ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/11

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון האחד עשר של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הבאים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
מספר גיליון: 11 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 2 ביולי 2007
עורכת בפועל: נעה; עורכת נבצרת: רותם; תרמו: ערן, נטע, ניר, חגי אדלר, דורית, הראל, אביעד, אור גואטה, יונתן, MathKnight, אביעד המקורי, DMY.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום

אדוני הבודק, אדוני הבודק

מאת אביעד

בוויקיפדיה, בודק הוא אדם שנבחר בידי הקהילה להחזיק ביכולת טכנית המאפשרת לבדוק כתובות IP. עוזי ו הציע בפרלמנט שמספר הבודקים יעלה משלושה בודקים לחמישה בודקים על ידי הצבעה (בעלת רוב של 60%) בה ניתן לתמוך באחד המתמודדים או להתנגד לכולם. היו שהתלוננו שחוקי ההצבעה מסובכים ומתוסבכים שלא לצורך, התאוננו וקבלו על כך שאפשר להצביע רק בעד משתמש אחד או להתנגד לכולם ולא להתנגד למשתמש ספציפי. כמו כן, מספר ויקיפדים טענו שהצבעה מסוג זה הנה בעייתית, משום שמתפתח מעין משא ומתן בהצבעות מסוג זה שבו הוויקיפד אינו מצביע למועמד המועדף עליו, אלא למועמד בעל המספר המועט ביותר של קולות, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם מטרת ההצבעה. ההצבעה בפרלמנט עברה, ולכן נפתחה הצבעה. Gilgamesh, מתניה (שפרשו), מוטי ק, ירון, עוזי ו. ושי יקיר הציעו את עצמם לתפקיד הבודק, ולבסוף נבחרו ירון ועוזי ו. עקב העובדה ש-Felagund ויתר על הרשאת הבודק שלו, ישנם כעת רק ארבעה בודקים, ולכן נותר מקום אחד פנוי. לפיכך, תתקיים הצבעה נוספת חודש לאחר תום ההצבעה הקודמת.

בחירות למועצת המנהלים של ויקימדיה

מאת יונתן

הבחירות למועצת המנהלים השנה ינוהלו בדומה לבחירות של 2006. לכל מתנדב במיזמים השונים של קרן ויקימדיה יהיה קול אחד, כל עוד יש לו לפחות 400 עריכות במיזם אחד עד 1 ביוני 2007, ושהעריכה הראשונה שלו הייתה לפני 1 במרץ 2007. הבחירות ינוהלו בצורת APPROVAL VOTING, אשר נותנת לכל מצביע הצבעת כן-או-לא בקשר לכל מועמדות. בינתיים עדיין לא הוכרז מי יספור את ההצבעות, אך נאמר שישנם מגעים עם ארגון חיצוני שיוכל לעשות עבודה זאת בצורה אובייקטיבית. התוצאות לא ישוחררו לידי המצביעים או חבר הנאמנים עד לאחר הבחירות; בבחירות בשנה שעברה, חלק מהתוצאות הודלפו לנאמנים. פן חדש של הבחירות השנה הוא הדרישה ש-12 משתמשים בעלי זכות הצבעה יתמכו במועמד מסוים. כרגע הבחירות נמצאות בשלב התמיכות עד 23:59 UTC ב-23 ביוני, 2007. בשלב זה, כל מצביע יכול לתמוך בשלושה מועמדים. הרבה מועמדים כבר הגיעו לרף המינימלי של 12 משתמשים תומכים. כל המשתמשים שרצים לאחת משלושת משרות הנאמנים בבחירות, הם משתמשים מעל גיל 18 שמגלים את שמם האמיתי לציבור (לפי חוק מדינת פלורידה), ששידלו 12 משתמשים לתמוך בהם בשלב הראשוני, שעריכתם הראשונה באחד ממיזמי ויקימדיה הייתה לפני ה-1 ביוני, 2006 ושערכו 400 עריכות במיזם אחד ממיזמי קרן ויקימדיה לפני 1 ביוני 2007. בנוסף, מועמדים צריכים להגיש הוכחה בנוגע לגילם ולזהותם לקרן.

