ויקיפדיה:הידעת?/2016/אוקטובר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
אוקטובר 2016
1 באוקטובר 2016
קורוש טורקי חדש
קורוש טורקי חדש

מקור מילת הסלנג גְרוּש ככינוי למאית הלירה הישראלית הוא בשמה של מאית הלירה הטורקית, קוּרוּש. שם זה, בתורו, מקורו בשם גרוֹשֶןמטבע עתיק ששימש בארצות דוברות גרמנית באירופה – אשר התגלגל מהמילה הלטינית-וולגרית "grossus", קיצור של "denarius grossus", כלומר "מטבע עבה". שם מטבע זה, בווריאציות השונות, מהווה מקור לשמם של מטבעות רשמיים במדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון כגון מצרים וסודאן, פולין ואוסטריה (לפני המעבר לאירו) ועוד. כמו כן, הוא מהווה מקור לסלנג במדינות נוספות, בהן גרמניה, אוקראינה ובולגריה.

עריכה - תבנית - שיחה
2 באוקטובר 2016


עריכה - תבנית - שיחה
3 באוקטובר 2016
סבסטיאן פטל מתיז שמפניה לאחר ניצחון בגרנד פרי האיטלקי
סבסטיאן פטל מתיז שמפניה לאחר ניצחון בגרנד פרי האיטלקי
אלכוהול נתפס היום כגורם שלילי המוביל לירידה בשיקול הדעת ובביצועים, אולם בתחילת המאה ה-20 נתפס האלכוהול כאמצעי לשיפור ביצועי סיבולת. רצים למרחקים ארוכים נהגו לשתות משקאות שמפניה ומשקאות אחרים תוך כדי התחרות. השמפניה מהווה סמל סטטוס המזוהה עם עושר, יוקרה ומעמד גבוה. עם השנים נעשה בה שימוש בענפי ספורט יוקרתיים דוגמת פורמולה 1, Motogp ומרוצי סוסים. העולים על פודיום המנצחים פותחים בקבוקי שמפניה, אותם הם מתיזים לכל עבר. בחריין היא מדינה מוסלמית המתירה מכירה ושתייה של משקאות אלכוהוליים בתחומה. למרות זאת בגרנד פרי בחריין הזוכים לא פותחים בקבוקי שמפנייה כמקובל, ומסתפקים במשקה לא-אלכוהולי הנקרא וארד.
עריכה - תבנית - שיחה
4 באוקטובר 2016
פגיון
פגיון

הסיקריים היו קבוצת קנאים יהודים בהנהגת אבא סיקרא שנלחמו ברומאים בימי בית שני. הם נקראו על שם הפגיונות שנהגו להחביא מתחת לבגדיהם ולדקור בהם את אויביהם, גם היהודים. על-פי התלמוד, בשעת המצור על ירושלים בעת המרד הגדול, הם שמרו על השערים ולא נתנו לאיש לצאת. ראש רבני ישראל, רבן יוחנן בן זכאי, שביים את מותו כדי לצאת מהעיר ולהיפגש עם המצביא הרומאי אספסיאנוס, כמעט שנדקר על ידם בארון המתים, כאשר רצו לוודא את מותו. על פי יוסף בן מתתיהו וחז"ל, המלחמה הפנימית שחוללו הסיקריים הייתה הסיבה העיקרית לחורבן בית שני.

עריכה - תבנית - שיחה
5 באוקטובר 2016
מוזיאון גוגנהיים בילבאו
מוזיאון גוגנהיים בילבאו

מבנה מוזיאון גוגנהיים בילבאו, בעיר בילבאו שבחבל הבסקים בספרד, תוכנן על ידי פרנק גרי. צורתו המיוחדת התאפשרה בעיקר בזכות ציפוי הטיטניום, הנותן לו את מראהו הייחודי. בנייתו היעילה של המוזיאון לא הייתה יוצאת לפועל לולא צניחת מחירי הטיטניום – מחצב יקר במיוחד בדרך כלל – בעקבות הפרטת משאביה של ברית המועצות בשנות ה-90 של המאה ה-20.

