התיקונים לחוקת רוסיה (2008)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התיקונים משנת 2008, שהוצעו בנובמבר 2008 ונכנסו לתוקף ב-31 בדצמבר 2008, הם התיקונים המהותיים הראשונים לחוקת רוסיה משנת 1993[1] והאריכו את כהונת נשיא רוסיה והדומה הממלכתית מארבע לשש וחמש שנים, בהתאמה. קודם לכן בוצעו רק התאמות קלות לגבי שמות הסובייקטים הפדרליים או מיזוגן, הדורשות הליך פשוט בהרבה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 בנובמבר 2008 נאם מדבדב באולם גאורגי הקדוש בארמון הקרמלין הגדול בפני שני בתי הפרלמנט של האספה הפדרלית (הדומה ומועצת הפדרציה): נאומו כלל ביקורת על ארצות הברית והצעת שינויים ותיקונים לחוקה אודות משך הכהונה של נשיא רוסיה.

במהלך הנאום הציע מדבדב להאריך את כהונת הנשיא לשש שנים במקום ארבע שנים. הוא טען שמדובר בצעד הכרחי שיאפשר לממשלה ליישם את הרפורמות ביתר יעילות. הצעה נוספת שהעלה מדבדב בנאום מצב האומה הייתה להאריך את כהונת הפרלמנט מארבע שנים לחמש שנים. הוא הסביר שכוחה של הרשות המחוקקת צריך להתחזק בכך שהקבינט יחויב לדווח לחברי הפרלמנט באופן תדיר.

מדובר ביוזמה הראשונה של הנשיא הרוסי לתקן את החוקה מאז שנבחר לרשת את מקומו של ולדימיר פוטין, אשר כבר אמר בעבר כי יש לבצע שינויים בחוקה, כולל הארכת הכהונה הנשיאותית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמיטרי מדבדב מוסר את נאומו השנתי בפני האספה הפדרלית

הנשיא דמיטרי מדבדב, שהחליף את ולדימיר פוטין מוקדם יותר באותה השנה, הציע את אותה הצעה קצרה במהלך נאומו השנתי הראשון לאספה הפדרלית ב-5 בנובמבר 2008:

"עלינו להגדיל את תקופת הכהונה החוקתית של הנשיא והדומה הממלכתית לשש וחמש שנים בהתאמה. סוגיות אלה הועלו שוב ושוב מאז שנות התשעים. דיונים בנושאים אלה נמשכו זמן רב. רבים התייחסו להיסטוריה, המופיעה בדוגמאות לכך שמדינות דמוקרטיות משנות את התנאים והכהונות של גופי המדינה שלהן. אני לא אפרט את כל הדוגמאות הללו. מקרים אלה ידועים היטב. מה שברצוני לומר זה שאנחנו לא מדברים על רפורמה חוקתית אלא על תיקונים לחוקה, על תיקונים חשובים אך בכל זאת אינן אלא הבהרות ואינן משנות את המהות הפוליטית והמשפטית של המוסדות הנוכחיים. תיקונים אלה מספקים משאב נוסף לעבודה היציבה של המוסדות. אין מקום ל'גרד רפורמי' ביחס לחוקה. החוקה אפקטיבית, היא עובדת והוראותיה הבסיסיות צריכות להישאר ללא שינוי במשך שנים רבות נוספות. זכויות וחירויות אזרחיות, ריבונות האומה, מערכת המדינה והארגון הפדרלי, עקרונות הארגון של מערכת המשפט והממשל העצמי המקומי ושאר יסודות הסדר החוקתי שלנו נקבעו לתקופה היסטורית ארוכת טווח. כמי שערב לחוקה, אמלא אחר הוראות יסוד אלה ואשמור עליהן."[2]

לדברי מדבדב, השינוי אינו חל רטרואקטיבית ואינו אמור להשפיע על התנאים הנוכחיים של הנשיא והדומה ונועדו להיכנס לתוקף לפעם הבאה שבהן נבחרת דומה ונבחר נשיא.[3] החל משנת 2008 נקבעו בסעיפים 81.1 ו-96.1 לחוקה משנת 1993 כי יש לבחור את הנשיא והדומה הממלכתית לתקופה של ארבע שנים. על פי סעיפים 136 ו-108, תיקונים להוראות פרקים 3–8, כולל סעיפים 81 ו-96, דורשים לאשר את התיקונים ברוב של שני שלישים ברוב מיוחס ולעבור הצבעה בדומה, הבית התחתון וכן שלושת רבע מועצת הפדרציה, הבית העליון וייכנס לתוקפם, לאחר שזכו לרוב של לפחות שני שלישים מהמחוקקים המקומיים של הסובייקטים הפדרליים.

