ויקיפדיה:מפגשים/מפגש קיץ 2005

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיקום ותאריך[עריכת קוד מקור]

המפגש התקיים באוניברסיטת תל אביב, במקום שאורגן ע"י רועי שלא הופיע למפגש. המפגש היה אמור להתחיל בשעה 10:30 ביום שישי, ה-15 ביולי 2005, אולם בפועל החל רק בשעה 10:45.

נמצא כאן. תכנון חלוקת התעודות נמצא כאן.

היה זה הגדול במפגשי ויקיפדיה שנערכו עד כה, והשתתפו בו כשלושים ויקיפדים. בראשית המפגש הציגו כל המשתתפים את עצמם וסיפרו קצת על עצמם. ניתנה הזדמנות לכל אחד לשאול שאלות למשתמשים אחרים. צעיר הויקיפדים שהגיע למפגש היה אופקי, שהגיע עם הוריו (לבקשתה של דורית), אשר חילק למשתתפים תעודות הוקרה נאות על פועלם. לאחר מכן הועלו מספר נושאים לדיון ובהם:

  • הגברת השיתוף בין פרוייקטי ויקי בעברית
  • ניסיונות נוספים לשכנע אנשים מעולם האקדמיה להצטרף לכתיבה בויקיפדיה
  • הקשר עם ויקיפדיה בערבית (סוכם על הוצאת הודעה לעיתונות הערבית בישראל ע"י דרור)
  • דיון בנושא ערכי המתמטיקה בויקפדיה, נושא שהועלה ע"י משתמש עוזי.ו אליו הצטרפו משתמשת אוריון אבידן ומשתמש שי יקיר בדוגמאות מנסיונם האישי.
  • האם יש להעביר ערכים מוויקיפדיה לויקימלון - נושא שלא הגיעו בו לכלל הסכמה
  • הועברו מסקנות הסקר שנערך על אודות הויקיפדים
  • דיון בנושא איך יודעים אלו ערכים סביר להניח שיערכו ע"י רבים בויקיפדיה ובדרכים להגביר את העריכה ההדדית
  • כמו כן נכחה במקום עיתונאית מידיעות אחרונות שבאה לסקר את המפגש וסטודנטית שעורכת מחקר על ויקיפדיה

בין היתר הופיע למפגש טרול אינטרנט - אלמוני שהזדהה כ"David" אשר התלונן על מחיקת הקישורים לאתר שלו, וניסה להוביל את נושא השיחה לשאלה "האם רצח רבין היה קונספירציה?", אולם הנוכחים חסמו את פעילותו המשחית. בסופו של דבר, "הועף" DAVID במחיאות כפיים סוערות מהכיתה.

ויקיפדיה:מפגשים/מפגש קיץ 2005-תצלומים

המפגש בצורה עלילתית/רשמים/תיעוד המפגש[עריכת קוד מקור]

מישהו, הביא מדבקות לבנות, וטוש ירוק, אשר כל אחד רשם על המדבקה את שמו, ואת הניק שלו.

לאחר מבוכה קצרה הציעה אוריון אבידן, שבאה עם התינוק שלה, להתחיל בסבב של היכרויות. הסבב היה מהיר, יחסית, לבקשתו של אלמוג ("כדאי שכל אחד יספר על עצמו קצת, אבל קצת!"). כל אחד ניסה להרשים את הויקיפדים הנוכחים בחדר, תוך כדי הוא מספר באיזה מוסד הוא למד מדעי המחשב ומתמטיקה. כאשר חשמלית הגיעה, היא ישר סידרה את שיערה, כמו בתמונה של החתימה שלה. לירון, סטודנטית, גם נכחה במפגש, במטרה לעשות מחקר על ויקיפדיה, ואולי אפילו יצא סרט על ויקיפדיה (כל הכבוד!!).

לאחר/באמצע שכל אחד הציג את עצמו, התפתחו דיונים מעניינים תוך כדי הנחייתו של שי יקיר, וירידה לפרטים הקטנטנים. שי יקיר, שישב על השולחן הראשון, הפגין התעניינות ורצון לשיפור ויקימדיה. טרול רפאים, סירב להשאיר את הציניות שלו בבית, והביא אותה גם למפגש. עידן ד, שדואג לויקיציטוט, ולשאר מיזמי האחות של ויקיפדיה, פתח דיון מעניין על המיזמים, ועשה חשק לאנשים לכתוב שם. הועלתה הנקודה שצריך לפתח את שער הקהילה בויקיציטוט, ואת דפי העזרה, שכעת הם רעועים ביותר. הועלתה הנקודה שניתן להעתיק את דפי העזרה מוויקיפדיה לויקיציטוט, תוך כדי שינויים קטנים. טרול רפאים דיבר על נושא שקרוב לליבו, על העברת הערכים מילוניים מוויקיפדיה לויקימילון. הדיון התפתח, אך לא היה ברור מה הייתה ההחלטה (נראה שהוחלט שיש להם מקום בשני המיזמים). שי יקיר, שהנהיג את המפגש נתן לגילגמש לדבר, והוא הציג את הממצאים של סקר שנעשה על הויקיפדיות. הדיון הזה התפתח לכך שצריך לפרסם את הויקיפדיה בשפה הערבית, והמשימה הוטלה על דרור בסופו של דבר. עקב כך שהרבה ויקיפדים סטודנטים, דובר על נושא הפרסום בקרב הסטונדנטים והאקדמאים. המסקנה היא שלא מספיק סטודנטים מכירים את ויקיפדיה, אך בכל זאת רוב הויקיפדים סטודנטים, ותודה להם על כך שהם עושים מאמצים לפרסום ויקיפדיה. עלתה ההצעה שאפשר לכתוב שורה בראש כל ערך, שתזמין את הקורא לבוא ולכתוב ערכים. עוזי ו, העלה את הנושא על ערכי המתטמיקה בויקיפדיה, ולו הצטרפו שי יקיר ואוריון אבידן, עקב נסיונם האישי. דובר על זה, שמעבר לכך שהערכים צריכים להיות מקיפים, הם צריכים להיות קריאים דבר ראשון, ודוד שי חזר על כך שחשוב לשכתב את הערכים ולהביא אותם לשפה גבוהה (תודה לדורית ורחל בעניין זה). אחרי שהתפתחו כמה דיונים מעניינים, הכתבת אתי אברמוב שמהתחלה ישבה עם דף ועט, הציגה את עצמה, והכניסה כמה שאלות. היו לה שתי שאלות: ראשית היא הפתיעה את כולם בשאלה המקורית מה מרגישים אנשים שמכירים מהאינטרנט ועכשיו נפגשים אבל-באמת. התשובה לזה היתה משיכת כתפיים כללית. אז היא רצתה לדעת איפה מוכרי הפלאפל שכותבים בויקיפדיה, והאם אנחנו מרגישים אליטיסטיים בגלל ש(ככל הנראה) אין כאלה. כמה ויקיפדים ענו לה, אך הדיון לא התפתח מעבר, וטוב שכך.

בסוף המפגש, אייל ואופק עמדו ביציאה, וחילקו תעודות לכל היוצא. למרות ההתנגדות התקיפה של טרול רפאים, גילגמש ואמיתי, הצליחו אייל ואופק לדחוף להם תעודות בין הידיים, והם לא יכלו לסרב לקבלת התעודות. לירון עשתה בנתיים סבב בין הויקיפדים, לשאול טלפונים ל"מחקר" שהיא עושה. כולם עמדו בסמוך לחדר, עד שהתפזרו ויצאו החוצה, לשמש החמה ולאוויר של תל אביב.

המפגש, היה ממצה, והרבה נושאים הועלו בדיונים. יש עוד מה ללמוד למפגש הבא שייתקיים, ומה לשפר בויקיפדיה.

רושם אישי והפקת לקחים[עריכת קוד מקור]

המפגש היה ורסיית Live של המזנון, וכאקט חברתי היה נחמד ואף רצוי. כמקדם נושאים העומדים על הפרק בתחום היצירה (להבדיל מתחום הקהילה) קשה לומר שהיתה לו משמעות.
יחד עם זאת, לאור הצורך העז שחשים ויקיפדים לדון בנושאים החשובים לויקיפדיה בפורמט של מפגש (צורך שבהחלט מגובה בהגיון מעשי), עלה בדעתי רעיון של קיום מפגשים נוספים אשר יהיו "מכווני נושא". כלומר, יוגדר מראש נושא למפגש, ויקיפד או שניים יכינו הרצאה של 30-45 דקות, ועוד כשעה תוקדש לדיון בנושא. יהיו אלה מפגשים קצרים יותר - כשעה וחצי למפגש, בפורום מצומצם יותר היות ורק מי שהנושא טורד את מנוחתו יטרח להגיע למפגש, ומכאן גם שמלאכת האירגון תהא פשוטה יותר. להלן, למשל, שלושה נושאים שעלו בדעתי כראויים ליחד להם מפגש:

  • מיסוד קשרים עם אתרים לשימוש חופשי (מומה, למשל. אולי על ידי יצירת הפניות קבועות מערכי יוצרים). בפרט עם אתרים שמתמקדים בקוד פתוח.
  • מה המשמעות של אנציקלופדיה "חופשית"? מהי מידת החופש האמיתית בויקיפדיה? האם המגבלות ברורות לכולם?
    • רעיון לזוית רחבה יותר לנושא: משמעות מושג ה"חופש" בחברה הדמוקרטית. זכויות, חובות ומה שביניהן. מתי ה"חופש" הופך ל"אנרכיה"? ואיך מונעים זאת? או האם בכלל צריך?
  • זכויות יוצרים: מהו "שימוש הוגן"? מה מונע מאיתנו להגדיר כל העתקה לויקי כ"שימוש הוגן"?

עמית 20:34, 15 יולי 2005 (UTC)

כדאי לדון על כך במזנון. גילגמש שיחה 05:30, 16 יולי 2005 (UTC)
העפתם את דיוויד? חבל שלא נשארתי. איזה בנאדם הזוי. אני דווקא חושב שטרול כזה צריך להיות אטרקציה קבועה בכל מפגש. Pasteran 12:35, 16 יולי 2005 (UTC)
גם מאטרקציות נמאס בסוף... טרול רפאים 18:28, 16 יולי 2005 (UTC)
אגב DAVID הוריד את הלינק לוידאו של קמפלר באתר שלו.. למרות שהוידאו כבר הגיע לאימיול. נראה שדרור שכנע אותו שזה לא חוקי ויעלה לו 2 מיליון דולר. Erwin138 18:31, 16 יולי 2005 (UTC)