עריכה - תבנית - שיחה
6 באוקטובר 2016
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11

ספר תולדות ישו הוא ספר עברי שנפוץ בימי הביניים וסיפר את קורותיו של ישו מזווית יהודית. בעיקרו הוא מתמקד בישו עצמו ולא בנצרות בכללותה. עלילת הספר עושה שימוש בחלק מהכתוב בברית החדשה תוך כדי שהיא נותנת לו פרשנות לעגנית.

עריכה - תבנית - שיחה
7 באוקטובר 2016
ירוק בהיר: מחוז א-סווידא; סגול: רמת הגולן
ירוק בהיר: מחוז א-סווידא; סגול: רמת הגולן

הר הדרוזים הוא רמה געשית גבוהה בדרום מערב סוריה, על גבול ירדן, במחוז א-סווידא שרוב אוכלוסייתו דרוזית. תחת המנדט הצרפתי על סוריה, בין השנים 19211936, התקיימה באזור מדינה דרוזית אוטונומית תחת השם "מדינת ג'בל א-דרוז" ("הר הדרוזים"). בהסכם העצמאות הצרפתי-סורי מ-1936 בוטל מעמדה של מדינת הדרוזים והיא הפכה לחלק מסוריה. במלחמת ששת הימים הגה יגאל אלון, משרי הממשלה הבכירים באותה עת, תוכנית לכבוש את הר הדרוזים, לחברו ברצף לרמת הגולן ולהקים מחדש את מדינת הדרוזים כשכנה ידידותית לישראל וכחיץ בין סוריה לירדן. תוכניתו של אלון לא התקבלה.

עריכה - תבנית - שיחה
8 באוקטובר 2016
איור של מחיצה על ידי פיל
איור של מחיצה על ידי פיל

מחיצה על ידי פיל הייתה עונש מוות נפוץ בדרום-מזרח אסיה ובתת-היבשת ההודית במשך כ-4,000 שנה. גם באימפריה הרומית ובקרתגו השתמשו לעיתים בשיטה זו. במשך מאות שנים השתמשו בפילים למטרות צבאיות, ומוות תחת רגלו של פיל היה עונש שבשגרה עבור עריקים ואסירים, כמו גם פושעים צבאיים. בהודו נהגו להוציא להורג כך עד אמצע המאה העשרים.

עריכה - תבנית - שיחה
9 באוקטובר 2016
העטיפה הפנימית של הספר פרנקנשטיין, מהדורת 1831
העטיפה הפנימית של הספר פרנקנשטיין, מהדורת 1831

הספר "פרנקנשטיין, או פרומתאוס המודרני" נכתב בשנת 1818 על ידי הסופרת מרי שלי. הספר עובד למספר סרטי קולנוע ותורגם לשפות רבות. בניגוד למה שמקובל לחשוב, פרנקנשטיין הוא הדוקטור שהפיח רוח חיים במפלצת ולא המפלצת עצמה שהיא חסרת שם. עובדה זו מפתיעה במיוחד לאור הפופולריות שצברה המפלצת, מחוץ להקשרה בספר, כבסיס למוצרים רבים בתרבות העממית.

עריכה - תבנית - שיחה
10 באוקטובר 2016
סודוקו
סודוקו

משחק החידה סוּדוֹקוּ, ראשי תיבות ביפנית למשפט: "המספרים חייבים להופיע פעם אחת", הוא שעשוע מתמטי הדורש מחשבה ולוגיקה, ומבוסס על ריבוע לטיני בגודל 9, עם דרישה נוספת על הספרות בתשעה תת-ריבועים בגודל 3. משחקי השלמה של ריבוע קסם הופיעו לראשונה בעיתונים בצרפת בשלהי המאה ה-19. ב-1892 פרסם עיתון בפריז ריבוע קסם בגודל 9X9 ממולא חלקית שהיו בו חלק מתכונות הסודוקו. גרסה נוספת, דומה יותר לסודוקו המודרני, הופיעה כעבור שלוש שנים בעיתון צרפתי מתחרה. המשחק במתכונתו הנוכחית הופיע לראשונה ב-1979 באחד המגזינים של דל (Dell). גרסה זו הומצאה על ידי הווארד גארנס (Howard Garns), ארכיטקט אמריקאי בן 74 שפרש לגמלאות. המשחק זכה להצלחה רבה ביפן בשנות ה-80, והתפשט בעולם, וגם בישראל, החל מסוף 2004.

עריכה - תבנית - שיחה
11 באוקטובר 2016
ויליאם הנרי הריסון
ויליאם הנרי הריסון

הנשיא האמריקאי שמשך כהונתו היה הקצר ביותר הוא ויליאם הנרי הריסון. הריסון בן ה־68 נשא ב־4 במרץ 1841 את נאום ההשבעה הארוך ביותר בהיסטוריה האמריקנית. הוא לא לבש מעיל, אך התעקש לסיים את הנאום, למרות הגשם השוטף והקור העז. הריסון לקה בדלקת ריאות, ומת לאחר חודש בדיוק, ב־4 באפריל 1841.

עריכה - תבנית - שיחה
12 באוקטובר 2016
גינקו דו אונתי
גינקו דו אונתי

העץ גינקו דו-אונתי הוא מין ייחודי של עצים, שמקורו בסין והוא בעל יכולת הסתגלות מצוינת ועמידות גבוהה לתנאים עירוניים, ולפיכך משמש עץ נוי בארצות רבות בעולם. אורך החיים שלו רב ובסין ידוע על פריט שגילו כ־3,500 שנה. גינקגו דו אונתי הוא מאובן חי ונותר המין היחיד בימינו מתוך מחלקה שלמה של צמחים שהתקיימה לפני מאות מיליוני שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
13 באוקטובר 2016
ברקים
ברקים

פירושה העברי של הקללה הקבלית פולסא דנורא הוא ניצוץ אש, מקל אש או מכת אש. על פי התלמוד מדובר בעונש שנועד למלאכים ולא לבני אדם. דווקא שלושת המלאכים החשובים במסורת היהודית, גבריאל, אליהו ומטטרון שר הפנים, קיבלו 60 פולסי אש על מחדליהם.

עריכה - תבנית - שיחה
14 באוקטובר 2016
המצוק ממנו ירד ז'ירו
המצוק ממנו ירד ז'ירו

הגנרל הצרפתי אנרי ז'ירו נמלט מן השבי במלחמת העולם הראשונה וגם במלחמת העולם השנייה. במלחמת העולם הראשונה נפל בשבי לאחר שנפצע קשה. הוא אושפז בבית חולים בבריסל, ורופא שהפעיל במקום רשת אנטי גרמנית, סייע לו להימלט להאג שבהולנד הנייטרלית, ומשם הגיע לאנגליה ושב לצרפת להמשך הלחימה. במהלך המערכה על צרפת במלחמת העולם השנייה, בה שימש כמפקד ארמייה, נפל בשבי. בשל דרגתו, הוחזק בטירת קניגשטיין הסמוכה לדרזדן. הוא נמלט מן הטירה לאור יום. כאשר יצא לטיולו היומי, עבר את השומר שבירך אותו לשלום, חפר והוציא מן האדמה חבל שהכין מראש, והשתלשל בו במורד הצוק 150 מטרים. לאחר מכן גילח את שפמו, לבש משקפי שמש ומעיל גשם, והתחבא בין השיחים, בעוד השומרים מחפשים אחריו. הוא יצר קשר עם אנשי מחתרת שהעבירו אותו אל האזור הצרפתי החופשי. משם הצליח לצאת לגיברלטר שהוחזקה על ידי הבריטים, והיה בין מנהיגי ההתנגדות הצרפתית לנאצים מחוץ לגבולות צרפת. ז'ירו היה כה גאה בבריחותיו עד שהכתיר את הביוגרפיה שלו בכותרת "Mes evasions" - בריחותי.