אירועים עיקריים

תנאי הצבעה בוויקיפדיה העברית
תנאי הצבעה בוויקיפדיה העברית

ההצבעה על הסרת הרשאת המפעיל של משתמש:Yonidebest, אותה יזם משתמש:רנדום ב-19 ביוני, הופסקה עקב החלטתו של יוני להסיר את הרשאתו באופן עצמאי. ההצבעה גררה דיונים ועימותים רבים עקב השתתפותם של ויקיפדים שלא היו פעילים במשך תקופה ארוכה. קבלנות הקולות בהצבעה על מחיקת אנג'לינה פארס היא שהביאה את אריה להעלות את הצעתו בנושא שינוי בהגדרת תנאי הסף של בעל זכות הצבעה. על פיה, רק משתמש רשום בעל 100 עריכות במרחב הערכים הראשי במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, תמונות, קטגוריות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הוא בעל זכות הצבעה. מחד, הצעה זו מקלה על בעיית קבלנות הקולות. מאידך העלו משתמשים רבים חששות מהותיים בדבר אי יכולתם העתידית להצביע ולהשפיע, עקב חופשות ויקי או עקב כתיבה לא רצופה במיזם. ההצעה התקבלה ברוב של 125 לעומת 79.

ב-12 ביוני נפתח באופן רשמי מיזם חדש, מיזם דפי פירושונים. המיזם נפתח על ידי שמובבה, ומטרתו לתקן קישורים לדפי פירושונים, למשל אם ישנו קישור מערך המספר על מלחמות בעולם העתיק ובין השאר עוסק בממלכת פרס יש לקשר לערך ממלכת פרס ולא לדף הפירושונים פרס. בדיון המודיע על פתיחת המיזם עלו תגובות רבות שהביעו שמחה על המיזם. כבר מתחילת המיזם נראתה היענות גדולה, ומשתמשים רבים נרשמו והתחילו לתקן את הקישורים לדפי הפירושונים בקצב מסחרר, עד שלאחר כשבועיים תוקנו כ-8,000 קישורים (מתוך 17,953), שהם כ-45% ממספר הקישורים לדפי הפירושונים! (המיזם מעודכן לפי בסיס הנתונים שהיה ב-5 ביוני ונתונים אלו הם לפי זמן זה). גם אתם מוזמנים להצטרף למיזם מצליח זה בדף המיזם.

מיזמים אחרי הגשם
מיזמים אחרי הגשם

בחודש האחרון נפתחו מיזמים רבים כמו פטריות אחרי הגשם, או בעצם כמו שמשיות לאחר השרב, אם נתאים את הביטוי למזג האוויר הנוכחי. בנוסף למיזם הפירושונים שהוזכר, ולמיזם היסטוריית המדינות שעוד יוזכר, נפתח גם מיזם אסטרונומיה ביוזמת מלמד כץ וחגי אדלר. Costello בנה רשימת ערכים ללא קטגוריה אמיתית שבעקבותיה קוטלגו במהירות ערכים רבים, וכמובן לא נשכח את מיזם "הידעת?" שממשיך במרץ בפעילות מבורכת. נותר רק לקוות שהחודש הבא יהיה פורה לא פחות. הניצן הראשון של החודש החדש הוא פתיחת הויקייטנה - גרסה קיצית משוכללת של הרמת "אסמים" - תעסוקה מרוכזת ומכוונת למען הוויקיפדים שיצאו לחופש הגדול, ומחפשים תעסוקה. המשך פעילות פוריה בכל המיזמים!

הראל הביא לנו שתי יוזמות חדשניות ויצירתיות. הראשונה, סקר הקוראים שקרם עור וגידים במהרה, וכבר החל לרוץ ולאסוף תשובות מקוראים וכותבים אנונימיים.

