וונדה פיליפוביץ' קרהלסקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וונדה פיליפוביץ' קרהלסקה
Wanda Filipowicz-Krahelska
וונדה פיליפוביץ' קרהלסקה, 1905
לידה 15 בדצמבר 1886
Saviejkі, בלארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בפברואר 1968 (בגיל 81)
ורשה, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Służew Cemetery (Renety Street) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע פוליטיקאית, מהפכנית, עורכת תורמת, פעילה פוליטית, עיתונאית, אמנית חזותית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסידת אומות העולם
פרסים והוקרה
  • חסידת אומות העולם (23 במאי 1967)
  • Cross of Independence with Swords
  • צלב העצמאות
  • אביר במסדר פולוניה רסטיטוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם וונדה פיליפוביץ' קרהלסקה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וונדה פיליפוביץ' קרהלסקהפולנית: Wanda Filipowicz-Krahelska;‏ 15 בדצמבר 18861968) הייתה ממקימות ארגון ז'גוטה ופעילה חברתית, הוכרה כחסידת אומות העולם על הצלת יהודים בפולין במלחמת העולם השנייה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וונדה נולדה בעיירה באזור בלארוס. אביה היה שותף במרד ינואר ב-1863. עם סיום לימודיה, יחד עם אחת מאחיותיה, וונדה פתחה בית ספר יסודי לילדים בביתן.

בגיל 20, לאחר התאבדותו של בעלה שהיה פעיל בארגון הפולני-סוציאליסטי הלוחם (אנ'), וונדה הצטרפה לארגון זה. במסגרת פעילותה בו, היא הפיצה עלוני מידע והעבירה כלי נשק בין אנשיו. וונדה השתתפה בתכנון ובביצוע שני ניסיונות התנקשות במושל הכללי של ורשה. התוכניות נכשלו, אך וונדה הצליחה לברוח.

לאחר ניסיונות ההתנקשות, וונדה עברה לגליציה, ובהמשך לקרקוב, עד שלבסוף היא נתפסה על ידי השלטונות הפולנים. היא נישאה בנישואים פיקטיביים על מנת לזכות בהגנה פוליטית אולם הועמדה לדין ונענשה בגין ניסיונות ההתנקשות בהם הייתה מעורבת. בעקבות חוויה זאת, וונדה החליטה להתרחק מהחיים הפוליטיים. היא התחילה ללמוד בבית ספר לאומנויות בקרקוב, אבל חזרה לחיים הפוליטיים זמן קצר אחרי זה, ביחד עם בעלה החדש. כמו בעלה הקודם, גם הוא היה חבר בארגון הפולני-סוציאליסטי הלוחם. השניים ייצגו את הארגון באיטליה עד לשנת 1915, אז חזרו לקרקוב. וונדה המשיכה לשרת בארגון. ב־1935, היא התחילה לפרסם את המגזין "Arkady", מגזין אומנויות נחשב.[1]

פעילות בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת העולם השנייה, וונדה הצטרפה למחתרת הפולנית. רוב פעילותה הייתה קשורה לעזרה ליהודים. עוד לפני פרוץ המלחמה, ב-1938, היא סייעה לפליטים יהודים מגרמניה, אשר גורשו על ידי המשטר הנאצי. יחד עם זופיה קוסאק-שצ'וצקה, היא פעלה להקמת ארגון ז'גוטה (Żegota) אשר פעל להצלת יהודים רבים, בעיקרם ילדים; הארגון יזם משימות הצלה רבות בגטו ורשה, ארגן מקומות מסתור ליהודים שנמלטו מהגטו, וסיפק מסמכים מזויפים עבור יהודים במסתור. בספטמבר, אחרי האקציה הגדולה בגטו ורשה, וונדה ואישה בשם יוזפה קורנצקה, עזרו למצוא את מקומות המסתור בהם הסתתרה סופיה דורוטה בוגוצקה[2]. היא עזרה ליהודים נוספים כמו לבני משפחת רוזנברג, לרופאה שנמלטה מכיכר השילוחים - האומשלגפלץ, ולאלמנתו של שמעון אשכנזי (אנ').

אחרי המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה, וונדה חזרה לעבודתה כעיתונאית. היא התחילה לפרסם עיתון חודשי בשם "Skarpa Warszawska" (בתרגום חופשי, המנהרה שמתחת לגדר של ורשה), ששינה את שמו ל"Stolica (פו')". ב־1965 היא פרשה לפנסיה. היא נפטרה ב־1968.[2]

הנצחה והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וונדה הוכרה כחסידת אומות העולם ב-23 במאי 1967, בעקבות מכתב שנשלח על ידי עו"ד דורוטה בוגוצקה, ניצולת שואה שוונדה עזרה להסתיר בזמן המלחמה. שמה נחקק בקיר הכבוד בגן חסידי אומות עולם ביד ושם בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]