ויקיפדיה:הידעת?/2020/יוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
יוני 2020
1 ביוני 2020
פיוס העשירי, האפיפיור שביטל את זכות הווטו של השליטים
פיוס העשירי, האפיפיור שביטל את זכות הווטו של השליטים

כיום מוסכם, שבעת שהקרדינלים ברומא מסיימים את הקונקלווה, מעלים עשן לבן בארובת הקפלה הסיסטינית ובוחרים באפיפיור, החלטתם בלתי ניתנת לערעור. אולם במשך רוב ההיסטוריה לא היה הדבר כך. לשליטים הקתוליים של אירופה הייתה נתונה זכות וטו (Jus exclusivae, "זכות המניעה") על החלטות הקרדינלים. את ההחלטה היה מוסר קרדינל-חסות ("קרדינל כתר") מטעמו של השליט למזכיר הקונקלווה – ושולח את הקרדינלים לעוד סבבי הצבעות מייגעים. בקונקלווה שנערכה בין השנים 13141315 הטיל פיליפ החמישי, מלך צרפת, וטו על מועמד לכהונת האפיפיור. מלך ספרד עשה לראשונה שימוש ב"זכות המניעה" בבחירת האפיפיור בשנת 1605. ב-1799 כפה פרנץ השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה על הקרדינלים יותר מארבעה חודשי הצבעות, לאחר שפסל בזה אחר זה את המועמדים שנבחרו מבלי שמועמדו הצליח להשיג רוב. את המנהג הפסיק האפיפיור פיוס העשירי (בתמונה), שנבחר בעצמו לאחר שעל בחירתו של מריאנו רמפולה שהתמודד מולו הוטל וטו מצד פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה.

עריכה - תבנית - שיחה
2 ביוני 2020
העגלה הממונעת של קרל בנץ
העגלה הממונעת של קרל בנץ

גוטליבּ דַיימלר וקרל בֶּנץ, האבות המייסדים של החברות "דיימלר-מרצדס" ו"בנץ" שהתמזגו והפכו ליצרנית המכוניות מרצדס-בנץ, לא נפגשו מעולם, למרות שעבדו במקביל, ובמרחק של כמאה ק"מ זה מזה. החברות התמזגו בשנת 1926, 26 שנים לאחר מותו של דיימלר.

עריכה - תבנית - שיחה
3 ביוני 2020
"הקיסר נפוליאון חוקר בטווילרי"
"הקיסר נפוליאון חוקר בטווילרי"

בניגוד לדעה הרווחת, נפוליאון בונפרטה לא היה נמוך, ולמעשה אף היה גבוה במעט מהצרפתי הממוצע של תחילת המאה ה-19, ובעל גובה ממוצע יחסית לגברים האירופאים שחיו בתקופתו. ישנן שתי סיבות עיקריות לבלבול לגבי גובהו: הראשונה היא ההבדל שקיים בין מידת הרגל הצרפתית לזו האנגלית. במותו של נפוליאון, גובהו היה 5 רגלים ו־2 אינצ'ים צרפתיים, השווים ל־5 רגלים ו־6.5 אינצ'ים אנגליים, או 1.68 מטרים. התייחסות לגובהו כ־5 רגלים ו־2 אינצ'ים אנגליים הובילה למסקנה המוטעית כי גובהו מסתכם ב־1.57 מטרים. הסיבה השנייה היא שהיה מוקף בחיל משמר שהורכב מחיילים גבוהים במיוחד, והוא כונה בפיהם "הרב"ט הקטן" (le petit caporal) – כינוי חיבה הרומז דווקא ליחסו השוויוני והבלתי־מתנשא כלפיהם.