פוסטר "האנשים" - חלק מהתערוכה
פוסטר "האנשים" - חלק מהתערוכה

השנייה, תערוכה, יוזמה שמקורה בוויקיפדיה הגרמנית, ששמה לה למטרה להציג את ויקיפדיה על גבי פוסטרים צבעוניים לציבור הרחב כחלק מתערוכה נודדת. את התכנים כותבים ומתרגמים ויקיפדים שונים, וקומולוס מכין את הפוסטרים הסופיים בכשרון רב.

פורסם מעין מניפסט, באדיבות שלושת הבירוקרטים שלנו: דוד שי, הראל ומגיסטר, שכותרתו: יציאה לדרך חדשה. בדף מפורטות הסיבות שהובילו להידרדרות במצבה של ויקיפדיה ומועלות דרכי פעולה במטרה לשפר את הלך הרוחות השורר בוויקיפדיה, ולתקן תהליכים פגומים שהלכו והצטברו כאן עד כדי אובדן היכולת של הקהילה להירפא מהם בעצמה. בדף מפורטים ארבעת העקרונות שעליהם מושתתת ויקיפדיה: הדמוקרטיה, החתירה לקונסנסוס, הדיקטטורה הנאורה והאנרכיה. כן מובעת מורת רוחם של הבירוקרטים מהעדפתה של הדמוקרטיה על פני שלושת העקרונות האחרים. בעקבות ההצהרה, נוצרה תבנית חדשה - תבנית:תענית ויקיפדית, ומספר משמשים הזדרזו לשמש דוגמה אישית ולקחו על עצמם את התענית. בנוסף, הוחלט כי הדיונים במזנון יועברו לדפי השיחה המתאימים. הרעיון הספיק לזכות בפרסום בעיתונות הווירטואלית.

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת!

מאת ערן

ב-15 ביוני הודיע אלמוג על פתיחת מיזם היסטוריה של מדינות. אין זו מתקפת איכות קצרה, אלא מיזם ארוך וממושך ששואף לטפח את ערכי ההיסטוריה של מדינות העולם השונות. השלב הראשון של סיווג כל ערכי המדינות על פי מדדים של איכות וחשיבות, הושלם במהרה בהתגייסות של ויקיפדים רבים (על אף שהיו שהעלו ביקורת על תהליך הסיווג, שהוא שטחי, סובייקטיבי או מעליב). לאחר שלב זה התברר שישנם כ-120 ערכי היסטוריה של מדינות שלא קיימים. השלב השני והיותר מרכזי של המיזם, שעתיד להימשך עוד זמן רב, כבר החל, ובמסגרתו ייכתבו ערכי ההיסטוריה של המדינות. אף ששלב זה החל אך לפני ימים ספורים, ניתן כבר להבחין במספר ערכים שנכתבו או שופרו מאז (בהם אוסטרליה, אנגולה, אנדורה, ארגנטינה, הוותיקן, מולדובה, ניו זילנד, קיריבטי, שווייץ, תוניסיה - והיד עוד נטויה).

הרפתקאותיו של ויקיפד תמים בארץ לא נודעה

מאת DMY

עצרתי ושאלתי את עצמי: רגע! אם בערל הוא טרול, אז איך זה יכול להיות שאף אחד לא חוסם אותו, ויותר גרוע מזה: הוא אחד המשתמשים המרכזיים, ואפילו זה שנוהג לקבל את פניהם של משתמשים חדשים ("ברוך בואיך צו דער אידישער וויקיפעדיע")!

חדשות חוץ

הסיבוב הראשון של הבחירות לקרן נגמר. המועמדים שאומתו יופיעו מעכשיו ברשימה כמועמדים לקרן. היו 18 מועמדים. 15 מתוכם עברו את תהליך האישור. ניתן למצוא פרטים נוספים כאן.

