ואפילו בהסתרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"אפילו בהסתרה"
שיר בביצוע יואל קליין
יצא לאור אוגוסט 2014
סוגה מוזיקה חסידית
אורך 6:12
כתיבה חזקי גליק (בהשראת רבי נחמן מברסלב)
לחן שעיה גרוס
ואפילו בהסתרה

דער אייבערשטער זאגט אונז קינדערלעך: ואנכי אסתיר פני ביום ההוא. אבער דער רבי זאגט... ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך. גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד.

מבוסס על ליקוטי מוהר"ן

ואפילו בהסתרה הוא שיר של הזמר יואל קליין שהולחן על ידי שעיה גרוס על פי מילים של רבי נחמן מברסלב מליקוטי מוהר"ן. השיר מושר במקור בהברה חסידית, וזכה לגרסאות כיסוי רבות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הולחן על ידי שעיה גרוס לקראת זיץ שנערך לקראת חג הפסח בישיבת "מאורות נתן" בחשמונאים אליו הוזמן יחד עם הזמר יואל קליין, שניהם חסידי סאטמר. את מילות השיר מצא חזקי גליק, חברם של השניים, בליקוטי מוהר"ן באקראי.

השניים נהגו להופיע יחד בחתונות, ומאז שהלחינו את השיר שרו אותו מדי פעם. עם הזמן השיר הפך לפופולרי ואהוד, והשניים קיבלו פידבקים חיוביים מאנשים רבים, אך הם טרם הפכו אותו לסינגל והפיצו אותו באופן רשמי. לדברי קליין, מה שהביא אותם להוציא את השיר כסינגל היה בעקבות שיחה שקיבל מבחור צעיר שסיפר לו שהוא חולה בסרטן. הבחור סיפר שעל פי הרופאים ימיו ספורים, ושהוא מבקש שבשעת פטירתו יבוא קליין וישיר את השיר. קליין סיפר את הסיפור לגרוס, והשניים החליטו להוציא את השיר כסינגל ולהפיץ אותו לציבור הרחב. את השיר הם הקליטו באוגוסט 2014.

השיר זכה במקום השני במצעד העשור של רדיו קול חי מיוזיק ושל רדיו קול ברמה.

מילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר הם עיבוד לדברי רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן נ"ו ג') על הפסוק "וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא" (דברים, ל"א, י"ח) המתייחס לפורענות גדולה שיביא אלוהים על עם ישראל לאחר שיחטא. הוא שואל מדוע יש כפילות במילים "הסתר אסתיר" ודורש כי כשאדם יודע לפחות שהוא עיוור לנוכחות האל ועליו לחפשו, זו הסתרה אחת; אך לעיתים קרובות אינו מודע ולו לכך שהבורא נעלם ממנו כי ההסתרה עצמה נסתרת. אבל גם על מצב זה, נכתב ב'ליקוטי': "אֲבָל בֶּאֱמֶת אֲפִילּוּ בְּכָל הַהַסְתָּרוֹת וַאֲפִילּוּ בְּהַהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה בְּוַדַּאי גַּם שָׁם מְלֻבָּשׁ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי בְּוַדַּאי אֵין שׁוּם דָּבָר שֶׁלּא יִהְיֶה בּוֹ חִיּוּת הַשֵּׁם כִּי בִּלְעֲדֵי חִיּוּתוֹ לֹא הָיָה לוֹ קִיּוּם כְּלָל". המילים "גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד" הוספו על ידי גרוס וקליין לאחר שראו אותם בעלון חיזוק בשם "אור האמונה" של הרב מנחם אזולאי מתלמידי הרב אליעזר ברלנד ומחברת המילים היא הרבנית תהילה ברלנד אשתו.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין האמנים שביצעו את השיר:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקב שוואקי וקובי פרץ בגרסה משלהם לשיר באתר יוטיוב