עריכה - תבנית - שיחה
15 באוקטובר 2016
פרט מתוך ציור של הצייר קנדידו לופז, המתאר את קרב טויוטי, אחד הקרבות העקובים מדם במלחמה
פרט מתוך ציור של הצייר קנדידו לופז, המתאר את קרב טויוטי, אחד הקרבות העקובים מדם במלחמה

מלחמת הברית המשולשת, שהתנהלה בין השנים 1864 ל־1870, בין פרגוואי לבין ארגנטינה, ברזיל ואורוגוואי, נחשבת אחת מן המלחמות העקובות ביותר מדם שנוהלו על אדמת אמריקה. המאבק על השליטה באזור ריו דה לה פלטה האסטרטגי, אישיותו יוצאת הדופן של רודן פרגוואי פרנסיסקו סולנו לופס ושל מאהבתו האירית אלייזה לינץ' וגורמים נוספים הובילו למלחמה. פרגוואי הובסה בקנה מידה שנדיר למצוא בתולדות המלחמות. לפי הערכות שונות, בין 57% ל־90% מתושבי פרגוואי מתו במהלך המלחמה.

עריכה - תבנית - שיחה
16 באוקטובר 2016
חאפז אל-אסד
חאפז אל-אסד

בעקבות הפיכה צבאית בסוריה בשנת 1961 פורקה הרפובליקה הערבית המאוחדת שהייתה איחוד בין סוריה ומצרים. חאפז אל-אסד, לימים נשיא סוריה, ששהה בזמן ההפיכה במצרים, נכלא למשך חודש ולאחר מכן נמלט ללבנון. גם שם הושלך לכלא, וכאשר הוסגר לבסוף לסוריה הוא ישב בכלא עוד זמן קצר.

עריכה - תבנית - שיחה
17 באוקטובר 2016
אישה אינואיטית
אישה אינואיטית

הכינוי אסקימואים, הרווח לעמים החיים בקרבת הקוטב הצפוני, נחשב בארצות מערביות רבות לבלתי תקין פוליטית, בשל אמונה עממית שמקור כינוי זה בשם גנאי אינדיאני שפירושו "אוכל בשר נא". למעשה, מקור המילה "אסקימו" לא ידוע, והוא הופיע לראשונה בצרפתית. בעקבות טעות זו רבים משתמשים כחלופה בשם אינואיט, אשר מקורו בשם אחד העמים האסקימואיים ופירושו בשפתםאדם האמיתי".

עריכה - תבנית - שיחה
18 באוקטובר 2016
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול

בעת טיסה במהירות קרובה למהירות הקול יכולה להופיע התעבות סביב כלי הטיס. התעבות זו אינה קשורה לשבירת מחסום הקול או לבום על-קולי, אלא לירידת לחץ סביב המטוס שמובילה לירידת טמפרטורה. בטמפרטורות נמוכות, אדי המים נוטים להפוך לטיפות זעירות וליצור עננים קטנים וקצרי חיים שנראה כאילו הם מלווים את המטוס. תופעה זו מתרחשת גם סביב משגרי לוויינים וחלליות.

עריכה - תבנית - שיחה
19 באוקטובר 2016
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן

על מנת להינשא לאן בולין היה על מלך אנגליה, הנרי השמיני, להתגרש מאשתו, קתרין מאראגון, דבר שאינו אפשרי על פי הנצרות הקתולית. האפיפיור סירב להכריז על בטלות נישואיהם, ובתגובה הקים הנרי את הכנסייה האנגליקנית. לאחר שלוש שנים הוא החליט להיפטר גם מבוליין ובשנת 1536 האשים אותה בכישוף ובחמש מערכות יחסים עם גברים אחרים, בהם אחיה ג'ורג' ואפילו מטפח הישבן שלו, סר הנרי נוריס. ייחוסו הגבוה של נוריס מנע מתומאס קרומוול להתעלל בו בזמן החקירה, והוא טען לחפותו עד העלאתו לגרדום. אן הוצאה להורג יומיים מאוחר יותר, וכעבור 11 ימים נוספים נשא הנרי השמיני את ג'יין סימור לאישה. ג'יין, שמתה כעבור שנה, הייתה היחידה מבין שש נשותיו שילדה לו בן זכר (אדוארד השישי, מלך אנגליה).

