ויקיפדיה:הידעת?/2019/אוגוסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
אוגוסט 2019
1 באוגוסט 2019
לבנה של פייקריט
לבנה של פייקריט

בזמן מלחמת העולם השנייה הציעו ג'פרי פייק והלורד לואי מאונטבאטן את פרויקט חבקוק – בניית נושאת מטוסים מקרח באורך 600 מטר ובמשקל 2,000,000 טון שתהיה חסינה מטביעה ותקרא על שם הנביא חבקוק. מאוחר יותר הוצע לבנות אותה מחומר הקרוי פייקריט העשוי תערובת של קרח ונסורת. האונייה הייתה צפויה לנוע במהירות של 10 קשרים (18 קמ"ש) ולשאת כ־150 מפציצים. אומנם נבנה אבטיפוס שנוסה בימות בקנדה, אך בסופו של דבר לא יצא הפרויקט אל הפועל בשל עלות גבוהה וקשיים הנדסיים.

עריכה - תבנית - שיחה
2 באוגוסט 2019
סמל העיר
סמל העיר

דרי היא עיר בצפון אירלנד, ששמה נתון במחלוקת, מחלוקת שהיא רק סמל למחלוקת העזה השוררת בין היוניוניסטים לבין הלאומנים באירלנד. בתחילה נקראה העיר דרי (אירית: Doire, "חורש אלונים"; כתיב אנגלי: Derry). בשלהי המאה ה-18 נבנתה העיר מחדש בסיוען של תרומות מלונדון, ובשל כך הוסף לשמה השם "לונדון" והיא נקראה "לונדונדרי" (Londonderry). שם זה משמש כיום את היוניוניסטים, ואילו אלו התומכים בפירודה של צפון אירלנד מן הממלכה המאוחדת ובשיבתה לחיקה של אירלנד, משמיטים משם העיר כל הקשר בריטי, ומשתמשים בשם המקורי, דרי. שדר הרדיו המקומי, ג'רי אנדרסון, שקידם רעיון פשרה, שלפיו שם העיר יהיה "דרי/לונדונדרי", כונה בלגלוג "ג'רי/לונדונג'רי". למרות הלגלוג, כיום משמש שם זה כשמה הרשמי של העיר.

עריכה - תבנית - שיחה
3 באוגוסט 2019
יצירתו של דה וינצ'י "הסעודה האחרונה", דרכה נחצבה דלת
יצירתו של דה וינצ'י "הסעודה האחרונה", דרכה נחצבה דלת

אף שיצירותיו של לאונרדו דה וינצ'י נחשבו מאז ומעולם ליצירות מופת, הן לא תמיד זכו ליחס נאות. ל"מונה ליזה", ציורו המפורסם ביותר של דה וינצ'י ואחד הציורים המפורסמים בעולם, קוצץ אינץ' מימין ומשמאל כדי להתאימו למרווח בין שני חלונות בטירת פונטנבלו, ארמון מלך צרפת בו הוצג. דרך "הסעודה האחרונה", ציור שחולל מהפכה בתולדות האמנות שצויר על קיר כנסיית סנטה מריה דלה גרציה, נחצבה דלת. בנוסף, ציוריו "ג'ינברה דה בנצ'י" ו"סיגופי הירונימוס הקדוש" נוסרו לשניים ולחציו של האחרון הבריגו רגליים והוא שימש שולחן.

עריכה - תבנית - שיחה
4 באוגוסט 2019
האל שמש
האל שמש

ישנן מילים בעברית, בעיקר כאלה שמתארות תופעות טבע בולטות, הדומות לשמות של אלים מהמיתולוגיה הכנענית והמסופוטמית. לדוגמה, "שפש", או "שמש", הוא שמה של אלת השמש הכנענית ו"ירח" הוא שמו של אל הירח במיתולוגיה הכנענית והפיניקית. "ים" הוא שמו של אל הים, הנהרות ומקוואות המים, "מות" הוא אל המוות והשאול, ו"דגון" הוא שמו של אל הדגן והחקלאות במיתולוגיות האמורית, האבלית והאוגריתית והאל הראשי של הפלשתים. "אֵל" היה שמו של ראש האלים בפנתאון הכנעני ומהאלים החשובים של העיר אוגרית.

