ויקיפדיה:הידעת?/2018/ינואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
ינואר 2018
1 בינואר 2018
המשחתת יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל
המשחתת יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל

בכל ההיסטוריה של הצי המלכותי הבריטי רק שתי ספינות שאינן שייכות לצי זכו בכבוד להניף את הנס הלבן, דגלו של הצי הצבאי, על סיפונן. הראשונה הייתה אניית צי הסוחר הבריטי בריטניה הגדולה בת המאה ה-19 אשר למרות היותה ספינת סוחר, הניפה (ועדיין מניפה במבדוק היבש בו היא עוגנת כיום) את הנס הלבן שכן ביום הפלגתה הראשונה שהה על סיפונה הנסיך אלברט בעלה של המלכה ויקטוריה ומלווים צבאיים נוספים; ואילו השנייה היא המשחתת האמריקאית יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל כאות כבוד והצדעה לראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל. מסיבה זאת מוצב קצין מהצי המלכותי הבריטי בסגל הפיקוד של המשחתת.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בינואר 2018
כלי שחמט
כלי שחמט

אליפות העולם בשחמט לשנת 1984 היא אליפות העולם בשחמט הארוכה ביותר שהתקיימה אי פעם, וגם היחידה שהסתיימה ללא מנצח. המתחרים היו אנטולי קרפוב - האלוף המכהן, וגארי קספרוב - הטוען לכתר. הם היו אמורים לשחק מספר משחקים בלתי מוגבל, עד שהראשון ביניהם יגיע לשישה ניצחונות על השני. מתוך תשעת המשחקים הראשונים, קרפוב ניצח בארבעה. אבל קספרוב לא נכנע, וב-17 המשחקים הבאים השיג תיקו. במשחק מספר 27 שוב ניצח קרפוב, שעתה נזקק לעוד ניצחון אחד בלבד, כדי לזכות שוב באליפות. במשחק מספר 32 השיג קספרוב את ניצחונו הראשון בתחרות (וניצחונו הראשון על קרפוב אי פעם). התחרות נמשכה עם עוד ועוד תוצאות תיקו, במשך חמישה חודשים, שבהם קרפוב איבד כ-10 ק"ג ממשקלו ואושפז מספר פעמים בשל אפיסת כוחות. אחרי המשחק ה-48 התוצאה הייתה 5:3, ויו"ר פיד"ה הפסיק את התחרות ללא מנצח, בשל דאגה לבריאות המתחרים. האליפות לשנת 1985 נערכה כמה חודשים אחר כך, ובה ניצח קספרוב את קרפוב וזכה בתואר.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בינואר 2018
שרקנים
שרקנים

בעל החיים שנקרא באנגלית "חזיר גינאה" (Guinea pig), בצרפתית "חזיר הודו" (Cochon d'Inde) ובעברית נקרא בעבר "חזיר ים", אינו חזיר, ומקורו אינו בגינאה, אינו בהודו ובטח שאינו בים. מקורו של יונק זה הוא באזור פרו והוא מסדרת המכרסמים (ולא מסדרת מכפילי הפרסה כמו החזיר). כיום מכונה בעל חיים זה בעברית שַרקָן (בשל הקולות שהוא משמיע) ‎או קַבְיָה (בדומה לשמו המדעי, Cavia porcellus). הקביה הובאה לאירופה על ידי הספרדים עם כיבוש אזור פרו (אז באימפריית האינקה) בשנת 1532. אחד השימושים בה היה גידולה על ספינות, לשם אספקת בשר טרי למלחים במקום בשר חזיר. על כן בגרמנית נקראת הקביה "חזירון-ים מבוית" (Hausmeerschweinchen), ומכאן מקור שמה הקודם בעברית.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בינואר 2018
צ'ארלס "הברון" מינגוס
צ'ארלס "הברון" מינגוס