עריכה - תבנית - שיחה
20 באוקטובר 2016

לעיתים, קולנוענים חותמים על יצירותיהם בשמות עט. כך למשל, מספר במאים והראשון שבהם דון סיגל, שסירבו לקבל קרדיט על סרטיהם, נהגו להעביר אותו לדמות הבדיונית אלן סמית'י. במקרה אחר, התסריטאי רוברט טאון לא היה מרוצה מעבודתו בהפקת "גרייסטוק", ונתן את ההכרה עליה לכלבו שאף היה מועמד לפרס אוסקר. צ'ארלי קאופמן הגדיל לעשות וחלק את ההכרה על תסריטו לסרט "אדפטיישן" עם אחת הדמויות שיצר, אח תאום בדיוני בשם דונלד. אותו דונלד קאופמן זכה במספר פרסים, בהם פרס גלובוס הזהב.

עריכה - תבנית - שיחה
21 באוקטובר 2016
ציור של הוריישו נלסון כאדמירל משנה
ציור של הוריישו נלסון כאדמירל משנה

ארון המתים בו נקבר אדמירל הוריישו נלסון, גיבור קרב טרפלגר, הוענק לו עוד בחייו על ידי אחד מפקודיו. קפטן בנג'מין הלוול קארו, שפיקד על האוניה "סוויפטשור" בקרב הנילוס, ציווה להכין את הארון משברי התורן הראשי של אוניית הדגל הצרפתית "ל'אוריין" שהושמדה בקרב. במכתב שצירף כתב קארו לנלסון, כי ראוי שיסיים את הקריירה הצבאית שלו באחת ממזכרות הניצחון שלו, והוסיף כי הוא מייחל מעומק לבו שיום זה לא יגיע בקרוב. מספרים כי המתנה מצאה חן בעיני נלסון, והוא שמר זמן מה את הארון צמוד אל דופן התא שלו, מאחורי הכיסא בו נהג לסעוד את ארוחותיו. לאחר מותו ב־1805 בקרב טרפלגר, הונחה גופתו בחבית גדולה שמולאה ברנדי. כשהגיעה הגופה, המשומרת בברנדי, לחופי בריטניה, הועבר האדמירל לארונו של הלוול, ובו הוא נקבר.

עריכה - תבנית - שיחה
22 באוקטובר 2016
פסל של קלאודיוס
פסל של קלאודיוס

ההיסטוריון סווטוניוס כתב כי הקיסר הרומי קלאודיוס התיר לאורחיו להקל על קיבתם בנפיחות שקטות או קולניות לאחר שנודע לו כי אחד מהם כמעט מת לאחר שהתאפק מלהפיח ליד שולחן הקיסר. בנוגע לקיסר דומיטיאנוס כתב סווטוניוס, כי הוא היה מסתגר מדי יום כשלוש שעות בחדרו, אך לא היה עושה דבר בזמן זה פרט לציד זבובים באמצעות חרט חד.

עריכה - תבנית - שיחה
23 באוקטובר 2016
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם

במחצית השנייה של המאה ה-20 נעשו כמה ניסויים בלשניים שבהם ניסו ללמד קופי אדם להשתמש בשפה טבעית או בשפה מתוכננת במטרה להתחקות אחר התפתחות השפה במין האנושי. פריצת דרך משמעותית הייתה בראשית שנות ה-80, בעת שהתגלה באחד הניסויים שקוף בונובו צעיר ששמו קאנזי מסוגל לתקשר עם בני אדם באמצעות שפת לוגוגרמות שפותחה במיוחד עבור הניסוי, והוא אף מבין שאלות באנגלית ומסוגל להשיב עליהן באמצעות הקלדת התשובה בשפת הלוגוגרמות. קאנזי עצמו כלל לא השתתף בניסוי אולם הוא נכח ב"שיעורי השפה" שקיבלה אמו המאמצת, שבעצם חטפה אותו מנקבה אחרת, בעת שהיה גור.

