ויקיפדיה:הידעת?/2017/אוגוסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
אוגוסט 2017
1 באוגוסט 2017
איור של בית המקדש השני
איור של בית המקדש השני

בשנת 362, כ־300 שנים לאחר חורבן בית המקדש השני, לחץ קיסר רומא יוליאנוס הכופר על היהודים להקים את בית המקדש מחדש. חלק מהחכמים התנגדו להקמתו מחדש של בית המקדש וחלקם הסכימו. הבנייה החלה, אך נפסקה עקב רעידת אדמה שגרמה לשריפה גדולה באתר הר הבית. באותה עת נלחם יוליאנוס באימפריה הסאסאנית, ומנהלי הבנייה הרומיים ניצלו זאת להפסקת הבנייה עד שובו. ב־26 ביוני 363 נהרג יוליאנוס בקרב בממלכת פרס ויורשו, הקיסר יוביאנוס שהיה נוצרי, הפסיק את הבנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
2 באוגוסט 2017
הכרזת הבמוס פאפאם עם בחירתו של האפיפיור פיוס העשירי ב-1903
הכרזת הבמוס פאפאם עם בחירתו של האפיפיור פיוס העשירי ב-1903

כוונת הביטוי "עד שיצא עשן לבן" היא "עד שיימצא פתרון". מקור הביטוי הוא בקונקלווה - תהליך בחירת האפיפיור, ראש הכנסייה הקתולית. לאחר שתפקיד האפיפיור מתפנה, מתכנסים בקפלה הסיסטינית שבקריית הוותיקן החשמנים הדנים במציאת מחליפו. בסיום כל סבב הצבעה, נלקחים כל פתקי ההצבעה ונשרפים בתנור הפולט את העשן לארובה הגלויה למאמינים הנאספים בכיכר פטרוס הקדוש. אם לא הושג הרוב הדרוש לבחירה, מוסיפים לבעירה חומר הצובע את העשן בצבע שחור. אם הושג הרוב הדרוש, נצבע העשן בצבע לבן. לאחר בחירת האפיפיור יוצא החשמן הבכיר למרפסת של בזיליקת פטרוס הקדוש ומכריז "הבמוס פאפאם!" (בלטינית: יש לנו אפיפיור).

עריכה - תבנית - שיחה
3 באוגוסט 2017
עטיפת הספר המקורי בצרפתית
עטיפת הספר המקורי בצרפתית

ספרו המפורסם של ז'ול ורן "מסביב לעולם בשמונים יום" הוא סיפור מסעו של פיליאס פוג ומשרתו ז'אן פספרטו מסביב לכדור הארץ תוך שימוש בכלי תחבורה שונים. באופן אירוני, דווקא כלי התחבורה שמזוהה יותר מכל עם הספר, הכדור הפורח, אינו אחד מאלו שהשתמשו בהם פוג ופספרטו במסעם. הכדור הפורח שולב בסרט המבוסס על הספר, "מסביב לעולם בשמונים יום" מ-1956, ומאז הפך לסימן ההיכר של היצירה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 באוגוסט 2017
כתוצאה מהקפה סינכרונית של הירח את כוכב הלכת שלהם, תושבי כוכב הלכת לעולם לא יוכלו לראות את הצד הירוק של הירח
כתוצאה מהקפה סינכרונית של הירח את כוכב הלכת שלהם, תושבי כוכב הלכת לעולם לא יוכלו לראות את הצד הירוק של הירח

כוחות גאות ושפל הפועלים בין כדור הארץ לירח גורמים להאטת סיבובם העצמי של שני הגופים, בד בבד עם התרחקותם זה מזה. כתוצאה מהאטה זו, נע הירח בהקפה סינכרונית סביב הארץ, כך שהוא מפנה תמיד את אותו הצד כלפיה. למרות זאת, שינויים קטנים הנגרמים מהאקסצנטריות של מסלול הירח, מאפשרים צפייה בכ-59% מפני הירח מכדור הארץ. תוצאה נוספת של האטה זו היא הארכה הולכת וגדלה של אורך היממה על פני כדור הארץ, בקצב של 1.7 מילישנייה למאה שנים. מעריכים כי לפני כמיליארד שנים אורכה של יממה ארצית היה 20 שעות בלבד.