עריכה - תבנית - שיחה
5 באוגוסט 2019
חלק ממפה של פייר ז'אקוטן
חלק ממפה של פייר ז'אקוטן

הקרטוגרף הצרפתי פייר ז'אקוטן, שהיה קצין בצבא נפוליאון, הוא הראשון שיצר מפה של ארץ ישראל באמצעות מכשירי מדידה מודרניים. העבודה על המפה, שנעשתה לשם צרכים צבאיים, החלה ב־1799 ונמשכה בהפסקות עד הדפסתה ב־1808. אולם אז אסר נפוליאון את פרסומה בשל הגדרתה כ"סוד מדינה". עם בוא הרסטורציה, בשנת 1818, התפרסמה המפה והפכה לאבן דרך חשובה בחקר ארץ ישראל.

עריכה - תבנית - שיחה
6 באוגוסט 2019
פרידריך שילר
פרידריך שילר

את האמרהכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת" טבע המחזאי פרידריך שילר בדרמה "קשר פיאֶסקו בגנואה", שפורסמה בשנת 1783. בתרגום לעברית שנעשה בתקופת הנאורות הופיעה האמרה בצורה "הכושי כילה מלאכתו לעשות, הכושי יוכל להלוך ולשום לדרך פעמיו".

עריכה - תבנית - שיחה
7 באוגוסט 2019
לא ממסוגר
לא ממסוגר

שתי הבולטות בהמצאותיו של המהנדס והממציא תומאס מידג'לי התגלו כהרות-אסון. בשנות העשרים גילה מידג'לי שהוספת עופרת לדלק משפרת את ביצועי המנוע, והתעשייה אימצה פיתוח זה במהירות. כתוצאה מכך חלה עלייה רבה בזיהום הסביבה בעופרת, ואף מידג'לי עצמו, שהכחיש שיש בהמצאתו נזק בריאותי, לקה בהרעלת עופרת. ההמצאה החשובה הבאה בה היה שותף מרכזי הייתה גז הפריאון ששימש לקירור, והחליף חומרים מסוכנים יותר. שנים לאחר מותו של מידג'לי התגלה שגז זה הוא אחד הגורמים העיקריים להידלדלות שכבת האוזון והוא נאסר לשימוש. מותו של מידג'לי נגרם כתוצאה מאחת מהמצאותיו המאוחרות - הוא נחנק למוות במתקן חבלים וגלגלות שפיתח כדי לסייע לו בתנועה, לאחר שלקה בשיתוק חלקי ממחלת הפוליו.

עריכה - תבנית - שיחה
8 באוגוסט 2019
חותם נשיא ארצות הברית
חותם נשיא ארצות הברית

על חותם נשיא ארצות הברית ניתן לראות עיטם לבן-ראש, שהוא העוף הלאומי של ארצות הברית, האוחז ברגלו הימנית ענף עץ זית וברגלו השמאלית שלושה עשר חצים, המסמלים את שלוש עשרה מושבותיה הקדומות של ארצות הברית. כיום, פניו של העיטם מופנות לצד הרגל האוחזת בענפי עץ הזית, אולם בין השנים 19161945, פניו של העיטם היו מופנות לצד הרגל האוחזת בחצים. כך נוצרה האמונה העממית כי ראשו של העיטם מופנה בהתאם למצבהּ של ארצות הברית: בעתות שלום ראשו פונה לענפי עץ הזית, ובעתות מלחמה – לחצים.

עריכה - תבנית - שיחה
9 באוגוסט 2019
סירת ההצלה עוזבת את אי הפיל, 24 באפריל 1916
סירת ההצלה עוזבת את אי הפיל, 24 באפריל 1916

היחלצותו של ארנסט שקלטון מאנטארקטיקה ב-1916 נחשבת לאחת המופלאות ביותר. משלחתו ניסתה לחצות את היבשת דרך הקוטב הדרומי, כותרה בקרח כשנה וערכה מסע במזחלות קרח ובשלוש סירות הצלה עד לאי הפיל. שקלטון וחמישה ספנים הפליגו באחת הסירות, שכונתה ג'יימס קיירד על שם אחד ממממני המסע, לעבר איי ג'ורג'יה הדרומית כדי להזעיק עזרה. ההפלגה בת 1,300 הקילומטר הייתה בתנאי מזג אוויר איומים, כשברשותם רק סקסטנט וכרונומטר לניווט. סירתם נשברה בסופה והם נאלצו לחצות את רכס הרי האי, תשושים וללא ציוד, במסע שגם מטפסים מקצועיים מתקשים בו. לאחר שלושה ניסיונות כושלים, חילץ שקלטון את שאר 22 אנשיו מאי הפיל ללא פגע.