עריכה - תבנית - שיחה
4 ביוני 2020
דיוקן מצויר של מולייר
מולייר

המחזאי והשחקן הצרפתי, מוֹלְיֵיר, מתח ברבים ממחזותיו ביקורת חריפה על הממסד הרפואי של זמנו, וטען כי אורך חייו של אדם אינו תלוי במספר התרופות שהוא נוטל. מולייר התמוטט במהלך הצגתו הרביעית של המחזה הקומי פרי עטו "החולה המדומה", שבה גם שיחק את התפקיד הראשי של ההיפוכונדר אַרגָן, ומת כמה שעות לאחר מכן. במהלך המחזה אַרגָן השתתף בטקס פיקטיבי שבו הוא ממונה לרופא, והמילים האחרונות שאמר מולייר, כחלק מהמחזה, היו "אני נשבע לשמור על עקרונות הרפואה".

עריכה - תבנית - שיחה
5 ביוני 2020
שחקני קריקט בפעולה
שחקני קריקט בפעולה

בתקופת האימפריה הבריטית משך הזמן המקובל של משחק קריקט היה חמישה ימים, שבכל אחד מהם היו שש שעות פעילות של משחק. בתקופה זו, רוב משחקי הקריקט היו משחקי ידידות. אולם במחצית המאה ה-20, כשאורגנו ליגות וטורנירים ממוסדים לקריקט, נאלצו לקצר את משכו של כל משחק ליום בודד. אלא שגם גרסת המשחק בת היום הבודד, הייתה תובענית מדי עבור האוהדים במגרש ועבור רשתות הטלוויזיה המסקרות אירועי ספורט. כיום אורך הגרסה הפופולרית של משחק קריקט (קריקט T20) הוא כשלוש שעות.

עריכה - תבנית - שיחה
6 ביוני 2020
הימות הגדולות; מבט מהחלל
הימות הגדולות; מבט מהחלל

בימת יורון נמצא האי מאניטולין שהוא האי הגדול ביותר המצוי בתוך אגם. שטחו 2,776 קמ"ר וחופיו המפורצים משמשים לנופש ולדיג. באי עצמו נמצאת ימת מאניטו ששטחה 106.42 קמ"ר, ובתוכה ישנם כמה איים קטנים.

עריכה - תבנית - שיחה
7 ביוני 2020
צילום מהקהל לכיוון הבמה של להקת כוורת, כשכל חבריה עומדים על שפת הבמה.
כוורת, האיחוד בשנת 2013

ללהקת כוורת, אחת מלהקות הרוק האהודות בישראל בכל הזמנים, לקח זמן רב למצוא מפיק לאחת מהופעותיה ולאלבום הבכורה שלה. אחת הסיבות לכך הייתה כוונתה להקדיש אותם במלואם לאופרת הרוק ההומוריסטית "אופרת פוגי". אברהם דשא (פשנל) הסכים ב-1973 להיות המפיק להופעה ולאלבום רק לאחר שדני סנדרסון פירק את האופרה לשירים ולמערכונים נפרדים וגנז חלקים נרחבים ממנה. רק ב-2013 יצאה הקלטת האופרה לאור בשלמותה, ועד כה היא מעולם לא הוצגה בשלמותה מול קהל.

עריכה - תבנית - שיחה
8 ביוני 2020

בפוליטיקה המודרנית נהוג למיין את התנועות והמגמות הפוליטיות לימין ולשמאל, אם כי משמעותה של חלוקה זו שונה במקצת בכל חברה בעולם. מקור מונחים אלה הוא במקומות הישיבה של הסיעות השונות בפרלמנט הצרפתי שהורכב בתחילתה של המהפכה הצרפתית לפני הדחתו של המלך, שעדיין נחשב אז ראש המדינה, כשהמלוכנים והשמרנים ישבו בימין הבית, ולעומתם הרפובליקנים והיעקובינים ישבו בשמאלו.

