ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/יצירת פרויקט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שילוב כתיבת ערכים בוויקיפדיה במסגרת קורסים אקדמיים כולל בתוכו מספר היבטים טכניים ואקדמים. הפרקים הבאים כוללים הנחיות למעוניינים ולמעוניינות בכך, ובנוסף באפשרותכם לקבל סיוע תוכני וטכני ממתנדבים במיזם.

ויקיפדיה שואפת ליצור ערכים אנציקלופדיים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה. מיזם הכתיבה באקדמיה הוא אמצעי הוראה אשר ניתן להטמעה ושילוב בכל קורס אקדמי ובו סטודנטים מתנסים בכתיבת ערך בנושא הרלוונטי לקורס והראוי לסיקור רציני באנציקלופדיה. הסטודנט רוכש שני כישורים מרכזיים:

  • היכולת לאסוף מידע ממקורות שונים, לרכז אותו ולערוך אותו;
  • היכולת להציג את המידע בלשון בני אדם וללא ז'רגון מקצועי, עניין משמעותי ביחסים עם שותפי העבודה השונים (מיומנות משמעותית למי שמוכשר לעבודה עם הציבור הרחב).

רווחים משניים הנובעים מהשתתפות במיזם זה הם חשיפת התחום לקהל הרחב, חשיפה של מוסד הלימודים עצמו וכמובן, הרחבת מכלול הידע האנושי הזמין לכל.

כתיבת עבודה בוויקיפדיה נותנת יתרון משמעותי לתהליך הלמידה בכך שהיא מאפשרת למרצה לעקוב אחר כתיבת הערך ולהנחות את הסטודנטים במהלך הכתיבה: להתריע על נושאים חסרים, להצביע על מקורות לא מתאימים ולכוון את הסטודנט בקבלת ההחלטות.

נקודת המוצא לשילוב – בממד האקדמי[עריכת קוד מקור]

  • במה תורמת כתיבת ערך לוויקיפדיה להוראה האקדמית? התשובות לכך הן מגוונות וכוללות בין היתר הקניית ידע בנושאים ספציפיים, ושיפור מיומנויות אוריינות אקדמית בכתיבה ממוקדת, מתומצתת וביקורתית.
  • אופי המטלה ומשקלה בקורס - כתיבת ערכים לוויקיפדיה יכולה להיות מטלה מצומצמת או רחבה, בהתאם לאופי הערכים ומורכבותם. יחד עם זאת, מאחר שוויקפדיה היא אנציקלופדיה מקוונת ואינה מאגר של עבודות אקדמיות, מומלץ לבחון מהו משקלה הרצוי של מטלת כתיבת העבודה בסך כל המטלות בקורס (האם מדובר במטלה משנית או מטלה ראשית בקורס?). סוגיה נוספת לבחינה היא רמת הסטודנטים והתאמתה למטלה שכזו מבחינת רמתם האקדמית של הערכים שיועלו לאנציקלופדיה וישמשו את הציבור.
  • תהליך כתיבה בשני שלבים - סטודנטים נוהגים לעשות הכל ברגע האחרון, ואילו המתנדבים שיכולים לסייע להם פועלים בקצב אחר ובזמנם החופשי. לכן, קביעת מועד מוגדר להגשת ביניים של הערכים תאפשר עבודה שיתופית יעילה יותר עם הקהילה והזדמנות לעורכים נוספים, כמו גם למרצה, לתת משוב לשיפור הערך טרם הגשתו הסופית.
  1. יצירת חשבון משתמש - החשבון יקל על כותבים אחרים ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. בסיום ההרשמה הציבו בדף המשתמש את התבנית {{משתמש מנחה כתיבה}}
  2. התנסות עצמית - אולי תרצו לכתוב או לערוך בעצמכם, כדי להשתכנע שהמשימה תואמת את יכולות הסטודנטים. הנחיות לעריכת ערכים נמצאות במדריך צעד אחר צעד, וכן בקישורים שבתבנית תבנית:ברוך בואך.
  3. הודעה לקהילה - לאחר גיבוש דעתכם באשר לסוג הפעילות שאתם מתכוונים לדרוש מן הסטודנטים (כתיבת ערכים חדשים או שכתוב ערכים קיימים? כתיבת ערך אחד או מספר ערכים? עבודה פרטנית, בזוגות או בצוותים?), הציגו את הרעיון בפני קהילת ויקיפדיה, במזנון. הדיון שם יעזור לתאם את הציפיות ההדדיות, ויאפשר לאחדים מן הכותבים המנוסים להתנדב ללוות היבטים שונים של המיזם. יצירת קשר מראש עם קהילת ויקיפדיה תמנע גם אי הבנות העשויות להתגלע כתוצאה מהכנסה פתאומית של כמות גדולה של ערכים.

הנחיות למיזם[עריכת קוד מקור]

נושא המיזם[עריכת קוד מקור]

מיזם מסוג זה מיועד לכתיבת ערכים בנושא אקדמי מובהק, ולא לעריכה כללית בנושא חופשי. סטודנטים המעוניינים לכתוב ערכים נוספים מוזמנים לעשות כן, אולם במקרה כזה נבקש מהם לפעול כויקיפדים מן השורה.

