התפייסות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התפייסות
מאת שלומית כהן-אסיף

אֲנִי רוֹצֶה לְהִתְפַּיֵס עִם יוֹנָתָן

וְלֹא יוֹדֵעַ אֵיךְ.

אֲנִי כּוֹתֵב לוֹ מִכְתָב, כּוֹתֵב אֶת הָאֱמֶת

אֶת הַדַף מְקַמֵט...

חלק ממילות השיר

התפייסות הוא שיר ילדים מאת המשוררת והסופרת שלומית כהן-אסיף. השיר התפרסם לראשונה בשנת 1982 בספר "אחרי שלבשתי פיג'מה" עם איוריה של אורה איתן, בהוצאת שוקן לילדים. השיר פורסם גם בספר "נשיקה בכיס ועוד נשיקה: דברים למי שאוהבים" עם איוריה של הילה חבקין בהוצאת הקיבוץ המאוחד, 2017.

מבנה השיר ותכניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר בנוי מבית אחד. בשיר ישנן שורות ארוכות ושורות קצרות.

השיר מתאר את מצוקתו של הדובר בגלל הריב שנוצר בינו לבין חברו. הדובר רוצה להתפייס אך אינו יודע איך לעשות זאת. הוא מתלבט ומהסס, הוא נבוך ולחוץ אך יודע כי הוא רוצה להתפייס. מצד אחד בולט רצונו העז של הדובר בשיר להתפייס אך מצד שני, בכל ניסיונותיו (האם לטלפן, האם לכתוב מכתב, מתהלך בחדר) מורגשת הססנות. השורות הארוכות בשיר מבטאות את הרצון של הדובר להתפייס והשורות הקצרות מבטאות הססנות, בושה, לחץ והתלבטות.[1]

שימושים חינוכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריכת הספר "אחרי שלבשתי פיג'מה" בו התפרסם השיר לראשונה
כריכת הספר "אחרי שלבשתי פיג'מה" בו התפרסם השיר לראשונה

השיר נלמד במערכת החינוך היסודית והגיל הרך, בנושא חברות, סכסוך בין חברים, התפייסות ובקשת סליחה. נושאים אלה משותפים לרוב הילדים ומעסיקים אותם בחיי היום יום.

ביצועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה למספר ביצועים, המוכר ביותר הוא של הזמר אריק איינשטיין, בלחנו של יוני רכטר. השיר הופיע באלבום שירי ילדים של אריק איינשטיין ויוני רכטר - "הייתי פעם ילד", בשנת 1989. ביצוע אחר של השיר הוא של השחקן רמי ברוך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכי שיעור על בסיס השיר

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]