עריכה - תבנית - שיחה
9 ביוני 2020

המינסטר של אוּ‏לְם היא הכנסייה הגבוהה בעולם, עם צריח מחודד המתנשא לגובה 161.53 מטר (כ-20 מטר יותר ממגדל שלום מאיר בתל אביב). היא אף הייתה הבניין הגבוה בעולם עד שנת 1901. במהלך מלחמת העולם השנייה ספגה העיר אוּ‏לְם שבגרמניה הנאצית נזקים כבדים מההפצצות האוויריות של בעלות הברית, אך הכנסייה שרדה. אחת הסיבות המרכזיות לכך שהכנסייה שרדה היא הערפל ששרר דרך קבע בעמק הדנובה והקשה על טייסי בעלות הברית לנווט, כך שהם מצאו את הצריח המזדקר של המינסטר של אולם כציון דרך חיוני, ולכן נמנעו מלהרוס אותו.

עריכה - תבנית - שיחה
10 ביוני 2020

ענישה גופנית הייתה נפוצה מאוד בעבר הלא רחוק, אולם גם בימינו ישנן מדינות רבות שמתירות שימוש בשיטת ענישה זו בגין פשעים מסוימים. בשנת 1994 נער אמריקאי בשם מייקל פיי (Michael Fay), בן למשפחת דיפלומטים שהתגוררה בסינגפור, הואשם בהשחתת כלי רכב ונידון למלקות. אפילו התערבותו של נשיא ארצות הברית, ביל קלינטון, שניסה למנוע את ביצוע העונש, לא עזרה, והעונש הוצא אל הפועל.

עריכה - תבנית - שיחה
11 ביוני 2020
פרדיננד מגלן, הראשון לחצות את האוקיינוס השקט
פרדיננד מגלן, הראשון לחצות את האוקיינוס השקט

האדם הראשון שהקיף את כדור הארץ, לדעת חלק מההיסטוריונים, היה גבר יליד מלזיה בשם אֶנריקֶה, שהוטבל לנצרות במלאקה. הוא נלקח כעבד למסעו של פרדיננד מגלן, שהחל בספרד, כמתורגמן למלאית, הקיף עם הצוות את יבשת אמריקה הדרומית במצר מגלן, חצה את האוקיינוס השקט והגיע לפיליפינים ב-1521. שם נמלט מהמשלחת וחזר למקום הולדתו, תוך שהוא משלים את הקפת כדור הארץ מערבה. מגלן עצמו נהרג בפיליפינים, ולא זכה להיות בין 22 המלחים ששבו לספרד. יומני הספינה, שפיגרו ביממה אחרי לוח השנה בספרד, אימתו את ההשערה בדבר איבוד יממה בהקפת העולם מערבה, ויצרו את הצורך בקו תאריך בינלאומי.

עריכה - תבנית - שיחה
12 ביוני 2020
קולומבוס מראה לילידים את ליקוי הירח
קולומבוס מראה לילידים את ליקוי הירח

הלוחות האסטרונומיים שחיבר רבי אברהם זכות באמצע המאה ה-15 החליפו לוחות ישנים יותר מהמאה ה-13, שאף הם חוברו על ידי מלומדים יהודים. הלוחות החדשים שימשו בין היתר את כריסטופר קולומבוס במסעותיו, יחד עם לוחות שחיבר יוהאן מילר רֶגיוֹמוֹנטָנוּס הגרמני מנירנברג. במסעו הרביעי נקלע קולומבוס לעימות עם ילידים שסירבו לספק מזון לו ולצוותו. קולומבוס, שהיה על סף ייאוש, עיין בלוחות של מילר וראה כי ליקוי ירח צפוי להתרחש למחרת, ב-29 בפברואר 1504. הוא איים על הילידים ש"יעלים" להם את הירח, ומשכך קרה, הם נחרדו וסיפקו לו את כל מבוקשו.

