השיטפונות בג'קרטה (2020)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השיטפונות בג'קרטה
הצפות בבקאסי ממזרח לג'קרטה
הצפות בבקאסי ממזרח לג'קרטה
סוג שיטפון
תאריך התרחשות 1 בינואר 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים 66 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-1 בינואר 2020 החלו שיטפונות בג'קרטה, בירת אינדונזיה, ובסביבתה. באותו לילה ירדו כ-400 מילימטר גשם, שגרמו להצפת הנהרות סביב העיר. לפחות 66 בני אדם נהרגו, ו-60,000 בני אדם נעקרו מבתיהם.

מקור ההצפות הוא בגשמי מונסון, שגרמו לנהרות לעלות על גדותיהם.[1] אלה השיטפונות הקשים ביותר באזור מאז שנת 2007, אז ירדו כ-340 מילימטר גשם ונהרגו 80 בני אדם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטפונות חריגים נרשמו בג'קרטה פעמים רבות בעבר (אנ'), בין השאר בשנים 1621, 1654, 1918, 1942, 1960, 1976, 1996, 2002, 2007 ו-2013. אחד הגורמים לשיטפונות הוא שחלק ניכר מהעיר, כ-240 קמ"ר, נמצא מתחת לפני הים. השיטפונות החמורים ביותר מתרחשים כאשר יורד גשם רב בזמני גאות, אז פני הים עולים וביחד עם מי הגשם הניגרים הם מציפים את האזורים הנמוכים בעיר.

השפעת השיטפונות קטלנית במיוחד עקב גידול האוכלוסייה בעיר, תכנון בנייה לקוי, וחוסר ידע על דרכי התמודדות עם שיטפונות בקרב תושבי העיר וגורמי הממשל באינדונזיה.

שינויי אקלים באינדונזיה (אנ') גורמים לכך ששכונות ג'קרטה הממוקמות מתחת לפני הים ממשיכות לשקוע בקצב של 9 אינץ' בשנה, עקב פליטת גזי חממה בשילוב עם שאיבה לא מבוקרת של מי תהום. על פי אחת ההערכות, עד שנת 2050 צפויים להיות 95% משטחי צפון ג'קרטה מתחת לפני הים.

השפעת השיטפונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הגשם של 1 בינואר נפתחו רוב שערי הוויסות שהותקנו למניעת שיטפונות. ממשלת אינדונזיה פתחה לנסיעה חופשית את כל כבישי האגרה סביב ג'קרטה, כדי לאפשר לתושבים באזורים המוצפים להיחלץ.

באזורים רבים בעיר הגיע מפלס המים ל-30 עד 200 ס"מ. במספר שכונות במזרח העיר מפלס המים הגיע לשיא של ארבעה מטרים. יותר מ-397,000 תושבים פונו לשכונות בטוחות יותר ולמקלטים. חלקים רבים של העיר נותרו ללא תנועת רכבות וללא חשמל.[2]

תשתיות תחבורה רבות שובשו, בהן הרכבת הקלה, מוניות, רכבות וכבישי אגרה. נמל התעופה הבינלאומי סוקרנו-האטה המשיך לפעול כרגיל, אך נמל תעופה נוסף נסגר למספר שעות עקב נזקי הצפה במסלולי ההמראה.

קורבנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 בינואר 2020 דווח כי מניין ההרוגים הוא 66 בני אדם, בשל מפולות, היפותרמיה, טביעה והתחשמלות.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוסי זריעת עננים הוזנקו לאזור בניסיון להפיג את הגשם הכבד.

מושל מחוז ג'קרטה, אניס בסוואדן, ציין כי הממשל המחוזי יסייע לכל מי שנפגע מהשיטפונות. כמו כן מתוכננים סכר ותשתיות חדשות המיועדות למנוע הצפות חוזרות. גם נשיא אינדונזיה, ג'וקו וידודו, אמר שהממשלה תסייע לבנות מחדש את כל התשתיות הנדרשות למניעת הצפות.

משרד החוץ של טורקיה הודיע כי הוא עומד בסולידריות מלאה עם תושבי אינדונזיה ומוכן לספק כל סיוע שיידרש.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]