ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/היבטים משפטיים של ביטחון אנושי - המרכז הבינתחומי בהרצליה/הנחיות לעבודה בויקיפדיה במסגרת הקורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כתיבת ערך בוויקיפדיה היא הזדמנות לכל סטודנט וסטודנטית לתרום למאגר הידע החופשי הגדול בעולם בתחום הלימודים.

מיזם הכתיבה בוויקיפדיה במסגרת אקדמית הוא אמצעי הוראה אשר מוטמע במספר מוסדות אקדמאים ברחבי הארץ ותפוצתו הולכת וגדלה. המיזם נשען על שתי הנחות בסיסיות. האחת, שויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה. האחרת, שכל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת האנציקלופדיה. כתיבת הערך יכולה להסתמך על התכנים הנלמדים בקורסים ודרכה יוקנו מיומנות כתיבה אקדמית ויכולות שיח מקצועי בשפה פשוטה המובנת לציבור הרחב.

הכתיבה בתוך וויקיפדיה כוללת התמודדות עם ממשק העריכה וכללי העריכה, אך בצידה האפשרות להיעזר בקהילת עורכים שיוכלו לסייע לכם בענייני תוכן ובאתגרים הטכניים.

הויקיפדיה היא מאגר ידע מרכזי וחופשי בו משתמשים כולם, אנשי תקשורת ועיתונות, מקבלי החלטות וכמובן, הציבור הרחב. היא מאפשרת לכם כסטודנטים לקדם את התחום המקצועי אותו אתם לומדים.

צעד ראשון[עריכת קוד מקור]

רישום[עריכת קוד מקור]

  1. פתחו לעצמכם חשבון בדף ההרשמה. תוכלו גם לקרוא למה כדאי ליצור חשבון. אם אתם כותבים כצוות, כל סטודנט צריך לפתוח חשבון משלו. בצורה זו תוכלו להשתמש במערכת גם כדי להתייעץ, ולעקוב ביתר קלות אחר שינויים שחבריכם לצוות עושים. ההסטוריה של גרסאות הערך תשקף את חלקו של כל בעל חשבון בכתיבה.
  2. בחרו שם משתמש וסיסמה. כדאי לבחור שם באנגלית על מנת שיוכל לשמש אתכם בכל מיזמי ויקי. רשמו לעצמכם את שם המשתמש והסיסמה.המלצה: שלחו לעצמכם הודעת דואר אלקטרוני ובה הפרטים הללו למקרה שתשכחו אותם.
  3. דואר אלקטרוני: בצד שמאל למעלה של המסך נוסף תפריט, שבחלקו הימני מופיע שם המשתמש/ת שלך באדום. לחצו על "העדפות". בתחתית דף ההעדפות, סמנו V על האפשרות לקבל דואל, אשרו את כתובת הדואל שלכם, ואחרי האישור סמנו V על האפשרות לקבל, לשלוח העתקים ולשלוח דואל ממשתמשים אחרים. הכנסת כתובת הדואר האלקטרוני חיונית על מנת שבמידת הצורך, תוכלו לשחזר את הסיסמה שלכם.
  4. בסיום, לחצו על "שמירת העדפות".
  5. לנשים - הגדרה כוויקיפדית, לא ויקיפד: חשוב שהקהילה (וגם המערכת) תדע שאת אישה. בצד שמאל למעלה של המסך מופיע שם המשתמשת שלך באדום. לחצי על "העדפות", ותחת הלשונית הראשונה, "פרטי משתמש", גללי עד החלק "בינאום". ליד השאלה "איזה תיאור מתאים לך", בחרי "היא עורכת דפים בוויקי". הקהילה והמערכת תדענה לפנות אליך בהתאם. ושוב בסיום, לחצי על "שמירת העדפות".

דף המשתמש[עריכת קוד מקור]

הציבו בדף המשתמש שלכם את התבנית הבאה (העתיקו את הטקסט שלהלן והדביקו לראש דף המשתמש): {{תב|משתמש סטודנט כותב}}.

כותב זה הוא סטודנט, הפועל בוויקיפדיה העברית במסגרת קורס אקדמי.


תוכלו למסור על עצמכם פרטים נוספים, אבל אתם יכולים להישאר אלמוניים אם תרצו. החשבון יקל על כותבים אחרים (במסגרת הקורס או מחוץ לו) ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. החשבון גם יאפשר למנחה שלכם לאתר את מה שכתבתם ולבודד פעולות אלה מעבודתם של אחרים.

הכנה לקראת כתיבה (עריכה) בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

פלייר תחביר ויקי - איך לערוך בויקיפדיה
מצגת PDF - ויקיפדיה מהי
מצגת PDF - מדריך בסיסי לכתיבה טכנית בויקיפדיה
  1. תרגלו את הלומדה של העורך החזותי בקישור לומדה בנושא יצירה ועריכה של ערכים בוויקיפדיה - בעורך החזותי
  2. קראו את המדריך שלנו, וסקרו את הקישורים שבתבנית תבנית:ברוך בואך.
  3. קהילת ויקיפדיה מחויבת לשמירה קפדנית על זכויות יוצרים של חוקרים ומחברים מחוץ לוויקיפדיה, אף מעבר להקפדה על אזכור ראוי של מקורות שאתם נדרשים לה בכתיבה אקדמית. ראו ויקיפדיה:זכויות יוצרים לעזרה פרטנית בנושא זה.
  4. במהלך הכתיבה בוויקיפדיה אנו מבקשים מכם לנהוג על פי כללי התנהגות בין חברי הקהילה.

בחירת הערך[עריכת קוד מקור]

באתר הקורס ישנה טבלה שבה תוכלו לבחור את הערך שתכינו. העבודה היא בקבוצות של שלושה סטודנטים. רשמו את שמותיכם בטורים שליד פרטי הערך. כך ידעו סטודנטים אחרים שהערך הזה כבר "נתפס".

כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

כתבו את הערך בדף משנה של דף המשתמש שלכם המשמש כטיוטה, ולא ישירות במרחב הערכים. לשם כך, לחצו על הקישור "טיוטה" שנמצא בראש הדף. בדף שייפתח תוכלו להתחיל לכתוב את הערך. לחצו על כפתור השמירה כדי לשמור את שכתבתם. כדי להוסיף או לשנות, לחצו על כפתור העריכה.

תבנית שיש לשים בדף הערך[עריכת קוד מקור]

עם תחילת העבודה על הערך, יש להציב בו את התבנית "בעבודה אקדמית" שלהלן (העתיקו את השורה הבאה והדביקו בראש דף השיחה):

{{בעבודה אקדמית|קורס=היבטים משפטיים של ביטחון אנושי|יעד=1 במארס 2018}}.

בראש הדף תופיע התבנית כך:


הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" הקורס האקדמי "היבטים משפטיים של ביטחון אנושי". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 1 במארס 2018. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" הקורס האקדמי "היבטים משפטיים של ביטחון אנושי". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 1 במארס 2018. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה



התבנית תסמן לויקיפדים אחרים שלא להפריע עד שתסיימו את הפרויקט או לחילופין שהם יכולים לסייע לכם בכתיבת הערך.

תבנית שיש לשים בדף השיחה של ערך[עריכת קוד מקור]

יש להציב בדף השיחה של הערך את התבנית שלהלן (העתיקו את השורה הבאה והדביקו בראש דף השיחה):

{{מטלה אקדמית|בית ספר לאודר לממשל|המרכז הבינתחומי הרצליה|קורס=היבטים משפטיים של ביטחון אנושי}}

בראש דף השיחה התבנית תופיע כך:

ערך זה נכתב או הורחב משמעותית בקורס "היבטים משפטיים של ביטחון אנושי" במסגרת מיזם עבודות ויקידמיות בהמרכז הבינתחומי הרצליה - בית ספר לאודר לממשל

סיום כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

יישר כוח - סיימתם לכתוב את הערך (אם כי כתיבת הערך לעולם לא מסתיימת וסביר להניח שעורכים נוספים ישנו וירחיבו את הערך בעתיד).

  • הודיעו למרצה בדף השיחה על סיום העבודה.

לאחר שתקבלו הערות וציון, תוכלו להעביר את הערך למרחב הערכים, ובכך תפתחו אותו לעריכה שיתופית עם ויקיפדים אחרים.

  • אם כתבתם את הערך בדף משנה של דף המשתמש שלכם - זה הרגע להעביר את הערך למרחב הערכים הראשי. היעזרו בלשונית "העברה" שבראש דף העריכה. כתבו את השם החדש של הערך (ללא שם המשתמש שלכם) ולחצו על העברה. הסבר מפורט תוכלו למצוא בעזרה:איך לשנות שם של דף.
  • חשוב לשקול את שם הערך אליו שיופיע במרחב הערכים. לבחירת שם מתאים לערך שאתם כותבים ראו ויקיפדיה:מתן שם לערך.
  • אם אתם לא בטוחים שסיימתם לכתוב את הערך, אתם יכולים להתייעץ בדף השיחה של המיזם בו אתם עובדים או לחילופין להתייעץ עם כלל קהילת העורכים דרך ויקיפדיה:ביקורת עמיתים.
  • יש לזכור לקשר לערך החדש מערכים קיימים, על מנת שלא יישאר יתום.

קישורי עזרה וייעוץ שימושיים[עריכת קוד מקור]

שיתוף פעולה עם הקהילה[עריכת קוד מקור]

עריכת ערכים

מדריכי עריכה

שילוב מרכיבים בדף:

אחרים:

בויקיפדיה פעילים עשרות מתנדבים שישמחו לעזור לכם כבר בתחילת הדרך. לאחר סיום הפרויקט, היו סמוכים ובטוחים שהערך יערך על ידי משתמשים אחרים באופן מקיף! על כן, לא תפסידו כלום, ורק תוכלו להרוויח מהתייעצות עם משתמשים אחרים במהלך העבודה על הפרוייקט.

אתם מוזמנים להסתייע בחונכים שהציעו את עצמם לעזור לעורכים חדשים. רשימת החונכים נמצאת בחממה - שם מגדלים שתילי ויקיפדים, והגננים הם הויקיפדים הכי ידידותיים וסבלנים. אל תהססו לבקש שם חניכה.

כיצד תוכלו למקסם את התועלת מסיוע של משתמשים אחרים?

  • הציגו מוקדם ככל האפשר ראשי פרקים של הערך שבכוונתכם לכתוב, עם בקשה למשוב. ייתכן שהשמטתם נושאים וייתכן שהכללתם נושאים שאינם רלוונטיים. חשוב מכך, ייתכן שעל חלק מהנושאים כבר כתוב בויקיפדיה בערכים אחרים. משתמשים ותיקים ידעו להפנות אתכם לערכים אלו ובכך לחסוך לכם ולויקיפדיה עבודה כפולה ומיותרת.

פרויקט הקשר עם האקדמיה מיועד לכתיבה בנושאים אקדמיים מובהקים. נשמח אם תכתבו גם על נושאים אחרים, כלליים יותר, אבל במקרה כזה, כתבו כוויקיפדים מן השורה, ואל תשתמשו בתבניות שהוזכרו בסעיף הקודם.

תנו דעתכם לדף המשתמש שלכם (תמיד זמין בשורה העליונה בחלון הדפדפן, כשאתם מחוברים לחשבון), ולדף השיחה הצמוד אליו, שבו ויקיפדים אחרים עשויים להשאיר לכם הודעות מפעם לפעם, כגון הצעות או הערות על הערך שאתם כותבים. תוכלו למסור על עצמכם פרטים נוספים בדף המשתמש, אבל אתם יכולים להמנע מכך אם תרצו. החשבון יקל על כותבים אחרים (במסגרת הקורס או מחוץ לו) ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. החשבון גם יאפשר למנחה שלכם לאתר את מה שכתבתם ולבודד פעולות אלה מעבודתם של אחרים.