נהוג בעולם המוזיקה להמליך מוזיקאי נערץ כ"מלך" של סגנון. דוגמה מפורסמת לכך היא אלוויס פרסלי, המכונה "מלך הרוק אנד רול", ובמוזיקה הישראלית – זוהר ארגוב, המכונה "מלך המוזיקה המזרחית". בג'אז המנהג הזה מפותח עוד יותר, ורבים מהנגנים מתהדרים בתארים המקבילים לתוארי אצולה שונים. פרט ל"מלכים" כגון ג'ו "קינג" אוליבר או בני גודמן "מלך הסווינג", ישנו דיוק אלינגטון, המוגדר כ"הדוכס אלינגטון", וקאונט בייסי ("הרוזן בייסי"). "ארל", כינויו של ארל היינס, הוא תואר אצולה בריטי. כמו כן, בסי סמית' כונתה "קיסרית הבלוז" וצ'ארלס מינגוס כונה "ברון". נגן הסקסופון לסטר יאנג זכה לשם יותר מודרני – "נשיא".

עריכה - תבנית - שיחה
5 בינואר 2018
המחשת שעון הקיץ, כפי שנהוג בישראל
המחשת שעון הקיץ, כפי שנהוג בישראל

אריזונה והוואי הן שתי המדינות היחידות בארצות הברית שבהן לא מונהג שעון קיץ. עם זאת, באריזונה יש שמורה אינדיאנית שבה כן מונהג שעון קיץ. בשמורה זו יש מובלעת שבה לא מונהג שעון קיץ, ובמובלעת יש מובלעת נוספת, שבה כן מונהג שעון קיץ. כל זאת משום שבאזורי השמורה של שבט הנאוואחו כן מונהג שעון קיץ, בשל העובדה שחלק משטחי השמורה שלו משתרעים אל מחוץ לגבולות אריזונה, ואילו באזורי השמורה של שבט ההופי לא מונהג שעון קיץ כי כל שטחי השמורה שלו נמצאים באריזונה.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בינואר 2018
אמון דה ואלירה
אמון דה ואלירה

במהלך מלחמת העולם השנייה נקטה אירלנד באופן רשמי עמדה נייטרלית, אך ניתן לומר שאהדתה הייתה נתונה לבעלות הברית, ודוגמה לכך הוא העיתוי המדויק של הפלישה לנורמנדי, אשר נקבע על פי נתונים מטאורולוגיים שסופקו מתחנות שהוצבו באי האירי. דוגמה נוספת לכך היא שטייסיהן של בעלות הברית, אשר מטוסיהם נפלו באירלנד, הורשו "להימלט" לאירלנד הצפונית. למרות כל זאת, זכור לרעה ביקור התנחומים שערך ראש ממשלת אירלנד, אמון דה ואלירה (בתמונה), אצל השגריר הגרמני בדבלין, ומכתב התנחומים שכתב לעם הגרמני עם מותו של אדולף היטלר.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בינואר 2018

על העיוורון (1995) הוא אחד מספריו המפורסמים של הסופר הפורטוגלי ז'וזה סאראמאגו, זוכה פרס נובל לספרות. בספר זה, מעבר לתוכן, ממחיש סאראמאגו לקורא את העיוורון גם באמצעים ספרותיים. באופן יוצא דופן, שאינו קיים בדרך כלל בספרות, אין לדמויות בספר שם פרטי או שם משפחה כלשהו. הדמויות מתוארות על ידי סימנים חיצוניים או תכונות בלבד, כדוגמת "הרופא", "נהג המונית", "הבחורה עם המשקפיים הכהים", "הילד הפוזל" ואפילו "אשת הרופא" – גיבורת הספר – ואינם מוזכרים בשמם לאורך כל העלילה. כינויים ותיאורים אלו אינם אישיים, ומסמנים את אובדן הפרט במערכת של קִטלוג וסטריאוטיפים, המייחסת משמעות עודפת לסממנים חיצוניים ול"תארים". סאראמאגו מדגיש "עיוורון חברתי" שקיים במציאות. פרט נוסף התורם ל"עיוורונו" של הקורא הוא היעדר כל סימון מזהה בשם או במספר לפרקים. היעדר שִׁיוּם (מתן שם) או מִספור לפרקים מתחילת הספר ועד סופו עשוי להקשות על הקוראים להתמצא מבחינת מיקומם בספר, והם נותרים, כביכול, בעיוורונם.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בינואר 2018
יהוא כורע ברך לפני שלמנאסר השלישי כמתואר באובליסק השחור
יהוא כורע ברך לפני שלמנאסר השלישי כמתואר באובליסק השחור

בספר מלכים ב' מסופר על יֵהוּא בן יהושפט בן נִמְשִׁי, שביצע הפיכה והרג את אחזיה מלך יהודה, את יורם מלך ישראל ואת איזבל הצידונית, אמו של יורם. יהוא, שתפס את השלטון בישראל, והכרית את פולחן הבעל, היה מוכר בנהיגתו הפרועה במרכבה, ועליו נאמר: "כי בשִגעון ינהג" (ספר מלכים ב', פרק ט', פסוק כ'). בעקבות הסיפור המקראי נטבע באנגלית המונח Jehu (מבוטא: ג'יהיוּ), שפירושו המקורי נהג מהיר, ומאוחר יותר פשוט נהג.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בינואר 2018
איור המתאר מראה משוער אפשרי לפני הקרקע בפלוטו
איור המתאר מראה משוער אפשרי לפני הקרקע בפלוטו

כוכב הלכת הננסי פלוטו קרוי על שם אל השאול במיתולוגיה הרומית, פלוטו. את השם פלוטו הציעה ילדה בת 11 מאוקספורד שבאנגליה בשם ונישה בֶּרני. סבהּ קרא באוזניה את המאמר על גילוי גרם שמים זה, וברני, שלמדה בעבר על מערכת השמש וידעה כי כוכבי הלכת קרויים על שם אלים מהמיתולוגיה הרומית, הציעה לקרוא לגרם השמים שזה עתה נתגלה על שם האל פלוטו. תחילת השם פלוטו גם כוללת את ראשי התיבות של פרסיוול לוֹוֶל, ממגלי כוכב לכת ננסי זה; הסמל שפלוטו קיבל (סמל פלוטו) מבוסס על שתי האותיות הראשונות של שמו, שהן גם ראשי התיבות של פרסיוול לוול.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בינואר 2018
עמוד חשמל
עמוד חשמל

חומרים מסוימים, כגון צמר, נטענים במטען חשמלי כאשר משפשפים אותם בענבר. היוונים הקדמונים שמו לב לתופעה זו, וכינו אותה, על פי השם היווני לענבר, "אלקטרון". בתרגום השבעיםתרגום התורה ליוונית קוינה במאה השלישית לפנה"ס – תרגמו את המילה "חשמל", המופיעה שלוש פעמים בתנ"ך (כולן בספר יחזקאל בהקשר להתגלותו של אלוהים ומלאכיו, עם מראה של אש ואור) למילה היוונית "אלקטרון". למחדשי השפה העברית לא נותר אלא לעברת חזרה את "electricity" ל"חשמל".

עריכה - תבנית - שיחה
11 בינואר 2018
מפת יוון
מפת יוון

בחג הפסחא של שנת 1847 אסרה ממשלת יוון לקיים את מנהג שריפתה הטקסית של תמונת יהודה איש קריות באתונה, וזאת לבקשת נציג משפחת רוטשילד היהודית ששהה אז בעיר. בתגובה פתח ההמון במהומות אנטישמיות, שבמסגרתן בזזו ושרפו את ביתו של סוחר יהודי אזרח בריטניה בשם דוד פסיפיקו. הפרעות הביאו למצור ימי של ממשלת בריטניה על יוון שנמשך חודשיים, וכמעט הביא למלחמה בין בריטניה, יוון, רוסיה וצרפת. המצור נפסק רק לאחר שממשלת יוון שילמה לפסיפיקו פיצויים על רכושו.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בינואר 2018
לה מלינצ'ה והרנאן קורטס, ציור של דייגו מוניוז, 1585
לה מלינצ'ה והרנאן קורטס, ציור של דייגו מוניוז, 1585

אימפריות העולם החדש נכבשו בידי קומץ קונקיסטדורים אירופאים, לא רק בזכות עליונותם הטכנולוגית בחישול נשק ושריון עשויים ברזל, שימוש בסוסים, ובשל המחלות שנשאו עמם, כפי שנוטים לחשוב, אלא גם בזכות העזרה שהגישו להם עמים מקומיים וילידי אפריקה שהגיעו עמם. להרנאן קורטס, כובשן של טנוצ'טיטלאן והאימפריה האצטקית, חברו עמים ילידים רבים שכרעו תחת נטל האצטקים, כגון בני העיר טלאשקאלה. פרנסיסקו פיסרו, כובשן של קוסקו ואימפריית האינקה, נקלע למלחמת אזרחים והיטיב לנצל את הקרע הפנימי. לשניהם גם יחד נלוו אפריקאים, חופשיים ומשועבדים כאחד, שלקחו חלק פעיל בתהליך הכיבוש כשאר הקונקיסטדורים.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בינואר 2018
תנועת האוויר סביב שקע ברומטרי מעל איסלנד בהשפעת כוח קוריוליס
תנועת האוויר סביב שקע ברומטרי מעל איסלנד בהשפעת כוח קוריוליס

אפקט קוריוליס, הקובע שגופים סוטים מתנועה בקו ישר במערכת ייחוס מסתובבת, הוא הגורם לצורה הספירלית של תנועת האוויר ליד שקע ברומטרי בכלל, ובסופה טרופית בפרט. בכל הנוגע לאוויר, האפקט גורם לכך שמצפון לקו המשווה של כדור הארץ גושי אוויר גדולים ינועו נגד כיוון השעון סביב השקע, בעוד שמדרום לו הם ינועו עם כיוון השעון. עם זאת, בניגוד לאמונה הרווחת, השפעת האפקט על כיוון ירידת המים בכיור היא שולית, וזו מושפעת מגורמים רבים ובראשם צורת הכיור.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בינואר 2018
יקתרינה הגדולה
יקתרינה הגדולה

בדומה לביטוי הרווח "נֹח בשבע שגיאות", המהווה משל לשגיאת כתיב גסה, קיימת בדיחה רוסית הנוגעת לכישורי האיות הגרועים של יקטרינה הגדולה. יקטרינה הייתה לצארינה של רוסיה ב-1762, ובשל מוצאה הגרמני-פרוסי כנראה לא שלטה היטב בשפה הרוסית. הבדיחה מספרת שאת המילה הרוסית בת שתי האותיות щи (שצ'י, מרק עממי רוסי), שנכתבת בגרמנית Schtschi, היא כתבה ברוסית בשמונה אותיות, כפי שהורגלה בגרמנית, אף על פי שהמילה קלה לכתיבה.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בינואר 2018
יצחק שמיר
יצחק שמיר
מייקל קולינס
מייקל קולינס

שם משפחתו המקורי של ראש ממשלת ישראל השביעי, יצחק שמיר, היה יֶזֶרניצקי. את שם המשפחה המעוברת אימץ שמיר לאחר שהשתמש בו כשם מחתרתי בהיותו מפקד הלח"י. שמיר התחפש לרב בעת שהבולשת הבריטית ניהלה אחריו מצוד; הוא גידל זקן ופאות, לבש קָפּוֹטָה וחבש כובע סָמֶט וכינה את עצמו "הרבי שמיר". כינויו המחתרתי, "מיכאל", היה עברות שמו של מנהיג המחתרת האירית, מייקל קולינס, שעל שמו בחר להיקרא.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בינואר 2018
הנסיך צ'ארלס
הנסיך צ'ארלס

המלך אדוארד השביעי, מלך הממלכה המאוחדת, עלה לשלטון בשנת 1901, בגיל 60. כיורש העצר, הוא החזיק בתואר "הנסיך מוויילס", שאותו נשא במשך כמעט שישים שנה. את השיא שבר הנכד של נכדו, צ'ארלס, שהיה נסיך ויילס, יורש העצר של בריטניה, והראשון בסדר הירושה לכתר הבריטי מאז מות סבו המלך ג'ורג' השישי ועליית אמו, המלכה אליזבת השנייה, לכס המלוכה הבריטית ב-1952. כוויקטוריה, אמו של אדוארד, גם אמו של צ'ארלס האריכה ימים, וכך שבר צ'ארלס את שיאו של אדוארד ב-21 באפריל 2011 כיורש העצר הבריטי שהמתין לכס המלוכה במשך התקופה הארוכה ביותר בתולדות בריטניה, למעלה מ-70 שנה. צ'ארלס, שעלה לכס המלוכה בגיל 73, הוא גם המבוגר ביותר שהוכתר בהיסטוריה הבריטית. הוא שבר את שיאו של ויליאם הרביעי, שהוכתר כמלך בגיל 65.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בינואר 2018
אבשלום פיינברג
אבשלום פיינברג

ב-13 בינואר 1917 יצאו אבשלום פיינברג ויוסף לישנסקי, חברי ניל"י, מארץ ישראל למצרים דרך חצי האי סיני, על מנת לחדש את הקשר עם הבריטים. על אף שהיו מחופשים לבדואים, הם התגלו באזור רפיח ופיינברג נהרג בחילופי יריות עם בדואים מקומיים וחיילים עות'מאנים. עצמותיו של פיינברג נמצאו כעבור 50 שנה בזכות עץ דקל שצמח על קברו. מקור העץ, כנראה, בפרי תמר שהיה בכליו של פיינברג.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בינואר 2018
התמונה הרשמית של אלברט איינשטיין מהארכיון של פרסי נובל
התמונה הרשמית של אלברט איינשטיין מהארכיון של פרסי נובל

בהסכם הגירושים של אלברט איינשטיין ממילבה מאריץ', שנחתם ב-1919, נכתב שאם יזכה אלברט בפרס נובל לפיזיקה יעבור הכסף למילבה. כעבור שנתיים דנה ועדת הפרס במועמדותו של איינשטיין, אך החליטה שעבודתו תאורטית מדי, והפרס לא חולק באותה שנה. בשנה הבאה גבר הלחץ הציבורי והתקשורתי, והוועדה נאותה להעניק לו את הפרס רטרואקטיבית, לשנת 1921, אך בנימוקיה צוינה רק עבודתו על האפקט הפוטואלקטרי, ולא על פיתוח תורת היחסות, עבודתו העיקרית, שאותה חברי הוועדה לא הבינו. בעת ההכרזה היה איינשטיין בדרכו לביקור ביפן והוא כלל לא טרח להגיע לטקס בסטוקהולם. כשהועבר לו הפרס, בסך 32,000 דולר, הוא הפקיד רק חלק מהסכום בחשבון הבנק של מילבה, ואילו שאר הכסף שהושקע בארצות הברית איבד את מרבית ערכו בתקופת השפל הגדול.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בינואר 2018
יהושע לייב דיסקין
יהושע לייב דיסקין

אירוע יוצא דופן הביא את הרב והפוסק יהושע לייב דיסקין (המהרי"ל דיסקין) לעזוב את משרת הרבנות בבריסק ולעלות לארץ ישראל. אישה צעירה בבריסק תבעה גט מבעלה, והלה הסכים בתנאי שתשלם לו סכום כסף גדול כ"פיצוי" ותפקיד את הסכום אצל המהרי"ל. הגט ניתן, אך אשת הרב, שזעמה על הסחיטה, החזירה לאישה את הכסף. הבעל הגרוש תבע את המהרי"ל אצל השלטונות, והוא נאסר באשמת מעילה. מה שהציל אותו משליחה לעבודת פרך בסיביר היה שוחד גדול לסוהרים, שבזכותו ברח עם אשתו מרוסיה בשנת ה'תרל"ז (1877), והשתקע בירושלים, שם הפך למנהיג עדת הפרושים, והנהיג חרם נגד המשכילים והמחדשים.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בינואר 2018
שלמה אבן גבירול
שלמה אבן גבירול

החיבור הפילוסופי Fons Vitæ (פוֹנס ויטֶה, "מעיין החיים" או "מקור החיים") מאת "אֲביצֶ'בּרוֹן" (Avicebron) או "אֲבֶנצֶ'בּרוֹל" (Avencebrol) היה מאז המאה ה-12 מנדבכי תורת הסכולסטיקה הנוצרית (שיטת חקר תאולוגית ימי-בינימית). ב-1846 נתקל הבלשן והמזרחן היהודי שלמה מוּנְק בספרייה הלאומית של צרפת בכתב יד כתוב עברית מאת שם טוב בן יוסף אבן פלקירה, אשר הכיל ציטוטים שתורגמו מאותו מקור בערבית שממנו תורגם גם Fons Vitæ ללטינית. גילויו של מונק עורר סנסציה, כיוון שהוא הוכיח כי החיבור שממנו תורגם Fons Vitæ הוא היצירה "מקור חיים", ומחברה, שכונה "אֲביצֶ'בּרוֹן" או "אֲבֶנצֶ'בּרוֹל", הוא למעשה הפילוסוף והמשורר היהודי שלמה אִבְּן גַבִּירוֹל.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בינואר 2018
ריקוד טקסי לכבודו של Two-spirit
ריקוד טקסי לכבודו של Two-spirit

Two-spirit הייתה תופעה נפוצה בקרב שבטים אינדיאניים בצפון אמריקה. two-spirit לרוב היה גבר הלוקח על עצמו תפקיד מגדרי וחברתי של אישה ואף היה מקובל על קהילתו ככזה. ברוב השבטים, ה-two-spirit היו מקובלים בקהילה, ואף היו מקיימים מערכת יחסים רגשית ומינית עם בני זוג מאותו מין, שהם, לרוב, אינם two-spirit. ה-two-spirit עצמם נתפסו כבני זוג טובים, משום שנתפסו כעולים על הנשים בביצוע המלאכות הנשיות, חזקים וחסונים יותר, וכן משקיעים ומשתדלים כדי ששאר הקהילה תקבל את מעמדם. בעקבות זאת היו מקבלים תשלום גבוה יותר על שירותיהם ולכן אף צוברים ניסיון בפיננסים. כל אלו שדרגו את מעמדם כבני זוג, וסייעו לבניית מערכת יחסים ונישואין, כאשר הילדים במסגרת הזוגית, מאומצים. אימוץ, בתרבויות האינדיאניות, נחשב למנהג נפוץ ומקובל. מעדויות על חיי האינדיאנים, עולה כי בשיאה התופעה הקיפה מעל ל-150 שבטים, אך עם התמעטותם, קטנו שיעורי התופעה בהתאם.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בינואר 2018
פרי החרוב
פרי החרוב

זרעי עץ החרוב נחשבו שקולים אחד לשני, ובעלי משקל זהה, דבר שהפך אותם כבר בתקופת המקרא למידת משקל זעירה, הקרויה גֵרָה. בתקופה מאוחרת יותר שימשו הזרעים למדידת משקלן של אבנים יקרות, והמקור של יחידת המשקל קרט, שערכה 200 מיליגרם, הוא בשמו של עץ החרוב ביוונית – קֵרַטוֹניה. כיום ידוע שמשקל זרעי החרוב איננו אחיד, ובדיקה במאזניים מדויקים העלתה שהוא נע בטווח של 0.1 עד 0.4 גרם.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בינואר 2018
פורמוסוס עומד למשפט לאחר מותו; ציור מאת ז'ן פול לורן
פורמוסוס עומד למשפט לאחר מותו; ציור מאת ז'ן פול לורן

גופתו של האפיפיור פוֹרמוֹסוּס, שנפטר ב-897, הוצאה מקברה תשעה חודשים לאחר מותו, על-מנת להעמידו למשפט בעוון הפרה של חוק הכנסייה הרומנו-קתולית, על ששימש כבישוף של אפיפיורות רומא וגם כבישוף של מחוז אחר. פורמוסוס נשפט על ידי הכנסייה בראשות האפיפיור סטפנוס השישי ונמצא אשם. כעונש, כרתו שלוש מאצבעותיו והשליכוהו אל נהר הטיבר. הגופה נמצאה מאוחר יותר על ידי נזיר והיא קבורה כיום בבזיליקת פטרוס הקדוש.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בינואר 2018
אחת התמונות הידועות היחידות בהן נראה רוזוולט על כיסא גלגלים
אחת התמונות הידועות היחידות בהן נראה רוזוולט על כיסא גלגלים

באוגוסט 1921 נפל פרנקלין דלאנו רוזוולט בן ה-39, לימים נשיא ארצות הברית במלחמת העולם השנייה, למימיו הקפואים של מפרץ פאנדי אשר בו נפש, ותוך מספר ימים נעשה משותק לחלוטין ממותניו ומטה. הרופאים שבדקו את רוזוולט קבעו כי לקה בשיתוק ילדים, מחלה נפוצה וחשוכת מרפא באותה עת. רוזוולט הצליח להשתקם מעט באמצעות טיפולי הידרותרפיה, וכדי לא לפגוע בסיכוייו להיבחר למשרה ציבורית עמל קשה לשכנע אנשים שמצבו משתפר. עובדת היותו נכה רגליים הנזקק לכיסא גלגלים, לא פורסמה בהבלטה בתקשורת; רוזוולט הקפיד לא להצטלם בכיסא גלגלים והיה מופיע בציבור כשהוא עומד ונתמך על ידי אדם נוסף, או נשען על דוכן שהוקם למענו. מאמציו אלה נשאו פרי, ובמהלך שנותיו הרבות כאיש ציבור רוב אזרחי ארצות הברית לא היו מודעים לחומרת מצבו.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בינואר 2018
רנה דקארט
רנה דקארט

בשנת 1649 קיבל הפילוסוף והמתמטיקאי הצרפתי רנה דקארט את הזמנתה של המלכה כריסטינה ללמדה ולהשכילה, ונסע לשוודיה. עקב הקור העז ששרר בסטוקהולם ובשל דרישתה של המלכה ללמדה בשעות בוקר מוקדמות מאוד, לקה דקארט בדלקת ריאות, ונפטר כשנה לאחר הגעתו, מעט לפני יום הולדתו ה-54.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בינואר 2018
כומר העיירה מוצא להורג
כומר העיירה מוצא להורג

בשנת 1692, בעיירה קטנה בקולוניית מסצ'וסטס שבניו אינגלנד, נערך ציד מכשפות גדול. הוא נמשך כחצי שנה ובמהלכו נידונו 19 איש למוות בתלייה על ידי חבר מושבעים מקומי לאחר שהורשעו במאגיה שחורה וכישוף. בין הַמּוּצאים להורג היה גם הכומר של העיירה. אדם נוסף הומת בעינויים כי סירב לעמוד למשפט. מאות אחרים שנחשדו כמכשפים, אך לא הורשעו, שהו במעצר, חלקם במעצר ממושך. כמו כן הומתו בעיירה כלבים, שנחשדו בסיוע לכישוף. בפרשה זו, שמכונה ציד המכשפות בסֶיילֶם, עדת מפתח הייתה ילדה בת 11. רבים מהאנשים שהואשמו בכישוף נחשבו לאויבים של בני משפחתה. 14 שנים לאחר הפרשה היא פרסמה מכתב התנצלות.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בינואר 2018
תוואי האוריינט אקספרס השונים לאורך השנים
תוואי האוריינט אקספרס השונים לאורך השנים

האוריינט אקספרס הייתה רכבת נוסעים מהודרת, שפעלה במשך קרוב למאה שנה בין פריז שבצרפת לאיסטנבול שבטורקיה. עד הפעלת הקו הייתה הנסיעה בין אירופה לאימפריה העות'מאנית איטית ומסובכת כיוון שבכל מדינה הייתה רשת מסילות ברזל נפרדת לאורך המסלול. הנוסעים נאלצו לרדת מהרכבת במעבר הגבול ולעבור לרכבת אחרת. גם לאחר פתיחת קו האוריינט אקספרס ב-1883 עדיין נאלצו הנוסעים לרדת פעמיים מהקרונות במהלך הנסיעה ולהשתמש במעבורות לחציית מעברי מים. בפעם הראשונה בחציית נהר הדנובה, ובפעם השנייה בחציית הים השחור לאחר שהרכבת עצרה בתחנה הסופית בוורנה שבבולגריה. רק ב-1906 נסלל קו רציף לאיסטנבול, "סימפלון אוריינט אקספרס" שעבר במנהרת סימפלון מתחת להרי האלפים.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בינואר 2018
מתורגמנית לשפת סימנים
מתורגמנית לשפת סימנים

כמעט כל השפות הטבעיות בימינו הן גלגולים של שפות קדומות יותר שהשתנו במרוצת הדורות. בכל זאת, יש עדיין מקרים נדירים של היווצרות שפות טבעיות חדשות, בפרט שפות סימנים. אחד המקרים הידועים הוא היווצרות שפת הסימנים של ניקרגואה באופן ספונטני, בשנות ה-80 של המאה ה-20, בקרב ילדים חירשים שקובצו בבית ספר מיוחד בעיר מנגואה. התופעה עוררה התרגשות רבה בקרב בלשנים ברחבי העולם, שכן היא הציתה מחדש את הוויכוח בשאלת קיומו של דקדוק אוניברסלי. גם שפת הסימנים של שבט א-סייד היא שפת סימנים חדשה יחסית, שהחלה להיווצר, לפי ההערכות, בשנות ה-30 של המאה ה-20.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בינואר 2018
סטינג בהופעה בשנת 2000
סטינג בהופעה בשנת 2000

הזמר הבריטי סטינג זכה בפרס גראמי על הקטע הכֵּלי "מאחורי הקאמל שלי" בתור חבר בלהקת פוליס. על אף שלא ניגן בהקלטה, שנא את הקטע, וקבר את הקלטת בחצר.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בינואר 2018

אזהרת מירנדה, הנפתחת במילים: "יש לך זכות לשמור על שתיקה. כל דבר שתאמר עלול לשמש ואף ישמש נגדך בבית המשפט", מושמעת לכל חשוד בארצות הברית לפני שהוא נשאל על אודות ביצוע מעשה פשע. השוטרים שעצרו את ארנסטו מירנדה בשנת 1963 בחשד לחטיפה, שוד ואונס, לא הקריאו לו את זכויותיו. הוא הורשע בבית המשפט על סמך הודאתו, אולם פרקליטו ערער לבית המשפט העליון, שם הוחלט על עריכת משפט חוזר. החובה להקריא את אזהרת מירנדה לחשודים, שהתקבלה על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית בפסק דין מירנדה נגד אריזונה, לא עזרה למירנדה עצמו שהורשע גם במשפט החוזר, הפעם על סמך ראיות אחרות. לאחר שחרורו עסק מירנדה במכירת כרטיסים עם חתימתו שעליהם מודפסת "אזהרת מירנדה". מירנדה מת כתוצאה מדקירת סכין בשנת 1976. החשוד במעשה בחר להשתמש בזכות השתיקה לאחר שהוקראה לו אזהרת מירנדה. הוא שוחרר ונמלט למקסיקו.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בינואר 2018
סידני פואטייה (משמאל) עם הארי בלפונטה וצ'רלטון הסטון
סידני פואטייה (משמאל) עם הארי בלפונטה וצ'רלטון הסטון

סידני פּוּאַטְיֶיה היה השחקן האפרו-אמריקני הראשון שזכה בפרס אוסקר לשחקן ראשי, כאשר קיבל ב-1963 את הפרס על משחקו בתפקיד הראשי בסרט "חמש נזירות וגבר אחד". 39 שנים מאוחר יותר, בטקס פרסי אוסקר ה-74 בשנת 2002, קיבל פואטייה אוסקר נוסף, הפעם על מפעל חיים; היה זה בטקס שבו זכה השחקן האפרו-אמריקני השני בפרס, דנזל וושינגטון, וכן האישה האפרו-אמריקנית הראשונה, האלי ברי, שזכתה בפרס לשחקנית ראשית.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר