ויקיפדיה:ביכורים/TMagen

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

אחד הדברים הטובים שקרו לי בשנה האחרונה הוא שגיליתי את ויקיפדיה. זאת אומרת – את עבודת העריכה בוויקיפדיה. הפוטנציאל של המיזם הזה מרגש אותי, באמת. אני חושבת שהוא מייצג באופן מובהק את השינוי מעולם אנלוגי לעולם דיגיטלי, על כל הטוב והרע, הקל והקשה, ואפילו המסוכן שבדבר. בתור אחת שמשתמשת בוויקיפדיה מזה שנים, ומודעת לשגיאות הרבות ולמגבלות המידע המצוי בה, אני רואה בבירור כמה זה חשוב שיהיה מגוון רחב של תורמים ותורמות לידע הגלום בפרוייקט הזה, ומקווה להמשיך לתרום כאן זמן רב.

מה שמנחה אותי בעבודה שאני עושה כאן הוא לא שונה ממה שאני עושה בחיים שלי בשוטף: אני כותבת על נושאים שמעניינים אותי, אנשים שאני חושבת שמגיע להם זרקור, ובוחנת מידע דרך עדשות ביקורתיות שפיתחתי במהלך שנים של עבודה בתחומים שונים – הן מקצועית, והן ערכית, כמו מפעילות שאני עושה נגד אלימות מינית, ובעד זכויות של נשים ולהט"ב.

בראייתי, במובנים רבים ויקיפדיה משקפת את החברה שפועלת עליה – כך שוויקיפדיה בעברית אינה דומה לוויקיפדיה בספרדית, או ברוסית, וכולי, וה"עובדות" המצויות בכל ויקיפדיה יכולות להיות שונות ואפילו סותרות. אני חושבת שזה לא בהכרח דבר שלילי – אפילו במדעים "מדוייקים" אין עובדות שחרוטות בסלע, אלא תיאוריות שתמיד מועמדות להפרכה. איני חושבת שזה ראוי שמידע היסטורי, פוליטי, חברתי, תרבותי, אמנותי ואחר יהיה חופשי ממעמד דומה – והסתירות מדגימות את זה היטב. תמיד מי שכותב את המידע – בין אם ממקור ראשוני או שניוני – מעביר אותו דרך עדשות מודעות או לא-מודעות. ואולם העובדות כפי שהן מיוצגות באנציקלופדיה נחשבות לאמת מוחלטת על ידי קוראים רבים. זו אחריות גדולה, ואני חושבת שאסור שהידע שנצבר כאן יישאר סטטי, אלא חשוב שיתפתח ויעבור ביקורת ויבחן תקופתית תחת עדשות שונות.

בינתיים, אין נושא אחד שאני מתמקדת בו. כתבתי וערכתי ערכים על סרטים, דמויות פוליטיות, להקות רוק, אקטיביזם ועוד. אני מניחה שכמו שבחיי החוויות מגוונות, כך ימשיך להיות גם בוויקיפדיה. בעברי הייתי עורכת דין, מרצה באוניברסיטה, חובשת, מלצרית וברמנית, זבנית בחנות ספרים, חקלאית, ואפילו עבדתי בשיפוצים תקופה. היום – הייטקיסטית. בדרך צברתי תארים במדעי המדינה, מנהל עסקים, משפטים, ולימודים ללא תואר בתכנות, ניהול מערכות, שיווק, מדיה חברתית ועוד. אוטודידקטית מטבעי למרות שהיות תקופתיות במוסדות השכלה. מחוץ לעבודה אני פעילה במיזמים חברתיים, בעיקר מקוונים אך גם בשטח. אני שמחה שוויקיפדיה נוספה כעת לתחומים אלה.