סין - לאחרונה דווח בעולם שסין הסירה את החסימה של ויקיפדיה. סביר להניח שכולם טועים - לקרן ויקימדיה יש שרתים בקוריאה, שמיועדים לשימושם של אנשים בצד הזה של העולם. לאחרונה כתובות ה-IP של השרתים האלו השתנו, ולכן הם לא חסומים, לפחות עד עדכון הפיירוול הבא של סין. [1]

האם ידעתם כיצד עובדת מערכת הדף האקראי של ויקיפדיה? לכל דף יש מספר אקראי שמשוייך לו במסד הנתונים. כשבוחרים בדף אקראי, מספר אקראי נוסף נבחר, והדף שהמספר שלו הכי קרוב למספר שנבחר מוחזר לקורא. אפשר לקרוא על זה עוד קצת פה.

ראו גם

דולף - אילוסטרציה
דולף - אילוסטרציה

מסע הציד נגד ציפור הנפש של גילגמש

הפינה השבועית של דורית שיחת משתמש:דורית/ארכיון50#פגיעה אנושה

תבנית הקרמבו מאיימת להשתלט על העולם שיחת משתמש:62.0.207.149 - ערן נוזף בילד סורר שהעלה ערך הבל. בהמשך התפתח "דיון" בנושא, ששבר את השיא של עצמו בתחום ההזחות.

השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

דבר המערכת

החלמה מהירה לרותם העורכת הראשית שהחליטה לעשות הסבה לפעלולנית חדרי מדרגות. מערכת העיתון מאחלת לך רק בריאות!

חוק המספרים המפסידים

מאת הראל

אולי כבר באה העת להזכיר נשכחות: הצבעת הכל-או-כלום היא כלי ריק, חרב פיפיות חלודה שצריכה להיות לכל היותר אחד מכלי העבודה שלנו, ובוודאי לא חזות הכל. מי שחיפש תזכורת כואבת לעובדה הבסיסית הזו, יכול היה למצוא אותה בכמה הצבעות אחרונות בוויקיפדיה. כשהצבעה הופכת לכיפוף ידיים הדדי, משחק ריק מתוכן באיסוף שמות, אשר אמור להיחתך על תער חד וחלקלק של איזה סף מקרי, בשברירי אחוזים לכאן או לכאן, הרי שמשהו התקלקל לנו בדרך, או שמא קילקל. האם הצבעה עם מספר תלת-ספרתי של מצביעים מתלווה לדיון מעמיק והחלפת דעות מלומדת ומכובדת? או שמא זו גרסה אלקטרונית של תגרה המונית, שעשוע אווילי בגיוס בהול של חברים בדרך לא-דרך? מה מרוויחה הוויקיפדיה, כמיזם משותף ליצירת אנציקלופדיה, מהתנהגות כזו, המגדילה את המאבק והמחנאות? אחד הגורמים הנשכחים ביותר בתמהיל המוזר של שיטות ההתנהלות בוויקיפדיה הוא החתירה לקונסנסוס. נכון, קונסנסוס הוא הרבה פעמים פשרה. ובפשרה אף אחד לא יוצא כשכל תאוותו בידו, מה גם שהיא אפרורית ואין בה הריגוש של ה"ניצחון". אבל האם הורדות הידיים היומיות בהצבעות המחיקה ובהצבעות אחרות משרתות אותנו טוב יותר? בחתירה למציאת פשרה כל צד יכול להבין את עמדת הצד שכנגד, והפשרה המתקבלת היא לפעמים טובה באופן מוחלט לוויקיפדיה, גם בלי השיקול הקהילתי, מאשר החלופות המקוריות. עוד לא מאוחר לנסות להתרגל בחזרה לשיטה זו, שאפיינה את הוויקיפדיה מראשיתה, ונזנחה עם הזמן לטובת מועדון הקרב ששמו זירת ההצבעות.

