התנועה הפמיניסטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל בולט של התנועה הפמיניסטית - אגרוף מונף בתוך סמלה של ונוס

התנועה הפמיניסטית או התנועה לשחרור האישה היא תנועה חברתית שמקורותיה בפמיניזם, התנועה נאבקת נגד אלימות במשפחה, אלימות והטרדה מינית ובעד זכות בחירה לנשים, זכות האישה על גופה (כולל הפלה ופיקוח ילודה), הזכות להשכלה וזכויות נשים אחרות. אופייה של התנועה משתנה בין מדינות וחברות שונות, כאשר במדינה אחת המאבק יכול להתמקד בהתנגדות להשחתת איבר המין הנשי, ובמדינה אחרת במאבק כנגד תקרת הזכוכית. הפמיניזם כתפיסת עולם והתנועה הפמיניסטית כמאבק למימוש תפיסת עולם זו בחיים הציבוריים והפרטיים שלובים זה בזה.

התנועה הפמיניסטית-יהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פמיניזם דתי (יהדות)

התנועה הפמיניסטית הראשונה הוקמה בארצות הברית בסוף שנות השישים, והשפעתן של נשים יהודיות בהקמת תנועה זו, הייתה משמעותית ביותר. הנשים היהודיות היו מנהיגות, שעזרו להקים כמה מהקבוצות הפמיניסטיות הרדיקליות הראשונות במדינה. למרות השפעתן הגדולה, תרומתן לא הוכרה בשיח ההיסטורי אודות התנועה ואפילו הוסתרה כמה דורות.

בשנות השבעים והשמונים של המאה ה-20 קמה התנועה הפמיניסטית היהודית לעצב מחדש את החיים היהודיים. היא ניסתה ליצור יהדות פמיניסטית על ידי יצירת מסורות, טקסים, טקסטים, אמונות ומוזיקה חדשים, המבוססים על שפה שוויונית, שבה הרעיונות החדשים של אלוהים ותורה מגיעים מתוך נקודות מבט פמיניסטיות. התנועה בנתה מודלים חדשים של חינוך לילדות ונשים, בעזרת פיתוח בתי ספר שבהם לימדו גישות מדעיותותאולוגיות חדשות השמות במרכז את השוויון בין גברים לנשים[1]. בסתיו 1971, קיימו נשות התנועה בניו יורק משדרים פומביים בהם דרשו להעניק לנשים חברות בבתי כנסת, להיספר כמניין, להיחשב כממלאות מצוות באופן שווה לגברים, להיות מורשות להשתתף במצוות דתיות ורשאיות ליזום גירושין. מחאתן גרמה לעניין תקשורתי והתלהבות ציבורית שקידמה פמיניזם יהודי חדש פורץ דרך.

מתוך התנועה הפמיניסטית היהודית קמו תנועות פמיניסטיות יהודיות-חילוניות שמיקדו את מאבקן בדאגה למעמד של נשים. הן נלחמו נגד המוסדות הפטריארכליים בניסיון למגר את הקפיטליזם, הגזענות והאפליה המינית[1]. לפמיניסטיות היהודיות החילוניות לא היה גיבוי או תמיכה בתוך הקהילה היהודית ומחוצה לה. בשנת 1970, הפמיניזם הלהט"בי היהודי התחיל גם לפעול כתנועה, ונחשב לאיום על תנועת הפמיניזם היהודי-חילוני. תנועה זו יצרה פוליטיקה מובחנת, פיתחו תיאוריות, פרסומים, ארגונים וקואליציות לקידום סדר יומם. הן התעניינו לא רק בשינויים תרבותיים ואורח חיים, אלא גם בשינוי הרחב של היחסים החברתיים, התרבות הפטריארכלית, המגדר והנורמות המיניות[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התנועה הפמיניסטית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא סוציולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.