וולווקאליים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןVolvocales
כמה סוגי וְוֹלוְוֹקָלְיִיִם:
‎  (A) Gonium pectorale,‎ (B) Eudorina elegans,‎
‎(C) Pleodorina californica, (D) Volvox carteri
מיון מדעי
על־ממלכה: אוקריוטיים
ממלכה: צומח
מערכה: ירוקיות
מחלקה: אצות ירוקניות
סדרה: וְוֹלוְוֹקָאלְיִים
שם מדעי
Volvocales

וְוֹלוְוֹקָאלְיִים (Volvocales) היא סדרה של מטפסים (שוטונים) ופסאודוסליאטים של האצה הירוקה. מטפסים הללו נכללים במחלקת האצות הירוקניות (Chlorophyceae).

אצות מסדרת הוולווקאלים יכולות ליצור מושבות שטוחות או מושבות כדוריות (spherical colonies). בין המשפחות הנכללות בסדרה זו נמנית משפחת הוְוֹלוְוֹקאניים (Volvocaceae).

ממדי המושבות נעים בין 4 ל-32 תאים מאכלסים במקרה של גוניום (שם מדעי: Gonium), ‏ ועד 500 תאים ויותר במקרה של וולווקס (Volvox).

הגוניום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגוניום היא סוג של אצה הבנויה ממושבות, מסדרת הוולווקאליים, משפחת הוולווקאניים. מושבת גוניום טיפוסית מכילה בין 4 ל-16 תאים, כולם באותו הגודל, מאורגנים במעגל שטוח, ללא הבדל בין הצד האחורי לצד הקדמי. בכל מושבה בעלת 16 תאים, ישנם 4 תאים במרכז, וכל ה-12 הנותרים מתחלקים ל-4 קבוצות כשכל קבוצה נפרסת לכיוון אחר. בכל אחת מ-4 הקבוצות ישנם 3 תאים.

הוולווקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולווקס היא סוג של אצה הבנויה ממושבות. בדומה לגוניום, גם זוהי אצה מסדרת הוולווקלים, משפחת הוולווקלנים. זוהי אחת מהאצות הירוקיות המוכרות ביותר. זוהי אצה המפותחת ביותר מתוך הסדרות של המושבות הכדוריות (ספֶירוֹת). כל מושבת וולווקס בשלה בנויה מכמות עצומה של תאים עם שוטונים הדומים לכלמידומונות (Chlamydomonas), יותר מ-50,000 בסך הכל. אנטוני ואן לֵוֶונהוּק היה הראשון שצפה בוולווקס בשנת 1700.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולווקאליים בוויקישיתוף