התזות של יולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקולאה צ'אושסקו במפגש עם קים איל-סונג ב-1971

התזות של יולירומנית: Tezele din iulie) הוא השם המקובל להרצאה שנשא ניקולאה צ'אושסקו בפני הוועד הפועל של המפלגה הקומוניסטית הרומנית ב-6 ביולי 1971. השם המלא של ההרצאה הוא Propuneri de măsuri pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii (הצעות של צעדים למען הטבת הפעילות הפוליטית-אידאולוגית של חינוך מרקסיסטי-לניניסטי של חברי המפלגה וכל אנשי העבודה) והיא הושפעה רבות מרשמיו של צ'אושסקו במהלך מסע בשנת 1971 בסין, בקוריאה הצפונית, בוייטנאם הצפונית ובמונגוליה. התזות הכילו 17 הצעות שנועדו להיות נדונות בכינוס מליאת הוועד המרכזי של המפלגה בסתיו. הנאום סימן את תחילתה של מיני מהפכת תרבות ברומניה.

השם, "התזות של יולי", מרמז לתזות מפורסמות אחרות, "התזות של אפריל 1917" שניסח בזמנו ולדימיר איליץ' לנין.

הרקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השישים של המאה העשרים, במיוחד לאחר החלפת גאורגה גאורגיו-דז' בניקולאה צ'אושסקו בהנהגת המפלגה הקומוניסטית, הורגשה ברומניה הקלה בצנזורה ובכפיית הדוגמות הקומוניסטיות. צ'אושסקו, במסגרת מאבקיו מול הנהגת ברית המועצות בתוך הגוש הקומוניסטי, יצא, ללא ברכתה, למסע בסין הקומוניסטית, קוריאה הצפונית, וייטנאם הצפונית ומונגוליה והידק יחסים איתן. במהלך המסע נחשף צ'אושסקו למהפכת התרבות בסין ולשיטות ממשל מקובלות במדינות אלה, שיטות שונות במידה מסוימת מהמקובל בארצות הקומוניסטיות האירופאיות. צ'אושסקו התפעל מההישגים בסין ובקוריאה הצפונית ונטה לחקות כמה מהשיטות הנהוגות בהן, למשל: אידאולוגיית ג'וצ'ה. בדרך חזרה, בעוברו בברית המועצות, מנהיגיה הביעו מורת רוח מהביקור בסין, שהייתה מסוכסכת עם ברית המועצות. במהלך הביקור רוכזו דיוויזיות של הצבא האדום בגבול המזרחי של רומניה והצי הסובייטי ערך תמרונים מול החוף הרומני[1].

בנוסף לכל זה, נוצר מתח רב בין רומניה ובין ברית המועצות כתוצאה מכך שרומניה ניהלה מדיניות חוץ עצמאית עם פתיחות למערב. במהלך שיחת הנזיפה, שערכו הסובייטים, הזכיר אלכסיי קוסיגין לרומנים שהקשרים הכלכליים תלויים בקשרים הפוליטיים וזה התפרש כאיום, כי רומניה הייתה תלויה ביבוא חומרי גלם מברית המועצות וביצוא תוצרת תעשייתית אליה, תוצרת שלא היו לה שווקים במערב[2].

תוכן התזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזות הכילו 17 הצעות ובהן הגדלה מתמדת של תפקיד ההנהגה של המפלגה הקומוניסטית, שיפור החינוך באמצעות המפלגה, השתתפות הצעירים בפרויקטי הבנייה הגדולים כחלק מהעבודה הפטריוטית, העצמת החינוך הפוליטי-אידאולוגי בבתי ספר ובאוניברסיטאות, אך גם בארגוני סטודנטים, תלמידים ואף ילדים, הרחבה של התעמולה הפוליטית תוך שימוש ברדיו, בטלוויזיה, בהוצאות לאור, הקולנוע, האופרה, הבלט, איגודי האמנים ועוד.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tiranul מאת Lavinia Betea, Florin-Răzvan Mihai, Ilarion Țiu, הוצאת Cetatea de Scaun,‏ 2015. (ברומנית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tiranul מאת Lavinia Betea, Florin-Răzvan Mihai, Ilarion Țiu, הוצאת Cetatea de Scaun,‏ 2015, עמוד 13.(ברומנית)
  2. ^ Cum a fost Ceauşescu ameninţat de ruşi în 1971. „Tezele din iulie” (ברומנית)