ויליאם אלקוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם אלקוט
William A. Alcott
לידה 6 באוגוסט 1798
קונטיקט, ארצות הברית
פטירה 29 במרץ 1859 (בגיל 60)
מסצ'וסטס, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה Newton Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה בית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע רופא, מחנך, סופר
תפקיד נשיאה הראשון של האגודה הצמחונית האמריקאית
חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם אלכסנדר אלקוטאנגלית: William A. Alcott‏ ידוע גם בשם ויליאם אנדרוס אלקוט; 6 באוגוסט 1798, קונטיקט, ארצות הברית - 29 במרץ 1859, מסצ'וסטס, ארצות הברית) היה רופא, רפורמטור חברתי, פילנתרופ, מחנך, וסופר טבעוני אמריקאי, מייסד ונשיאה הראשון של האגודה הצמחונית האמריקאית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלקוט נולד בקונטיקט, ארצות הברית. עד גיל 25 עבד כחקלאי בחווה בימי הקיץ ובהוראה בימי החורף, וזאת כדי לממן את לימודיו בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל. בשנת 1822, החל לעסוק ברפואה. בשנת 1833, עבר לבוסטון והחל להתרועע עם המחנך ויליאם וודברידג' (אנ'). בימי הקיץ נהג לעסוק בכתיבה, ובימי החורץ נשא הרצאות ברחבי המדינה. הוא ערך את כתב העת השבועי הראשון בארצות הברית לילדים 'Juvenile Rambles', ופעל לביצוע רפורמות במערכת החינוך הציבורית באמריקה. במסגרת פועלו, ביקר ב-20,000 בתי ספר (ברבים בהם נשא הרצאות בנושא רפורמה בחינוך), והוציא לאור למעלה ממאה ספרים וחוברות בנושא חינוך, מוסר, צמחונות, בריאות וחינוך גופני. בשנות השלושים של המאה ה-19, הוא התפרסם בזכות מספר ספרי הדרכה שהוציא לאור בנושא אורח חיים בריא ומאושר בבית, ונודע במיוחד על כתיבת ספרו The Vegetable Diet As Sanctioned by Medical Men and By Experience in All Ages (בעברית: "תזונה מהצומח כפי שאושרה על ידי אנשי המדע והניסיון בכל הגילים"). בנוסף, אלקוט עסק רבות בניסיונות לצמצם עוני, פשע ואבטלה בחברה האמריקאית.

פילוסופיה רפואית ותזונה מן הצומח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלקוט דגל בשיטת הריפוי הטבעי לשיפור בריאות החולים: חשיפה לאוויר צח, אכילה של מזונות פשוטים (מזון לא מעובד מן הצומח, ללא תבלינים וללא סוכר) והימנעות מנטילת תרופות ככל האפשר. ניסיונות שונים בחייו גרמו לו לוותר אט אט על תרופות, והוא למד הידרותרפיה על מנת לטפל במחלות. אלקוט, כמו רפורמטורים רבים במאה ה-19, האמין כי בריאות הגוף ובריאות הנפש כרוכות זו בזו.

בשנת 1839, לאחר שנמנע זמן רב מאכילת בשר ודגים, החליט להימנע לחלוטין ממזון מן החי, ואימץ תזונה טבעונית (אולם המשיך להתייחס לתזונתו כצמחונית משום שהמושג 'טבעונות' נטבע באנגלית רק בשנת 1944, ועד אז, המושג 'צמחונות' הגדיר תזונה צמחונית וטבעונית גם יחד). אלקוט סבר כי טבעונות מתאימה לכל בני האדם ומשפרת לא רק את בריאותו של הפרט, אלא משפרת את החברה בכללותה. לתפיסתו, משום שטבעונים לא מפעילים אלימות נגד בעלי חיים, הם יצליחו לעמוד מול פיתויים אלימים אחרים ויימנעו מהם, ובכך טבעונות תוביל לחברה מוסרית ורוחנית יותר. לטענתו, הימנעות מחלבון מן החי מאפשרת לבני האדם להיות נמרצים וחיוניים יותר, וכן מדכאת את התשוקות החייתיות, שהן אינהרנטיות באכילת בעל חיים אחר, ובכך מועילה לנפש.

בשנת 1843, הקים עמוס ברונסון אלקוט (אנ') (דודנו וחברו הטוב של ויליאם אלקוט) את 'פרוטלנד' (באנגלית: Fruitlands) (אנ'), קהילה טבעונית ניסיונית במסצ'וסטס, בה הוציא לפועל רבים מרעיונותיו, להם היה שותף גם ויליאם אלקוט (טבעונות, מלבוש פשוט ואורח חיים פשוט). אלקוט אמנם לא הצטרף לקהילה שהקים דודנו, אולם עקב אחריה בעניין, והדודנים לבית אלקוט עקבו זה אחר הפרסומים של זה.

שער כתב העת האמריקאי לצמחונות ולבריאות של האגודה הצמחונית האמריקאית - אפריל 1853

האגודה הצמחונית האמריקאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האגודה הצמחונית האמריקאית

האגודה הצמחונית האמריקאית נוסדה בשנת 1850 בניו יורק. רעיון הקמת האגודה הצמחונית היה של התזונאי סילבסטר גראהם (אנ') ושל כומר הכנסייה הצמחונית של פילדלפיה, ויליאם מטקלף (William Metcalfe). אלקוט השתתף בכינוס הראשון של האגודה הצמחונית האמריקאית ונבחר לכהן כנשיאה הראשון. במסגרת הכינוס הראשון, הגדירה האגודה הצמחונית את מטרותיה לקדם אורח חיים צמחוני כאורח חיים המועיל לבריאות ולחברה. הכינוס הראשון הוכתר בהצלחה והפרוטוקול שלו נשלח לחוגים צמחוניים אחרים ברחבי העולם. אלקוט קידם במסגרת תפקידו את התזונה מן הצומח, והיה לדובר בולט של התנועה הצמחונית האמריקאית.

אלקוט התגורר במסצ'וסטס, אכל מזון מן הצומח ללא תבלינים והשתדל להימנע ככל האפשר מחבישת כובעים ומנעילת נעליים, וזאת כדי להתקרב יותר אל אורח החיים הטבעי כפי שתפס אותו.

בשנת 1859, בגיל 60, הוא נפטר משחפת ממנה סבל מילדות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם אלקוט בוויקישיתוף