וילהלם, רוזן שאומבורג-ליפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילהלם, רוזן שאומבורג-ליפה
Graf Wilhelm Friedrich Ernst zu Schaumburg-Lippe
לידה 9 בינואר 1724
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה ממלכת בריטניה הגדולהממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בספטמבר 1777 (בגיל 53)
וולפינגהאוזן, רוזנות שאומבורג-ליפה וילהלם, רוזן שאומבורג-ליפה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Wilhelm Friedrich Ernst zu Schaumburg-Lippe עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ארמון הציד באום עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
שושלת בית ליפה
אב אלברט וולפגנג, רוזן שאומבורג-ליפה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Margarethe Gertrud von Oeynhausen עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
מסדר העיט השחור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
וילהלם, רוזן שאומבורג-ליפה

וילהלם, רוזן שאומבורג-ליפה-ביקבורגגרמנית: Graf Wilhelm Friedrich Ernst zu Schaumburg-Lippe;‏ 9 בינואר 172410 בספטמבר 1777), נולד פרידריך וילהלם ארנסט גראף צו שאומבורג-ליפה-ביקבורג, היה שליט גרמני בשאומבורג-ליפה-ביקבורג, מפקד צבאי חשוב במלחמת שבע השנים, פלדצוגמייסטר של נסיכות הבוחר מהנובר ופילדמרשל בריטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילהלם נולד ב-9 בינואר 1724 בלונדון, לאלברכט וולפגנג, רוזן שאומבורג-ליפה ולאשתו הראשונה הרוזנת מרגרט גרטרוד פון אויינהאוזן, בתם של ג'ורג' הראשון, מלך בריטניה ושל פילגשו ארנגרד מלוזינה פון דר שולנבורג.

הוא ליווה את אביו במערכה שלו בשירות ההולנדים במהלך מלחמת הירושה האוסטרית 1740-1748, והיה נוכח בקרב דטינגן (1743). לאחר מכן הוא נלחם בשירות האוסטרים במערכה האיטלקית שלהם. הוא ירש את אביו כרוזן ב-25 באוקטובר 1748.

מלחמת שבע השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרוזן וכגנרל חיל התותחנים הוא צידד בפרוסיה במהלך מלחמת שבע השנים. הוא הציב את עצמו בראש יחידות הארטילריה של בעלות הברית במהלך קרב מינדן, וזכה לפיקוד הכולל של התותחנים של בעלות הברית.

פורטוגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1762, לבקשת המרקיז דה פומבל (שר החוץ הפורטוגלי) הוא הוביל, כגנרליסימו, את כוחות הברית בעלות הברית בפורטוגל נגד הפלישה הספרדית. וילהלם ניהל מערכה הגנתית מבריקה של מתקפות ומתקפות נגד, כך שהאויב, אף על פי שהייתה לו עליונות של שלוש על אחד במספרים, תמיד נתקל במגינים במצב טוב ומעולם לא העז להסתכן בהתקפה מוחלטת. לבקשת פומבל הוא נשאר בפורטוגל שנה לאחר הסכם השלום של 1763, במטרה לבנות מחדש ולהכשיר את צבא פורטוגל לצבא מקצועי יותר.

אשתו של וילהלם, מארי ברברה אלונור

הוא היה גם תאורטיקן צבאי משפיע וחסיד של לוחמה הגנתית. אחת הסיסמאות הידועות ביותר שלו היא: "Kein anderer als der Defensivkrieg ist rechtmäßig!" ("רק לוחמה הגנתית מוצדקת!")

הוא נפטר בוולפנהאוזן והוחלף על ידי בן דודו, פיליפ השני ארנסט, רוזן ליפה-אלפרדיסן. כאחת הדמויות הגדולות בהיסטוריה הגרמנית, הוא מונצח על ידי פסל במקדש ולהאלה.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 1764 נולדו לווילהלם שני ילדים לא חוקיים, יוזף ואולימפיה פטרונליה.[1] הם נולדו באלבס, פורטוגל. אולימפיה הוטבלה בכנסייה "מטריז" בעיר קמפו מאור ב-24 ביוני 1764. שנים לאחר מכן, לפני נישואיה, הוכרה אולימפיה על ידי בן דודה של אביה, פיליפ השני ארנסט, ושמה שונה לאולימפיה פטרונליה ארנסטינה דה שאומבורג-ליפה. אולימפיה נפטרה ב-25 בנובמבר 1822.

הוא התחתן ב-12 בנובמבר 1765 בשטאטדגן לרוזנת מארי ברברה אלונור מליפה-ביסטרפלד, בתו של קרל פרידריך אוגוסט, רוזן ליפה, ממנה נולדו להם שני ילדים, הרוזנת אמיליה (17711774) ובן שמת בלידתו (1772).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Novo Tópico. "Olímpia Patronellia Ernestina de Schaumburg-Lippe, * 1764". Geneall.net. נבדק ב-2017-03-05.