ווינרס מכירות פומביות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: 1. סגנון יחצני 2. ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: 1. סגנון יחצני 2. ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ווינרס בית מכירות פומביות בע"מ
ווינרס מכירות פומביות
ווינרס מכירות פומביות
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים גל וינר
תקופת הפעילות 1986–הווה (כ־38 שנים)
משרד ראשי ירושלים
בעלות גל וינר
מוצרים עיקריים מכירות פומביות, יודאיקה
מנכ"ל יהודה סגל
 
winners-auctions.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גלריית בית המכירות
פרופ' אלברט איינשטיין, בעניין דרך החיים הראויה לאדם. מלון אימפריאל, טוקיו [יפן] 1922

ווינרס (Winner's) בית מכירות פומביות בע"מ הוא בית מכירות פומביות בירושלים. בית המכירות עוסק במכירת כתבי יד, ספרים עבריים עתיקים, מסמכים היסטוריים, מפות, חפצי יודאיקה, אמנות יהודית, מטבעות, שטרות ועוד. בית המכירות נותן שירותי שמאות והערכה ללא תשלום. לפני המכירות ניתן לצפות בפריטים.

תחומי התמחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, בית המכירות ווינרס עסק באופן מסורתי ביודאיקה. לאור הביקוש הרב, בשנת 2015 החל בית המכירות לעסוק גם בנושאים כללים רחבים ולערוך מכירות ייעודיות, כגון נומיסמטיקה, מפות עתיקות ועוד, וכן מכירות "Unlimited" המכילות פריטים מנושאים מגוונים שאין להם קשר ישיר ליהדות, כגון אמנות, חפצי אמנות, כלי כסף וזהב, ספרים נדירים, מדליות, ארכאולוגיה, ועוד.

מכירת היודאיקה מתחלקת לרוב לכמה נושאים מרכזיים:

ספרים עתיקים וספרי קודש - ספרי קודש מראשית תקופת הדפוס, מהדורות נדירות ואף יחידאיות, ספרים מיוחסים לאדמו"רי החסידות ולצדיקים, מהדורות ראשונות של ספרים נדירים ועוד.

כתבי יד - חידושי תורה רבניים שטרם פורסמו מגדולי הרבנים, כתבי יד תימניים, מכתבי רבנים חשובים, שירים ופרוזה, יומנים אישיים ועוד.

קבלה וחסידות - קמיעות וסגולות, ציורים קבליים, ספרי קבלה נדירים, ספרי חסידות במהדורות ראשונות וכתבים חשובים.

הגהות ואוטוגרפים של אדמו"רים ורבנים חשובים, מנהיגי ציבור, ראשי ממשלה כגון דוד בן-גוריון ומנחם בגין. אדמו"רים, מדענים כגון אלברט איינשטיין ועוד.

רימונים לספר תורה הממחישים את היצירה היהודית ביהדות אירופה, יהדות תימן, יהדות מרוקו, יהדות ארצות הברית וישראל.

כלי כסף - הממחישים את ההתפחות האמנות היהודית ברחבי העולם: צפון אפריקה, אירופה, יהדות תימן, יהדות מרוקו ועוד. תשמישי קדושה כגון גביעי קידוש ופמוטים ופריטים מיוחדים כגון קופסאות סיגריות, טבק ועוד.

מגילות אסתר - מיניאטוריות, על קלף, מאוירות ואף הדפסות אמנותיות.

הגדות של פסח - מהגדות אמנותיות ייחודיות, מהדורות נדירות ביותר, הגדות קיבוציות, מימי השואה ועוד.

אמנות בצלאל - דוגמאות מבית המלאכה של "בצלאל ירושלים" מראשית דרכה, עבודותיהם של בוריס שץ, זאב רבן, מאיר גור אריה ועוד.

ציונות - פריטי ציונות היסטוריים כגון ניסיונות הראשונים להתיישבות, העלייה הראשונה, הגדודים העבריים, מכתבים והתכתבות בין מנהיגים ציוניים, ארכיונים אישיים, חתימות ותמונות של מנהיגי ומשוררים ציוניים כגון הרצל ולאה גולדברג, הדפסות ראשונות, שטרות וחוזים מימי המנדט הבריטי, מכתבים רבניים אודות ההתיישבות ושאלות הלכתיות שעלו כגון פולמוס השמיטה ועוד.

כרזות - כרזות, מודעות ופרסומים היסטוריים בנושאי יהדות כגון אנשי המחתרות, קק"ל, ציונות בראשית דרכה, קבלת פני רבנים, לוויות של אדמו"רים, פולמוסים ועוד.

לוחות שנה - מהלוחות השנה הראשונים, חלקם בכתב יד (מתימן וארצות המזרח, אירופה ועוד) ועד ללוחות שנה עם קשר היסטורי כגון לוחות ציוניות, קק"ל ועוד.

