ויליאם וולאס דנסלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם וולאס דנסלו
William Wallace Denslow
לידה 5 במאי 1856
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 במרץ 1915 (בגיל 58)
Knickerbocker Hospital, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קנסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האקדמיה הלאומית לעיצוב
  • קופר יוניון עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה איור ספרים, קריקטורה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות הקוסם מארץ עוץ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של דנסלו מתוך המהדורה הראשונה של "הקוסם מארץ עוץ", 1900. דורותי פוגשת את האריה הפחדן.

ויליאם וולאס "וו.וו." דנסלואנגלית: William Wallace "W. W." Denslow;‏ 25 במאי 185627 במאי 1915) היה מאייר וקריקטוריסט אמריקאי שידוע בשל שיתוף הפעולה שלו עם ליימן פרנק באום, ובמיוחד בשל ציוריו לסיפורי "הקוסם מארץ עוץ".[1] דנסלו היה מאייר עיתונות עם זיקה רבה לעניינים פוליטיים, עובדה שעודדה פרשנויות פוליטיות של "הקוסם מארץ עוץ".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנסלו נולד בפילדלפיה, ולמד לתקופות קצרות באקדמיה הלאומית לעיצוב ובקופר יוניון בניו יורק. את מרבית כישוריו והשכלתו רכש בעצמו. בשנות ה-80 של המאה ה-19 נסע ברחבי ארצות הברית כאמן וככתב עיתונות; הוא נסע לשיקגו ב-1893 לרגל התערוכה העולמית שנערכה בעיר, והחליט להשתקע בה. דנסלו רכש לראשונה מוניטין כמעצב כרזות; כמו כן עיצב ספרים וחותמות ספרים, והיה האמן הראשון שהוזמן לעבוד בבית הדפוס "רויקרופט" (Roycroft).‏[2]

ייתכן כי הפגישה הראשונה בין דנסלו לבאום התקיימה במועדון הדפוס של שיקגו (Chicago Press Club), שבו שניהם היו חברים. מלבד "הקוסם מארץ עוץ", דנסלו אף אייר ספרים נוספים מאת באום: "לאור הפמוט" (By the Candelabra's Glare), "אבא אווז: ספרו" (Father Goose: His Book) ו"דוט וטוט מארץ האושר" (Dot and Tot of Merryland). במרבית יצירות אלו החזיקו באום ודנסלו בזכויות היוצרים במשותף.

לאחר שדנסלו התעמת עם באום בעניין תמלוגים שיקבלו מהמחזה "הקוסם מארץ עוץ" שעלה על הבימות ב-1902, שבו כתב באום את התסריט ודנסלו עיצב את התפאורה והתלבושות, החליט באום להפסיק לשתף פעולה עם דנסלו. (כשותף לזכויות היוצרים דרש דנסלו שהתמלוגים יתחלקו בצורה שווה בינו ובין באום והמלחין פול טיטג'נס.) ב-1901 הוציא דנסלו מהדורה ל"סיפורי אמא אווזה" שנקראה "אמא אווזה של דנסלו" (Denslow's Mother Goose), אוסף של שירי ילדים מסורתיים, לצד הספר "הלילה שלפני חג המולד, מאת דנסלו" (Denslow's Night Before Christmas,‏ 1902) וסדרת הספרים בת 18 הכרכים "ספרי התמונות של דנסלו" (Denslow's Picture Books,‏ 1903-04).‏[3] כמו כן השתמש בזכויות היוצרים שלו לאיורים בספריו של באום כדי ליצור, בעשור הראשון של המאה ה-20, רצועת קומיקס בעיתון שכללה את דמויותיהם של אבא אווז וכן הדחליל ואיש הפח מ"ארץ עוץ". כמו כן יצר את רצועת הקומיקס Billy Bounce, שידועה כאחת מרצועות הקומיקס הראשונות שבהם לגיבור היה סוג של כוחות-על.[4]

התמלוגים שקיבל דנסלו מהספרים ומהפקת התיאטרון של "הקוסם מארץ עוץ", עשוהו אדם אמיד, והספיקו לו כדי לרכוש את האי בלאק (Bluck's Island) בברמודה,[5][6] ולהכתיר את עצמו בתואר "המלך דנסלו הראשון".

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנסלו נישא שלוש פעמים והתגרש שלוש פעמים במהלך חייו. אשתו הראשונה, אנני מקארתי (במקור אנה מ. לו, 1856-1908), נישאה לו ב-1882 והולידה את בנו היחיד בשנה לאחר מכן. עם זאת, הזוג כבר היה פרוד בעת לידת הבן, ודנסלו מעולם לא פגש את בנו. לבסוף הם התגרשו ב-1896, ובכך יכולה הייתה להתחתן עם הגבר שעמו חיה במשך חמישה חודשים. באותו יום, ב-20 בפברואר 1896, דנסלו נישא לאן הולדן דנסלו. גם נישואים אלו היו קצרי ימים. אן הגישה טופסי גירושין בספטמבר 1903, בהם טענה כי דנסלו אמר לה ביוני 1901 כי הוא לא אוהב אותה ועל כן סירב לחיות עמה. בתוך פחות מחודש היא התחתנה עם אמן צעיר, חברם המשותף, לורנס מזנוביץ', ונסעה עמו לפריז. לאחר מכן התחתן דנסלו עם אשתו השלישית, פרנסס ג'. דוליטל. פרנסס עזבה אותו ב-1906 והזוג התגרש לבסוף ב-1911. ב-1914 שכתב את צוואתו והוריש את נכסיו לאישה רביעית.[7]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם וולאס דנסלו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Douglas G. Greene and Michael Patrick Hearn, W.W. Denslow, Mount Pleasant, Clark Historical Library, Central Michigan University 1976.
  2. ^ L. Frank Baum, The Annotated Wizard of Oz, Edited with an Introduction and Notes by Michael Patrick Hearn; revised edition, New York, W. W. Norton, 2000; pp. xxix-xxx.
  3. ^ The Annotated Wizard of Oz, pp. lii-lvi.
  4. ^ "Don Markstein's Toonopedia: Billy Bounce". Toonopedia.com. נבדק ב-2012-04-16.
  5. ^ GeoNames, נבדק ב-6 באוגוסט 2009 {{citation}}: (עזרה)
  6. ^ "In the Real Estate Field" (PDF), The New York Times, 5 ביוני 1908, נבדק ב-6 באוגוסט 2009 {{citation}}: (עזרה)
  7. ^ "Decree to Mrs. Denslow". Chicago Daily Tribune. 1903-09-17. p. 7. נבדק ב-2010-12-03. ‎(נדרשים דמי רישום לצפייה)