ויקיפדיה:מיזם כתיבת ערכים מחוז הצפון/הנחיות למשתתפים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כתיבת ערך בוויקיפדיה היא הזדמנות לכל משתתף ומשתתפת לתרום למאגר הידע החופשי הגדול בעולם בתחום הלימודי וההוראה. מיזם הכתיבה בויקיפדיה במסגרת הקורס הוא אמצעי הוראה אשר מוטמע במספר מוסדות חינוך ברחבי הארץ ותפוצתו הולכת וגדלה. המיזם נשען על שתי הנחות בסיסיות: ויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה; כל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת האנציקלופדיה. כתיבת הערך יכולים להסתמך על ידע אישי אך דורשת שיח מקצועי בשפה פשוטה המובנת לציבור הרחב. הכתיבה תערך בתוך הויקיפדיה ולכן היא כוללת התמודדות עם ממשק העריכה וכללי העריכה, אך בצידה האפשרות להיעזר בקהילת עורכים שיוכלו לסייע לכם בענייני תוכן ובאתגרים הטכניים. הויקיפדיה, מאגר ידע מרכזי וחופשי בו משתמשים כולם, אנשי תקשורת ועיתונות, מקבלי החלטות וכמובן, הציבור הרחב.

צעד ראשון[עריכת קוד מקור]

  1. פתחו לעצמכם חשבון משתמש.
  2. תוכלו למסור על עצמכם פרטים נוספים, אבל אתם יכולים להישאר אלמוניים אם תרצו. החשבון יקל על כותבים אחרים (במסגרת הקורס או מחוץ לו) ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. החשבון גם יאפשר למנחה שלכם לאתר את מה שכתבתם ולבודד פעולות אלה מעבודתם של אחרים.
  3. במידה ואתם כותבים כצוות, אנו ממליצים לא לכתוב מאותו חשבון, אלא ליצור לכל סטודנט חשבון משלו. בצורה זו תוכלו להשתמש במערכת גם כדי להתייעץ, ולעקוב ביתר קלות אחר שינויים שחבריכם לצוות עושים.
  4. לאחר שפתחתם שם משתמש ערכו את תת הכותרת הזו, כתבו את שמכם ולחצו על ארבע טילדות: ~ כך יופיע קישור לעמוד הפרופיל שלכם.

לדוגמה: אילן בר שלום Ilanbarshalom - שיחה 19:32, 14 בספטמבר 2015 (IDT)[תגובה]

הכנה לקראת עריכת בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

מצגת PDF - ויקיפדיה מהי
  1. מומלץ שתקראו את המדריך שלנו, ותסקרו את הקישורים שבתבנית תבנית:ברוך בואך.
  2. קהילת ויקיפדיה מחויבת לשמירה קפדנית על זכויות יוצרים של חוקרים ומחברים מחוץ לוויקיפדיה, אף מעבר להקפדה על אזכור ראוי של מקורות שאתם נדרשים לה בכתיבה אקדמית. ראו ויקיפדיה:זכויות יוצרים לעזרה פרטנית בנושא זה.
  3. במהלך הכתיבה בוויקיפדיה אנו מבקשים מכם לנהוג על פי כללי התנהגות בין חברי הקהילה.

כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

נושא הערך[עריכת קוד מקור]

בבחירת נושא לערך, חשוב שתבדקו אם הערך קיים, בשם דומה או באיות קצת אחר, כדי לוודא שאתם לא כותבים ערך שכבר נכתב. אם הערך מצומצם בהיקפו או חסר בתכניו, ניתן להרחיב אותו. כמו כן, ניתן לפנות אל המתנדבים במיזם על מנת להתייעץ איתם, או לחילופין, לשאול את הקהילה בדלפק הייעוץ.
בנוסף, אל תתחילו לכתוב את הערך לפני אישור מרצה הקורס על הנושא בחרתם. לאחר אישור הערך, יש להוסיף את שם הערך לרשימת הערכים של הקורס בדף המיזם. הוספת הערך לרשימה ימנע מצב ששניים יעבדו על אותו נושא וכן יסייע לנו לסייע לכם בהנחת תבניות מתאימות, שמירה על כללי הכתיבה וכל עניין בו תצטרכו עזרה.


יצירת ערך חדש[עריכת קוד מקור]

אם אתם מרחיבים ערך קיים, דלגו על פסקה זו.

אנו ממליצים לכתוב את הערך בדף משנה של דף המשתמש שלכם, ולא במרחב הערכים. לשם כך, לחצו על הקישור "טיוטה" שנמצא בראש הדף. בדף שייפתח תוכלו להתחיל לכתוב את הערך. לחצו על כפתור השמירה כדי לשמור את שכתבתם. כדי להוסיף או לשנות, לחצו על כפתור העריכה.

הערכים שכתבתם/הרחבתם[עריכת קוד מקור]

דגשים לכתיבה ויקיפדית[עריכת קוד מקור]

  • יש להקפיד להציג את המידע בלשון בני אדם וללא הסתמכות על ז'רגון מקצועי, באופן שיהיה נגיש לאדם משכיל ומתעניין, ולא רק למתמחים מקצועיים.
  • בסוף כל פסקה כתבו בהערות שוליים את המקור או המקורות של אותה פסקה. חשוב לנו בויקיפדיה שלקורא יהיה קל למצוא את המקור לכל קביעה בערך. אם הבאתם פרט או נתון מפתיע הצמידו לו מקור בהערות שוליים. אם המקור הוא אינטרנטי, תנו לו קישור. למידע נוסף ראו ויקיפדיה:הערות שוליים וגם ויקיפדיה:ביבליוגרפיה.
  • התמקדו בעיקר וכתבו באופן תמציתי. יש המון מה לכתוב, אין צורך לכתוב באריכות על תת-נושא אחד. התוצאה לרוב תהיה שכחה לכתוב על תתי נושאים אחרים לא פחות חשובים.
  • הצמדו לנושא הערך. אם יש בידיכם מידע חשוב על נושא קרוב למושא הערך נשמח אם תוסיפו אותו לערך הרלוונטי.
  • בדקו את הערכים בויקיפדיה על נושאים המשיקים לנושא הערך שלכם. שלבו את תוכן הערך שלכם בתוך מארג הערכים שמסביבו.
  • אל תכתבו את דעתכם האישית או מחקר מקורי שלכם. הדבר אינו מקובל בויקיפדיה. אם נדרשתם לעשות זאת על ידי המרצה, הגישו ישירות למרצה את התייחסותכם האישית ו/או את מסקנותיכם המחקריות ללא הצגתם בערך. למידע נוסף ראו ויקיפדיה:מדריך לנקודת מבט נייטרלית.
  • אחד מיתרונות הוויקיפדיה היא האפשרות ליצור קישורים פנימיים לערכים נוספים בוויקיפדיה, וקישוריים חיצוניים בסוף הערך לדפי אינטרנט רלוונטיים אחרים בתחום. למידע נוסף ראו עזרה:קישורים.
  • אל תתנו הערכות לגבי העתיד. כשהעתיד יגיע יהיה מי שיעדכן את הערך.
  • סיוע תוכלו לקבל מעורכים אחרים. ראו פירוט בהמשך, בפסקה אודות שיתוף פעולה עם הקהילה.