וינס גיליגאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וינס גיליגאן
Vince Gilligan
וינס גיליגאן בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2018
וינס גיליגאן בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2018
וינס גיליגאן בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2018
לידה 10 בפברואר 1967 (בן 57)
ריצ'מונד, וירג'יניה, ארצות הברית
שם לידה George Vincent Gilligan Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק תסריטאי, במאי, מפיק
מקום לימודים
יצירות בולטות שובר שורות
סמוך על סול
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וֹרְג וִינְסֶנְט "וִינְס" גִילִיגַאן ג'וּנְיוֹראנגלית: George Vincent "Vince" Gilligan, Jr; נולד ב-10 בפברואר 1967) הוא תסריטאי, במאי ומפיק אמריקאי. ידוע בזכות עבודתו על סדרות טלוויזיה, בין השאר כיוצר של שובר שורות ומתסריטאי וממפיקי הסדרה תיקים באפלה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיליגאן נולד בריצ'מונד שבוירג'יניה, אימו הייתה מורה בבית ספר יסודי, ואביו היה שמאי. הוריו התגרשו בשנת 1974, והוא ואחיו הצעיר, פטריק, גדלו בפארמוויל שבוירג'יניה.

כשגדל, גיליגאן ואנגוס וואל (כיום עורך סרטים ידוע) הפכו לחברים טובים. עניינו בסרטים החל כאשר אימו של וואל, ג'אקי, שהייתה גם מורה לצד אימו של גיליגאן, הביאה לו את מצלמת הסופר 8 שלה. הוא השתמש במצלמה כדי לצלם סרטוני מדע בדיוני עם אחיו, פטריק. אחד מסרטיו הראשונים נקרא "תאונת חלל" בו אחיו גילם את התפקיד הראשי. שנה לאחר מכן, זכה בפרסו הראשון בתחרות סרטים של קבוצת גילו באוניברסיטת וירג'יניה.

ג'אקי לקחה את וואל וגיליגאן לקניון בריצ'מונד שם צפו בסרטים, על מנת לעודד אותם לפתח קריירה בתחום. בריאיון הודה גיליגאן שג'אקי היוותה השפעה משמעותית בחייו, וכינה אותה "השראה אמיתית". כישוריו ויצירתיותו של גיליגאן הוכרו כבר בגיל מוקדם. אביו תיאר אותו כאדם שקדן ובעל דמיון פורה. אביו חשף אותו לסרטי פילם נואר קלאסיים, כמו גם למערבונים של ג'ון ויין וקלינט איסטווד. גיליגאן זכה במלגה ללמוד במרכז אמנויות יוקרתי במישיגן. ללימודי התיכון חזר לווירג'יניה.

ב-1985 סיים את לימודיו בבית ספר תיכון, והחל ללמוד באוניברסיטת ניו יורק. כאשר למד באוניברסיטת ניו יורק, הוא כתב תסריט בשם "הום פרייז", שמאוחר יותר הפך לסרט; ב-1989 גיליגאן זכה בפרס מושל וירג'יניה עבור התסריט. אחד משופטי התחרות היה מארק ג'ונסון, מפיק סרטים, הוא התרשם מגיליגאן. ג'ונסון שימש כמנטור עבור גיליגאן, והוא הציג אותו ליוצר הסדרה תיקים באפלה, כריס קרטר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיקים באפלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצתו הגדולה של גיליגאן הגיעה בעקבות הצטרפותו לסדרת הדרמה של פוקס תיקים באפלה. גיליגאן היה מעריץ של הסדרה, ושלח לפוקס תסריט שהפך לפרק בעונה השנייה של הסדרה. לאחר מכן כתב 26 פרקים מהסדרה, בנוסף להפיכתו לאחד ממפיקי של הסדרה.

שובר שורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיליגאן ידוע כיוצר, כותב, במאי ומפיק של הדרמה שובר שורות. ב-2008 היה מועמד לאמי על בימוי הפרק הראשון של הסדרה. ב-2012 היה מועמד שוב לאמי באותה קטגוריה עבור הפרק האחרון של העונה הרביעית. ב-2013 זכתה שובר שורות לראשונה בפרס אמי בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר על החצי הראשון של העונה החמישית של הסדרה. ב-2014 זכתה שוב בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר.

באטל קריק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2013, Sony Pictures Television הכריזה על עסקה עם הערוץ האמריקאי CBS להפיק סדרת טלוויזיה חדשה של גיליגאן. הסדרה עלתה לאוויר בפברואר 2015 ב-CBS. הערוץ הזמין 13 פרקים לסדרה.

הסדרה תעקוב אחר בלש נאיבי ובלש ציני, כאשר הם כפרטנרים צריכים להתחרות בסוכן FBI שנדמה כי הוא מושלם במקצועו, אך הוא לא כך בפועל.

סמוך על סול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סמוך על סול

בספטמבר 2013, Sony Pictures Television הכריזה על עסקה עם AMC להפקת סדרת ספין אוף לשובר שורות שתתרכז באחת מהדמויות בסדרה.

הסדרה, אשר עלתה לאוויר בפברואר 2015, מתרכזת בסול גודמן לפני שהפך לעורך הדין של וולטר וויט. היא מהווה פריקוול לאירועי שובר שורות. בוב אודנקירק ישוב לגלם את סול.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיליגאן גר בלוס אנג'לס, עם חברתו מאז 1991, הולי רייס. בראיון ב-2011 ציין כי גדל כקתולי והגדיר את עצמו אגנוסטי.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וינס גיליגאן בוויקישיתוף