וולטר בינגהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וולטר בינגהם
לידה 5 בינואר 1924 (בן 100)
רפובליקת ויימאר, הרייך הגרמני עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וולטר בינגהם (באנגלית: Walter Bingham; נולד ב-5 בינואר 1924) הוא עיתונאי, שחקן קולנוע, מעוטר מלחמת העולם השנייה וניצול השואה בריטי-ישראלי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד כוולפגנג (זאב) ביליג, בעיר קרלסרוהה שבגרמניה, לאביו זלמן, שהיה מדפיס לוחות הזמנים של תחנת רכבת, ולאמו עקרת בית, שהיגרו מגליציה שבפולין. משפחה דתית. גדל והתחנך בבית הספר הציבורי עד לסילוקו יחד עם כל התלמידים והמורים היהודים מאותו בית ספר. למד בבית ספר תיכון במנהיים עד לאביב 1938 בו ערכו הגרמנים אקציה נגד אזרחים פולנים. אביו נעצר ומת לאחר מכן, ב-1941, ממגפת הטיפוס שהתפשטה בגטו ורשה.

בינגהם היה עד למאורעות ליל הבדולח, ולאחר מכן שב לעירו, ובהמשך עבד כעוזר חשמלאי. השתייך לתנועת נוער בח"ד, שבהמשך הפכה לבני עקיבא. השתתף בקורס חקלאי בן שישה שבועות בהמבורג, וקיווה לעלות לארץ ישראל כדי לעבוד בקיבוץ. אפשרות זו נסתמה כאשר הבריטים סירבו לתת את המסמכים הדרושים. ב-25 ביולי 1939 אמו שלחה אותו ל"קינדר-טרנספורט" לכיוון אנגליה. השניים נפגשו שש שנים לאחר מכן, בתום המלחמה.

התגייס לצבא הבריטי (Royal Army Service Corps) ושירת כנהג. על פעילותו בפלישה לנורמנדי ביוני 1944 קיבל עיטור צבאי, על אומץ בשדה הקרב, ומכתב הוקרה מיוחד מהמלך ג'ורג' השישי. לאחר מכן הוא שובץ ביחידת המודיעין של המודיעין הבריטי, ועסק בעיקר בתרגום מסמכים מגרמנית לאנגלית. שם חקר גם את שר החוץ הנאצי, יואכים פון ריבנטרופ.

עם חזרתו לאנגליה בתחילת שנות ה-50, הכיר את אשתו, פליטה מוינה. ולמרות שחבריו מהקהילה הציונית שהיו ממייסדי קיבוץ לביא עליה נמנה עברו לישראל, בינגהם נשאר בבריטניה מכיוון שאשתו לא רצתה לעזוב. הוא עבד בעבודות שונות ובשלב מסוים פתח בית חרושת לחיתולים שנסגר בשנת 1965. את דרכו בעולם העיתונות החל כטלפן ברדיו, תוך כדי עבודה למד באוניברסיטה בלונדון. בהמשך קיבל תוכניות משלו ברדיו באנגליה, שידר גם ברדיו BBC, ועבד כמגיש רדיו במשך עשרות שנים. הוא החל לכתוב לעיתונים בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם.

ב-1968 הוציא רישיון טייס.

הוא מגיש תוכנית רדיו שבועית בשם "עולמו של וולטר" בערוץ 7 באנגלית. התוכנית משודרת גם במלבורן באוסטרליה.

הוא גידל זקן עבות שהקנה לו תפקידים בסרטים כמו "הארי פוטר" בתפקיד המכשף, פרסומות בכל מקום ממגזינים ועד שלטי חוצות על אוטובוסים בלונדון. הוא המשיך לשחק בסרטים של הארי הפוטר עד עלייתו ארצה ב-2004, בגיל שמונים.

ב-2015 נכנס לספר השיאים של גינס כעיתונאי הפעיל המבוגר ביותר בעולם.

בפברואר 2018 הוענק לו עיטור אביר לגיון הכבוד הצרפתי.[1]

בשנת 2018 (בגיל 94) עשה בינגהם צניחה חופשית, וכך הפך לצנחן המבוגר ביותר בעולם.[2]

ב-30 בדצמבר 2019 זכה להוקרה על פועלו מלשכת העיתונות הממשלתית, בערב מיוחד שהוקדש למענו בהשתתפות ראש לשכת העיתונות הממשלתית ניצן חן ודובר ראש הממשלה לתקשורת הבינלאומית.[3]

הוא בעל תואר ראשון בפוליטיקה ופילוסופיה ותואר שני בפילוסופיה פוליטית.

רעייתו של בינגהם נפטרה ב-1990. הוא אב לבת, סב לנכדים, ומתגורר בשכונת רחביה בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]