עריכה - תבנית - שיחה
10 באוגוסט 2019
גאורג קנטור
גאורג קנטור

השערת הרצף, שניסח מייסד תורת הקבוצות, גאורג קנטור, הייתה אחת הבעיות הפתוחות החשובות במתמטיקה, ואף הייתה הראשונה ברשימת 23 הבעיות הפתוחות של המתמטיקה, שמנה דויד הילברט בשנת 1900. משך שנים קנטור ואחרים ניסו להוכיח את ההשערה, או להפריכה, אך לא הצליחו לעשות זאת. רק בשנת 1937 חלה התקדמות מסוימת במעמדה, כאשר קורט גדל הצליח להוכיח כי הנחת אמיתותה משתלבת במערכת האקסיומות המתמטיות המקובלות, בלי לערערה. עם זאת, ב־1963, הראה פול כהן כי גם ההנחה ההפוכה, השוללת את השערת הרצף, משתלבת באותה מערכת, בלי לערערה. כך בעצם הוכח שהשערת הרצף היא טענה מתמטית שאמיתותה אינה תלויה ביתר האקסיומות המקובלות, ובעצם היא טענה שלא ניתן להפריכה ולא ניתן להוכיחה.

עריכה - תבנית - שיחה
11 באוגוסט 2019
איור של בית המקדש השני
איור של בית המקדש השני

בשנת 362, כ־300 שנים לאחר חורבן בית המקדש השני, לחץ קיסר רומא יוליאנוס הכופר על היהודים להקים את בית המקדש מחדש. חלק מהחכמים התנגדו להקמתו מחדש של בית המקדש וחלקם הסכימו. הבנייה החלה, אך נפסקה עקב רעידת אדמה שגרמה לשריפה גדולה באתר הר הבית. באותה עת נלחם יוליאנוס באימפריה הסאסאנית, ומנהלי הבנייה הרומיים ניצלו זאת להפסקת הבנייה עד שובו. ב־26 ביוני 363 נהרג יוליאנוס בקרב בממלכת פרס ויורשו, הקיסר יוביאנוס שהיה נוצרי, הפסיק את הבנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
12 באוגוסט 2019
טלאל מלך ירדן
טלאל מלך ירדן

טלאל מלך ירדן עלה לכס המלוכה בירדן ב־1951, ומלך רק במשך 11 חודשים עד שאובחן כסובל מסכיזופרניה ונשלח למוסד לחולי נפש. את כיסאו ירש ב־11 באוגוסט 1952 בנו הבכור חוסיין, שניצל מלא פחות מ־12 ניסיונות התנקשות בחייו. כשהיה בן 15 בלבד, עוד לפני שהוכתר למלך, ניצל ממוות כאשר אחד הקליעים שירה מתנקש לעבר סבו, עבדאללה הראשון, פגע בו, אך מדליה שענד על חזהו עצרה את הקליע. באותה תקרית, שהתרחשה במסגד אל-אקצא שבעיר העתיקה של ירושלים, נרצח ביריות הסב, המלך עבדאללה הראשון.

עריכה - תבנית - שיחה
13 באוגוסט 2019
האי מנהטן בעיר ניו יורק
האי מנהטן בעיר ניו יורק

ניסור האי מנהטן הוא אגדה אורבנית. מדובר בהלצה משנת 1824, שבה הפיץ נגר בשם לוזייר שמועה לפיה ישקע האי מנהטן בשל בניית הבניינים בקצהו הדרומי. לוזייר הציע כי ינסרו את האי, יגררו את דרומו לים, יסובבו אותו ב־180° ויחזירו אותו, כך שהבניינים שהכבידו על קצהו של האי יימצאו כעת במרכזו.