הצבעות מעניינות

אנג'לינה פארס היא הדוגמנית הדרוזית הראשונה. פארס עוררה סערה בקרב העדה הדרוזית כאשר נרשמה לתחרות מלכת היופי והגיעה עד לשלב המועמדות הסופיות. בעקבות כך, קיבלה איומי רצח בגין "חילול כבוד העדה". בעקבות ניסיון רצח ולחץ שהופעל עליה מצד אנשי דת דרוזים, פרשה מהתחרות. פקמן העלה הצבעה מחיקה בטענה שלא כל דוגמנית זכאית לערך. כמו כן, העובדה שאיימו על חייה וכתוצאה מכך פרשה מן התחרות לא מזכה אותה בערך. בניגוד לכך היו שטענו שפארס היא סמל לדיכוי ושבמגזר דובר הערבית הפרשה עוררה סערה גדולה. לא רק הפרשה עוררה סערה, אלא גם הערך, בקרב הוויקיפדים. ההשתתפות בהצבעת המחיקה הייתה מן הגבוהות שנראו, עם 132 מצביעים ולבסוף הוחלט על מחיקה. לאחר סגירת ההצבעה התחרטו ויקיפדים שונים אשר תמכו במחיקה והביעו צער על התוצאה. במהלך השבועות שלאחריה נערכו נסיונות גישור, בעקבותיהם רוב המשתמשים שפנו אליהם הביעו תמיכה בהחזרת הערך לאלתר, בעוד חלקם הציעו להסתפק באיחודו לערכים אחרים או הציעו כי ייכתב הערך "מעמד האישה בעדה הדרוזית" ובו יוזכר סיפורה של פארס. כאשר נפרשו בפני כותבת הערך ההצעות היא החליטה לדחותן ופרשה.

הקאובוי העירום הוא נגן רחוב בניו יורק שניסה לזכות בתהילה רבה אך במקום זאת "זכה" בהצבעת מחיקה שפתח pacman. בדיון נדונה חשיבותו של ה"קאבוי העירום". מחד גיסא נטען שהערך הזוי, ומאידך נטען שהוא מנגן בכיכר טיימס שנים רבות והוא אחד המאפיינים הבולטים שלה. נטען ששיריו הושמעו בגלגלצ ושחיפוש בגוגל נותן תוצאות רבות. נרשם מספר רב של הצבעות. לבסוף, לאחר שבוע ו-39 דקות, 52.87 אחוזים מהקולות בלבד היו בעד המחיקה ועל כן הוחלט להשאיר את הערך.

קטגוריה: נרצחים כללה אנשים שנרצחו בצורות שונות, אך עתה, בעקבות ההצבעה שיזם עמית אבידן, היא נמחקה. הסיבות שהועלו בעד מחיקתה היו חוסר התועלת של הקטגוריה, הריבים שיכולים להיווצר בעקבות הערפול בהגדרת "נרצח" (אולי דווקא נהרג?), הקשר הרופף בין הערכים הנכללים בקטגוריה, התקינות הפוליטית שלה והאם רצוי שבקטגוריה ייכללו למשל כל נרצחי השואה. מאידך נטען שהקטגוריה מופיעה בעוד מספר שפות, ישנן תת-קטגוריות שבהן נכללים רוב האנשים (לדוגמה הקטגוריה:רציחות פוליטיות) על כן אין לה פוטנציאל רב כל כך, אין ספק לגבי אפשרות של שיבוץ מספר ערכים רב בקטגוריה זו (כגון אדוארד הנרי פלמר), וניתן לדון לגבי הערכים הבעייתיים לגופם, ישנן קטגוריות רבות שבהן יש קשר רופף בלבד בין הערכים הנכללים בהן ותכונה אחת היא המלכדת ביניהם. הטענה האחרונה שהועלתה היא שהבעייתיות במושג "נרצח" נמצאת גם בערכים נוספים (למשל, "רצח עם") ובקטגוריות נוספות וצריך לפתור את הבעיה הזו מהשורש, ולא להתחמק ממנה על ידי מחיקה.

כולם יכולים לתרום, גם קוקה קולה?

