ויליאם אגלסטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם אגלסטון
William Eggleston
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 ביולי 1939 (בן 84)
ממפיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תקופת הפעילות 1957–2002 (כ־45 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צילום עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות התקרה האדומה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס הסלבלד (1998)
מלגת גוגנהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
www.egglestontrust.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם אגלסטוןאנגלית: William Eggleston; נולד ב-27 ביולי 1939) הוא צלם אמריקאי. אחד הצלמים החשובים במחצית השנייה של המאה ה-20, נחשב כמי שהביא את צילום הצבע לעולם האמנות האמריקאי, בעקבות תערוכה שנויה במחלוקת שהעלה במוזיאון לאמנות מודרנית שבניו יורק בשנת 1976. גוף עבודתו העיקרי עוסק בתיעוד הדרום, אזור הולדתו. ייחודו מתבטא בצבעוניות העזה של תמונותיו, אשר נראות כאילו יצאו מעולם הקולנוע והפרסום.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם אגלסטון נולד בממפיס, טנסי, בשנת 1939. בגיל 15 נשלח לבית ספר פרטי בבל בקלי, טנסי. את לימודיו הגבוהים החל באוניברסיטת וונדרבילט, בנאשוויל, טנסי, שם למד כשנה. הוא למד סמסטר גם בדלתה קולג', קליבלנד, מיסיסיפי ובאוניברסיטת מיסיסיפי למד כחמש שנים. לימודים אלו לא הובילו אותו לתואר. בתקופה זו החל לגלות עניין בצילום, לאחר שנחשף לספר "הרגע המכריע" של הצלם אנרי קרטייה ברסון. צלם נוסף שהשפיע על גיבוש תפיסת הצילום שלו היה ווקר אוונס. בשנת 1957 רכש את מצלמתו הראשונה ושנה לאחר מכן רכש מצלמת לייקה.

לאחר שצילם תמונות בשחור-לבן החל אגלסטון בשנת 1965 לעשות ניסיונות בצבע על נגטיבים וכעבור שנה החל לצלם תצלומי צבע. תצלומי הצבע שלו ייחודיים בשימושו בצבעים עזים ומלאכותיים על גבול הפרסומת והקיטש. הצבעים נוצרים באמצעות הדפסת דיי טרנספר, ויוצרים חיבור רגשי עז לאובייקטים ולסצנות יום-יומיות.

בשנת 1976 המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, המומה, הציג תערוכת יחיד שלו, באצירתו של ג'ון זרקובסקי. התערוכה נקראה "המדריך של ויליאם אגלסטון" (William Eggleston's Guide), ובמקביל לה יצא לאור ספר תצלומים בשם דומה. אגלסטון היה הראשון שהציג תערוכת צבע במומה. התערוכה נחשבה בזמנה למהפכנית, ובדיעבד ניתן לראות באגלסטון את האמן שבישר את הגעת צילום הצבע לעולם האמנות, טכנולוגיה נתפסה שעד אז כשייכת לעולם הפרסום. צילום הצבע עורר התנגדות, אך בעקבות תערוכה זו התעוררה מאוחר יותר גם הערכה גדולה לתצלומיו ולחידוש אותו הוא הביא לעולם הצילום.

עיסוקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא זכה לפרסים רבים וכן פרסם ספרים עם תצלומיו. בשל אופיים תצלומיו מככבים גם על עטיפות אלבומים כגון "ביג סטאר", "פריימל סקרים", "סילבר ג'וס" ועוד.

בשנים האחרונות אגלסטון פנה לעסוק גם בעבודות וידאו ארט. הווידאו, כמו צילומיו, הופכים את הבנאלי לעשיר, בעזרת ראייה ייחודית ובאמצעות יצירתיות טכנית. בנוסף על כך בשנת 2005 צולם סרט דוקומנטרי על הצלם בשם 'העולם האמיתי- ויליאם אגלסטון'. הסרט עוקב אחר טיולו דרך קנטקי, לוס אנג'לס וניו יורק, אך בעיקר מתרכז ב"זמן המנוחה" שלו בממפיס, ביתו.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Aletti Vince, William Eggleston, Art Forum, September, 2001
  • Leffingwell Edward, William Eggleston at Cheim & Read, Art in America, June-July, 2004
  • Mora Gilles, The last photographic heroes, Abrams, New York, 2007
  • Eggleston William, William Eggleston's guide, The Museum of Modern Art, New York, 2002

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]