מפות - מפות עתיקות של ארץ ישראל וסוריה, תחריטים החל מהמאה ה-16, ספרי מסעות ראשונים לארץ הקודש עוד.

קטלוגים ומכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכירות מתקיימות אחת לחודשיים-שלושה, ומתנהלות בהיקף בינלאומי, עם קונים ומוכרים מכל רחבי העולם. לפני כל מכירה מודפס קטלוג העוסק בפריטים הנמכרים. הקטלוגים מועלים לאתר לפני המכירה, בעברית ובאנגלית, על מנת לאפשר ללקוחות לעיין בפריטים ולהציע עליהם הצעות פרטיות לפני המכירה. בזמן המכירה עצמה ניתנות ללקוח כמה דרכים להשתתף במכירה: הגעה עצמית למכירה החיה על מנת לחוות את אווירת המכירה, השתתפות מהבית דרך אתר החברה או בדרך תקשורת טלפונית עם נציג החברה היוצר קשר בזמן אמת.

שיטת המכירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המכירות פועל לפי שיטת המכירה האנגלית המקובלת בשוק, בהתאם לתנאים המופיעים בחוזה המכירה. עם צאתו של הקטלוג הרשמי נקבע מועד למכירה הקרובה. לפני המכירה ניתנת האפשרות ללקוחות להגיש הצעה (bid) עבור הפריט, שלא יפחת ממחיר הפתיחה שנקבע מראש. המערכת שומרת ללקוח את המחיר שהוא מוכן לשלם, ומייצגת אותו אל מול המתחרים, כאשר היא תעלה בהדרגה את מחיר ההצעה שלו עד לגובה המחיר המקסימלי שהלקוח קבע מראש.

המכירה מנהלת במקום שנקבע מראש ומתנהלת במקביל ובאופן מסונכרן עם הלקוחות במקום, בטלפון ובאינטרנט ובהתאם להצעות שניתנו מראש על כל פריט. בזמן המכירה עצמה, מנהל המכירה מעדכן את הקהל הלקוחות במחיר הנוכחי של הפריט כולל הצעות מוקדמות והוא פותח אותו לתחרות נוספת. סיום המכירה נקבע עם הקשת הפטיש על ידי המוכר והמנצח הוא לפי קביעת מנהל המכירות בלבד.

על מחיר הפטיש מתווסף עמלת קנייה בתוספת מע"מ בהתאם לאחוזים שנקבעו ופורסמו מראש על ידי בית המכירות.

פריטים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעניינות הציבור בפריטים המיוחדים מביאה לתחרות גדולה. בין הפריטים היותר מיוחדים שנמכרו במכירות האחרונות ניתן לציין ספר תורה מיניאטורי ייחודי של סוחר בגרמניה מלפני מאות שנים שהוחבא בשואה[1], דרשה ארוכה בכתב ידו של הבן איש חי[2], מטבעות מיוחדים מימי המרד הגדול ומרד בר כוכבא, חותמו של היעב"ץ, טבעות ר' שלום שרעבי ויצירות אמנות של הצייר היהודי הנודע איזידור קאופמן.
בשנת 2017 עמדה ווינרס בעין סערה תקשורתית סביב מכירת חפציו של הקומיקאי ספי ריבלין אך לבסוף השיבה את הפריטים למשפחתו. הנושא עורר דיון ציבורי סביב הסוגיה האתית של מכירת חפצי מנוח ללא ידיעת משפחתו.

בתאריך 10 ביוני 2017 הציג בית המכירות 6 מכתבים של פרופ’ אלברט איינשטיין לידידו דייוויד בוהם, שבהם התייחס בין היתר למצב מדינת ישראל. המכתבים נמכרו בלמעלה מ-750,000 ש”ח ודבר מכירתם בווינרס זכה לתהודה בינלאומית רחבה ולפרסום במאות כלי תקשורת ברחבי העולם.

ב-25 באוקטובר 2017 נמכרו בבית המכירות 4 מכתבים של אלברט איינשטיין, ובהם משפט שכתב בשנת 1922 על פתק בהיותו במלון בטוקיו על ערכם של חיים רגועים וצנועים. הפתק נמסר כתשר לנער שליחויות במלון, לאחר שנודע לו על זכייתו של איינשטיין בפרס נובל לפיזיקה. הפתק נמכר בסכום של 1.3 מיליון דולר[3]. זהו הפריט היקר ביותר מסוגו שנמכר עד אז בישראל במכירה פומבית.[דרוש מקור]

ב-24 ביולי 2019 נמכרו בבית המכירות שש מחברות של המלומד המסתורי מר שושני תמורת 20,740 דולר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]