עריכה - תבנית - שיחה
5 באוגוסט 2017
גרף ההסתברות למציאת זוג אנשים שנולדו באותו יום בשנה כפונקציה של מספר האנשים הנבדקים
גרף ההסתברות למציאת זוג אנשים שנולדו באותו יום בשנה כפונקציה של מספר האנשים הנבדקים

במשחק כדורגל, בו יש 11 שחקנים בכל קבוצה ושופט אחד, מרבית הסיכויים הם שלשניים מבין האנשים שעל כר הדשא יהיה יום הולדת באותו תאריך. למעשה, בקבוצה אקראית של 23 אנשים קיים סיכוי של יותר מ-50% לכך, למרות שיש 366 תאריכי לידה אפשריים בשנה. תופעה הסתברותית זו, המכונה פרדוקס יום ההולדת, אינה פרדוקס במובן המקובל של המילה, שכן אין בה סתירה לוגית, אך היא סותרת את האינטואיציה של מרבית האנשים, הסבורים כי ההסתברות תהיה קטנה בהרבה מחצי. בקבוצה אקראית של 57 אנשים, הסיכוי לכך ששניים נולדו באותו יום בשנה עולה על 99%.

עריכה - תבנית - שיחה
6 באוגוסט 2017
מרי, מלכת הסקוטים
מרי, מלכת הסקוטים

מרי, מלכת הסקוטים, שמלכה על סקוטלנד מאז מות אביה ג'יימס החמישי כשהייתה בת שישה ימים, הייתה גם מלכת צרפת בזמן שהייתה נשואה לפרנסואה השני, מלך צרפת. לאחר שהתאלמנה ממנו חזרה לסקוטלנד והייתה מעורבת בקשר רידולפי להדחת דודניתה אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה. הקשר נכשל ולבסוף הוביל להוצאתה להורג של מרי. בנה של מרי, מלך סקוטלנד ג'יימס השישי, מלך על אנגליה, סקוטלנד ואירלנד, לאחר איחוד הכתרים, תחת השם המלכותי ג'יימס הראשון.

עריכה - תבנית - שיחה
7 באוגוסט 2017
איור של חלקי החצב המצוי
איור של חלקי החצב המצוי

החצב הוא אחד מ"מבשרי הסתיו", ואכן הוא מתחיל להציץ מתוך הבצל שלו סביב ט"ו באב, ויש הדורשים את שמו מהצירוף "חצי-אב". עם זאת, הסיבה המוכרת יותר לשמו של החצב, היא יכולתו "לחצוב" בסלע ולהקשות על אלו שמנסים לעקור אותו. התלמוד מספר כי יהושע בן נון השתמש בחצב כדי לסמן באופן ברור את הגבול בין נחלות השבטים. בעבר השימוש בחצב לתיחום חלקות היה נפוץ, מפני שרעילותו הגנה על הצמח מפני בעלי חיים. וניסיון לגנבת שטח, באמצעות הסתת תוואי הבצלים, הייתה משאירה סימנים הניכרים על הגנב.

עריכה - תבנית - שיחה
8 באוגוסט 2017
מקס פון פטנקופר
מקס פון פטנקופר

החוקר הגרמני מקס פון פטנקופר האמין שחיידקים עלולים להפוך למיאזמה בתנאים מסוימים, אך הוא התנגד לגישה שלפיה החיידקים מהווים גורם ישיר למחלות. בהתאם לעצתו, מי השתייה של המבורג לא סוננו. ב-1892 תקפה מגפת כולרה את העיר, ופון פטנקופר זכה לביקורת פומבית. על מנת לשקם את מעמדו החליט פון פטנקופר לבלוע מים מזוהמים בחיידקי ויבריו כולרה, שסיפק לו רוברט קוך, יריבו המושבע. הוא פיתח תסמינים קלים של כולרה, אך למרבה הפלא הבריא תוך כמה ימים. כיום משערים שגופו פיתח חיסון לכולרה עקב חשיפה קודמת לחיידק, או שאולי עוזרו של קוך החליט לחוס על חייו ושלח לו מנה מדוללת של תרבית חיידקי ויבריו כולרה.

עריכה - תבנית - שיחה
9 באוגוסט 2017
ראת'רפורד בירצ'רד הייז
ראת'רפורד בירצ'רד הייז

נשיא ארצות הברית ראת'רפורד בירצ'רד הייז נערץ על אזרחי פרגוואי, שכן פסק לטובתם בשנת 1878 כאשר שימש כבורר בסכסוך טריטוריאלי בין פרגוואי לארגנטינה לאחר סיומה של מלחמת הברית המשולשת. בעוד שבמולדתו נחשב הייז לנשיא כושל וזניח, תושבי פרגוואי מכבדים את זכרו, וקראו על שמו את אחד ממחוזות ארצם.

עריכה - תבנית - שיחה
10 באוגוסט 2017
פורטרט מצולם בשחור-לבן של פרנק מסרווי, במהלך מלחמת העולם השנייה, במדי עבודה צבאיים.
פרנק מסרווי במהלך מלחמת העולם השנייה.

גנרל פרנק מסרווי, שפיקד על יחידות של צבא בריטניה וצבא הודו הבריטית במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן שימש כמפקד צבא פקיסטן, היה מפקד חי"ר מצטיין, אך מפקד שריון כושל. כאשר פיקד על דיוויזיה משוריינת בקרב גזאלה, הצליחו כוחותיו של רומל לכבוש את מפקדתו. מסרווי, שהיה ידוע בכינויו "המזוקן", בשל מנהגו שלא להתגלח במהלך הקרבות, תלש את סימני הדרגה שלו, הורה לחיילים שהיו עמו שלא לקרוא לו "סר", ולאחר שנפל בשבי, הצליח לשכנע את הגרמנים שהוא אינו מפקד הדיוויזיה כי אם משרתו האישי. כעבור יום הצליח להימלט לאחר שקפץ ממשאית נוסעת, שספגה אש ארטילרית בריטית, והצליח להגיע ברגל אל קווי הצבא הבריטי, ולקבל מחדש את הפיקוד על הדיוויזיה שלו.

עריכה - תבנית - שיחה
11 באוגוסט 2017
סנדי שאו
סנדי שאו

הזמרת סנדי שו, נציגת הממלכה המאוחדת לתחרות האירוויזיון ב-1967 וזוכת התחרות, כלל לא רצתה בתחילה להשתתף בה, שכן חששה שהדבר יפגע בתדמיתה. היא גם סלדה מן השיר ששרה - Puppet on a String ("בובה על חוט") - והתאכזבה כאשר הוא נבחר לייצג את הממלכה המאוחדת מתוך חמישה שירים מועמדים, שהיא ביצעה בתוכנית הקדם-אירוויזיון הבריטית. היא סברה כי השיר סקסיסטי ולא מייצג היטב את הסגנון המוזיקלי שלה. מעבר לכך, לפני התחרות שקלו ברשת ה-BBC להדיח אותה מייצוג הממלכה המאוחדת באירוויזיון, כיוון שהייתה המאהבת בפרשיית גירושין מתוקשרת. בתחרות עצמה הוביל השיר לניצחון סוחף וגרף יותר מכפליים הנקודות שקיבל השיר שהגיע למקום השני. היה זה הניצחון הבריטי הראשון באירוויזיון. בנוסף לכך, היה השיר ללהיט בינלאומי, הגיע לפסגת המצעדים במדינות רבות באירופה, וכן זכה ליותר מ-200 גרסאות כיסוי ב-30 שפות שונות (את חלקן ביצעה שו עצמה).

עריכה - תבנית - שיחה
12 באוגוסט 2017
עמנואל לסקר
עמנואל לסקר

השחמטאי היהודי-גרמני עמנואל לסקר נחשב לאחד משחקני השחמט הטובים אי פעם. הוא הגיע לדרגת רב אמן, והיה לאלוף העולם השני בשחמט. אולם לא היה זה עיסוקו היחידי. לסקר היה גם דוקטור למתמטיקה, כשהישגו העיקרי בתחום היה הוכחת משפט לסקר-נתר. מלבד זאת, לסקר עסק גם בפילוסופיה, היה אמן ברידג' וחקר את משחק הלוח גו, שמקורו בסין העתיקה. קרובי משפחתו של לסקר היו גם הם אנשי אשכולות. אחיו, ברטולד לסקר, היה שחמטאי ורופא, אשתו של ‏ברטולד, אלזה לסקר-שילר, הייתה משוררת, ואם לא די בכך, אדוארד לסקר, אמן בינלאומי לשחמט ומהנדס במקצועו, טען לקרבת משפחה בינו לבין לסקר.

עריכה - תבנית - שיחה
13 באוגוסט 2017
פאול וולפסקהל
פאול וולפסקהל

פאול ווֹלְפְסקֵהל היה תעשיין יהודי-גרמני ומתמטיקאי חובב. על פי המתמטיקאי אלכסנדר אוסטרובסקי, בצעירותו נדחה וולפסקהל בחיזוריו אחרי עלמה צעירה. כיוון שלא מצא טעם לחיים ללא אהבתה, החליט להתאבד בירייה לראשו. הוא הסדיר את ענייניו, קבע את תאריך מותו וקבע כי שעת המוות תהיה חצות בדיוק. כיוון שהיה אדם שיטתי ומסודר סיים את הכנותיו כמה שעות מוקדם מן הרגיל ולכן החליט להעביר את שעותיו האחרונות בספרייתו בקריאת פרסומים מתמטיים. בשעה שעבר על מאמרו של קומר המסביר את טעותם של קושי ולאמה בניסיונם להוכיח את המשפט האחרון של פרמה, נתקל בנימוק מוקשה. עד שהצליח ליישב לעצמו את הנקודה, חלפה שעת חצות ותשוקתו של וולפסקהל לחיים ניצתה מחדש. בצוואתו הקצה וולפסקהל 100,000 מרקים לאדם שיוכיח את המשפט האחרון של פרמה (אך לא לאדם שישלול אותו). התקופה שנקצבה למתן ההוכחה – 100 שנה. הבעיה המפורסמת והפרס הכרוך בה הביאו חובבים רבים להציע למשפט הוכחות שגויות. בסופו של דבר ניתן הפרס לאנדרו ויילס ב-1997, כ-11 שנים לפני מועד פקיעת הפרס.

עריכה - תבנית - שיחה
14 באוגוסט 2017
מפולת שלגים בהימליה ליד הר האוורסט
מפולת שלגים בהימליה ליד הר האוורסט

במלחמת העולם הראשונה נהרגו כ-50,000 חיילים בחזית האיטלקית-אוסטרית בהרי האלפים בעקבות מפולות שלגים. חלק גדול מהמפולות נגרמו שלא במתכוון כתוצאה מאש ארטילרית שגרמה לאפקט כדור השלג. ב-1949 בוצע הניסוי הראשון לשליטה על מפולות שלגים באמצעות ירי פגזים, באתר סקי ליד סולט לייק סיטי שבארצות הברית. למרות הסיכונים בשימוש בתחמושת צבאית, שיטה זו משמשת באופן יומיומי להגנה על כבישים, עיירות ואתרי סקי רבים מפני מפולות שלגים.

עריכה - תבנית - שיחה
15 באוגוסט 2017
איור של חכאי נקבה עם חכאי זכר המחובר אליה בתחתיתה
איור של חכאי נקבה עם חכאי זכר המחובר אליה בתחתיתה

דגי החכאי משתמשים בשיטות ייחודיות ללכוד את הטרף שלהם. אצל רוב המינים מצויה בליטה מאורכת היוצאת מראשה של הנקבה ומשמשת כפיתיון לדגים טורפים אחרים. אלו רואים את הבליטה נעה לכל הכיוונים, מנסים לתפוס אותה ונלכדים בשיני החכאי. שיטות הרבייה של החכאי מוזרות לא פחות. בחלק מהמינים, הזכר שגודלו מילימטרים ספורים מצויד בחוש ריח יוצא מן הכלל. כשהוא הופך לבוגר מערכת העיכול שלו מתנוונת והוא יכול להתקיים כטפיל בלבד. ברגע שהוא מאתר נקבה, הגדולה ממנו פי עשרה בערך, הוא נושך את עורה ומשחרר אנזים הגורם להם להתחבר לגוף אחד. אט-אט הזכר מתנוון ונשאר ממנו רק זוג אשכים המשחררים זרע, בתגובה להורמונים המגיעים אליהם דרך זרם הדם, בשעה שהביצית מוכנה להפריה.

עריכה - תבנית - שיחה
16 באוגוסט 2017
מפת קנינסברג, הנהר והגשרים מודגשים
מפת קנינסברג, הנהר והגשרים מודגשים

העיר קניגסברג שבפרוסיה המזרחית (כיום קלינינגרד שברוסיה) הייתה מחולקת לארבעה חלקים על ידי הנהר פרגוליה. שבעה גשרים חיברו בין ארבעת חלקי העיר. בין תושבי העיר התפתחה מסורת לפיה לא ניתן לחצות את כל שבעת הגשרים ולחזור לנקודת ההתחלה מבלי לעבור על אותו גשר יותר מפעם אחת. תושבי העיר ניסו להוכיח או להפריך השערה זו, אולם ללא הצלחה. הבעיה התפרסמה בשם בעיית הגשרים של קניגסברג. המתמטיקאי לאונרד אוילר הצליח לפתור את הבעיה, והציג את פתרונו לאקדמיה הפטרבורגית למדעים ב-26 באוגוסט 1735. בהוכחתו הוא תיאר את הבעיה באופן סכמטי. כל נקודה ייצגה חלק של העיר, וכל קו ייצג גשר. הוא הראה שכיוון שמכל נקודה יוצא מספר אי-זוגי של קווים, לא קיים מסלול סגור שעובר דרך כל הקווים. זו אחת הבעיות הראשונות שנפתרו בתורת הגרפים.

עריכה - תבנית - שיחה
17 באוגוסט 2017
סופי סיילס
סופי סיילס

בשנות ה-60 הייתה פופולרית בארצות הברית תוכנית הטלוויזיה לילדים אותה הנחה הקומיקאי סופי סיילס. התוכנית, שהורכבה ממערכונים ובדיחות, גרמה למהומה רבתי ב-1 בינואר 1965. סיילס ביקש מצופיו לגשת למיטת הוריהם, אשר לדבריו לבטח היו עייפים מחגיגות ראש השנה האזרחית, ולאסוף מארנקיהם את "פיסות הנייר הירוקות והמוזרות שעליהן תצלומי נשיאי ארצות הברית" ולשלוח לו אותן, ובתמורה ישלח להם גלויה מפוארטו ריקו. כאשר התוכנית אכן קיבלה שטרות דולר רבים (אם כי רבים מהם היו שטרות מונופול), ונאלצה לנסות ולהחזירם לבעליהם המקוריים, החלה מחאה רבה בקרב ההורים, ושידור התוכנית הופסק למשך שבועיים.

עריכה - תבנית - שיחה
18 באוגוסט 2017
מערכת העיכול, התוספתן מסומן באדום
מערכת העיכול, התוספתן מסומן באדום

הסרת התוספתן היא מהניתוחים השכיחים בעולם, ומבוצעת לרוב בעקבות דלקת התוספתן. אצל בני אדם שנולדו ללא איבר זה לא נמצאו מחלות הקשורות להיעדרו, ובמשך שנים רבות לא היה ידוע תפקידו של התוספתן ומכך אף נגזר שמו בשפה העברית, מלשון תוספת. לאחרונה, תאוריה ומחקרים חדשים סבורים שהתפקיד נמצא, והתוספתן הוא מאגר של חיידקים "טובים", אשר משמש את גוף האדם במקרים של זיהום במערכת העיכול.

עריכה - תבנית - שיחה
19 באוגוסט 2017
פנס מודרני
פנס מודרני

המילה העברית פנס היא גלגול, דרך לשון חז"ל, של המילה היוונית ϕανός ‏ (PHANOS בלטינית). הגלגול בטורקית של המילה, "פנר", הוא שמו של הפנס הגדול של איסטנבול, ועל שמו נקראה גם השכונה היוונית פנר הסמוכה למגדלור. תושבי השכונה היוונים היו משכילים ועשירים ונהגו לקנות מהשער הנשגב את השלטון על מדינות אירופאיות הכפופות לאימפריה העות'מאנית. שליטים אלה נקראו פנרים או פנריוטים. גם מועדון הספורט של השכונה, פנרבחצ'ה, כולל בשמו את ה"פנר".

עריכה - תבנית - שיחה
20 באוגוסט 2017
אברהם לינקולן
אברהם לינקולן

המונח ביטוי משוכל מציין שיבוש מכוון או לא מכוון באיות והגיית מילים, צירופים או משפטים. לדוגמה, "צוחה ובוכקת" הוא שיבוש של "בוכה וצוחקת". בניגוד למקובל לחשוב, ההיסטוריונים שוללים את ייחוס התפשטות תופעת השימוש בביטוי משוכל לוויליאם ארצ'יבלד ספונר, מרצה בכיר באוניברסיטת אוקספורד במשך כשישים שנה, שעל שמו אף נקרא המונח באנגלית "ספונריזם" (Spoonerism). השימוש בביטוי משוכל מתועד כבר במאה ה-12 והתפשטות התופעה החלה במהלך המאה התשע עשרה. מסופר שנשיא ארצות הברית אברהם לינקולן השתמש בשיבושי לשון למטרות שעשועי לשון והומור.

עריכה - תבנית - שיחה
21 באוגוסט 2017
גרדום
גרדום

הוצאה להורג בתלייה הייתה פופולרית מאד באנגליה במשך מאות שנים. עד מחצית המאה ה-19 בוצעו רוב התליות באופן פומבי, כך שהציבור, כולל ילדים, יכול היה לחזות במעשה על כל פרטיו. התלייה הפומבית האחרונה בוצעה בלונדון בשנת 1868, כאשר הרכבת התחתית כבר פעלה בעיר זה חמש שנים. התלייה כעונש חוקי המשיכה להתבצע בבתי הכלא באנגליה ובמושבותיה עוד כמאה שנים, כולל בארץ ישראל המנדטורית, בה הועלו לגרדום שנים־עשר אסירי מחתרות המכונים "עולי הגרדום", ובתגובה תלה האצ"ל שני סמלים בריטיים. ההוצאה להורג בתלייה בוטלה באנגליה באופן רשמי רק ב-1964.

עריכה - תבנית - שיחה
22 באוגוסט 2017
נוצות נסיך ויילס
נוצות נסיך ויילס

בסיכה ההרלדית של יורש העצר הבריטי, נוצות נסיך ויילס, מופיעות שתי מילים בגרמנית: "Ich dien", שפירושן "אני משרת". האגדה מספרת, שאדוארד, הנסיך השחור, בנו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה, נלחם בשנת 1346 במלך העיוור יוהאן מלוקסמבורג. לאחר הקרב, בו נהרג יוהאן, נטל אדוארד את קסדתו לעצמו, וכך הפך המוטו של המלך הגרמני לסמל אצולה בריטי. סברה אחרת היא שאדוארד נעזר בקשתים ולשים בעת המלחמה נגד הצרפתים. "Eich Dyn" בוולשית פירושו "האיש שלכם", משפט שנהג הנסיך האנגלי לומר לחייליו הוולשים כדי להתחבב עליהם. מילים אלו נשמעות בדיוק כמו המילים הגרמניות "Ich dien", וכך הגיעו המילים לסיכה ההרלדית של אדוארד, נסיך ויילס.

עריכה - תבנית - שיחה
23 באוגוסט 2017
מרתון
מרתון

ב-1966, רוברטה "בובי" גיב הייתה האישה הראשונה שרצה את כל מסלול מרתון בוסטון. באותה תקופה, המרתון היה סגור בפני נשים, כך שהיא לא קיבלה בזמנו קרדיט על הריצה. למעשה, כשהגישה את בקשתה להשתתף רשמית בפעם הראשונה, קיבלה בתגובה מכתב ממנהל המרוץ שתחרויות לנשים לא מאושרות למרחק העולה על מייל וחצי, ושבכל מקרה אין לנשים את הפיזיולוגיה הנדרשת לרוץ מרתון. בעקבות גיב הצטרפו החל מ-1967 רצות נוספות למרתון, שהשלימו את כולו. אחת מהן, קאתי סוויצר, נרשמה למרתון באופן רשמי בעזרת ראשי התיבות של שמה, וגרמה למארגני המרתון לחשוב שהם רושמים למרתון גבר. היא קיבלה מספרי רץ רשמיים, ורצה לצדו של בן זוגה, שהיה שחקן פוטבול מקצועי. כשהמארגנים ראו אישה עם מספרי רץ, רצה בין הגברים, הם ניסו להוריד אותה בכוח מהמסלול, לעיני מצלמות העיתונות, אך בן זוגה של סוויצר הדף אותם ומנע זאת מבעדם. מרתון בוסטון נפתח למתחרות ב-1972, בעקבות עתירה של אחת המתחרות ולחץ ציבורי. הישגי הנשים בין השנים 1966 - 1971 הוכרו בדיעבד על ידי האגודה האתלטית של בוסטון. גיב הוכרה, בדיעבד, כמנצחת בין הנשים, בשנים 1967, 1968, ו-1969.

עריכה - תבנית - שיחה
24 באוגוסט 2017
בן נאוואחו העובד כמדריך תיירים בעמק מונומנט
בן נאוואחו העובד כמדריך תיירים בעמק מונומנט

אחת ההצלחות הגדולות של צבא ארצות הברית בשתי מלחמות העולם שהתחוללו במאה ה-20 הייתה בתחום ההצפנה. האמריקאים גייסו אינדיאנים לצבא על מנת שאלו ישמשו "דוברי קוד" ויעבירו הודעות בשפתם בין הכוחות בשדה הקרב. ההצלחה של בני הצ'רוקי ובני הצ'וקטו במלחמת העולם הראשונה עודדה את האמריקאים להרחיב את מספר הקשרים האינדיאנים במלחמת העולם השנייה, ולמעלה מ-400 בני נאוואחו העבירו הודעות בשפתם, באמצעות שימוש במילות קוד. למעשה, הייתה בכך הצפנה כפולה משום שמומחי הסיגינט של מדינות הציר לא ידעו את מילות הקוד ולא הכירו את שפת הנאוואחו. הצופן נשאר בלתי מפוצח עד סוף המלחמה, על אף שגרמניה הנאצית ובנות בריתה העריכו את כוונתם של האמריקאים עוד בטרם פרצה המלחמה. גבורתם של בני נאוואחו תועדה בסרט "לחישות מלחמה" בכיכובם של ניקולס קייג' וכריסטיאן סלייטר.

עריכה - תבנית - שיחה
25 באוגוסט 2017

במדינות בהן קיים מונרך, עוברת בדרך כלל המלוכה בירושה לילדיו על פי כלל העדפת הבן הבכור. גם ברפובליקות דיקטטוריות מסוימות עוברת הנהגת המדינה מאב לבן, כמו בסוריה, בה ירש בשאר אל אסד את אביו, חאפז אל אסד. צירוף מקרים מעניין קרה באופן ייחודי גם בכנסת. עם מותו בשנת 1971 של חבר הכנסת מטעם המפד"ל הרב ד"ר ישראל שלמה בן-מאיר (בתמונה), החליף אותו הבא בתור ברשימת המועמדים, בנו ד"ר יהודה בן-מאיר. גם בשנת 2018, עם התפטרות חבר הכנסת מטעם ש"ס והשר לשירותי דת דוד אזולאי, נכנס לכנסת בנו, ינון אזולאי.

עריכה - תבנית - שיחה
26 באוגוסט 2017
הדגם הראשון של נעלי "איר ג'ורדן" בגרסה בצבע כחול-שחור
הדגם הראשון של נעלי "איר ג'ורדן" בגרסה בצבע כחול-שחור

הכדורסלן הנודע מייקל ג'ורדן הוא אחד הספורטאים המשוּוקים ביותר בהיסטוריה מאז ומעולם. במהלך השנים הוא השתתף בפרסומן של חברות ידועות רבות דוגמת קוקה-קולה, שברולט‎ ומקדונלד'ס. אחת מהשותפויות הבולטות ביותר שלו החלה בשנות ה-80 עם חברת נעלי הספורט האמריקאית נייקי כשזו עדיין לא הייתה מותג מפורסם. במסגרת השותפות, יצרה החברה קו מיוחד של נעלי ספורט, וקראה לו בשם אייר ג'ורדן. עקב צבען החריג, נאסר תחילה השימוש בהן בליגת ה-NBA, והחברה נאלצה לשלם קנסות משמעת כבדים שהוטלו על ג'ורדן בכל משחק בו עלה לשחק איתן. נעלי "אייר ג'ורדן" נחלו הצלחה כה רבה עד שהחברה לא הצליחה לעמוד בביקושים, וידועים גם מקרים של "שוד נעליים" באיומי אקדח. מעריכים כי השותפות עם ג'ורדן הניבה לחברה במהלך השנים רווח של למעלה משני מיליארד דולר, ואחד האגפים במשרדה הראשי במדינת אורגון שבארצות הברית קרוי על שמו של ג'ורדן.

עריכה - תבנית - שיחה
27 באוגוסט 2017
דוד בן-גוריון
דוד בן-גוריון

ראש הממשלה דוד בן-גוריון הוטרד מן הפיתוח הטכנולוגי המואץ של הבינה המלאכותית. הוא זימן ללשכתו את יועצו לענייני מדע, הפרופ' יובל נאמן, ושאל אותו האם לדעתו רובוטים ומחשבים יהיו תמיד בשליטת בני אנוש או שייתכן כי הם יתעלו על יוצריהם, יפתחו עצמאות ויהיו בעלי יכולות גבוהות יותר משל בני האדם. משנענה כי ישנה סבירות לכך, דפק בן-גוריון על השולחן ואמר כי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית פרופ' ארנסט דוד ברגמן הבטיח לו שזה לא יקרה. נאמן פייס אותו בקביעה החז"לית במסכת סנהדרין, כי "בכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו", ולכן אם נראה במכונות בעלות אינטליגנציה כתלמידינו, גם אם הן תתעלינה על יוצריהן ביום מן הימים, לא תהיה לנו סיבה לקנא בהן. ההסבר הניח את דעתו של בן-גוריון.

עריכה - תבנית - שיחה
28 באוגוסט 2017
אלכסיי ליאונוב
אלכסיי ליאונוב

אלכסיי ליאונוב היה האדם הראשון בהיסטוריה שביצע הליכת חלל. ב-18 במרץ 1965 יצא אל מחוץ לחללית ווסחוד 2 לריחוף שנמשך 23 דקות ו-41 שניות. המשימה תוכננה ל-12 דקות בלבד, אבל לחץ האוויר בחליפת החלל שלו ניפח אותה והוא לא הצליח להיכנס חזרה דרך הפתח. רק לאחר שחרור אוויר לחלל הצליח ליאונוב להידחק חזרה לחללית. בחזרה לכדור הארץ, ארעה תקלה במערכת ההנחיה האוטומטית והטייס פאבל בלייב נאלץ לנווט את תא הנחיתה באופן ידני. הצמד נחת כ-1,000 ק"מ מהיעד והם נאלצו לבלות יומיים בקור המקפיא של הרי אוראל עד שחולצו. למעשה, הם שהו בהרים זמן רב יותר מאשר בחלל.

עריכה - תבנית - שיחה
29 באוגוסט 2017
קולנוע עדן בו הוצגו האופרות הראשונות של האופרה הארצישראלית
קולנוע עדן בו הוצגו האופרות הראשונות של האופרה הארצישראלית

האופרה הארצישראלית, שנוסדה בתל אביב על ידי המוזיקאי הרוסי-יהודי מרדכי גולינקין, בעברו מנצח בבית האופרה בסנקט פטרבורג, הפיקה בשנת 1924 את האופרה "היהודייה". המחזה הועלה גם על הבמה בירושלים. נציג הוותיקן טען אז כי תלבושתו של הקרדינל ותוכן הליברית מהווים פגיעה בנצרות. גולינקין נכנע לדרישות איש הדת ושינה את התלבושת והטקסט בהתאם לדרישותיו. המשורר אורי צבי גרינברג יצא בהתקפה חריפה כנגד הכניעה וכינה אותה "סטירת לחי ליישוב העברי".

עריכה - תבנית - שיחה
30 באוגוסט 2017
היינריך ותומאס מאן בצעירותם
היינריך ותומאס מאן בצעירותם

שני האחים למשפחת מאן הספרותית, מגדולי הסופרים הגרמנים במאה העשרים, היינריך מאן ותומאס מאן, חלמו בצעירותם לחלוק ביום מן הימים את פרס נובל לספרות. על אף ההערכה הבינלאומית הרבה לשניהם, זכה תומאס מאן לבדו בפרס בשנת 1929 עבור ספרו הקלאסי "בית בודנברוק". תומאס, שהיה רק בשנות החמישים לחייו, המשיך לכתוב מדי יום ביומו עד אחרון ימיו במקביל לפעילות הומניסטית נרחבת בימי מלחמת העולם השנייה ולאחריה. שנה לאחר פרסום ספרו הנודע "דוקטור פאוסטוס" (1947) זכה תומאס מאן, שוב ללא אחיו, במועמדות שנייה לפרס נובל לספרות. ב-1950 זכה תומאס מאן בפרס גתה - השני בחשיבותו לפרס נובל - הן מטעם גרמניה המערביתפרנקפורט אם מיין) והן מטעם גרמניה המזרחיתוויימאר) - מאורע יחיד במינו בכל תולדות הפרס. עשרים וחמש שנה לאחר מכן זכה אף בנו, ההיסטוריון והסופר גולו מאן, בפרס הגרמני - מאורע יחיד במינו, אף הוא, בכל תולדות הפרס.

עריכה - תבנית - שיחה
31 באוגוסט 2017
הסימן @
הסימן @

במדינות שונות מכונה הסימן @, ששימושו העיקרי בציון כתובות דואר אלקטרוני, בכינויים שונים. בישראל מכנים את הסימן במילת הסלנג "שטרודל" (בשל המאפה הדומה לו בצורתו) או בחלופה העברית "כרוכית", באוסטריה – מולדת עוגת השטרודל – הוא מכונה "a מסחרי", באנגלית – "at" (אצל), בצ'כיה ובסלובקיה – "הרינג", בגרמניה ובסלובניה – "קופיף", ברומניה ובהולנד – "זנב קוף", ברוסיה – "כלבלב", בשוודיה ובדנמרק – "חדק של פיל", באיטליה ובצרפת – "חילזון", בקוריאה – "שבלול" ובאיסלנד – "אוזן".

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר