התפשטות (סרט, 1971)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התפשטות
Taking Off
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מילוש פורמן
הופק בידי אלפרד קראון
תסריט ז'אן-קלוד קרייר, מילוש פורמן, ג'ון גר, ג'ון קליין
עריכה ג'ון קרטר
שחקנים ראשיים לין קרלין
באק הנרי
צילום מירוסלב אונדריצ'ק
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
הקרנת בכורה 28 במרץ 1971
משך הקרנה 93 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט מוזיקלי, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים גרנד פרי של פסטיבל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התפשטותאנגלית: Taking Off) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1971 בבימויו של מילוש פורמן, עם באק הנרי ולין קרלין בתפקידים הראשיים.

זה סרטו הראשון של פורמן בארצות הברית והוא עוסק ביחסי המורכב בין הורים לילדיהם בגיל ההתבגרות על רקע מרד הנעורים בארצות הברית בסוף שנות ה-60 וניסיונות פתטיים של ההורים להבין את ילדיהם.

בסרט מופיעים גם זמרים בקטעי זמרה כמו קתי בייטס (הופעה ראשונה בקולנוע), קרלי סימון וטינה טרנר עם בעלה אייק טרנר.

הסרט זכה בפרס גרנד פרי בפסטיבל הקולנוע בקאן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארי טיין (באק הנרי) עובר טיפול בהיפנוזה להפסקת עישון. כשהוא מגיע לביתו מבשרת לו אשתו לין (לין קרלין) כי בתם המתבגרת ג'ני (לינה היקוק) נעלמה ולא יצרה קשר. ג'ני למעשה הלכה לאודישן של תחרות זמרה אך נכשלה. הם מחפשים בחדרה ומוצאים בדלים מעושנים של ג'וינטים. לעזרתם מגיעים זוג חברים טוני (טוני הארוויי) ואשתו מרגוט (ג'ורג'יה אנג'ל). שני הגברים נשלחים לחפש בברים של מנהטן אך לא מוצאים וחוזרים שיכורים, בעוד שהנשים יושבות ליד הטלפון ומשוחחות על סקס.

לבסוף חוזרת ג'ני ולא מדברת היכן הייתה ולמחרת בורחת שוב. לארי נשלח לחפש אחריה בבר מראים לו תמונות של נערות שנעלמו והוא מזהה את ננסי לוקסטון (גייל בוסמן) יושבת בחברת היפים הוא מתקשר לאמה אן (אודרה לינדלי) אך ננסי בורחת וחבריה חובטים בלארי.

אן ובעלה בן (פול בנדיקט) מציעים לזוג טיין להצטרף אליהם למפגש עם הורים שילדיהם ברחו. בינתיים מודיעים להם מהמשטרה כי ג'ני עצורה באשמת גניבה מחנות. כשהם באים לתחנת המשטרה מתברר להם שהעצורה היא החברה של ג'ני קורינה דיוויטו (קורינה קריסטובל) שהזדהתה בשמה של ג'ני.

לין נשברת ולארי מחליט לקבל את העובדה שג'ני ברחה ולהתחיל לחגוג. הם נכנסים להופעה של טינה טרנר ואייק טרנר ומשתכרים. למחרת הם באים לפגישה של ההורים שילדיהם ברחו, ביחד עם אן לוקסטון ובעלה בן (פול בנדיקט).

למפגש מוזמן מומחה לעישון ג'וינט (וינסנט שיאבלי) שמדריך את ההורים המודאגים איך לעשן ג'וינט אף על פי שזו עבירה על החוק. כולם מתחילים לעשן ומתמסטלים. לארי ולין מזמינים את הזוג לוקסטון לדירתם. ארבעת ההורים משוחררים וממריאים במשחק פוקר התפשטות (מכאן שם הסרט). לארי ולין מפסידים ומתחילים להתפשט. לבסוף נשאר הארי עירום כביום היוולדו, עומד על השולחן כשהוא מכסה את מבושיו בידיו ושר את שיר היין מתוך לה טרוויאטה. וברגע זה חוזרת ג'ני הביתה ורואה את אביה במצב מביך.

כעבור זמן מביאה ג'ני את חברה המבוגר והמבוסס ג'יימי (דייוויד גיטלר) שהוא זמר ומוזיקאי. כשהוא מסרב לנגן פוצח לארי בשיר זר בגן עדן.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
באק הנרי לארי טיין
לין קרלין לין טיין
ג'ורג'יה אנגל מרגוט
טוני הארוויי טוני
אודרה לינדלי אן לקסטון
פול בנדיקט בן לוקסטון
וינסנט שיאבלי מדריך עישון
לינה היקוק ג'ני טיין חברה של הארי
ריי אלן גב' דיוויטו
קורינה קריסטובל קורינה דיוויטו
דייוויד גיטלר ג'יימי
גייל בוסמן ננסי לוקסטון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]