ואנקמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וְאִנָּקְמָה
מידע כללי
מאת רועי שרון
שפת המקור עברית
סוגה ספר עיון
נושא טרור יהודי בישראל
מקום התרחשות ישראל
תקופת התרחשות שנות התשעים של המאה ה-20, העשור הראשון של המאה ה-21, העשור השני של המאה ה-21
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה ביתן דביר
מקום הוצאה ישראל
תאריך הוצאה 30 באפריל 2023
מספר עמודים 250
עורך יקיר אלקריב
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9789655745900

וְאִנָּקְמָה: סיפורו של הטרור היהודי הוא ספר מאת העיתונאי הישראלי רועי שרון שיצא לאור ב-30 באפריל 2023 על ידי הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.

רקע ויציאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתונאי הישראלי רועי שרון שימש ככתב המתנחלים של עיתון מעריב, ככתב השטחים של ערוץ 10 וכיום משמש ככתב וכפרשן לענייני צבא וביטחון של כאן 11. בספר סוקר שרון את הטרור היהודי בישראל; את המניעים לפעולות הטרור, שיטות הפעולה, אישים מרכזיים, את הקרב שמנהלים מולם אנשי המחלקה היהודית של שירות הביטחון הכללי ואת שיטות החקירה תוך שהוא חושף מסמכים ופרטים בפרסום ראשון. פרקי הספר עוסקים בין השאר בטבח מערת המכפלה, מחתרת בת עין, פעולת תג מחיר, הפיגוע בדומא, חתונת השנאה, רצח מוחמד אבו ח'דיר ופרשת עאישה א-ראבי. הספר, שנכתב בידי שרון ונערך בידי יקיר אלקריב, יצא לאור ב-30 באפריל 2023 על ידי חברת ההוצאה כנרת זמורה ביתן דביר. את התחקיר לספר ביצעה העיתונאית כרמל דנגור[1][2][3][4][5][6].

שרון אמר כי הוא חלם על הספר יותר מעשור, כאשר משנת 2007 עד 2017 עסק בליקוט חומרים בנושא[7]. על תהליך כתיבת הספר התבטא:

די מהר התחלתי להתעניין בתחום הזה. הוא משך אותי, כי זה נושא שמסתתר. גם מחתרת בת־עין, כמה שנים קודם לכן, לא יצאה לי מהראש. מצד שני, לא היה שום חומר קריאה בנושא. חיפשתי באקדמיה, בספרות. ירדתי פיזית לארכיון מעריב והתחלתי לפתוח מגירות. לא היו אז רשתות חברתיות, בקושי גוגל, ויקיפדיה הייתה בחיתוליה.. התקשרתי לחגי סגל כדי לשאול איפה אני מוצא את ספרו 'אחים יקרים', על המחתרת היהודית של שנות השמונים. נסעתי לעפרה, קניתי ממנו עותק, וקראתי כמה פעמים. זה ספר מופלא שעזר לי מאוד להבין את התופעה של טרור יהודי, והוא ההשראה לספר שלי.

שם הספר לקוח מתוך פסוק בספר שופטים: ”וַיִּקְרָא שִׁמְשׁוֹן אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדנָי ה' זָכְרֵנִי נָא וְחַזְּקֵנִי נָא אַךְ הַפַּעַם הַזֶּה הָאֱלֹהִים וְאִנָּקְמָה נְקַם־אַחַת מִשְּׁתֵי עֵינַי מִפְּלִשְׁתִּים[8][9][10]. הפסוק הוא גם חלק מהשיר "זכרני נא" שהושר בחתונת השנאה אשר נחשפה לתקשורת על ידי שרון[11].

קבלה ביקורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוקר תומר פרסיקו שיבח את דרך הגשת התוכן והפרטים בספר אך ציין את העובדה שהספר מתעלם מהתפיסות האמוניות והתאולוגיות שעומדות מאחורי התופעות והמקרים השונים שמתוארים בו. מתוך הספר הגיע פרסיקו למסקנה כי אם לפני קום המדינה שימש הטרור היהודי ככלי להפלת המנדט הבריטי ולהקמת מדינת לאום יהודית בארץ ישראל, במאה ה-21 משמש הטרור ככלי להפלת ממשלת ישראל ולהקמת מדינת הלכה[12].

ההיסטוריון אדם רז כתב בהארץ כי תופעת הטרור המתנחלי רחוקה מפיענוח בספר ואנקמה, ובעוד שרון מתיימר לסקר את סיפורו של הטרור היהודי, בפועל הוא מתעלם מהאלימות היומיומית שמפעילים מתנחלים כלפי פלסטינים, מדלג על מוקדי הכוח שמאפשרים את המעשים. בכך לשיטתו, מסייע שרון לנרמל את טרור המתנחלים. רז תהה האם ההסבר לכך טמון בעובדה שבצעירותו התחנך שרון במוסדות של הציונות הדתית וגדל בהתנחלות קרני שומרון[13][14][15].

נדב שרגאי מישראל היום ציין כי חידושו הגדול של הספר הוא שטרור יהודי בישראל כבר אינו יוצא דופן כבעבר. הוא שיבח את היצמדותו של שרון לעובדות, הפרדתו בין עיקר לטפל והבאת מידע חדש על הפרשיות. לדבריו, חלקים מהספר נקראים כמעט כסרט אקשן שכולל פשעים, יריות, אלימות, מרדפים וחקירות, בעוד את החלקים הקשים לקריאה, כדוגמת רצח שלושת הפועלים על ידי אשר ויזגן, תיאר כקרובים לצפייה בסרט אימה. הוא הוסיף כי מורגש חסרונם של אינדקס ורשימה מסודרת של מקורות ומראי מקום בספר[16].

הסופרת והעיתונאית אמילי עמרוסי עסקה בספר בתוכניתה ברשת ב' ואמרה כי הספר משרטט את גבולות תופעת הטרור היהודי, בעוד שבאולפני החדשות זה נשמע לעיתים רשימה לא נגמרת של ג’ק טייטל וברוך גולדשטיין, "ואנקמה" סוקר את התופעה מאז שנות ה-90[17].

העיתונאי עמית סגל כתב כי "במדד הסיפורים המשוגעים פר עמוד, יש מעט מאוד ספרים שמתקרבים ל'ואנקמה'"[18], ועמוס הראל מעיתון הארץ ציין כי זהו ספר בעל שם לא שגרתי[19].

קבלה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין ביקר את הטרמינולוגיה של שרון וטען כי המושג "טרור יהודי" איננו באמת קיים, והתופעות ששרון מתאר ראויות להיקרא "פשע יהודי"[17][20][18]. שרון מצדו הגיב כי מי שמכחיש את הטרור היהודי, בעצם מנסה להרחיק מעצמו את התופעה, מחשש שאם יודה בקיומה, הוא אולי ירגיש חלק מזה[11].

בדיון חירום על שילוב השב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית בהשתתפות חברי ממשלה, לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הטיל ספק בקיומו של טרור יהודי המליץ לו ראש השב"כ רונן בר לקרוא את ספרו של רועי שרון ולהיווכח עם האתגרים בהם השב"כ נאלץ להתמודד בהקשר זה[21][22].

נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, אמר כי "זה ספר חשוב מאד ואמיץ על נושא כואב ומטריד שעלינו להכיר במסוכנותו ולפעול למיגורו"[23].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יאיר שרקי ברך | רועי שרון בהודעה מרגשת: "7 שנים", באתר "סרוגים", 1 במאי 2023
  2. ^ סיפק פרטים מוכמנים: כך הצליחו בשב"כ להרשיע את המחבל היהודי מדומא, באתר ynet, 12 במאי 2023
  3. ^ ואנקמה, באתר כנרת זמורה ביתן דביר
  4. ^ ואנקמה - רועי שרון, באתר עברית (חנות ספרים מקוונת)
  5. ^ רועי שרון בספר חדש: הצצה לנבכי "הטרור היהודי", באתר ערוץ 7, 2 במאי 2023
  6. ^ רועי שרון מוציא ספר חדש: כמה זה יעלה לכם?, באתר אייס, 1 במאי 2023
  7. ^ בתאל קולמן, ‏"ספק אם מנהיגי הציבור הדתי היו מגנים היום את חתונת השנאה", בעיתון מקור ראשון, 20 במאי 2023
  8. ^ ספר שופטים, פרק ט"ז, פסוק כ"ח
  9. ^ אפי טריגר, וְאִנָּקְמָה, באתר אפי טריגר - פופ טארטס, ‏2 באפריל 2023
  10. ^ רייצ'ל, הטרור היהודי – עשבים שוטים שאינם מלמדים על הכלל, באתר מגזין אפוק, ‏7 ביוני 2023
  11. ^ 1 2 בתאל קולמן, ‏רועי שרון היה מאוהב בחלוציות של נוער הגבעות – עד לילה נורא אחד, בעיתון מקור ראשון, 18 במאי 2023
  12. ^ תומר פרסיקו, ואנקמה: ספרו של רועי שרון על טרור יהודי בן זמננו, באתר לולאת האל, ‏24 במאי 2023
  13. ^ אתר למנויים בלבד אדם רז, חסמב"ה בשטחים: תופעת הטרור המתנחלי רחוקה מפיענוח בספרו של רועי שרון, באתר הארץ, 20 ביוני 2023
  14. ^ גיא עזרא, ‏עיתון הארץ נגד העיתונאי הסרוג: "מנרמל את הטרור", באתר "סרוגים", 23 ביוני 2023
  15. ^ "עושה הנחות למתנחלים" - עיתון הארץ נגד רועי שרון, באתר ערוץ 7, 23 ביוני 2023
  16. ^ נדב שרגאי, "וְאִנָּקְמָה": מבט עומק לחור השחור של השב"כ, באתר ישראל היום, 21 ביוני 2023
  17. ^ 1 2 יהונתן גוטליב, "אין טרוריסט יהודי": משה פייגלין נגד ספרו של רועי שרון, באתר ערוץ 7, 7 במאי 2023
  18. ^ 1 2 עמית סגל פרגן; פייגלין תקף: 'חבל שאתה נגרר לזה', באתר "סרוגים", 7 במאי 2023
  19. ^ אתר למנויים בלבד עמוס הראל, המבצע העונתי בעזה לא משנה את האמת הפשוטה: לישראל אין פתרון לבעיית הרצועה, באתר הארץ, 12 במאי 2023
  20. ^ האם יש דבר כזה טרור יהודי? | קטע מתוך השידור השבועי בישראל מחר, סרטון בערוץ "משה פייגלין", באתר יוטיוב (אורך: 07:46)
  21. ^ ההמלצה של ראש השב"כ לשר בן גביר: קרא את הספר של רועי שרון, באתר ערוץ 7, 12 ביוני 2023
  22. ^ דוד זולדן, ראש השב"כ הפתיע את בן גביר. זו ההמלצה החריגה לשר, באתר אייס, 12 ביוני 2023
  23. ^ רועי שרון העניק לנשיא הרצוג את ספרו 'ואנקמה', באתר ערוץ 7, 15 ביוני 2023