עריכה - תבנית - שיחה
13 ביוני 2020
ארנסט בווין בשנות ה-40
ארנסט בווין בשנות ה-40

במשך שנים, עד למינויו כשר החוץ של בריטניה, נודע ארנסט בֶּוִין כתומך עקבי בדרישות הציונים. לפיכך, כניסתו למשרד החוץ, משרד שהיה ידוע בשל עמדתו הפרו-ערבית, הגבירה את התקווה שהתוכנית הפרו-ציונית של מפלגת הלייבור עומדת בפני הגשמה. אך תקווה זו התבדתה, ובתולדות המאבק על הקמת מדינת ישראל נודע בווין דווקא כמי שהוביל את המדיניות הבריטית למניעת עלייה יהודית חופשית לארץ ישראל לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, וכמייצג עמדה אנטי-ציונית חריפה בתוך ממשלת בריטניה. ייתכן שהגורם לשינוי זה הוא יועצו רב ההשפעה הרולד בילי, ששלל את הציונות ואת שאיפות היהודים להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. בווין, שהיה חסר השכלה ומשולל כל ניסיון בדיפלומטיה וביחסים בינלאומיים, הושפע ככל הנראה מיועצו בעל ההשכלה הגבוהה והניסיון המדיני, ושינה את יחסו בשאלת ארץ ישראל.

עריכה - תבנית - שיחה
14 ביוני 2020
יוסטיניאנוס הראשון על גבי פסיפס בבזיליקת סן ויטאלה ברוונה
יוסטיניאנוס הראשון על גבי פסיפס בבזיליקת סן ויטאלה ברוונה

פְּרוֹקוֹפְּיוּס מקיסריה היה היסטוריון ביזנטי בן המאה השישית. כתביו, ובראשם "היסטוריה של המלחמות", הם מקור המידע העיקרי על תקופת קיסרותו של יוסטיניאנוס הראשון (בתמונה) ובהם תיעד והילל את מפעלי הקיסר, את מלחמותיו רבות התהילה ואת מבניו המפוארים. לצד "ההיסטוריה מטעם" הגלויה והרשמית, של עידן יוסטיניאנוס, הוא כתב בסתר חיבור בשם "אנקדוטה", המהווה את ה"היסטוריה הסודית" של אותה תקופה. ב-1623 התגלה בספריית הוותיקן עותק של הספר, ובו מבקר פרוקופיוס בשפה חריפה את יוסטיניאנוס כאכזר ותאוותן; את הקיסרית תאודורה, כבעלת דחף מיני ללא גבולות ובלתי נשלט; ואת כל הסובבים אותם כמושחתים, כטפשים וכבעלי כל מידה רעה אחרת. בהקדמה לחיבור כתב פרוקופיוס שהספר מציג ללא כחל ושרק, את כל האמת שלא היה חופשי לכתוב בספריו הגלויים לעיני הכל. שם הספר "אנקדוטה" הפך למושג שגור, שפירושו סיפור קצרצר, לעיתים מבדח, בעל עוקץ או בעל מוסר השכל, שמוסיף צבע ועניין בתיאורן של עובדות יבשות.

עריכה - תבנית - שיחה
15 ביוני 2020
אל קופר
אל קופר

המוזיקאי אל קופר ידוע כיום בעיקר כנגן קלידים, כזמר, וכמקים להקת הרוק "דם, יזע ודמעות", אולם בצעירותו החשיב את עצמו קופר לגיטריסט. בזמן שבוב דילן הקליט את אלבומו "Highway 61 Revisited", קופר היה באולפן. בזמן הקלטת השיר "Like a Rolling Stone", מבלי לקבל אישור של ממש מאף אחד, ולמרות שזה לא היה הכלי הראשי שעליו הוא ניגן, הוא התגנב לאורגן ההאמונד. כשדילן הקשיב לשיר, למרבה הפתעתו של המפיק הנבוך, הוא ביקש להגביר את עצמת קולם של הקלידים, וצליל הקלידים המאחרים אחרי שאר הכלים היה לאחד הסימנים המזוהים ביותר עם השיר. ב־2003 מגזין הרולינג סטון דירג את השיר במקום הראשון ברשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים.