עריכה - תבנית - שיחה
24 באוקטובר 2016
ספר תורה. שמחת תורה מציינת את סיום מחזור הקריאה השנתי בו
ספר תורה. שמחת תורה מציינת את סיום מחזור הקריאה השנתי בו

חג שמחת תורה, המציין את סיום סבב הקריאה בתורה, קיים בשם זה רק מאז ימי הביניים. לפני כן הוא נקרא "יום סיום הספר", "יום הסיום" ואף "תשיעי עצרת". החג נחגג בארץ ישראל ביום שמיני עצרת, המצוין, על פי מצוות התורה, בכ"ב בתשרי. אולם בגולה הוא נחגג למחרת, ביום טוב שני של גלויות, מכיוון שמקור החג הוא במנהג יהדות בבל, שעל פיו מסיימים את קריאת כל התורה במשך שנה אחת. המנהג התקבל מאוחר יותר גם בארץ ישראל, שבה היה נהוג קודם לכן לקרוא את התורה פעמיים במחזור של שבע שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
25 באוקטובר 2016
שניים מן העורבים של מצודת לונדון
שניים מן העורבים של מצודת לונדון

העורבים של מצודת לונדון הם קבוצה של עורבים שחורים הגדלים בתנאי שבי במצודת לונדון. אגדה עתיקת יומין גורסת כי נוכחות העורבים מגינה על המלוכה הבריטית ועל המצודה; קיימת אמונה טפלה ולפיה אם העורבים של מצודת לונדון ימותו או יימלטו, אזי הכתר ובריטניה ייפלו. הקבוצה מונה לכל הפחות שבעה פרטים, מהם שישה שהם המינימום הנדרש והשביעי כגיבוי למקרה שאחד מהם ימות. מעבר לכך, עורבי המצודה מגויסים לכוחות המזוינים של הממלכה כמו חיילים רגילים, והם מקבלים תעודות זיהוי כמו חיילים ושוטרים. בדומה לחיילים, ניתן לשחרר את העורבים משירות בגין התנהגות בלתי הולמת.

עריכה - תבנית - שיחה
26 באוקטובר 2016
לוי אשכול
לוי אשכול

תקלת קריאה, שנקלטה בציבור כגמגום, אשר נעשתה בעת נאום לאומה שנשא ראש הממשלה ושר הביטחון, לוי אשכול, ב-28 במאי 1967 בשידור חי בקול ישראל, בעיצומה של תקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים, חיזקה את תדמיתו של אשכול כאדם מהוסס. ברם, הגמגום לא נבע מהססנות אלא מבעיה טכנית. הנאום הודפס במכונת כתיבה, ודקות לפני הקראתו ביקש אשכול מהשר ישראל גלילי לערוך אותו. גלילי ביצע בו מספר תיקונים בכתב ידו. במהלך הנאום, כאשר הגיע למשפטים המתוקנים, עצר אשכול למספר שניות ופנה בלחישה לנמצאים באולפן, אירוע שנקלט כגמגום. ה"גמגום" נתן נקודת אחיזה למבקריו של אשכול, ולחצים מגורמים שונים בפוליטיקה הישראלית ומהציבור הובילו להחלפתו בתפקידו הנוסף כשר הביטחון ולהקמת ממשלת ליכוד לאומי. לסרטיית קול ישראל הועבר הנאום לאחר עיבוד, ולכן גרסת ההקלטה שאותה ניתן לשמוע היום שונה מזו ששמע הציבור בשידור. לימים קיבל הנאום את הכינוי "הנאום המגומגם".

עריכה - תבנית - שיחה
27 באוקטובר 2016
מושב נהלל שתוכנן על ידי ריכרד קאופמן
מושב נהלל שתוכנן על ידי ריכרד קאופמן

האדריכל ומתכנן הערים ריכרד קאופמן, שפעל בתקופת היישוב, אחראי לחלק נכבד מהמבנים המפורסמים בתקופתו כגון בית ראש הממשלה, לתכנונם של למעלה ממאה יישובים בישראל בהם כפר יהושע ואף היה שותף לבסיס תוכנית המתאר של תל אביב. מבין היישובים שתכנן מפורסם מאוד מושב נהלל הבנוי כעיגול שמוסדות היישוב במרכזו, ברוח ערי הגנים. למרבה האירוניה דווקא לעצמו קאופמן לא תכנן בית, ואף לא קנה אחד, אלא גר כל חייו בדירות שכורות.

עריכה - תבנית - שיחה
28 באוקטובר 2016
עטיפת האלבום של השאגס
עטיפת האלבום של השאגס

באחד הימים קראה אמו של אוסטין ויגין בכף ידו וחזתה שלוש נבואות לגבי עתידו: הוא יתחתן עם אישה ג'ינג'ית, ייוולדו לו שני בנים שאותם היא לא תזכה לראות, ובנותיו יקימו להקה מצליחה. לאחר ששתי הנבואות הראשונות התגשמו, החליט ויגין לפעול להגשמת השלישית. באמצע שנות השישים הוא הפסיק את לימודי בנותיו, קנה להן כלי נגינה ורשם אותן לשיעורי נגינה וזמרה. על אף שהבנות לא הפגינו כישרון מוזיקלי כלשהו, הוא שלח אותן להופיע כלהקה הנושאת את השם השאגס (The Shaggs), ובשנת 1969 החליט שהגיע הזמן להקליט להן אלבום. התוצאה לא הייתה קלה לשמיעה - השירים סבלו מקצב בלתי-אחיד ומחוסר-הרמוניה. 900 מתוך אלף העותקים המקוריים נעלמו באופן מסתורי והשאר חולקו לתחנות רדיו אזוריות שלא גילו בהם עניין. למרבה הפלא, האלבום הודפס מחדש בשנות השמונים, זכה להצלחה והפך לאלבום קאלט ולסמל אוונגרדי, עד כדי כך שפרנק זאפה דירג את התקליט כשלישי האהוב עליו בכל הזמנים.

עריכה - תבנית - שיחה
29 באוקטובר 2016
שרידי המצודה של דאהר אל עומר בכפר דיר חנא; ברקע צריח המסגד המקומי
שרידי המצודה של דאהר אל עומר בכפר דיר חנא; ברקע צריח המסגד המקומי

היישוב היהודי בטבריה חודש במאה השמונה עשרה על ידי הרב חיים אבולעפיה. הוא הוזמן מהעיר איזמיר בטורקיה על ידי שליט הגליל, הבדואי, דאהר אל-עומר, שחשב כי יהיה זה רעיון טוב שיהודים יישבו את הגליל השומם.

עריכה - תבנית - שיחה
30 באוקטובר 2016
האגם המר הגדול
האגם המר הגדול

תעלת סואץ היא מנתיבי השיט החשובים והפעילים בעולם. כ-12 אחוזים מנפח התובלה הימית העולמית עובר בה כיום, אף על פי שמכליות מודרניות גדולות מדי מכדי לעבור בה. 14 אוניות שהיו במעבר בתעלה בעת שזו נחסמה במלחמת ששת הימים נותרו בה במשך שמונה שנים עד לפתיחתה המחודשת בעקבות הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים ביוני 1975 וכונו "הצי הצהוב" בשל אבק המדבר שהצטבר עליהן. האוניות עגנו באגם המר הגדול וצוותיהן, שהיו מחוסרי עבודה מרבית הזמן, עסקו בין היתר ביצירתם של "בולי דואר" לא רשמיים וחותמות של ה-GBLA, Great Bitter Lake Association. בולים אלו, הגם שלא היו בעלי ערך כספי, נחשבים לפריטים נדירים ומבוקשים בקרב אספני בולים. הספינות היו מקבלות מעטפות מחובבי בולאות על מנת שיוכלו לזכות בחותמות הייחודיות.

עריכה - תבנית - שיחה
31 באוקטובר 2016
ערפד מצוי
ערפד מצוי

ברוק של הערפד המצוי, מין של עטלף הניזון מדם, נמצא גליקופרוטאין המתפקד כמעכב אנזימטי הפיך בתהליך קרישת הדם. הפרשת הגליקופרוטאין מאפשרת לו לשמור על זרימת דם רצופה וקבועה מגוף הקורבן. הגליקופרוטאין נחשב לנוגד קרישה רב בעוצמתו, פי 20 מנוגדי קרישה אחרים, ויש בו שימוש רפואי ללוקים בהתקף לב ובשבץ מוחי. לא במקרה, שמו של הגליקופרוטאין הוא דראקולין, על שם הערפד המיתולוגי מהספר "דרקולה".

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר