השורד האחרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השורד האחרון
Lone Survivor
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על Lone Survivor (book) עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פיטר ברג
הופק בידי פיטר ברג
מארק וולברג
שרה אוברי
רנדל אמט
בארי ספיקינג
עקיבא גולדסמן
נורטון האריק
סטיבן לוינסון
תסריט פיטר ברג
מרקוס לוטרל ופטריק רובינסון (ספר)
עריכה קולבי פרקר
שחקנים ראשיים מארק וולברג
טיילור קיטש
אמיל הירש
בן פוסטר
אריק באנה
אלכסנדר לודוויג
עלי סלימאן
מוזיקה Explosions in the Sky
סטיב יבלונסקי
צילום טוביאס שליסלר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Emmett/Furla Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 בדצמבר 2013 ארצות הבריתארצות הברית(הפצה מוגבלת)
10 בינואר 2014ארצות הבריתארצות הברית(הפצה לקהל הרחב)
6 בפברואר 2014 ישראלישראל
משך הקרנה 121 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט מלחמה, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 154.8 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו lonesurvivor
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השורד האחרוןאנגלית: Lone Survivor) הוא סרט קולנוע אמריקאי שיצא לאקרנים בשנת 2013. במאי הסרט והתסריטאי הוא פיטר ברג, שכתב אותו על בסיס ספרם של מרקוס לוטרל ופטריק רובינסון: "Lone Survivor: The Eyewitness Account of Operation Redwing and the Lost Heroes of SEAL Team 10". בסרט מככב מארק וולברג שהוא גם בין מפיקי הסרט.

הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי של מרקוס לוטרל, לוחם ביחידת אריות הים של צי ארצות הברית, שהיה הניצול היחיד מצוות של היחידה במבצע כושל מ-2005 לחיסולו של מנהיג טליבאן באפגניסטן (Operation Red Wings).

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח באוסף של קטעים תיעודיים מהמיונים ליחידת אריות הים ומאימונים המפרכים של הלוחמים. סצנה לאחר מכן עוקבת אחר פינויו המוסק של חייל פצוע אנוש (מרקוס לוטרל בגילומו של מארק וולברג) על רקע מונולוג של הלוחם.

עלילת הסרט עוקבת אחר צוות של לוחמי אריות הים באפגניסטן, שנשלח למבצע סיור לאיתורו וחיסולו של אחמד שאה, מנהיג טליבאן מקומי. הצוות המונה 4 לוחמים, מונחת על רכס הרים ומפלס דרכו לעבר מחנהו של שאה. במהלך השהות במארב, נתקל הכוח ברועי צאן מקומיים, בין חברי הצוות ניטשת מחלוקת כיצד לנהוג, האם להרוג את הרועים, להשאירם כפותים או לשחררם. מרפי מחליט לשחרר את הרועים ולנסות ליצור קשר עם בסיס האם על מנת לקבל הנחיות נוספות או להתפנות לאור החשיפה. במהלך הטיפוס נתקל הצוות בשאה ואנשיו שככל הנראה הוזעקו למקום על ידי רועי הצאן המשוחררים. מתפתח קרב ממושך במהלכו נפגעים כל הלוחמים. מרפי מחליט להקריב עצמו ולטפס לפסגת המצוק כשהוא חשוף לירי הטליבאן, במטרה להזעיק עזרה בקשר. בכוחות אחרונים הוא מצליח להעביר הודעה לבסיס היחידה לפני שנהרג.

צוות חילוץ של אריות הים בפיקודו של לוטננט קומנדר אריק כריסטנסן מתארגן ומוסק לאזור ההתקלות על ידי שני מסוקים מהרגימנט האווירי למבצעים מיוחדים ה-160. בניגוד לנוהל, הכוח לא זוכה לחיפוי של מסוקי AH-64 אפאצ'י. בהגיעם למקום, מתארגנים הלוחמים להשתלשלות מהמסוק הראשון, כשרקטה ממטול RPG-7 פוגעת במסוק ומשמידה אותו על כל צוותו והלוחמים שבו. המסוק השני מסתלק מהאזור לאחר שנתקל באש אויב חזקה.

מרקוס הפצוע, שנותר השורד האחרון מהצוות נתקל בחבורת כפריים פשטונים בהנהגתו של גולאב. גולאב שהיה עד למעשי זוועה של שאה ואנשיו, מושיט למרקוס המפוחד והמופתע עזרה ומעניק לו מחסה בכפר. הוא מבקש מהם להעביר הודעה לכוחות האמריקאים על מקום הימצאו. על הכפר פושטים אנשיו של שאה, שמתכוונים להוציא את מרקוס להורג, אך גולאב ואנשיו מתערבים ומונעים זאת, כשהטליבאן מבטיחים לחזור ולנקום. בפשיטה הבאה מגיעים כוחות גדולים של טליבאן, אך נסוגים רגע לפני חיסול מרקוס וכל אנשי הכפר, לאחר שכוחות חילוץ אמריקאים גדולים מגיעים למקום. מרקוס מפונה במצב אנוש לבסיס האם.

הסרט מסתיים באוסף תמונות וסרטים אמיתיים מהחיים האישים והצבאיים של לוחמי אריות הים שנהרגו, וכן תמונה מהמפגש ב-2010, 5 שנים לאחר האירועים, בין מרקוס לבין מצילו גולאב. הכתוביות מסבירות כי הקוד השבטי של הפשטונים מחייב אותם להעניק מחסה לאדם בודד הנמצא תחת איום בכל מחיר.

האירועים במציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות לוחמי אריות הים באפגניסטן. שלישי מימין, מרקוס לוטרל, ראשון מימין מייקל מרפי. כל המצולמים מלבד לוטרל נהרגו בקרב ב-28 ביוני 2005.

מבצע כנפיים אדומות (Operation Red Wings), במלחמת אפגניסטן, יצא לפועל בליל 27 ביוני 2005. במהלך הסתבכות המבצע והקרבות שהתפתחו נהרגו 19 חיילים אמריקאים, במה שהפך את הקרב לקטלני ביותר בתולדות הכוחות המיוחדים של צי ארצות הברית. מייקל מרפי זכה על גבורתו בקרב למדליית הכבוד של הקונגרס, שלושת חברי הצוות הנוספים זכו לעיטור צלב הצי. לוטרל, השורד היחיד מהצוות השתחרר ב-2007 ופרסם את ספרו שהיה לרב מכר. מוחמד גולאב, האיש שמצא את מרקוס והתעקש לפרוס את חסותו עליו, הוא הבן של ראש הכפר (עמו הוא התווכח במהלך הסרט, ומרקוס שחשב שזה מפני שהוא מהטליבאן איים לפוצץ עליו את רימונו האחרון). גולאב המשיך להתגורר באפגניסטן והיה יעד למספר רב של ניסיונות התנקשות. הוא החל לפנות לארצות הברית בבקשה למקלט בסיועו של מרקוס, ובשנת 2014 הוא הועבר למדינה שלישית חסויה.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות בסרט שחקן/ית תיאור
מרקוס לוטרל מארק וולברג לוחם ביחידת אריות הים, השורד היחיד בצוות
מייקל מרפי טיילור קיטש קצין ביחידת אריות הים, נהרג בקרב. עוטר במדליית הכבוד לאחר מותו.
דני דיץ אמיל הירש לוחם ביחידת אריות הים, נהרג בקרב.
מת'יו אקסלסון בן פוסטר לוחם ביחידת אריות הים, נהרג בקרב.
אריק כריסטנסן אריק באנה קצין ביחידת אריות הים, נהרג במהלך ניסיון חילוץ הכוח.
שיין פאטון אלכסנדר לודוויג לוחם ביחידת אריות הים, נהרג במהלך ניסיון חילוץ הכוח.
אחמד שאה יוסוף עזמי מנהיג טליבאן אפגני
מוחמד גולאב עלי סולימאן אפגני פשטוני המציל את לוטרל ומעניק לו מחסה

הפקת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט בוצעו באזוריה ההרריים של ניו מקסיקו, ובבסיס קירטלנד של חיל האוויר של ארצות הברית שדימה את בסיס באגרם באפגניסטן. ההפקה זכתה לשיתוף פעולה נרחב מהכוחות המזוינים של ארצות הברית שסיפקו לה כלי רכב, כלי טיס וניצבים. את המוזיקה לסרט חיבר סטיב יבלונסקי בשיתוף עם להקת Explosions in the Sky.

תגובות לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט התקבל בהצלחה בקרב הקהל, כשהוביל את רשימת הסרטים המכניסים, עם הכנסות של 37.85 מיליון דולר בסוף בשבוע הראשון להקרנתו. הייתה זו הפתיחה המכניסה ביותר לסרט בחודש ינואר, לאחר הסרט "קלוברפילד". באתר Rotten Tomatoes המרכז את דיווחי המבקרים מארצות הברית דווח כי הממוצע לו זכה הסרט הוא 90% בקרב הצופים ו-74% בקרב המבקרים.

הסרט היה מועמד לשני פרסי אוסקר, בקטגוריות הסאונד ועריכת הסאונד. הוא זכה בפרס מבקרי הקולנוע לסרט הפעולה הטוב ביותר ולשחקן הטוב ביותר (מארק וולברג), כמו כן זכה בפרס גילדת שחקני המסך לצוות הפעלולנים הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]