התגודדות מול טורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נץ חום (Accipiter fasciatus) בורח מעקעק אוסטרלי (Gymnorhina tibicen) המתנפל עליו.
עורבים הודים תוקפים עיט ניצי בפקיסטן
חמסן דרומי מסתער על אדם.
סנאי קרקע קליפורני מסתער על נחש שפלש לשטחו
בולבולים צהובי-שת מתגודדים סביב ינשוף עצים במטרה לגרשו, מועצה אזורית ברנר, דצמבר 2020

התגודדות על טורף או מובינגאנגלית: mobbing) היא התנהגות של מספר בעלי חיים המתגוננים מטורפים על ידי הסתערות והתנפלות עליהם. מתקפות אלה אינן פוצעות או פוגעות בצורה קשה בטורף ורק גורמות לו לברוח מהטרף, אך היא נגרמת גם כשציפורים מגוננות על קיניהם וביציהם. במרבית המקרים היא איננה מתרחשת כשהטורף מתחיל את הציד, אלא רק כשהוא נמצא מבודד. התגוננות זו מתבצעת במקרים רבים בלהקות הנטרפים, אפילו ממינים שאינם קשורים ואפילו קטנים בהרבה ממין הטורף.

באנגלית קיימת למילה Mobbing, משמעות של אספסוף משולהב הפונה לתקוף אדם או קבוצה שנואה, מה שמזכיר את צורת ההתגוננות הזו.

עופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוגמאות העיקריות הם עופות דורסים שונים כמו עיט, עיטם או ינשוף הנחים בנחלת עופות אחרים העלולים להיטרף על ידם, המנצלים את מנוחת הטורף כדי להתקיף אותו. להקות של ציפורי שיר קטנים מפרושיים, קיכליים שונים, ירגזיים, דרוריים, סבכיים, זרזיריים ועורביים מתגודדים סביב הטורף. בתחילה הם רק צווחים סביבו אך בהמשך כמה מהמינים הנועזים יתקפו את כתפיו ואחורי ראשו בהסתערות של פגיעה וחזרה לענף המוגן. אפילו מינים קטנים כמו קוליבריים יתקפו דורסים בזמן שהם במנוחה - צורת תעופתם המהירה וגופם הקטן מקשה על הטורף להכות בהם ביעילות.

בנוסף על עופות דורסים ישנם עופות נוספים שיותקפו כמו שחפים, חמסנים, עורבים וקוקיות. הקוקיות אינן טורפות אך גורמות למעמסה על ההורים וגוזליהם והורגות למעשה את צאצאיהם. הללו נרדפים על ידי ציפורי שיר קטנות והגדולים גם תוקפים אותם מהאוויר ואף יורים עליהם לשלשת מלמעלה.

עופות המקננים בלהקות יתקפו מינים המנסים לחטוף אפרוח או ביצה, למשל נחשי ביצים, כמה לטאות, שועלים ונמיות. שחפיות הקוטב מגוננות בעוז על קיניהן אפילו מדובי קוטב רעבים ויתקפו את אפו עד שידמם, אז הוא בורח משם.

חתולים המנסים לצוד ציפורים שהתגלו מתגודדים בציפורים רבות המצייצות בקרבתם, כדי לסמן לו שהוא התגלה ולא יוכל לארוב להם. כמעט תמיד החתול עוזב את האזור.

חיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנפלות על טורף קיימת גם במגוון יונקים כמו אצל הסוריקטות המתגודדות סביב נחשים ארסיים במטרה להדחיק אותם מנחלתם, סנאי קרקע קליפורני מושך את חבריו כשהוא מוצא סביב המאורה נחשים כמו נחש גופר או עכסן וחבריו עוזרים להסתער לכאורה ואף לנשוך את קצוות הנחש ואז לברוח. הנחשים אינם מצליחים להתמודד עם המתקפה המשולבת ובורחים. דגי כחול-זים (Lepomis macrochirus) יתקפו צבים נשכנים וירתיעו אותם מלהתקרב אליהם.

בנוסף לדוגמאות אלה ישנם מינים מסוכנים יותר לטורפיהם המתגודדים סביבם במטרה לפצוע אותם קשה: לווייתנים גדולי סנפיר מתקהלים סביב אורקות המנסות לטרוף גורים ורודפים אחריהם במים עד שהם מתרחקים. תאו אפריקני ופילים מתגודדים מסביב לאריות במטרה להניס אותם, אך לעיתים הם ממש מנסים לפגוע על מנת להרוג - דבר נדיר מאוד בעולם החי. בבונים מנסים להרתיע נמרים שפולשים לשטחם בהתגודדות ובצעקות ובלהקות גדולות יכולים גם לפגוע בנמר. גם שימפנזים יכולים לפגוע בנמרים שפלשו לשטחם בטירוף המוני, בו חלקם לוקחים ענפים גדולים ומפילים על הנמר. צבועים מנומרים יכולים באמצעות להקה לגבור על אריות שיכולים להרוג כל אחד מהם ביחיד. אצל נמלים רבות, טורפים פרוקי-רגליים המתקיפים את הנחיל או אפילו פרט בודד, יינשכו על ידי מאות נמלים ויהפכו בעצמם לארוחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התגודדות מול טורף בוויקישיתוף