הרפתקה קטנה גדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפתקה קטנה גדולה
Little Big Adventure
כללי
תאריך הוצאה 1994
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות
פיתוח Adeline Software International
הוצאה לאור Electronic Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, גרמנית, ספרדית, איטלקית, צרפתית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה EA Games
Activision
סדרה הרפתקה קטנה גדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג 8+
פלטפורמות מחשב אישי
פלייסטיישן
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפתקה קטנה גדולהאנגלית: Little Big Adventure או בקיצור LBA) הוא משחק מחשב משנת 1994 של חברת Adeline Software International. המשחק שייך לסוגת משחקי ההרפתקה.

בשנת 1997 יצא משחק ההמשך, הרפתקה קטנה גדולה 2.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת על כוכב לכת בשם "טווינסאן", בו חיים ארבעה זנים עיקריים: הקווטשים דמויי האדם, הרביבאנים דמויי הארנבים (שילוב של rabbit ו-bunny), הגרובואים דמויי הפילים, והספרואים בצורת הכדור.

בשנים אשר קדמו לעלילת המשחק, עלה לשלטון ד"ר פאן-פרוק, מדען מזן קווטש. לאחר עלייתו לשלטון, השליט פאן-פרוק משטר דיקטטורי בפלנטה, אשר כלל בין היתר את פינוי אוכלוסיית חצי הכדור הצפוני. לאחר שפינה את האוכלוסייה, הקים פאן-פרוק בחצי הכדור מפעלים אשר איפשרו לו כוחות של טלפורטציה, שיבוט ויצירת מוטציות. הדיקטטורה אשר הנהיג פאן-פרוק הביאה למעצרים רבים, ותושבי הפלנטה, ביאושם, העלו מחדש אגדה עתיקה אודות אלה, "סֵנדֵל". מאז, אסר פאן-פרוק על כל אזכור של סנדל או של האגדה.

הדמות הראשית במשחק, בה גם שולט השחקן, נקראת טווינסן, קווטש צעיר הקרוי על שם הכוכב. לאחר שהוא בורח מבית משוגעים, בו אושפז בשל חלומותיו על סנדל, מגיע טווינסן לביתו, שם הוא צופה בחברתו זואי נחטפת על ידי שני חיילים של פאן-פרוק. במסע המתחיל להצלת חברתו, מגלה טווינסן כי הוא "האחד הנבחר" על ידי אבותיו להציל את הפלנטה, כאשר זו תהיה בשליטה של רודן. בהרפתקאותיו חושף טווינסן אט אט את סודותיו של פאן-פרוק, ולבסוף מתעמת איתו בבאר של סנדל.

מבנה המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טווינסן רוכב על דינו-פליי

המשחק נצפה מזווית ראייה תלת־ממדית אזומטרית, כלומר, שדה המשחק הוא בזווית של 45 מעלות. שדה המשחק מחולק לאזורים, וכאשר נמצא השחקן באזור אחד, דבר לא מתרחש באזורים אחרים. מעבר מאזור אחד לאחר מביא לשמירה אוטומטית של המשחק.

לטווינסן שתי רמות כוח שונות- חיים וקסם. רמת החיים יורדת עם כל פגיעה של אויב, או עם היתקלות בקירות תוך ריצה. היא עולה על ידי קניית לבבות, הנקראים גם "סוכריות חיים", או מציאתם בפחי אשפה, בעציצים או בארונות. בנוסף, הפסילות במשחק מתבטאות בקופסאות ובעלי תלתן, הנמצאים במקומות שונים בכוכב. ככל שברשותו יותר קופסאות תלתן, כך הוא יכול לשמור יותר עלי תלתן, המבטאים את מספר הפסילות אשר נותרו לו. כאשר רמת החיים מתרוקנת, יורד עלה תלתן אחד. כאשר נגמרים עלי התלתן, מסתיים המשחק.

מד רמת הקסם מתווסף בשלב מוקדם במשחק, לאחר שטווינסן מוצא את הטוניקה של אבותיו. במסעותיו מוצא טווינסן ארבעה חפצי קסם, אשר כל אחד מאפשר לו להגביר את רמת הקסם האפשרית. רמת הקסם יורדת בעת זריקת כדור הקסם, ועולה עם קניית או מציאת בקבוקי קסם. כאשר רמת הקסם מתרוקנת, כדור הקסם אינו קופץ. בנוסף, רמת הקסם קובעת את סוג האויבים אותם ניתן להרוג; רמת קסם נמוכה אינה מאפשרת להרוג אויבים חזקים יותר.

המשחק מאפשר אינטראקציה עם כמעט כל דמות במשחק, בין אם מדובר בדיבור עם דמויות או בקרבות עם האויבים. עם זאת, שיחות של ממש נדירות במשחק; רוב הדיאלוגים מורכבים משאלה של טווינסן ומתשובה בלבד. הפעמים היחידות בהן ניתנת אפשרות לבחירת המילים להגיד, הן בבחירת המקום אליו מעוניינים להגיע.

מצבי התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטווינסן ארבעה מצבי התנהגות שונים, המשפיעים על דרך הליכתו, כמו גם על אופן לחימתו. בנוסף לתזוזה הרגילה, קיים גם מקש לפקודת "אקשן" (כברירת מחדל מקש הרווח), כאשר הפקודה אותה הוא נותן משתנה אף היא בהתאם למצב ההתנהגות.

  • מצב רגיל- במצב זה טווינסן הולך באופן רגיל. פקודת האקשן מאפשרת לדבר עם דמויות ולחפש בפחי אשפה, בעציצים ובארונות. זריקת כדור הקסם נעשית בעוצמה ממוצעת. בעת שימוש בחרב, טווינסן תוקף בקצב של כשתי מהלומות בשנייה.
  • מצב ספורטיבי- התנועה במצב זה היא ריצה, ופקודת האקשן מביאה לקפיצה. זריקת כדור הקסם היא רק במעט יותר רחוקה וחזקה מאשר במצב הרגיל. עם החרב, טווינסן קופץ בסלטה לאחור, לאחר מכן בסלטה קדימה, ואז מכה פעמיים. עם זאת, היתקלות בקירות במצב זה מביאה להורדת רמת הכוח.
  • מצב תוקפני- זהו מצב הלחימה. ההליכה של טווינסן במצב זה מעט מסורבלת, אך הוא מאפשר לו להתאגרף ולבעוט באויביו. השימוש בכלי נשק במצב זה הוא בעוצמה החזקה יותר. זריקת כדור הקסם היא למרחק הרב ביותר, ובעת שימוש בחרב מכה טווינסן ברצף אכזרי ומתמשך, אשר מסתיים בהתקפה סיבובית.
  • מצב התגנבות- במצב זה הולך טווינסן על קצות האצבעות בדממה כמעט מוחלטת. פקודת אקשן במצב זה מאפשרת לו להתחבא, מה שבא לידי שימוש בעת היתקלות באויבים אשר הוא אינו יכול להרוג. עם החרב, דוקר טווינסן בתנועה חשאית ומהירה. בשימוש בכדור הקסם, נזרק הכדור גבוה, אך לטווח קצר מאוד. דבר זה שימושי להריגת אויבים במקומות גבוהים.

הפצה וגרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירופה, הופץ המשחק על ידי חברת Electronic Arts, בשם Little Big Adventure. בצפון אמריקה, באסיה ובאוסטרליה, הפיצה אותו חברת Activision, תחת השם Relentless: Twinsen's Adventure ("חסר מנוח: הרפתקתו של טווינסן").

ההפצה הראשונה הייתה בגרסת CD-ROM, אשר כללה דיבורים, מוזיקה באיכות גבוהה וסרטים בתנועה מלאה. זמן קצר לאחר מכן, יצאה גם גרסת תקליטונים, על גבי תשעה תקליטונים שונים. על מנת שהמשחק יעלה על התקליטונים, הסרטים הוחלפו בתמונות GIF, המוזיקה הומרה לאיכות MIDI, והדיבורים הוסרו כליל.

מאוחר יותר יצא המשחק גם בגרסת פלייסטיישן, אשר הופצה באירופה וביפן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרפתקה קטנה גדולה בוויקישיתוף