התאומים קריי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האחים התאומים רונלד "רוני" קריי ורג'ילנד "רג'י" קריי היו פושעים אנגלים שנחשבו לגדולים ביותר בפשע המאורגן של האיסט אנד בלונדון במהלך שנות החמישים והשישים של המאה ה-20. עם הכנופיה שלהם, "הפירמה", הם היו מעורבים במקרי שוד, הצתה, פרוטקשן, תקיפה ורצח.

כבעלי מועדוני בילוי באיסט אנד, הם היו מיודדים עם פוליטיקאים ואנשי בידור כדיאנה דורס, פרנק סינטרה וג'ודי גרלנד. בנוסף, האחים קריי נעשו לידוענים בשנות השישים ואף רואיינו בתוכניות טלוויזיה.

שניהם נעצרו ב-9 במאי 1968 והורשעו בשנת 1969 באשמת רצח. שניהם נידונו למאסר עולם. רוני נותר חי בבית חולים פסיכיאטרי עד מותו ב-17 במרץ 1995; רג'י שוחרר מהכלא מסיבות חמלה באוגוסט 2000, שמונה שבועות לפני מותו מסרטן.

מספר סרטי קולנוע נעשו על סיפורם של האחים קריי (בהם "אגדת האחים קריי" משנת 2015) ומספר דמויות בסרטים אחרים התבססו עליהם. השפעתם ניכרת גם בתחומי תרבות אחרים כגון מוזיקה, ספרות ותיאטרון. לאחר מותו, נחשף שגם רוני היה הומוסקסואל מוצהר בכלא.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוני ורג'י קריי נולדו, תאומים זהים, ב-24 באוקטובר 1933 באיסט אנד. הם ממוצא אירי, רומני ויהודי.

התאומים קריי היו ידועים לשמצה באזור מגוריהם בשל חברותם בכנופיות וביצוע מעשי אלימות. בשנת 1952 היו אמורים להתגייס לצבא, אך ערקו ביום גיוסם ואף תקפו שוטר שניסה לעצור אותם. לאחר תפיסתם, היו בין האסירים האחרונים שנכלאו במצודת לונדון.

התנהגותם בכלא הצבאי כללה אלימות נגד הסוהרים וונדליזם, עד שהובילה אותם לשחרור מהצבא.

חיי הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלי מועדוני בילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדון הראשון שהאחים קריי קנו היה מועדון סנוקר בבת'נל גרין. בסוף שנות החמישים האחים קריי עבדו בשביל ג'יי מארי מליברפול והיו מעורבים במקרי חטיפה, שוד מזוין והצתה. בעזרת פעולות אלה הם הצליחו לרכוש מועדונים ונכסים אחרים.

ב-1960 רוני קריי הורשע בסחיטה ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר.

ידוענים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1960 החלו להתפרסם האחים קריי כבעלי מועדונים והיו חלק מסצנת לונדון החוגגת (Swinging London). חלק ניכר מהתהילה לה זכו הוענק להם על ידי עיסוקיהם החוקיים והיותם חלק ממעגלי ידוענים. הם צולמו מספר פעמים על ידי צלם האופנה דייוויד ביילי והיו מיודדים עם חברי בית הלורדים, חברי פרלמנט, שחקנים וזמרים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוני קריי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוני היה ביסקסואל מוצהר וחלה בסכיזופרניה פרנואידית אשר בגללה שוחרר מהכלא ועבר לבית חולים פסיכיאטרי. הוא היה בזוגיות עם אישה בשם מוניקה, איתה רצה להתחתן, בטרם נעצר ונכלא. הוא כתב הרבה מכתבים למוניקה ועליה בזמן שהותו בכלא, זאת בעוד היא נשואה לבן זוגו לשעבר.

בזמן שהותו בכלא היה נשוי פעמיים.

רג'י קריי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רג'י היה נשוי פעם אחת, אך לאחר שהכה ואנס את אשתו פרנסיס. הם נפרדו, ומצבה של פרנסיס הלך והדרדר היא התמכרה לכדורים נגד חרדה ולבסוף התאבדה בשנת 1967.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התאומים קריי בוויקישיתוף