עריכה - תבנית - שיחה
14 באוגוסט 2019
קטע הקוד השנוי במחלוקת קועקע על זרוע מפגין
קטע הקוד השנוי במחלוקת קועקע על זרוע מפגין

בשנת 1993 נפתחה חקירה פלילית כנגד פיל צימרמן בעילה שהפצת תוכנת ההצפנה PGP שפיתח ופרסם בקבוצות הדיון יוזנט, הינה עבירה על חוקי הייצוא. בעוד חוקי הייצוא של ארצות הברית אוסרים על ייצוא נשק ואמצעי הצפנה חזקים, ייצוא של ספרים אינו יכול להיות מוגבל, עקב חופש הדיבור המעוגן בחוקה. כתגובה, פרסם צימרמן ספר, שהכיל הדפסה של קוד המקור של תוכנת PGP. על ספר זה לא קיימת הגבלת ייצוא, וכל אדם החפץ בתוכנה יכול היה להקליד או לסרוק את דפי הספר ובכך לטעון את התוכנה אל מחשבו. חוקי ייצוא הנוגעים להצפנה עדיין קיימים בארצות הברית, אך עברו שינוי מהותי לאור מקרה זה ומקרים דומים, וכיום ניתן להפיץ תוכנה הכוללת הצפנה בצורה פשוטה יחסית.

עריכה - תבנית - שיחה
15 באוגוסט 2019
הקו העירוני (בלבן) מבתר את ירושלים ויוצר מובלעות ושטחי הפקר, בצילום מפה משנת 1953
הקו העירוני (בלבן) מבתר את ירושלים ויוצר מובלעות ושטחי הפקר, בצילום מפה משנת 1953

עם שוך הקרבות בירושלים במלחמת העצמאות, נפגשו בבית נטוש בשכונת מוסררה מפקד חטיבת עציוני, משה דיין ומפקד הרגימנט ה־6 של הלגיון הערבי, עבדאללה א-תל. המפקדים שרטטו את קווי העמדות שבהן כל כוח שלט וקווים אלו הפכו להיות קווי הפסקת האש. הקו הירדני נקרא הקו הירוק, משום שזה היה צבע עפרון השעווה של עבדאללה. שני המפקדים חשבו שהקו שהם מתווים יהיה רק קו הפסקת אש זמני, ולא הקפידו במיוחד על התוואי, אולם הקו הפך לקבוע עם הסכמי שביתת הנשק, ובירושלים, שבה סומן הקו במפה בעלת קנה מידה גדול, עובי העיפרון קבע בעצם שטחי הפקר שרוחבם הגיע עד לכ־60 מטר. וכך, חצה הקו העירוני שכונות וחצרות לשניים, ומקרים כמו בניית בית שימוש הצריכו דיון מיוחד בוועדת שביתת הנשק של האו"ם.

עריכה - תבנית - שיחה
16 באוגוסט 2019
איור של חלקי החצב המצוי
איור של חלקי החצב המצוי

החצב הוא אחד מ"מבשרי הסתיו", ואכן הוא מתחיל להציץ מתוך הבצל שלו סביב ט"ו באב, ויש הדורשים את שמו מהצירוף "חצי-אב". עם זאת, הסיבה המוכרת יותר לשמו של החצב, היא יכולתו "לחצוב" בסלע ולהקשות על אלו שמנסים לעקור אותו. התלמוד מספר כי יהושע בן נון השתמש בחצב כדי לסמן באופן ברור את הגבול בין נחלות השבטים. בעבר השימוש בחצב לתיחום חלקות היה נפוץ, מפני שרעילותו הגנה על הצמח מפני בעלי חיים. וניסיון לגנבת שטח, באמצעות הסתת תוואי הבצלים, הייתה משאירה סימנים הניכרים על הגנב.

עריכה - תבנית - שיחה
17 באוגוסט 2019

הקתדרלה הלאומית של וושינגטון שהוקמה בשנים 19071990 היא קתדרלה אפיסקופלית בוושינגטון הבירה, ארצות הברית. הקתדרלה בנויה בסגנון נאו-גותי וניצבים עליה פסלים רבים ומשונים של גרוטסקות וגרגוילים. אחד מהם, הנמצא על פינת המגדל הצפוני, פוסל בעקבות תחרות לילדים שהציעו דמויות לפיסול על מגדלי הקתדרלה. הפסל שנבחר לבסוף היה ראשו של דארת' ויידר, האנטגוניסט מסדרת סרטי מלחמת הכוכבים. גם בקתדרלת סלמנקה, שנבנתה בשנים 15131733 בשילוב סגנונות של אדריכלות גותית ואדריכלות הבארוק יש פיסול מודרני ומפתיע. בשיפוצים שנערכו בקתדרלה ב־1992 נוספו פסלים של אסטרונאוט ואריה המחזיק בגביע גלידה.

עריכה - תבנית - שיחה
18 באוגוסט 2019
התפתחות סימן האמפרסנד
התפתחות סימן האמפרסנד

סימן האמפרסנד (&) החל את דרכו כליגטורה של המילה הלטינית et שפירושה הוא "וגם". הסימן נחשב עד סוף המאה ה־19 כאות בפני עצמה, האות האחרונה באלפבית הלטיני. אף כי המילה "את" שימשה כבר בעברית המקראית במשמעות של "עִם" ועד היום הטיותיה משמשות באותו אופן (כמו במילים "איתי" ו"איתנו"), השימוש השגור ב"את" כו"ו החיבור בשמותיהן של שותפויות (כמו למשל בשמה של תוכנית הטלוויזיה "לונדון את קירשנבאום"), נגזר בעיקר מתעתיק המילה הלטינית et.

עריכה - תבנית - שיחה
19 באוגוסט 2019

בשנת 1853 העביר הקונגרס האמריקני חוק, שנטל שטח מטריטוריית אורגון, ויצר את טריטוריית וושינגטון, שהפכה בשנת 1889 למדינה ה-42 של ארצות הברית. במהלך הדיונים לחוק הועלו הצעות רבות לשם הטריטוריה, והסתמן ששמה יהיה "קולומביה", על שם הנהר באותו שם העובר באזור. סנאטור מקנטקי חשש שהשם יגרום לבלבול עם מחוז קולומביה, ולכן הציע לקרוא לטריטוריה וושינגטון. הצעתו התקבלה, והחלטה זו גורמת לבלבול בין בירת האיחוד, וושינגטון די. סי., הנמצאת במחוז קולומביה, שממנו חשש הסנאטור, והמדינה וושינגטון.

עריכה - תבנית - שיחה
20 באוגוסט 2019
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט

מבין המרשלים שבגרנד ארמה של נפוליאון בונפרטה, נחשב ז'אן-בטיסט ברנדוט להססן ביותר, והוא הודח מן הפיקוד לאחר מספר כישלונות בשדה הקרב. ואולם טוב הלב שהפגין כשריחם על שבויים שוודים במהלך המלחמות הנפוליאוניות, השתלם. הוא נבחר ליורשו של מלך שוודיה חסר הילדים, והוכתר בשם קרל הארבעה עשר. צאצאיו, שעִמם נמנה הרוזן פולקה ברנדוט, מולכים עד היום בשוודיה ובמדינות אחרות באירופה. מיתוס נפוץ גורס שבמותו, התגלתה על גופתו של המלך קרל ה-14 כתובת הקעקע "מוות למלכים", מזכרת מימיו המהפכניים בצרפת.

עריכה - תבנית - שיחה
21 באוגוסט 2019
ארתור קונאן דויל
ארתור קונאן דויל

הבלש שרלוק הולמס הוא גיבור ספריו של ארתור קונאן דויל. אף על פי שארבעה מו"לים דחו את הספר הראשון בכיכובו של הולמס שנכתב ב־1886, הרי שההצלחה לא איחרה לבוא. דויל עצמו "קינא" בגיבור שלו, ואף טען שבגללו הוא לא נחשב סופר רציני. על כן, הוא רמז על מותו בסיפור "הבעיה הסופית" שפורסם ב־1893, ורק בעקבות לחץ הקוראים שב שרלוק הולמס לתחייה כעבור שמונה שנים בספר "כלבם של בני בסקרוויל".

עריכה - תבנית - שיחה
22 באוגוסט 2019
פסליהם של רוזוולט היושב ולצידו כלבו פאלא
פסליהם של רוזוולט היושב ולצידו כלבו פאלא

אנדרטת פרנקלין דלאנו רוזוולט, הנמצאת בוושינגטון, מנציחה את ארבע תקופות כהונתו של פרנקלין דלאנו רוזוולט כנשיא ארצות הברית. ב־12 שנות כהונתו התרחשו בין היתר השפל הכלכלי הגדול ומלחמת העולם השנייה. האנדרטה מנציחה גם את פאלא, הכלב הנשיאותי.

עריכה - תבנית - שיחה
23 באוגוסט 2019
לונדון כפי שצולמה מלוויין לנדסט. ניתן להבחין בבירור בפיתולי נהר התמזה, שזורם מעל פני הקרקע
לונדון כפי שצולמה מלוויין לנדסט. ניתן להבחין בבירור בפיתולי נהר התמזה, שזורם מעל פני הקרקע

מתחת לעיר לונדון זורמים מספר נהרות תת-קרקעיים אשר כוסו במאה ה-18. נהרות אלה מזינים את האגמים השונים בפארקים המלכותיים של לונדון כגון האגם בפארק סנט ג'יימס, או אגם הסרפנטיין בהייד פארק. אולם מאז שכוסו הנהרות לא ברור איזה נהר מזין איזה אגם. נהר הווסטבורן לדוגמה, זורם מעל אחד מקווי הרכבת התחתית של לונדון וניתן לראות את הצינורות בהם הוא זורם באחת מתחנות הרכבת.

עריכה - תבנית - שיחה
24 באוגוסט 2019
שלט הנושא את השם "רחוב אליעזר זמנהוף" בתל אביב
שלט הנושא את השם "רחוב אליעזר זמנהוף" בתל אביב

השפה המתוכננת אספרנטו, שפרסם אליעזר לודוויג זמנהוף ב־1887, מדוברת על פי הערכות על ידי כ-2 מיליון איש ברחבי העולם. עבור חלק מהם זאת שפת אם. עידן האינטרנט הביא להתעוררות שפת האספרנטו, המתבטאת, בין השאר, בהופעת אלפי אתרי אינטרנט בשפה הזו. בוויקיפדיה האספרנטית יש יותר ערכים מאשר בוויקיפדיה העברית.

עריכה - תבנית - שיחה
25 באוגוסט 2019
סמיון השני
סמיון השני

סימאון השני היה הצאר האחרון של בולגריה. הוא עלה לשלטון ב־23 באוגוסט 1943 לאחר מות אביו, ומלך עד 19 בספטמבר 1946, עת בוטלה המלוכה בבולגריה במשאל עם. בשנת 2001 נבחר לתפקיד ראש ממשלת בולגריה וכיהן בתפקיד עד 2005. בכך הפך לאחד משני המונרכים היחידים בהיסטוריה אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות להנהגת מדינתם לאחר שאיבדו את כס מלכותם. המנהיג השני הוא מלך קמבודיה לשעבר, נורודום סיהאנוק.

עריכה - תבנית - שיחה
26 באוגוסט 2019

ב-18 בספטמבר 1951 נשא צ'ארלס הוהי לאישה את מורין למס, בתו של שר התעשייה והמסחר האירי, שון למס. הוהי ניסה להיבחר לפרלמנט ארבע פעמים בין השנים 1951 ו-1957, השנה בה הצליח לראשונה להשיג מושב בפרלמנט. ב-23 ביוני 1959 נבחר שון למס לתפקיד ראש הממשלה על פי הצבעה של הפרלמנט. ב-1960 הציע למס להוהי תפקיד בממשלה כמזכירו הפרלמנטרי של שר המשפטים במילים הבאות: "כראש ממשלה, תפקידי הוא להציע לך את תפקיד המזכיר הפרלמנטרי, כאביה של אשתך, אני מציע לך לא לקבל את התפקיד". הוהי לא שעה לעצת חותנו וכיהן בתפקיד ובתפקידים נוספים עד שהתמנה לראש הממשלה בעצמו בשנת 1979.

עריכה - תבנית - שיחה
27 באוגוסט 2019

ב-1948 התחרה רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי בטור דה פראנס. גילו היה 34 - גיל מבוגר לזכייה בתחרות, וסיכוייו לזכות הוערכו כנמוכים. ברטלי פיגר ב-20 דקות אחרי המוביל לפני קטע קשה במיוחד, שבו היה צריך להתחרות למחרת, בסביבת העיר קאן. אז קיבל שיחת טלפון מראש ממשלת איטליה, אלצ'ידה דה גאספרי. דה גאספרי סיפר לו כי נעשה ניסיון התנקשות בפלמירו טוליאטי, מזכיר המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, כי פרצו באיטליה מהומות, וכי איטליה עומדת אולי על סף מלחמת אזרחים. דה גאספרי ביקש מברטלי להתאמץ במיוחד ולנצח בקטע המרוץ של קאן, ובכך להסיט את תשומת לב הציבור האיטלקי מהבעיות הפנימיות. ברטלי הבטיח לדה גאספרי כי יזכה במרוץ כולו, ואכן עמד בדיבורו. למרות השביתה הכללית שפרצה בעקבות ניסיון ההתנקשות, נרגעו הרוחות באיטליה, ויש שייחסו זאת לניצחונו המרשים של ברטלי.

עריכה - תבנית - שיחה
28 באוגוסט 2019
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה

מלחמת אנגליה–זנזיבר הייתה המלחמה הקצרה בהיסטוריה. היא נערכה ב-27 באוגוסט 1896 בין האימפריה הבריטית לזנזיבר ונמשכה 38 דקות בלבד. בפרק זמן זה השמידו הבריטים את ארמון הסולטאן בית אל חוכם, את ספינותיו ואת המגדלור של האי וגרמו נזק לבית הפלאים ולמבנים נוספים.

עריכה - תבנית - שיחה
29 באוגוסט 2019
קריקטורה שפורסמה במגזין פאנץ' ב-1855, כתגובה למכתב ששלח המדען מייקל פארדיי בנושא הזוהמה בתמזה
קריקטורה שפורסמה במגזין פאנץ' ב-1855, כתגובה למכתב ששלח המדען מייקל פארדיי בנושא הזוהמה בתמזה

עד המאה ה-19 נהגו לנקז את שפכי העיר לונדון לנהר התמזה. התמזה היוותה גם אחד ממקורות מי השתייה של העיר, והמים המזוהמים הביאו להתפשטות מחלות זיהומיות רבות. זיהום התמזה הגיע לשיאו בסירחון הגדול של 1858, אז נאלצו תושבי מרכז לונדון לעזוב את העיר בשל ריח הביוב שעלה מנהר התמזה. רק לאחר הסירחון הגדול הפנה הפרלמנט הבריטי תקציב לפתרון הבעיה, הקים ועדה מיוחדת לפתרון המצב והוקמה מערכת ביוב ללונדון.

עריכה - תבנית - שיחה
30 באוגוסט 2019


בתקופת מלחמת העולם הראשונה גאו ברחבי העולם רגשות אנטי-גרמניים עקב תוקפנותה של גרמניה. כך לדוגמה, העיר קיצ'נר בדרום אונטריו, קנדה, שנוסדה בשנת 1854 בשם ברלין, על שמה של בירת גרמניה, ברלין, והייתה בעלת אוכלוסייה גרמנית גדולה, שינתה את שמה בשנת 1916 לשמה הנוכחי, על שמו של הרוזן הוריישו קיצ'נר. גם מלך בריטניה ג'ורג' החמישי היה ממוצא גרמני, ובן דודו של הקיסר וילהלם השני. ב-17 ביולי 1917 החליט ג'ורג' לפייס את הרגשות הלאומיים הבריטיים באמצעות פרסום דבר המלך במועצה, שבו שינה את שם בית המלוכה הבריטי מהשם הדמוי-גרמני בית סקסה-קובורג-גותה לבית וינדזור.

עריכה - תבנית - שיחה
31 באוגוסט 2019
אכילס זובח לזאוס, ציור מס' 47 מתוך כתב-יד 'Ambrosian' של האיליאדה
אכילס זובח לזאוס, ציור מס' 47 מתוך כתב-יד 'Ambrosian' של האיליאדה

השירה האפית המפורסמת איליאדה, המיוחסת להומרוס, לא מתארת את כל מהלכה של מלחמת טרויה, כמקובל לחשוב, אלא עוסקת רק בתיאור של כמה שבועות מאירועי השנה העשירית והאחרונה של המלחמה. כך, למשל, הסיפור המפורסם אודות הסוס הטרויאני כלל אינו מופיע שם, אלא מוזכר כבדרך אגב בשיר האחד עשר של האודיסיאה. גם סיפור מותו של אכילס, אחד מגיבורי האיליאדה, על ידי חץ שירה לעברו פאריס, ואשר פגע בעקבו של אכילס, לא מופיע באיליאדה עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר