וילהלם, דוכס אוסטריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילהלם, דוכס אוסטריה
Wilhelm
לידה 1 בינואר 1370
וינה, דוכסות אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 1406 (בגיל 36)
וינה, דוכסות אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת סטפנוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Joanna II of Naples (1401–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית הבסבורג
אב לאופולד השלישי, דוכס אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם ורדה ויסקונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילהלם, דוכס אוסטריהגרמנית: Wilhelm, Herzog von Österreich;‏ 1370 - 15 ביולי 1406),[1] המכונה וילהלם האדיב, היה חבר בבית הבסבורג ודוכס אוסטריה משנת 1386. כראש הקו הליאופולדי, הוא שלט על הדוכסות הפנימית של אוסטריה קרינתיה, שטיריה וקרניולה וכן על רוזנות טירול ואוסטריה הנוספת מ-1396 ועד מותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילהלם נולד בווינה, והיה בנם הבכור של לאופולד השלישי, דוכס אוסטריה ווירידיס ויסקונטי, בתו של הלורד ברנבאו ויסקונטי. לאופולד השלישי כבר שימש כעוצר על טירול ועל נחלה אוסטרית נוספת בשוואביה; בשנת 1379 הוא חתם על הסכם נויברג עם אחיו הבכור אלברכט השלישי, דוכס אוסטריה, ולאחר מכן קיבל גם את אדמות אוסטריה הפנימית.

בגיל 14, וילהלם התארס לנסיכת אנז'ו ידוויגה, בתו הצעירה של לאיוש הראשון, מלך הונגריה, שגם הפך למלך פולין ב-1370. זה היה אחד הניסיונות הראשונים של ההבסבורגים להרחיב את שלטונם על ידי נישואים ליורשות, שכן לואי התכוון לבתו הבכורה מריה וארוסה זיגיסמונד מלוקסמבורג לרשת בפולין, בעוד שידוויגה הוגדרה ליורשת של ממלכת הונגריה. כאשר המלך לואי מת בשנת 1382, מרי ירשה אותו בהונגריה. עם זאת, האצילים הפולנים דחו את מריה וזיגיסמונד, ובמקום זאת בחרו בידוויגה כעוצרת. הם גם שללו את אירוסיה לווילהלם ואכפו את פירוק האירוסין.

חותם וילהלם מאוסטריה

בשנת 1386, לאופולד השלישי נהרג בקרב זמפאך. וילהלם ואחיו לאופולד הרביעי ירשו אותו כדוכסי אוסטריה, ושלטו במשותף עם דודם אלברכט השלישי. סכסוך ירושה עז התעורר כאשר הדוכס אלברט השלישי מת בשנת 1395, וירש אותו בנו היחיד אלברכט הרביעי, בן דודו הראשון של וילהלם. בשנה שלאחר מכן הושג הסכם, המבוסס על הסכם נויברג משנת 1379, ולאחר מכן השאיר וילהלם את השלטון על אוסטריה בידי אלברכט הרביעי, וכחבר בכיר בקו הליאופולדי ההבסבורגי, המשיך לשלוט בשלוש הדוכסויות הפנימיות של אוסטריה. רוזנות טירול היוותה את מקום מגוריו בגראץ .

ב-1401 התחתן וילהלם עם יורשת יורשת נוספת, הנסיכה ג'ואנה מנאפולי, בת דודתה של ידוויגה וגם מבית אנז'ו. לשניים לא היו צאצאים ווילהלם לא חי כדי לראות את אשתו יורשת את אחיה לדיסלאוס מנאפולי בתור המלכה ג'ואנה השנייה ב-1414.

בשנת 1404 מת בן דודו אלברכט הרביעי, והותיר את אדמות הקו האלברטיני לבנו הדוכס אלברכט החמישי בן השבע. וילהלם פעל כעוצר אוסטרי ושוב ניסה לקחת את השטחים האלברטיניים מאחיינו הקטין, אך לא הצליח לפני מותו.

וילהלם מת ב-1406 ללא יורשים בווינה. הוא נקבר בקריפטה הדוכסית בקתדרלת סטפן הקדוש בווינה. עם מותו, התרחשה חלוקה נוספת של ארצות התורשה ההבסבורגיות, ולאחר מכן אחיו של וילהלם, לאופולד הרביעי, השתלט על העוצרות באוסטריה עצמה, ארנסט הברזל, הבן השלישי, ירש את הדוכסות הפנימית של אוסטריה, ופרידריך הרביעי, הצעיר ביותר, ירש את טירול ואוסטריה הנוספת.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברכט הראשון, מלך גרמניה
 
אליזבת מקרינתיה, מלכת גרמניה
 
אולריך השלישי, רוזן פירט
 
ז'אן מבורגונדיה
 
סטפאנו ויסקונטי
 
ולנטינה דוריה
 
מסטינו השני, דלה סקאלה
 
תדאה דה קררה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלברכט השני, דוכס אוסטריה
 
 
 
 
 
יוהנה מפירט
 
 
 
 
 
ברנבאו ויסקונטי
 
 
 
 
 
ביאטריצ'ה דלה סקאלה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לאופולד השלישי, דוכס אוסטריה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ורדה ויסקונטי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
וילהלם, דוכס אוסטריה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Early Habsburg". European Heraldry. אורכב מ-המקור ב-26 במאי 2011. נבדק ב-26 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)