שילוב הסטודנטים בכתיבה בוויקיפדיה בתחום בו עוסק הקורס יכול לשפר את ויקיפדיה בשני אופנים. הראשון בכתיבת ערכים חסרים בתחום, והשני בשיפור האיכות וההיקף של ערכים קיימים. לפני תחילת המיזם מומלץ לדגום את ויקיפדיה על ידי חיפוש מספר ערכים חשובים בתחום הנושא הנבחר. בחינה זו תאפשר לזהות את רמת הפערים הקיימת מבחינה כמותית ואיכותית. בהתאם לבחינה זו, ניתן להתאים בין ערכים רלוונטיים לקורס ובין הצורך הקיים בוויקיפדיה. דרך נוספת ופחות אקראית לדגימת הערכים בוויקיפדיה היא באמצעות חיפוש לפי נושאים וקטגוריות.

הנחיות לסטודנטים[עריכת קוד מקור]

טיפ
דוגמה להגדרת מטלה שניתנה לסטודנטים תוכלו לראות כאן

יש לספק לסטודנטים הנחיות לגבי כתיבת המטלה על מנת למנוע תיקונים ועבודה מיותרת בעתיד. רצוי שהסטודנטים יגישו ראשי פרקים מוקדם ככל האפשר ואלו ייבדקו ויאושרו על ידי המרצה ו/או על ידי ויקיפדים מתנדבים לפני תחילת העבודה. חשוב לתאם עם ויקיפד ותיק את הדרישות מהסטודנטים. למשל, נבקשכם להימנע מהדרישות הבאות:

  1. קביעת אורך מינימום לערך - מנסיון העבר מצאנו שסטודנטים נפחו ערכים בחזרות מיותרות כדי לעמוד בדרישת האורך. במקום זאת ניתן להציע לסטודנטים היקף טקסט שעליהם לכתוב בערך אחד או מספר ערכים.
  2. הבעת דיעה של הסטודנט - אם ברצונכם לבקש מהסטודנט להביע את דעתו האישית אנא בקשו ממנו לעשות זאת בנפרד ולא בתוך הערך.
  3. עתידנות - הויקיפדיה עוסקת בדיווח על הקיים ולא בתחזיות לעתיד. אנא המנעו מהוראות לסטודנטים לחזות את העתיד.

חשוב להקפיד שהמקורות של הסטודנטים יירשמו במתכונת המקובלת בויקיפדיה: יצירת הערת שוליים לכל פסקה, ולא ברשימה ביבליוגרפית כללית. מאד נשמח שיינתנו קישורים לחומר שנמצא ברשת. דבר זה מאפשר לקוראים לבדוק את נכונות הערך על ידי גישה מהירה למקורות. ראו את מדיניות ויקיפדיה בנושא ביבליוגרפיה.

קניין רוחני: נבקש לציין מהיכן נלקחים תרשימים, תמונות ומפות כדי להסדיר סוגיות של קניין רוחני. סוגיית הקניין הרוחני על הערך הנכתב בידי כל סטודנט/ית צריכה להיות מוסדרת באופן פורמלי ועל כל סטודנט/ית לשלוח הצהרה בנושא לוויקיפדיה (אל: permissions-he-at-wikimedia.org).

העלאת העבודות[עריכת קוד מקור]

כתיבת ערכים דורשת מספר יכולות טכניות בעיקר ביחס לקוד שבו נכתבים הערכים (למשל הוספת קישורים). מאחר שחשוב שכתיבת המטלה תמלא בראש ובראשונה את הצורך האקדמי של הקורס הנלמד, מומלץ לא להערים קשיים טכניים על הסטודנטים.

  • עורכים שונים בוויקיפדיה מציעים להעביר הדרכות לסטודנטים ללימוד דרכי הכתיבה באתר. לתיאום הרצאות במוסדות הלימוד ניתן לפנות למשתמש:Danny-w בדף שיחתו.
  • הנחיות טכניות לסטודנט מפורטות בדף ייעודי.
  • בנוסף יוכלו להיעזר בעורכי ויקיפדיה מתנדבים, לקבל ליווי של חונך במסגרת החממה ואפשרות להתייעץ בדלפק הייעוץ.

בדיקת העבודה[עריכת קוד מקור]

  • את הערכים שנכתבו במסגרת הקורס ניתן לאתר באמצעות גישה לרשימת ערכים בעבודה אקדמית (העשויה לכלול גם ערכים הקשורים למנחים אחרים).
  • כדי לבודד את פעולות העריכה בערך מסוים של כותב אחד מכותבים אחרים, תוכלו להיעזר בלשונית "גרסאות קודמות" שבראש העמוד.
  • כדי לבודד את כל פעולות העריכה של כותב אחד מכותבים אחרים, תוכלו להיעזר בקישור "תרומות המשתמש" מימין לדף השיחה שלו.
  • בתום בדיקת ערך (לשם מתן הציון), נבקש שתסירו ממנו את השורה {{בעבודה אקדמית}}, כדי שנדע שהערך משוחרר לעבודה של כותבים אחרים. אנחנו נסיר את התבנית בכל מקרה שלושה שבועות לאחר תאריך הסיום של המיזם (כפי שדיווחו עליו הסטודנטים בתבנית).
  • נודה לכם מאד אם תתקנו בערך את הטעון תיקון, או אם תשאירו הערות בדף השיחה של הערך הנבדק, כדי שנוכל לתקן אותו בעתיד.
  • מומלץ לקבוע מועד הגשת ביניים כדי לתת משוב לסטודנטים ולאפשר להם לתקן בעצמם לפני מועד ההגשה הסופי.
  • בסיום התהליך, אתם מוזמנים לתת גם לנו משוב לגבי ההנחיות שניתנות למנחים ולסטודנטים כדי שנוכל לשפר את המיזם.

קישורי עזרה וייעוץ שימושיים[עריכת קוד מקור]