עריכה - תבנית - שיחה
16 ביוני 2020
עטיפת הספר יוליסס
עטיפת הספר יוליסס

הרומן יוליסס שנכתב בידי הסופר האירי ג'יימס ג'ויס, מתרחש כולו ביום אחד – 16 ביוני 1904, היום בו פגש ג'ויס את רעייתו לעתיד, נורה ברנקל. יוליסס, הנחשב לאחד מהרומנים הגדולים של המאה העשרים, מחזיק בתוכו 841 עמודים. הספר נחשב לקשה מאוד לקריאה, ולנחלתם של מעטים, עקב היותו כתוב במגוון סגנונות ספרותיים ובמיוחד בסגנון זרם התודעה, ומשובץ באינספור הרמזים וצירופי לשון נופל על לשון, המצריכים מהקורא ידע רחב והתעמקות. הספר מתאר את מסעו של הגיבור הבדיוני לאופולד בלום ברחבי דבלין באותו יום, תוך השוואתו הפארודית לאודיסאוס. הספר וגיבורו בלום, שמוצאו יהודי, זכו להנצחתם ביום החג החילוני בלומסדיי הנחגג מדי שנה ב-16 ביוני ברחבי העולם ובפרט בדבלין עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
17 ביוני 2020
איור עיתונאי המציג את יוליסס גרנט מזיל "דמעות תנין", 1882
איור עיתונאי המציג את יוליסס גרנט מזיל "דמעות תנין", 1882

דמעות תנין הוא מטבע לשון המציין צער מזויף. מקורו של מטבע הלשון בתופעה ביולוגית אמיתית, שקיבלה הסבר זואולוגי מוטעה. מתחת לעפעף התחתון, יש לתנינים קרום – "קרום המצמוץ" – שמגן על הקרנית של התנינים בעת ציד מתחת למים. מתחת לקרום יש בלוטת דמע שתפקידה לסוך את תנועת העין. ההפרשה של בלוטה זו ניגרת החוצה, כאשר התנין נמצא על היבשה וקרום המצמוץ שלו פתוח, ומצב זה הוא המצב שבו פוגשים בני אדם בתנינים, בדרך כלל. זה מה שגרם לכך שכבר במאה ה-13 דמעות התנין יוחסו לבכי אמיתי. הנזיר ברתולומאוס אנגליקוס כתב באנציקלופדיה על הטבע שפרסם ב-1225 כי "כאשר תנין פוגש אדם במים או על החוף, הוא הורג אותו אם הוא יכול, ואז בוכה עליו ובולע אותו לבסוף". במאה ה-16 דיווח ההרפתקן וסוחר העבדים ג'ון הוקינז, כי תנינים באיים הקריביים מזילים דמעות כדי לפתות את קורבנותיהם להתקרב לטווח לסתותיהם. לאחר שהדעה הקדומה הזו התבססה, החל השימוש בדימוי זה לציון צער מזויף. שימוש כזה ישנו למשל במחזותיו של ויליאם שייקספיר "הנרי השישי" ו"אותלו".

עריכה - תבנית - שיחה
18 ביוני 2020
ליזה מייטנר, סביבות 1900
ליזה מייטנר, סביבות 1900

את הכור הגרעיני המלאכותי הראשון בנה הפיזיקאי האיטלקי-אמריקאי אֶנריקו פֶרְמִי במסגרת פרויקט מנהטן, בעת מלחמת העולם השנייה, מתחת ליציעי מגרש סְטָאג, אצטדיון הפוטבול של אוניברסיטת שיקגו. למעשה, פרמי היה גם הראשון שהצליח לבצע ביקוע גרעיני בתנאי מעבדה כבר ב-1934, אבל הוא לא פירש נכונה את תוצאות הניסוי. בשנת 1939 הבינה הפיזיקאית היהודייה-אוסטרית, ליזה מַיְיטנֶר, בעת ששהתה בשוודיה לאחר שברחה מאימת הנאצים, כי גרעין האורניום בֻּקַּע בניסוי שביצע אוטו האן תחת הנחייתה בברלין. נילס בוהר ואחרים מיהרו להסיק שהתהליך מאפשר את תגובת השרשרת הגרעינית שאותה הגה הפיזיקאי היהודי-הונגרי לֶאו סילארד ב-1933, ופרמי היה הראשון שיישם תגובת שרשרת זו בכור בשיקגו, ב-2 בדצמבר 1942.

