ויקיפדיה:ביכורים/אנדרסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

טוב, שלום לכם! ותודה שהגעתם :) אני מעריך מאוד את הבמה שנתנה לי כאן, ואשתדל להעביר לכם את הביקור במחוזי בנעימים.

שלמי תודה[עריכת קוד מקור]

טוב, אין ספק שמגיעות תודות להרבה מאוד אנשים. ראשית ארצה להגיד תודה רבה לדוג'רית שהעניקה לי את הכוכב הראשון שלי! - תודה רבה! לבורה בורה הנהדר, שליווה אותי (ועדיין) בכל מה שקשור למחוזות-חבלים-ארצות-מה-שלא-יהיה השוודיות - תודה רבה! חוץ מזה, תודה גם לגילגמש שלא שוכח וממשיך לעזור לי להשלים את הערך האבוד על מלחמות קרל - תודה רבה! כמובן כמובן לאיתיגור ולעמרי, שפנו אלי (ואני אליהם) - מקווה להמשך עבודה ביחד! תודה רבה! תודה מיוחדת לסטרסט (Setreset) וכל הצוות ביצירה על העזרה בצביעת המפות - תודה רבה! לניר הנחמד שכותב לי להיות מבורך כל יום מחדש - התודה הכי גדולה שבעולם!! ברור לחלוטין שבחודש ו-19 הימים (שעון-ויקיפדיה) שאני כאן, אני לא זוכר את כל האנשים שהיו לצידי עד הלום (ואני בכללי גרוע בלזכור שמות), אך תודה לכולכם! (ואם תכתבו לי, אני כמובן אוסיף אתכם!) ותודה אחרונה לאופק כחול, שנתנה לי את הבמה כאן לכתוב לכם קצת, "על קצה המזלג", כמו שאומרים, על פועלי כאן עד היום בוויקיפדיה. תודה רבה!

מי אני ומהו שמי[עריכת קוד מקור]

נתחיל בשם. קוראים לי נילס אנדרסן (Niles Anderssøn, למרות שאני מעדיף את השם בעברית, שאין בו אותיות דניות) ואני בן 23. ואני גרוע בלזכור שמות. בתקופת התיכון הדרכתי בתנועת הנוער, אח"כ עשיתי שנת שירות בעיר בדרום הארץ ולאחר מכן שירתתי בגרעין נח"ל בשירות הצבאי (סה"כ 4 שנים ו4 חודשים). ישר אחרי הצבא הלכתי את שביל-ישראל מאילתדן. ועכשיו אני מחכה להתחלת הלימודים הגבוהים בסתיו הקרוב. חוץ מזה, אני דובר כשפת-אם שלוש שפות (עברית, שוודית, אנגלית; או בכל סדר אחר... ככה זה אצל היהודים, כל הורה מדבר שפה אחרת...) ומנסה ללמוד גם קצת ערבית, אבל זה עוד עדיין מאוד קשה לי...

מה עוד אפשר לספר על עצמי? אני תולעת-ספרים (ב-3 שפות!), אוהב היסטוריה, ספרות, שירה עברית. חוץ מזה אני אוהב מאוד ספורט, בעיקר כדורסל, בייסבול ("כדור-בסיס") וריצה (ולצפות בכדורגל). אני אוהב מאוד לטייל ולראות אנשים וטבע. ולא, אף פעם בחיי לא זכיתי לרחף עם אווזי הבר (קראו לו נילס הולגרסון, לא אנדרסון.. תמיד הציקו לי עם השם, ולכן קראתי למשתמש שלי אנדרסן).

פועלי בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

האמת שאני לא כל כך בטוח במה להתחיל... יצרתי את הפרופיל שלי בעיקר מרצון "לעזור" לציבור קוראי העברית להכיר את העושר האנושי והתרבותי של המולדת שלי. חשבתי לנצל את היכולת שלי לתרגם בין השפות (ואת הזמן הפנוי שלי עד תחילת הלימודים בסתיו). עם הזמן נשאבתי יותר ויותר למקום הזה, ולעושר האדיר שהוא מציע, והתחלתי "להתפרע" על דברים שמעניינים אותי.