מאת אור גואטה

החל מה-10 בחודש שעבר עלינו, החלה הגשת המועמדויות לבחירות לחברי מועצת המנהלים של קרן ויקימדיה. דוד פתח בדיון ידידותי בשאלה: למי אתם מתכוונים להצביע? דוד עצמו הזכיר את שמו של המועמד דני וול, שהוא ישראלי לשעבר אשר פעיל גם בויקיפדיה העברית. דוד הזכיר את העובדה שדני הוא מתדיין תקיף ואגרסיבי, שתקף את הנהלת הקרן על כך שלא שיתפה פעולה עם חברה מסחרית. כמו שאתם יודעים, הסקרנות עלולה להרוג את החתול, ותוך שעות בודדות נודע לנו בבירור שדני רואה בפרסומות אופציה עליונה לגיוס כסף. לא הספקנו להגיד "אובייקטיביות" וכבר נפתח דיון חדש על אודות פרסומות בקרן. דוד שי היה זה שפתח אותו, באומרו שתרומות מאנשים פרטיים עשויות לבוא על חשבון תרומתם לצדקה, והציע שניקח מהעשירים (התאגידים המפרסמים) במקום מפשוטי העם. 7 דקות עברו וכבר נראתה על המרקע תמיכתו הנלהבת של חגי אדלר שכבר הספיק לחשוב על עשרות דרכים לשימוש בכסף, הצטרף אליו לירן שאמר שמסנן השחתות חצי-אוטומטי יהיה השקעה כספית חכמה. רותם קטע את חגיגת שריפת הכסף ואמר שאפשר לעשות את זה בחינם, אבל מעדיפים להשקיע את המאמץ בדברים אחרים. איציק גם אמר שכל עוד זה נעשה בצורה נכונה, אין חשש. אך מנגד דורית לא הסכימה והזכירה לנו מהי ויקיפדיה - פינה קטנה ומרוחקת מפופ-אפס ופרסומות, אכסניית מידע נוחה וחינמית. גם טרול רפאים התנגד לפרסומות והזהיר מפני חוסר האובייקטיביות הנראית לעין, שממילא מוטלת בספק קל על ידי הציבור. Odonian החריף ואיים לפרוש במידה ותוחל מדיניות פרסומית באתרי הקרן; לטענתו, לקיומה של ויקיפדיה אין טעם אם היא אינה נייטרלית לחלוטין. יחסיות האמת הבהיר לדוד שי ולכל התומכים בפרסום שהרבה יותר פשוט לתרום לקרן, כי בסופו של דבר הוויקיפדים יוציאו כסף על השימוש במה שהפרסומות מציעות וכך הקרן תקבל מעט כסף מהמפרסמים וכלום כסף מהוויקיפדים. יחסיות הבין שדני וול רוצה להפוך את הקרן לתאגיד רווחי עם שכירים, ולכן הוסיף עניין עקרוני וחשוב: כוחה של הקרן היא במתנדבים שבה. ברגע שרוח ההתנדבות הופכת לרוח של עבודה, ברור שמספר המשתמשים יקטן, קהילת ויקימדיה תיכחד והלך הרוח יהיה של "לדפוק שעון". הוא סיכם את נאומו בהצגת העובדה שהקרן עוד לא במצב גרוע כמו שזה נראה, וכשתגיע השעה, כל חברי הקרן יירתמו לתרום. טרול רפאים התנגד להאשמות על דני, שכן הוא תרם 4 שנים והשקיע מזמנו. גם יונתן הגן על דני ואמר שכמו דני, רוב הנאמנים שוקלים להוסיף פרסומות. בהמשך דובר על האינטרסים של המפרסמים, שעלולים לבקש לחסום משתמשים שפוגעים בשמם הטוב, עלולות לבוא הצעות לפרסומות לטבק, אלכוהול, הימורים, מפלגות וכו'.

באופן אישי, אין הרבה דברים שהייתי רוצה לראות יותר מאשר את סמל ויקיפדיה מתנוסס על שלט חוצות ולידו כיתוב כמו "כולם יכולים לתרום. ויקיפדיה - יותר מעניינת, יותר מעודכנת, הכי גדולה"

ערכים חדשים מעניינים

פוליטיקה של איראן - ערך של אליזבט בנושא מורכב ורב תהפוכות. הפוליטיקה של איראן מנסה לשלב בין עקרונות דמוקרטיים מסויימים לבין עקרון "שלטון איש הדת" של ח'ומייני הבאים לידי ביטוי ברפובליקה אסלאמית. חוקת איראן עברה שינויים רבים והיא מכריזה כי האסלאם השיעי התרייסרי היא הדת הרשמית של המדינה.

היסטוריה של שווייץ – ערך שיצר אלמוג במסגרת מיזם היסטוריה של מדינות. הערך מפרט את ההיסטוריה של שווייץ מהאלף השני לפני ספירת הנוצרים, עת התיישבו באזור שבטים קלטים, דרך ימי הביניים במהלכם עברה שווייץ גל של כיבושים בידי שבטים גרמניים, האלמאנים, הבורגונדים ועד למועד שבו קיבלה שווייץ חוקה המבססת אותה כמדינה פדרלית, ב-1848. עוד הקנטונים של שווייץ, הברית נצחית להגנה הדדית ושווייץ במלחמות העולם בערך.

שק לי בתחת - ערך מקורי שיצר דוד שי העוסק בביטוי סלנג ציורי הבא כתשובת סירוב, לבקשה או לדרישה, שיש בה הבעה של זלזול תהומי במציג הבקשה או הדרישה.

שוקולד של הרשי, צבא ארצות הברית
שוקולד של הרשי, צבא ארצות הברית

בערך מוצגים גם מקרים שונים בהם כיכב הביטוי בתקשורת הישראלית. אחד המקרים המעניינים הוא המקרה בו הטיח יוסי שריד הצעיר את הביטוי בלא אחר משר החוץ לשעבר, משה שרת, בלא שהבין במי מדובר. המקרה לווה כמובן בהתנצלות של שריד לאחריו.

השוקולד של צבא ארצות הברית - ערך של אביהו במסגרת מיזם תרגום השבוע שלו. ערך שעושה חשק להכניס לו איזה "הידעת?" כמילת פתיחה. על פי הנאמר בערך, שוקולד צבאי היה מרכיב תקני במנות המזון של הכוחות המזוינים של ארצות הברית משנת 1937, והונפק לכוחות כחלק ממנות הקרב הבסיסיות ובאריזות מגוונות. לא רק מעניין, אלא גם טעים.

טור אישי

והפעם, טור עם חיוך מאת השמח בחלקו (-:

עיר מעצם הגדרתה, בדומה לוויקיפדיה האנציקלופדיה החופשית, היא ישות המתרחבת ומתפתחת באופן מתמיד ונבנית לאורך זמן על ידי אינסוף אנשים המטביעים בה את חותמם הצנוע. מתוך השוואה בין התפתחויותן של ערים להתפתחותה של ויקיפדיה, אפשר ללמוד רבות על הכיוון אליו מועדות פנינו כגוף ההולך וצובר תאוצה.

תמונות חדשות

שפירית על עלה, שצילם עדן דרור עורבני שצילם אביעד מרכבה סימן 4, שצילם מיכאל מס
גורד שחקים ניאו גותי בטורונטו, שצילם אביעד המקורי מוזיאון אונטריו המלכותי בטורונטו (דניאל ליבסקינד), שצילם אביעד המקורי נימפית מצויצת שהעלה אביעד

הידעת? ויקיפדיה

יש באפשרות המשתמש להציג את הרוב המוחלט של הקישורים הפנימיים לדפי הפירושונים ואת הערכים האולטרא-קצרמרים בצבע שונה על מנת להקל על זיהויים. לפרטים ראה צבעי קישור שונים.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.