Wham!‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף וואם)
Wham!
מקום הקמה בושי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הרטפורדשייר, אנגליה, הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות 19811986 (כ־5 שנים)
סוגה פופדאנס-פופסינת'-פופפוסט-דיסקו
חברת תקליטים אפיק רקורדס, קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
wham.world
פרופיל ב-IMDb
חברים
ג'ורג' מייקל
אנדרו רידג'לי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ואםאנגלית: Wham!) הייתה להקה בריטית שהוקמה בתחילת שנות ה-80 וחבריה היו ג'ורג' מייקל ואנדרו רידג'לי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1981–1983: הקמת הלהקה ואלבום בכורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל ורידג'לי הכירו בבית הספר התיכון והופיעו עם שלושה מחבריהם ללימודים בלהקה שנקראה "The Executive". הלהקה הזו פורקה, מה שהוביל את רידג'לי ומייקל להקים את Wham! וחתמו עם חברת Innervision Records על חוזה שמאוחר יותר תבעו את החברה כדי להשתחרר ממנו. לאחר שסיימו את החוזה הקודם חתמו על חוזה עם חברת CBS. מייקל לקח את התפקיד המרכזי בלהקה כאשר הוא גם שר, הלחין והפיק. השניים היו צעירים מאוד וביטאו זאת באופי הלהקה ובשירים הראשונים שלהם שייצגו אורח חיים צעיר ונהנתני. הסינגל הראשון שיצא היה "Wham Rap! (Enjoy What You Do)" שיצא ב-16 ביוני 1982. הסינגל השני היה "Young Guns (Go for It)" שיצא ב-15 באוקטובר 1982. השיר נכנס למצעד השירים בתוכנית Top of the Pops והחשיפה של הלהקה החלה לגדול עד שהסינגל השני שלהם הגיע למקום השלישי במצעד השירים הבריטי.

ב-13 במאי 1983 הוציאו את הסינגל השלישי שהיה "Bad Boys". ב-9 ביולי 1983 יצא אלבום הבכורה של הלהקה שנקרא "Fantastic" והגיע למקום הראשון במצעדים. באותו חודש יצא הסינגל הרביעי והאחרון מהאלבום שהיה "Club Tropicana". לאחר מכן יצא לאור השיר "Club Fantastic Megamix" שהיה רמיקס לחלק מהשירים של הלהקה, הוא יצא במהלך הסכסוך של הצמד עם חברת התקליטים. לאחר סיום החוזה חתמו ואם על חוזה חדש עם חברת CBS ובאותה תקופה זכו לפופולריות רבה והגיעו למעמד של להקות כמו מועדון תרבות ודוראן דוראן.

1984–1985: אלבום שני והצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה החליטה לשנות כיוון ולשלב את השירים שלהם עם מוזיקת פופ. ב-5 במאי 1984 יצא הסינגל הראשון מאלבומה, "Wake Me Up Before You Go-Go", והפך להצלחה מסחרית השיר הגיע לראש המצעדים כולל מקום ראשון במצעד הבילבורד. השיר נכתב על ידי מייקל בהשראת פתק שהשאיר רידג'לי להוריו. הסינגל הבא מהאלבום היה "Careless Whisper" שהיה קטע סולו של מייקל ויצא ב-24 ביולי. השיר הגיע במהירות למקום הראשון במצעדים עם מכירות של למעלה ממיליון עותקים בממלכה המאוחדת. הסינגל השלישי מהאלבום, ""Freedom"", יצא באוגוסט והגיע לראש המצעד הבריטי. לאחר מכן יצאו השירים "Last Christmas" ו"Everything She Wants". האלבום השני יצא ב-23 באוקטובר 1984 ונקרא "Make It Big". האלבום זכה להצלחה גדולה והגיע למקום הראשון במצעדים. האלבום זכה למעמד אלבום פלטינה במדינות כמו קנדה, הונג קונג, פינלנד, ארצות הברית והממלכה המאוחדת ומעמד של אלבום זהב בצרפת וגרמניה. באפריל 1985 יצאו מייקל ורידג'לי לסיבוב הופעות מסביב לעולם ואף הופיעו בסין שמסעם שן תועד בסרט "Foreign Skies" של הבמאי לינדסיי אנדרסון. בספטמבר 1985 הוציאו את השיר "I'm Your Man" שהגיע למקום הראשון במצעד הבריטי.

1986: הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיבוב ההופעות מייקל היה נחוש לשנות את אופי הלהקה ולפנות לקהל בוגר יותר מאשר הקהל הצעיר שאפיין את הלהקה עד היום. רידג'לי לא תמך בהחלטה לכן הודיעו ואם על התפרקותם באביב 1986. הצמד החליטו להוציא אלבום רביעי ואחרון שיהיה הסוף של הלהקה ולכן גם שמו "The Final". ביוני 1986 יצא הסינגל "The Edge of Heaven". ב-14 באוקטובר 1986 יצא הסינגל האחרון של הלהקה שנקרא "Where Did Your Heart Go?‎".

1987–היום: לאחר הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוק הלהקה התבטא ג'ורג' מייקל בשליליות לגבי תקופתו בלהקה. הוא ציין את הלחץ בו היה נתון ושהצמד לא נוהל נכון. לאחר התפרקותם עבר רידג'לי למונקו וניסה להצליח שוב. לאחר מכן עבר למשך תקופה קצרה ללוס אנג'לס ולאחר שלא הצליח חזר לאנגליה בשנת 1990. באותה שנה הוציא רידג'לי את אלבום הסולו הראשון והאחרון שלו שנקרא "Son of Albert".

ג'ורג' מייקל נפטר ב-25 בדצמבר 2016.

ב-2023 פורסם סרט תעודי "ואם!" של הלהקה, בבימויו של כריס סמית' שבו ג'ורג' מייקל ואנדרו רידג'לי מקריינים את הסרט (באמצעות הקלטות ישנות).[1] ב-7 ביולי של אותה השנה יצא לאור אלבום האוסף The Singles: Echoes from the Edge of Heaven, שהגיע למקום 83 במצעד הבילבורד 200.[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Wham! בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נעמה רק, ‏הכוכב הזה מת: הסרט על "ואם!" מחזיר מעט מהכבוד שמגיע להם, באתר "Time Out ישראל", 9 ביולי 2023
  2. ^ Rosalie Cabison, Billboard 200™, Billboard, ‏2 בדצמבר 2023 (באנגלית אמריקאית)