ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/31/סדנאות עריכה בספריה הלאומית (מאת Drayag)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סדנאות עריכה בספריה הלאומית

מאת: Daryag


בינואר אנחנו מתחילים את השנה החמישית של סדנאות עריכה בספריה הלאומית. מדובר בסדנאות שמסבירות מהי ויקיפדיה, כיצד היא עובדת, ומלווה את העורכים בצעדיהם הראשונים באתר. הסדנאות מתקיימות בימי שישי (בדרך כלל יום שישי הראשון בכל חודש) ומגיעים אליהם אנשים מכל רחבי הארץ.

את הסדנאות מלווים מתנדבים מסורים דרור, אבי, שני, ערן, יואב נכטיילר, ניר, ואמיר אהרוני. אלה הם האנשים שאני פגשתי שהתחלתי לערוך בוויקיפדיה. ואת קבלת הפנים החמה שהעניקו לי (ומעניקים לכל אחד) לא אשכח לעולם.


הסדנאות מתחילות תמיד בהסבר על מהי ויקיפדיה. אנחנו נוגעים בנושאים השונים כמו שיתופיות, ומהמנות. מסבירים על מיזם העולמי (על שלל השפות שלו) ומסבירים על המנגנונים הפועלים. השאלה הכי נפוצה שאנחנו נשאלים היא: "אבל מי מחליט בסוף?" והתשובה היא תמיד: "אנחנו. אני אתה, את, כולנו ביחד." למרות שהרעיון שעומד מאחורי חכמת ההמונים אינו חדש כבר, אנשים לא מצליחים להבין איך הוא פועל. והאמת שאני מבינה לליבם. משהו חכם אמר (אני לא זוכרת מי) שוויקיפדיה עובדת רק בפועל. באופן תאורטי, היא אמורה להיכשל.


לסדנה מגיעים ערב רב של אנשים. ילדים צעירים שרוצים ללמוד לערוך. אנשים שנשלחים לסדנאות מטעם העבודה שלהם, וכוונתם לערוך את הערך על המוסד. אנשים שרוצים לכתוב על עצמם, על הוריהם, על משהו ספציפי. אנשים עם אג'נדה מסוימת, אנשים שבאים רק כדי להוכיח שוויקיפדיה היא לא טובה, אנשים מבוגרים שרוצים ללמוד עוד על העולם הזה. כמובן שקיבוץ של אנשים שונים כל כך תמיד מעלה אתגרים. לאנשים שרוצים לכתוב על עצמם, צריך להסביר שלא מגיע להם ערך (אלא אם כן מגיע להם). לאנשים אחרים צריך להסביר שהם לא יכולים לכתוב ערך פרסומי על החברה בה הם עובדים. אנשים שמגדירים את עצמם כמומחים מספר אחת בארץ לנושא מסוים, ותוך כדי שיחה איתם אני מגלה שלא כך הדבר, והידע שלהם די מוגבל. יש אנשים שצריך להתווכח איתם על כל דבר, ובסוף הם מופתעים לגלות שזה לא נעים כל כך. יש גם אנשים שמגיעים, מתלהבים, נרגשים ומתחילים לכתוב. כל סדנה משהו אחר.


חלק מהאנשים מגיעים עם אוריינות מחשב מאוד חסרה. סיסמאות זה אלמנט בעייתי שחוזר על עצמו כל פעם מחדש. פעם אחת ביקשנו ממשהו להיכנס לחשבון הג'ימייל שלו כדי לאפס את הסיסמה והוא ממש כעס אלינו: "אני לא אסע כל הדרך עכשיו לחיפה כדי להיכנס למייל שלי..." מאז אני מכנה את האנשים האלה- אנשי השכחתי את הג'ימייל בבית. המקרה הכי קיצוני שנתקלתי בו היה של אדם ששמע את ההרצאה, ואז בהפסקה ניגש אלי והסביר לי שהוא לא נוגע במחשב. ניסיתי להבין מה בדיוק הכוונה שלו, ומסתבר שאכן, הוא לא מוכן לעבוד על המחשב. ניסיתי להסביר כי העבודה הוויקיפדית היא עבודה ממוחשבת, וניסיתי לשכנע אותו להיעזר במשהו כדי להתחיל לערוך, והוא אמר שהוא לא מוכן לשום סוג של עבודה ממוחשבת. באותו השלב נפרדנו כידידים.


שנה שעברה התחלנו סוג חדש של סדנאות- סדנאות תרגום- עליהם אחראי אמיר אהרוני המצויין... בסדנאות האלה יושבים ומתרגמים ערכים. סדנאות אלה פונות לקהל ספציפי שמעוניין בתרגום ערכים. אלה סדנאות מהנות ופורות במיוחד.


אני מזמינה את כולם להצטרף לפעילות של הסדנאות האלה. זוהי פעילות מהנה וחשובה. הסדנה הבאה תתקיים ביום שישי 01.02.19. אתם מוזמנים!!!