עריכה - תבנית - שיחה
19 ביוני 2020
גל הצונאמי מתנפץ על החף
גל הצונאמי מתנפץ על החף

זמן קצר לפני אסון הצונאמי באוקיינוס ההודי ב-2004 שהתה טילי סמית' בת ה-10 מאנגליה על חוף הים בפוקט בחופשה עם הוריה. היא הבחינה בסימנים עליהם למדה בשיעור גאוגרפיה כסימנים מקדימים לבואו של צונאמי, דיווחה על כך להוריה, והפצירה בהם לפנות את החוף. לפני שחזרו לבית המלון אביה עידכן את איש האבטחה וכך הם הביאו במהירות לפינויים של כ-100 האנשים ששהו על החוף באותה שעה, דקות ספורות לפני שהכה הגל. באסון הצונאמי קיפחו את חייהם יותר מרבע מיליון איש, אך אף לא אחד מהם באותו החוף בו שהתה טילי סמית'.

עריכה - תבנית - שיחה
20 ביוני 2020
יוליאנוס הכופר
יוליאנוס הכופר

קיסר רומא יוליאנוס, ששלט ברומא בשנים 361363, האמין בדת ההלניסטית (אמונתם של הקיסרים שקדמו לקונסטנטינוס), וראה במיזוג בין הקיסרות לבין הנצרות אסון מדיני. לאחר 40 שנה של השפעת הנצרות על רומא, פעל יוליאנוס להחייאת הפולחן היווני-רומי – פתח את המקדשים הישנים וחידש את הפולחן ואת סדרי הכהונה הפוליתאיסטיים. כחלק ממאבקו בנצרות, הפקיע יוליאנוס את כל הרכוש שקיבלה הכנסייה מידי הקיסר קונסטנטינוס; הוא טען, באירוניה, שהוא עושה זאת משום שהוא רוצה לסייע לכנסייה לשמור על אידיאל העוני שלה. בשל פעילותו האקטיבית נגד הנצרות, ניתן לו בידי הכנסייה הכינויכופר", שדבק בו.

עריכה - תבנית - שיחה
21 ביוני 2020
דקה מעוברת
דקה מעוברת

בדרך כלל, בדקה ישנן שישים שניות, אך לעיתים נקבעת דקה בת 61 שניות. כיוון שקצב הסיבוב של כדור הארץ אינו קבוע, וחלה בו האטה זעירה, נוצר מעת לעת פער בין אורך היממה הנמדדת בשעונים האטומיים – יממה קבועה בת 86,400 שניות – ובין אורך היממה המחושבת מן התצפיות האסטרונומיות – יממה שאורכה לעיתים, מעט ארוך יותר. הפער אינו עולה על חלקיק שנייה, אך הוא מצטבר לכדי שנייה שלמה מדי כמה שנים. כאשר ההפרש המצטבר עולה על 0.9 שנייה, עוצרים את השעונים האטומיים לשנייה אחת, וכך מתקבלת דקה מעוברת בת 61 שניות. בין השנים 19721998, שנייה אחת הוספה כמעט כל שנה. לאחרונה הוספו שניות כאלה בין סיום שנת 2008 לתחילת 2009, ב-30 ביוני בשנים 2012 ו-2015, ובין סיום שנת 2016 לתחילת 2017.

עריכה - תבנית - שיחה
22 ביוני 2020
אלפרד היצ'קוק
אלפרד היצ'קוק

כאשר עסק בצילום סרט הקולנוע "מזימות בינלאומיות" ב-1959 ביקש הבמאי אלפרד היצ'קוק לצלם במטה האומות המאוחדות שבניו יורק, אך האו"ם סירב לבקשתו. במקום זאת החליט היצ'קוק לצלם את כוכב הסרט, קרי גרנט, בעזרת מצלמה נסתרת על מדרגות הבניין. כדי להשלים את התפאורה עבור סצנה המתרחשת בתוך הבניין, צילם הבמאי בחשאי את לובי הכניסה בעודו מתחזה לתייר. ב-2005 אישר האו"ם לסידני פולאק לצלם בבניין את סרטו "מזימות זרות" בכיכובה של ניקול קידמן, ששיחקה בסרט מתורגמנית הנקלעת למזימת רצח.