הערך הראשון שכתבתי היה על המלך השוודי קרל העשירי. אתם כנראה לא שמעתם עליו, אבל הוא אחד המלכים המשפיעים ביותר בהיסטוריה (ולפיכך בתרבות) השוודית. המגולומניות שלו (אני מקווה שמותר לי להתבטא כך בוויקיפדיה) הייתה חסרת גבולות, ולא הרחיק היום ושוודיה התפשטה על שטחים כל כך גדולים, שלא היה לה הרבה סיכוי להמשיך הלאה. הטירוף הזה המשיך לנכד שלו, שספק נהרג ספק נרצח על ידי חייל מצבאו שלו, מה ששם קץ למלחמות ששוודיה לקחה בהם חלק (כלומר, פחות או יותר מאז הם נטראליים).

אבל, כידוע, האנשים המטורפים ביותר הם גם המעניינים ביותר. מה הטעם לכתוב את קורות חייו של דייג מלפלנד, שכל חייו דג דגים? אז המשכתי לכתוב עליו. ואז הבנתי דבר מפתיע: אף אחד מעולם לא כתב על המלחמה שלו בפולין! אף אחד מעולם לא התעסק עם זה בעברית!

המלחמה הצפונית הקטנה[עריכת קוד מקור]

אז התחלתי. כתבתי ערך שהיה למעשה חיבור מ- 3 ערכים שונים (שוודי, אנגלי, ו"אנגלי בשוודית"). בדרך אפילו קיבלתי את כוכב הפרגון הראשון (והיחיד) שלי, על ההשקעה בכתיבת הערך. ואז, לפתע פתאום... פוף! נעלם כלא היה... ואם אתם רוצים לקרוא על המלחמה הזאת (מהחשובות בהיסטוריה השוודית, הפולנית, הרוסית והדנית), כדאי שתתרגלו את האנגלית שלכם... כי מה לעשות? ערך טוב זקוק למקורות טובים, ו"מקור-ויקיפדי" לא נחשב ככזה.... ואתם כבר מבינים שאין ספרות עברית, וגם לא אנגלית (בישראל) שאפשר להשתמש בה על מלחמה שהתרחשה 4000 ק"מ מכאן... (ואם בזכות זה פתאום מישהו ימצא לי, ולנו, כזה, מה טוב! או בשוודית: Va' bra!)...

מחוזות? חבלים? ומה זה העניין הזה עם ה"ארצות ההיסטוריות"??[עריכת קוד מקור]

טוב. כאן צריך לעצור לרגע, והגיד תודה ענקית(!!) לבורה בורה, שעזר, תמך, קישר, וכל מה שאפשר לעשות כמדריך לחניך מול צג המחשב, בכדי לעזור לי "לעשות סדר". עד כאן החובה שלי, ומכאן לסיפור המעשה:

כפי שסיפרתי קודם, מטרתי העיקרית כאן היא להנגיש את מולדתי הקפואה והקרה לקהל החם דובר העברית. אז לאחר הכישלון בכתיבת המלחמה, התחלתי לכתוב מעט, פה ושם, על מקומות במולדת. כך כתבתי על אגם וטרן, על מוטלה, על וסטרה יטלנד, על קרלסטד, על ורמלנד, וכן הלאה (את הרשימה (הכמעט) מלאה תוכלו לראות בסוף). כתבתי וכתבתי, ותוך כדי כך, למדתי והשכלתי. ואז הגיע סיפור המחוזות/חבלים/מה שלא יהיה. אז ככה: שוודיה היא מדינה אחת בצפון אירופה, בחצי האי הסקנדינבי, אותו היא חולקת ביחד עם נורווגיה השכנה. בתוך שוודיה היו (כמו כל הארצות האירופאיות) "מדינות" (מה שקרוי בלשון הוויקיפדים "ארץ היסטורית"). המשמעות היא שבאותו שטח מוגדר חיה לה באושר ובעושר ממלכה עתיקה. במקרה השוודי, היו 2 ממלכות כאלו: סוורלנד (באזור סטוקהולם) וגוטלנד (באי גוטלנד). האגדה מספרת שהגוטים המשיכו והתפשטו בשטחי דרום חצי האי הסקנדינבי, אך לכו תדעו, והרי מי אנחנו הוויקיפדים שנלך סחור וסחור סביב ממלכות עתיקות? היום מקובל שישנם 6 "ארצות" שוודיות: סקונהלנד בדרום, יטאלנד (הדרך שבה השוודים הוגים "גוטלנד") בדרום-מרכז, סוויאלנד (כי לא מבטאים את ה-G בשם Sverige) במרכז, נורלנד ברוב המדינה במרכז-צפון, אסטרלנד בפינלנד וכמובן "שבדיה החדשה" בניסיון השוודי להיות אימפריה (וזה כשל מהר מאוד... תוך כמה שנים ויתרו על הרעיון וחזרו/הוחזרו לשוודיה). עכשיו, מתוך ה-6 האלו, 2 לא רלוונטיות היום בכלל, בגלל שהם לא בשטחים שנקראים כיום "שוודיה". לכן נותרנו עם 4.... אבל כאן התעוררה בעיה נוספת: מישהו פעם החליט "לשלב" בין סקונהלנד ליטאלנד, ולעשות מהם ארץ אחת.... למען הגילוי הנאות: אין לי שום התנגדות שהם יהיו כולם ארץ אחת, אבל מה לעשות שזו המציאות ואיתה נצטרך להתמודד.... אז אחרי הרבה שיחות, הצלחתי ליצור דף אחד (שהיה טיוטא בזמנו) והראיתי לבורה בורה. הוא הגיב בחיוך וירטואלי ונתן לי אור ירוק להמשך.... ההמשך הוא בעצם קצת חזרה אחורה. כי הכל למעשה התחיל כשאמרתי ש"חבל בלקיניה" הוא גם "מחוז בלקיניה" ונדחתי. ואז התחלתי לכתוב את הדף המסביר. עכשיו: מה ההבדל בין חבל למחוז? אז אחרי שהבנו שיש 4 ארצות, בכל ארץ שלטו "מלכים" שונים בתקופות שונות, תחת ממלכות שונות. ולכן היו קיימים החבלים. אבל, זה היה רק עד המאה ה-17. כששוודיה החלה לצאת סוף סוף מימי הביניים, היא החליטה לבטל לאלתר את ה"חבלים" ולהקים תחתם "מחוזות", שלהם מושל.

מבולבלים? גם אנחנו... ואנחנו ממשיכים לעבוד במרץ על התוכן (פנינו ליצירה והם החזירו לנו מפות נהדרות), הכנתי גם תבנית, ואני עובד על חלוקת הקומונים (לא עלינו) ואני מקווה שבקרוב מאוד נהיה אור לגויים, לפחות בכל מה שקשור בגיאו-פוליטיקה השוודים....

כדורגל[עריכת קוד מקור]

בשבוע האחרון, לאחר הפסקה של כמה ימים מוויקיפדיה, חזרתי הישר אל הכדורגל השוודי (וידוי אישי - אני מטורף על קבוצתי האהובה, IFK Norrköping, שבשבועות האחרונים מצליחה לנצח את "אריות" הכדורגל במדינה, וכבר הגיעה כעת עד למקום השלישי והמכובד ביותר, שיוביל אותה לאירופה בשנה הבאה - כלומר בחורף - ומי יודע? אולי אפילו נזכה לראות אותה מגיעה לישראל.... עד כאן, אנקדוטה). תרגמתי כמה ערכים קצרים על אצטדיונים בשוודיה (וכמובן שהתחלתי בניה פארקן, נחשו איפה הוא נמצא), אצטדיוני מונדיאל 1958, ליגות, גביעים, קצת פה וקצת שם, וזהו... זה עדיין בחיתוליו, ויש הרבה עבודה, ואין כל כך על מה לכתוב, ככה שנמעיט במילים (לפחות לבינתיים, כי הבנתי שיש לי חודש לכתוב לכם! :)

התווים של ההמנון השוודי[עריכת קוד מקור]

אמנם רק הוספתי תווים וסידרתי, אבל זו היתה אחת המטלות הקשות, המסובכות והמאתגרות (טכנית) ביותר בויקיפדיה מבחינתי עד היום, ואני ממש גאה בתוצר! תוכלו לראות (ולשמוע) את התווים המושקעים ביותר בעולם (לפחות מבחינתי זה ככה) והתענג על הצלילים הנפלאים של ה"את עתיקה את חופשייה".

  • היות ולא נהוג להוסיף תמונות (ותווים) לדף הביכורים, אתם מוזמנים להיכנס כאן!!


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אלו שכתבתי בעצמי (נבחרים)

מלך שבדיה

חלוקה מנהלית של שוודיה

ערי שוודיה

מלחמת העצמאות השוודית

התאחדות הכדורגל השוודית

ליגות/גביעים/אליפויות בשוודיה/סקנדינביה

אלו שהוספתי להם חלק כזה או אחר (נבחרים)

מלך שבדיה

מחוזות/ארצות שוודיה

ההמנון השוודי

כדורגל שוודי

  • IFK Norrköping (הוספתי את הסגל הנוכחי של הקבוצה לשנת 2015, ועדכנתי את האיצטדיון שלנו)

כדורגל אחר

הגייה שוודית


כמה טיפים וחזון להמשך[עריכת קוד מקור]

טוב, אז זה אני וזהו פועלי כאן בוויקיפדיה כמה מילים.... אני מקווה להמשיך וליזום כאן ולפגוש עוד ועוד אנשים (וירטואליים) חדשים, וגם כמובן לשפר את השפה שלי, והכי חשוב - להמשיך וללמוד.

וטיפ: אל תפחדו לחפש דברים בשפות שונות. במיוחד אם לא חשוב לכם כל כך מה כתוב שם. כך למשל, גיליתי שכל ה"ויקישיתוף" שהייתי צריך למחוזות שוודיה, היה בכל אחד ואחד מהערכים המקבילים בפינית (!) שאני לא יודע אפילו לבטא את השם של השפה שלהם באופן נכון ומדוייק. אבל יש להם יופי של "ויקישיתוף"ים. כך שתמיד תמיד כדאי להשתמש בכל ידע שיכול להיות לכם, בלי להתחשב בנסיבות שלו! :)

נקודה נוספת שהייתי שמח לו יכולתי להעלות אותה כאן על הכתב (בלי לקבל תגובות כלשהם לגבי העניין הזה)[עריכת קוד מקור]

כמעט שש שנים לרצח
כמעט שש שנים לרצח

בנימה קצת פחות שמחה. בעוד 10 ימים, ב-1 באוגוסט, נציין 6 שנים לרצח שני אנשים גדולים מהחיים, ניר כץ וליז טרובישי. אני לא רוצה לכתוב יותר מדי כאן, זה ממש לא המקום, אבל כן חשוב לי באיזה שהוא מקום לתת להם את הבמה כאן, ביצירה שבאה לי מהלב. אני בטוח שתוכלו להבין אותי, ואשמח שזה יישאר כגל-עד קטן ומכובד שלא נוגעים בו, ולא כותבים עליו בדף השיחה. תודה לכם.


תודה לכם, תודה על הבמה, לילה טוב וכל טוב, נילס אנדרסן (אנדרסן - שיחה)