ויליאם דיואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם דיואר
לידה 18 במרץ 1743
דבון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במאי 1799 (בגיל 56)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Grace Episcopal Churchyard עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה איטון קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד חבר בסנאט מדינת ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הפדרליסטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קתרין אלכסנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם דיואראנגלית: William Duer;‏ 18 במרץ 17437 במאי 1799) היה משפטן ואיש הון אמריקאי יליד בריטניה. איש ציבור מאנשי המפלגה הפדרליסטית. חבר הקונגרס הקונטיננטלי, ממנסחי חוקת ניו יורק ומחותמי תקנון הקונפדרציה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיואר, יליד דבון שבבריטניה הגדולה, בן למשפחה מכובדת ובעלת מטעים באנטיגואה, התחנך במכללת איטון היוקרתית ולאחר שירותו הצבאי בהודו ופטירת אביו, ירש את אחוזותיו של אביו באיי הודו המערבית והיגר לאמריקה.

בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-18 היגר לניו יורק שבה רכש קודם לכן שטחי אדמה ליד נהר ההדסון העליון סמוך לאולבני. אזור זה שימש תחילה למגוריו של דיואר, וכן להקמת העסקים הראשונים שלו, מנסרות ומחסנים. סחר העצים העשיר אותו, וכך גם חוזה לאספקת עצים לתרנים עבור הצי המלכותי הבריטי.

דיואר נרתע בתחילה מהשתתפות אקטיבית בהתנגדות לממשלה הבריטית, אבל ב-1775 הצטרף לקונגרס פרובינציאלי (אנ') של ניו יורק, והיה חבר בוועדה שניסחה את חוקת ניו יורק (אנ') הראשונה בשנה שלאחר מכן.

דיואר כיהן כחבר בית המחוקקים הראשון של מדינת ניו יורק (אנ') ואחר כך שירת בסנאט של מדינת ניו יורק (אנ') מטעם המחוז המזרחי מ-9 בספטמבר 1777 עד 30 ביוני 1778.

בשנתיים הבאות, 1778-1779, כיהן כחבר הקונגרס הקונטיננטלי. במהלך כהונתו זו הכיר אנשי מפתח אחדים כמו הנשיא לעתיד ג'ון אדמס ואיש הכספים רוברט מוריס (אנ') מפילדלפיה שאיתם כיהן בכמה גופים ציבוריים.

במקביל שגשגו עסקיו הפרטיים של דיואר, הוא השיג מספר חוזי אספקה לצבא האמריקאי.

אחרי מלחמת העצמאות האמריקאית, היה דיואר לשחקן מרכזי בשוק ההון המתפתח בניו יורק. הוא נבחר ב-1786 לאספה הכללית של ניו יורק, והיה עוזר מזכיר האוצר הראשון (אלכסנדר המילטון).

דיואר עשה הון רב כספקולנט, הוא נעשה איש החברה הגבוהה של ניו יורק ואירח בביתו שבברודוויי מסיבות פאר שאותן אירחה רעייתו, ליידי קתרין אלכסנדר (אנ') (1755–1826), בתם השנייה של שרה (לבית ליווינגסטון) אלכסנדר והגנרל ויליאם אלכסנדר, לורד סטירלינג (אנ'), בעל יחוס סקוטי ומייג'ור גנרל בצבא הקונטיננטלי במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.

דיואר היה מעורב בספקולציות באיגרות חוב אמריקאיות ושמו נקשר בשערורייה של חברת סאיוטו (אנ') שהיה בין מייסדיה ושתכננה למכור שטחי אדמה נרחבים וחסרי ערך במערב ארצות הברית, למשקיעים. הוא פשט את הרגל לבסוף בעת הבהלה של 1792 (אנ'), שיש הרואים אותו כאשם בה. בעקבותיו קרס כל שוק ההון המתהווה בוול סטריט, ההפסדים נאמדו ב-3 מיליון דולר ורוששו רבים מהמשקיעים. משבר זה נחשב אחד הזרזים להסדרת המסחר בוול סטריט.

הוא נכלא, ולמרות שחרור קצר שהשיג עבורו אלכסנדר המילטון, שב ונכלא ונפטר בכלא בשנת 1799.

נכדו היה ויליאם דיואר (אנ'), חבר הקונגרס האמריקאי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צ'ארלס גייט, וול סטריט (Charles R. Geisst Wall Street: A History), פרק ראשון (זמין בעברית במהדורה דיגיטלית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם דיואר בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמריקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.