ויליאם בירדווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם רידל בירדווד, ברון בירדווד הראשון
William Riddell Birdwood, 1st Baron Birdwood
לידה 13 בספטמבר 1865
הודו הבריטיתהודו הבריטית קאדקי, הודו הבריטית
פטירה 17 במאי 1951 (בגיל 85)
בריטניהבריטניה המפטון קורט, האימפריה הבריטית
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
בן או בת זוג Janetta Hope Gonville Bromhead (5 במרץ 1894ערך בלתי־ידוע) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Constance Jean Gonville Birdwood, Judith Horatia Birdwood, Christopher Birdwood, 2nd Baron Birdwood עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
תקופת הפעילות 18831930 (כ־47 שנים)
דרגה פילדמרשל (צבא בריטניה) פילדמרשל
תפקידים בשירות
מפקד אנזא"ק
מפקד ארמיית הדרדנלים
קורפוס אנזא"ק ה-2
קורפוס אנזא"ק ה-1
הקורפוס האוסטרלי
הארמייה החמישית
פעולות ומבצעים
מלחמת הבורים
מלחמת העולם הראשונה
עיטורים
אביר מסדר האמבט
אביר מסדר כוכב הודו
אביר מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
אביר המסדר הוויקטוריאני המלכותי
אביר מסדר האימפריה ההודית
אות השירות המצוין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם רידל בירדווד, ברון בירדווד הראשוןאנגלית: William Riddell Birdwood, 1st Baron Birdwood; 13 בספטמבר 186517 במאי 1951) היה פילדמרשל בצבא בריטניה, אשר פיקד על גיסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדיים במהלך קרב גליפולי, ולאחר מכן היה מפקד הארמייה החמישית במהלך המלחמה בחזית המערבית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירדווד נולד ב-13 בספטמבר 1865 בעיר קאדקי שבהודו הבריטית. כבנם השני של הדיפלומט הרברט מילס בירדווד, ושל אדית מריון סידוני. ויליאם התחנך בקליפטון קולג' בבריסטול. בשנת 1883 התגייס לצבא הבריטי, ולמד במכללה הצבאית המלכותית בסנדהרסט. בשנת 1885 סיים את לימודיו, והוצב כלוטננט ברגימנט נושאי הרומח המלכותי ה-12 (הנסיך מוויילס). הרגימנט הוצב בהודו, וב-20 בדצמבר 1886 הועבר לבנגל. בשנת 1887 הועבר לרגימנט נושאי הרומח הבנגלי ה-11. בשנת 1893 מונה לשליש במשמר המושל. ב-9 במאי 1896 הועלה לדרגת קפטן, ובשנת 1897 השתתף במערכת טריאה, בין הצבא הבריטי לבין שבטים הודיים מקומיים באזור פקיסטן של ימינו.

בשנת 1899, במהלך מלחמת הבורים, הועבר בירדווד לדרום אפריקה, ושרת בבריגדה הנטאלית הרכובה. החל מ-15 באוקטובר 1900, שימש כעוזרו של הלורד קיצ'נר. ב-20 בנובמבר 1901 הועלה לדרגת מייג'ור, ובאוקטובר של אותה שנה הועלה לדרגת לוטננט קולונל, עם סמכות מקומית בלבד. ב-5 ביוני 1902 הפך למזכירו הרשמי של הלורד קיצ'נר, וחזר לבריטניה ב-12 ביולי של אותה שנה. בנובמבר מונה קיצ'נר לתפקיד מפקד הכוחות הבריטיים בהודו, ובירדווד הצטרף אליו כמזכירו. ב-26 ביוני 1905 הועלה לדרגת קולונל, בשנת 1908 קיבל פיקוד על בריגדה בהודו, וב-28 ביוני 1909 הועלה לדרגת בריגדיר. ב-3 באוקטובר 1911 הועלה לדרגת מייג'ור גנרל, ומונה לראש אגף האפסנאות הבריטי בהודו.

מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת העולם הראשונה

בנובמבר 1914, במהלך מלחמת העולם הראשונה, מינה קיצ'נר את בירדווד להקים יחידה צבאית בסדר גודל של קורפוס מהכוחות האוסטרליים והניו זילנדיים שהתאמנו אותה עת במצרים. לצורך כך, ב-12 בדצמבר 1914 הוא הועלה לדרגת לוטננט גנרל באופן זמני, והכוח שתחת פיקודו זכה לשם "גיסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדיים" הידוע יותר בכינוי "אנזא"ק" (ANZAC). כוח אנזאק הוכפף לגנרל יאן המילטון, אשר נצטווה לארגן פלישה לחצי האי גליפולי שהשתייך לאימפריה העות'מאנית.

ב-25 באפריל 1915, פקד המילטון על בירדווד לבצע נחיתת סער אמפיבית באזור קאבטאפה, במקום הידוע כיום בשם "מפרץ אנזא"ק". עם זאת, אנשיו של בירדווד נעצרו עד מהרה בשל רכסים גבוהים וערוצים צרים שיעכבו את הנחיתה, כמו גם התגוננות טורקית עזה. בירדווד ומפקדי הדיוויזיות הכפופים לו, החזיקו בדעה שיש לפנות את הכוחות מגליפולי בטרם ינחיתו הטורקים מתקפת נגד עזה. עם זאת, המילטון הורה להם להיאחז בעמדות שכבשו. ב-6 באוגוסט, פתח בירדווד בקרב שיירי בייר, מתוך כוונה לנסות ולשבור את הקיפאון בחזית. הוא נכשל בניסיונו לעקור את הטורקים מחצי האי גליפולי. ב-28 באוקטובר של אותה שנה הועלה לדרגת קבע של לוטננט גנרל, וקיבל פיקוד על ארמיית הדרדנלים שאך זה הוקמה. הארמייה הייתה קצרת ימים, אולם בין דצמבר 1915 לינואר 1916 היא הצליחה להשיג פינוי מופתי של הכוחות הבריטיים האוסטרליים והניו זילנדיים מגליפולי.

בפברואר 1916, הכוחות האוסטרליים והניו זילנדיים נשלחו למצרים ועברו ארגון מחדש. בירדווד מונה למפקד קורפוס אנזא"ק ה-2, אולם בהמשך מונה למפקד קורפוס אנזא"ק ה-1, ובמרץ של אותה שנה נשלח עמו לצרפת במסגרת החזית המערבית. הקורפוס סופח לארמייה השנייה במשך תקופה קצרה, ולחם בקרב על הסום במסגרת הארמייה הרביעית והארמייה החמישית. בשנת 1917 הקורפוס שלו לחם בקרב אראס וקרב פשנדל. ב-23 באוקטובר של אותה שנה הוא הועלה לדרגת גנרל, ובנובמבר מונה למפקד הקורפוס האוסטרלי. הוא פיקד על הקורפוס עד מאי 1918, עת מונה למפקד הארמייה החמישית במקום ויליאם פייטון. באוקטובר של אותה שנה הארמייה שלו שחררה אל העיר ליל ובנובמבר שחררה את טורנה. עם סיום המלחמה פורקה הארמייה החמישית.

אחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 בדצמבר 1919 הוענק לו התואר ברון. בנובמבר 1920 מונה למפקד פיקוד הצפון ההודי, והוא פיקד עליו עד נובמבר 1924. ב-20 במרץ 1925 הוא הועלה לדרגת פילדמרשל, ובאוגוסט של אותה שנה מונה למפקד העליון של צבא הודו הבריטית, והחזיק בתפקיד עד פרישתו מהצבא ב-1930. הוא הגיש את מועמדותו לתפקיד המושל הכללי של אוסטרליה, וזכה לגיבוי נלהב של ג'ורג' החמישי, מלך הממלכה המאוחדת והממשלה הבריטית, אולם ראש ממשלת אוסטרליה ג'יימס סקאלין התעקש על בחירתו של המועמד שלו, אייזק אייזקס. הייתה לו קריירה אקדמאית קצרה ממנה פרש ב-1938. הוא היה נוכח בהלווייתו של המלך ג'ורג' החמישי, כמו גם בטקס ההכתרה של ג'ורג' השישי. הוא פרסם מספר ספרי זיכרונות. הוא נפטר בהמפטון קורט ב-17 במאי 1951. נערכה לו הלוויה צבאית מלאה, וממשלת אוסטרליה מממנת עד ימינו את אחזקת קברו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם בירדווד בוויקישיתוף