילה זמן קצר לאחר סיום המאורעות המתוארים בהרפתקאותיו של תום סויר.

אביו השתיין של האקלברי פין חוזר לעיירה לאחר שנודע לו כי האקלברי התעשר. לאחר שהאקלברי מסרב לתת לו את כספו, חוטף אותו אביו וכולא אותו. האקלברי בורח וגורם לבריחתו להיראות כאילו נרצח על ידי כנופיית פושעים. הוא שט על רפסודה לאי הקרוב לעיירתו, שם הוא פוגש את ג'ים, עבד שחור שברח מגבירתו. בשל סמיכות המקרים של רציחתו של האקלברי ובריחתו של ג'ים העיירה משתכנעת שג'ים רצח את האקלברי. ג'ים והאקלברי יוצאים למסע של בריחה וגילוי עצמי על גבי רפסודה לאורך נהר המיסיסיפי.

התקבלות הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשונה מהספר "הרפתקאותיו של תום סויר", שבו נעשה שימוש במספר יודע-כל, בספר זה, המספר הוא האקלברי פין עצמו. השימוש בשפה כמו-אותנטית, התואמת את מעמדו של האקלברי כנער יתום, עזוב, חסר בית וחסר השכלה, היה שערורייתי לתקופתו וגרם לכך שהספר זכה להתייחסות שלילית ואפילו הוחרם על ידי ספריות רבות בזמן יציאתו לאור. גם הצגת דמות עבד נמלט כדמות אנושית ומורכבת והחלטתו של האקלברי לעזור לעבד להימלט התקבלו במורת רוח רבה בקרב קהל גזען[דרוש מקור].

סופרים רבים יצאו נגד טוויין וביניהם לואיזה מיי אלקוט, מחברת הספר "נשים קטנות" שבספר ההמשך "גברים קטנים" מסופר על ניסיון "לתרבת", בלשונו של האק, ילדים כמוהו וכמו טום. מנגד, ארנסט המינגוויי שהיה זוכה פרס נובל לספרות, טען על הספר כי "לפניו לא נכתב שום דבר ואחריו לא נכתב שום דבר טוב".

ב-1884 יצא טוויין למסע הרצאות לתמוך במי שהגדיר כ"האק פין, ילדי בעל המוניטין המפוקפקים" תוך בקשה מקוראי הספר: "היו טובים אליו, למען אביו".

הספר ממשיך לייצר מחלוקות גם בתחילת המאה העשרים ואחת. ספריות, אנשי חינוך והורים רבים בארצות הברית מחרימים כיום את הספר בטענה כי הוא גזעני, כאשר בתקופת פרסום הספר הוקיעו אותו רבים דווקא משום שלשיטתם הוא לא היה גזעני מספיק (הציג עבד שחור כדמות מורכבת וחיובית וכו').

בשנת 2011 הודיעה הוצאת ספרים NewSouth Books מאלבמה על כוונתה להדפיס מהדורה חדשה של הספר, שבה המילה nigger (הנחשבת כיום לכינוי גנאי לאדם שחור), המופיעה בספר 219 פעמים ונחשבת לגזענית, תוחלף במילה slave (עבד), והמילה Injun (כינוי גנאי לאינדיאני) תוחלף ל-Indian[2].

עיבודים לקולנוע וראינוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סרט ראינוע בשם "האק וטום" משנת 1918.
  • סרט ראינוע בשם "האקלברי פין" משנת 1920.
  • סרט קולנוע בשם "האקלברי פין" משנת 1931.
  • סרט קולנוע בשם "האקלברי פין" משנת 1939 בכיכובו של מיקי רוני בתפקיד הראשי.
  • סרט קולנוע בשם "הרפתקאותיו של האקלברי פין" משנת 1955.

תרגומים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבודים לבמה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 עלה בחנוכה המחזמר "תום סוייר והאקלברי פין" שכלל גם סרטוני תלת מימד בה שיחקו תום אבני כתום סוייר, חני נחמיאס כדודה פולי, עודד מנשה כהאקלברי פין, יעקב כהן כג׳ים הכושי, ואגם רודברג כבקי[6].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • James S. Leonard, Thomas Tenney, Thadious M. Davis (eds.), Satire Or Evasion?: Black Perspectives on Huckleberry Finn, Duke University Press, 1992.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]