עריכה - תבנית - שיחה
23 ביוני 2020
חתימתו של שלמה מולכו
חתימתו של שלמה מולכו

יחד עם דוד הראובני עסק שלמה מולכו (1500–1532) באקטיביזם משיחי ופוליטי כשהחל לראות עצמו כמשיח. השניים אף הגדילו לעשות כשביקרו בחצרות מלוכה ובארמונו של האפיפיור על מנת לשכנעם להקים צבא יהודי שיילחם בעזרת הנשק האירופאי באימפריה העות'מאנית ועל ידי כך ישחרר את ארץ ישראל משליטת האסלאם.

עריכה - תבנית - שיחה
24 ביוני 2020
מל ברוקס
מל ברוקס

ב־1968 יצא סרטו הסאטירי של מל ברוקס "המפיקים", המספר את סיפורם של שני מפיקי תיאטרון מניו יורק אשר, לצורכי מס, מעלים מחזמר שבו מככבים נאצים מרקדים כדי שזה יגרום להם להפסדים – אך בניגוד לתוכניותיהם, המחזמר מצליח. סרטו של ברוקס נחל הצלחה רבה והפך עם השנים לסרט פולחן. ברבות השנים עוּבַּד הסרט למחזמר אשר גרף תריסר פרסי טוני והוצג בין היתר בישראל בכיכובו של שלמה בראבא. ב־2005 השלימה יצירתו המקורית של ברוקס מעגל והמחזה המצליח הופק מחדש לסרט בצורה המדויקת של המחזמר.

עריכה - תבנית - שיחה
25 ביוני 2020
שלט לציון המקום במדבר יהודה שבו הכביש נמצא בגובה פני הים התיכון
שלט לציון המקום במדבר יהודה שבו הכביש נמצא בגובה פני הים התיכון

במפות מצוין כי פסגת הר החרמון היא בגובה 2,224 מטר מעל פני הים התיכון. מצוין גם שירושלים (למעשה, פסגת הר הרצל שבעיר) ברום של 857 מטר מעל פני הים התיכון. בשנות השישים של המאה העשרים צוין חוף ים המלח ברום של כ-400 מטרים מתחת פני הים התיכון, וכעת הוא מצוין ברום של כ-430 מתחתם (זאת משום שמפלס ים המלח השתנה). אולם, לא רק מפלס מי ים המלח השתנה. מציוני הגבהים של פסגות ההרים מתקבל הרושם שגובה פני הים התיכון הוא גובה קבוע. זאת אף על פי שיש גאות ושפל, ושינוי כללי של גובה המפלס הממוצע עם השנים. למעשה, ציון גבהים של נקודות במפות טופוגרפיות בישראל הוא לפי הגובה הממוצע של פני הים התיכון לשנת 1920

עריכה - תבנית - שיחה
26 ביוני 2020


לפני שכתב ג'ון רונלד רעואל טולקין את "ההוביט" ואת "שר הטבעות", הוא שקד עשרות שנים על יצירת העולם המיתולוגי שבו מתרחשות יצירות אלה. בין השאר כולל אותו עולם מספר שפות, סוגי כתב, שירים והיסטוריה הכוללת את בריאת העולם. אף על פי שבשר הטבעות ובהוביט קיימים רק אזכורים והתייחסויות לעולם המיתולוגי האדיר, הקיום שלו מקנה לקורא תחושה מיוחדת של כניסה לתוך עולם דמיוני, עשיר ושלם.

עריכה - תבנית - שיחה
27 ביוני 2020
פשפש
פשפש

פשפשים הם אחת מתת-הסדרות הנפוצות ביותר בעולם החרקים וניתן למוצאם כמעט בכל בית גידול: על צמחייה, במים מתוקים, מתחת לאדמה ואפילו בשלג או באמצע האוקיינוס. מתוך כ-40,000 מינים, רק מין אחד, פשפש המיטה, ניזון מדם אדם, אך בשל מין יחיד זה, שמם של כל הפשפשים נודע לשמצה. רובם של הפשפשים צמחוניים ועלולים להזיק לגידולים חקלאיים, ומקצתם טורפים ומשמשים כמדבירים ביולוגיים של מזיקים אחרים. באנגלית כל חרק בלתי מזוהה נקרא פשפש (bug), ולכן כאשר מתייחסים לפשפש אמיתי, נאלצים לכנותו בשם "True Bug".

עריכה - תבנית - שיחה
28 ביוני 2020
וידקון קוויזלינג
וידקון קוויזלינג

וידקון קוויזלינג היה ראש ממשלת נורווגיה בזמן מלחמת העולם השנייה. ב-9 באפריל 1940 היה קוויזלינג לאדם הראשון בהיסטוריה שהכריז על הפיכה בשידור במהדורת החדשות, כאשר הכריז על עצמו כראש הממשלה במקומו של המלך הוקון השביעי. קוויזלינג, ששמו משמש מאז כמילה נרדפת לבוגד בשפות אירופיות רבות, בשל שיתוף הפעולה שלו עם הנאצים, הוצא להורג בידי כיתת יורים ב-24 באוקטובר 1945.

עריכה - תבנית - שיחה
29 ביוני 2020
תצלום מיקרוסקופי של מספר נגיפי כלבת
תצלום מיקרוסקופי של מספר נגיפי כלבת

כלבת היא מחלה נגיפית התוקפת את מערכת העצבים. המחלה נחשבת לקטלנית ביותר ולאחר ההידבקות והופעת התסמינים הראשונים, המתבטאים בעיקר בשינויי התנהגות קיצוניים, החולה מת תוך עשרה ימים לכל היותר. את החיסון לכלבת פיתח לואי פסטר, אבי המיקרוביולוגיה, והוא חייב להינתן מיד לאחר הנשיכה ובטרם התפרצה המחלה. מבין מיליוני אנשים שנדבקו במחלה, ידוע רק על אנשים בודדים בעולם ששרדו את המחלה לאחר הופעת התסמינים מבלי שקיבלו חיסון מונע. הראשונה בהם היא ג'ינה גיזה, שננשכה על ידי עטלף בשנת 2004 ונרפאה בזכות טיפול חדשני. גופה הוכנס לתרדמת ובאותו זמן ניתן לה קוקטייל של תרופות אנטי-נגיפיות.

עריכה - תבנית - שיחה
30 ביוני 2020
עטיפת התקליטור פורגי ובס
עטיפת התקליטור פורגי ובס

האופרה פורגי ובס, שאותה חיברו האחים איירה וג'ורג' גרשווין, היא בין היצירות המוזיקליות המשפיעות במחצית הראשונה של המאה העשרים. האריה הפותחת של האופרה, Summertime, הפכה לאחד הסטנדרטים המבוצעים ביותר בג'אז, וקטעים נוספים מתוך האופרה זכו להצלחה דומה. כיוון שהעלילה סובבת סביב החברה השחורה הענייה של התקופה, ספגו המחברים ביקורת רבה בתחילת הדרך והואשמו בגזענות, אך הם התעקשו להעסיק רק שחורים בתפקידים הראשיים, ובסופו של דבר התקבלה האופרה גם בקרב הקהילה השחורה. בעת הופעה בעיר וושינגטון במרץ 1936 מחה צוות הזמרים כנגד ההפרדה הגזעית בקהל, ואף כופף את ההנהלה להתיר ישיבה מעורבת. עקב כך, הייתה זו ההופעה הראשונה שנערכה בתיאטרון הלאומי של וושינגטון מול קהל מעורב, רב גזעי, אם כי צורת ישיבה זו לא נשמרה, ובהצגות אחרות המשיכה הנהלת אולם התיאטרון במדיניות ההפרדה.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר