השדה הגעשי הרוג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השדה הגעשי הרוג'
هروج
צילום לווין של השדה הגעשי הרוג'
צילום לווין של השדה הגעשי הרוג'
מידע כללי
סוג הר שדה געשי
גובה 1,200 מטר
מדינה לוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לובלוב אל ג'יפרה, פזאן, לוב
התפרצות אחרונה 2310 לפנה"ס
קואורדינטות 27°15′N 17°30′E / 27.25°N 17.5°E / 27.25; 17.5[1]
(למפת לוב רגילה)
 
השדה הגעשי הרוג'
השדה הגעשי הרוג'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השדה הגעשי הרוג'ערבית:هروج, ידוע גם בשם השדה הגעשי הרודג') הוא שדה געשי גדול במרכז לוב, המשתרע על שטח של כ-45,000 קמ"ר. השדה הגעשי הוא אחד מהשדות הגעשיים היחידים בלוב, יחד עם השדה הגעשי טיבסטי (אנ').

בשדה הגעשי ישנם כ-150 הרי געש. רוב השדה הגעשי מכוסה בזרמי לבה שמקורם בסדקים געשיים. פעילות געשית בשדה הגעשי הרוג' חסמה נהרות עתיקים, וכך נוצר אגם מגפזן[2].

הפעילות הגעשית בשדה הגעשי הרוג' החלה לפני כ-6 מיליון שנה, והמשיכה עד לסוף תקופת הפליסטוקן. ההתפרצות האחרונה הידועה של השדה הגעשי הרוג' הייתה בהולוקן, בערך בשנת 2310 לפני הספירה. התקבלו דיווחים על פומרולות.

גאוגרפיה וגאומורפולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השדה הגעשי הרוג' נמצא במרכז לוב, והנקודה הגבוהה ביותר שלו היא ב"גרט אס סבאה[3]", 1200 מטרים מעל פני הים. השדה זוהה לראשונה כגעשי בשנת 1797. הכפר אל-פוקאהה נמצא 15 קילומטר צפונית לשדה הגעשי. בצפון השדה הגעשי נמצאו מספר שדות נפט[4]. השדה הוא מרחב נמוך של סלעים געשיים, הנקטע מדי פעם על ידי הרי חרוטים וולקניים. שטח השדה הוא כ-45,000 קמ"ר, מה שהופך אותו לשדה הגעשי הבזלתי הגדול ביותר בצפון אפריקה. הנפח המוערך של כלל הסלעים הוולקניים בשדה הוא 5000 קילומטר מעוקב. ה"אל הרוג' אל אסוואד" (ההר השחור) וה"אל הרוג' אל אביאד" (ההר הלבן) נחשבות שתי תתי-יחידות של השדה הגעשי המרכזי.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לרוב השדות הגעשיים, השדה הגעשי הרוג' לא ממוקם קרוב אל שוליים של לוחות טקטוניים. רוב השדות הגעשיים באפריקה הוסברו על ידי נוכחותם של נקודות חמות, אולם בהרוג' המחקר מחשיב ללא סביר נוכחות של תימרת מעטפת. ככל הנראה, מקור הפעילות הגעשית בשדה הגעשי הרוג' הוא תוצאה של התנגשות בין שלושה מבנים גאולוגיים מתקופת תור הפלאוזואיקון, והתכה של המעטפת הרדודה.

ההר וואוו אן נמוס נחשב לפעמים כחלק מהשדה הגעשי. שדות געשיים נוספים בלוב הם: השדה הגעשי גריאן, גבל אל סוואדה, גבל נוקאי, והשדה הגעשי טיבסטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השדה הגעשי הרוג' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Global Volcanism Program | Haruj, Smithsonian Institution | Global Volcanism Program (באנגלית)
  2. ^ Megafezzan
  3. ^ Garet es Sebaa
  4. ^ https://www.researchgate.net/publication/303983572