הנשיא הגיש רשמית את הצעת החוק לדומה ב-11 בנובמבר.[4] הדומה הממלכתית, שנשלטה על ידי מפלגות פרו-ממשלתיות לאחר בחירות 2007, אישרה במהירות את ההצעה בשלוש הקריאות הנדרשות ב-14 בנובמבר (388 בעד / 58 נגד),[5] 19 בנובמבר (351 בעד / 57 נגד) ו-21 בנובמבר (392 בעד / 57 נגד). מבין ארבע המפלגות המיוצגות בדומה, רק המפלגה הקומוניסטית, המיוצגת על ידי 57 חברי פרלמנט, התנגדה להצעת החוק. רוסיה המאוחדת, המפלגה הליברל-דמוקרטית ורוסיה ההוגנת תמכו בהצעת החוק.[6] ויקטור איליוחין, מחוקק קומוניסטי, העיר במהלך הדיונים בדומה ב-14 בנובמבר:

"למה אנחנו ממהרים כל כך? משטר סמכותי קפדני כבר הוקם במדינה הזאת. יש כבר ריכוז כוח חסר תקדים בידיו של אדם אחד."

האופוזיציה הלא-רשמית (שיוצגה על ידי תנועות דמוקרטיות כמו רוסיה של העתיד, רוסיה האחרת, המפלגה הדמוקרטית, מפלגת החופש העממי וסולידריות) גינתה גם את השינויים המוצעים לחוקה.[7] ברם, ב-26 בנובמבר אישרה מועצת הפדרציה את הצעת החוק עם 144 קולות בעד וקול אחד בלבד שהתנגד.[8]

יוליה לטינינה, עיתונאית ממוסקבה טיימס, שיערה כי הרפורמה מקדימה את חזרתו של ולדימיר פוטין לקרמלין, ככל הנראה מוקדם יותר מאשר מאי 2012, עת אמורה כהונתו של מדבדב להסתיים. גורם רשמי מטעם הסגל הנשיאותי שצוטט על ידי וודומוסטי רמז שמדבדב עלול להתפטר כבר בשנת 2009.[1][9][10][11] על פי המקור בוודומוסטי, התיקונים היו יוזמה של ולדיסלב סורקוב משנת 2007. סקר שנערך על ידי VTsIOM (מרכז המחקר הרוסי לדעת הקהל) בתאריכים 15–16 בנובמבר הראה ש-56% תומכים בנשיאות ארוכה יותר והארכת כהונת הפרלמנט בקרב הרוסים. עם זאת, התמיכה הייתה נמוכה יותר בערים הגדולות.

עד 18 בדצמבר אישרו המחוקקים המחוזיים של כל 83 הסובייקטים הפדרליים ברוסיה את התיקונים. מועצת הפדרציה בחנה וקיבלה את האישורים ב-22 בדצמבר וב-30 בדצמבר הנשיא מדבדב חתם על התיקונים. התיקונים פורסמו ברוסיסקאיה גאזטה ומכאן נכנסו לתוקף ב-31 בדצמבר 2008.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד Adrian Blomfield, ‏Vladimir Putin could reclaim Russian presidency within months, The Telegraph, 6 November 2008
  2. ^ Dmitry Medvedev. Address to the Federal Assembly of the Russian Federation (אורכב 31.08.2009 בארכיון Wayback Machine), November 5, 2008.
  3. ^ Barry, Ellen (15 בנובמבר 2008). "Bill to Extend Russian President's Term Advances". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Электронная регистрационная карта на законопроект № 124578-5: Закон Российской Федерации о поправке к Конституции Российской Федерации "Об изменении срока полномочий Президента Российской Федерации и Государственной Думы" (ארכיון)
  5. ^ Barry, Ellen (15 בנובמבר 2008). "Bill to Extend Russian President's Term Advances". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Harding, Luke (21 בנובמבר 2008). "Russian MPs vote to extend presidential term". The Guardian. London. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Pan, Philip P. (28 בנובמבר 2008). "Putin's Intentions Debated After Shift on 4-Year Term". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "Russian senators nod through extended presidency". Reuters. 26 בנובמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Harding, Luke (21 בנובמבר 2008). "Russian MPs vote to extend presidential term". The Guardian. London. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Yulia Latynina. Making a Jester Out of Medvedev. The Moscow Times, 19.11.2008.
  11. ^ Мария Цветкова, Надежда Иваницкая, Ирина Резник, Наталья Костенко. Шесть лет Путину. Ведомости, №210 (2232), 6 November 2008.