ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה פעיל
דף זה מרכז את מיזם הכתיבה בוויקיפדיה כמטלה אקדמית במסגרת
המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט

טוען את הלשוניות...

ברוכים הבאים למיזם ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות במסגרת המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.

ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות הוא מיזם שנועד לחבר כותבים אקדמאיים, סגל וסטודנטים, עם כתיבת ערכים איכותיים בוויקיפדיה. מטרת המיזם היא להרחיב את מרחב הערכים ואת מעגל העורכים. בנוסף, המיזם ירכז את הפרויקטים השונים העוסקים בכתיבת ערכים כמטלות אקדמיות על מנת ליצור תשתית משותפת ולמידה מניסיון של פרויקטים קודמים.

מרצת הקורס, יוזמת ואחראית המיזם: פרופ' יעל רונן. אתם מוזמנים לפנות אלי בדף השיחה שלי בכל עת.

כתיבת ערך בוויקיפדיה היא הזדמנות לכל סטודנט וסטודנטית לתרום למאגר הידע החופשי הגדול בעולם בתחום הלימודים.

מיזם הכתיבה בוויקיפדיה במסגרת אקדמית הוא אמצעי הוראה אשר מוטמע במספר מוסדות אקדמאים ברחבי הארץ ותפוצתו הולכת וגדלה. המיזם נשען על שתי הנחות בסיסיות. האחת, שויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה. האחרת, שכל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת האנציקלופדיה. כתיבת הערך יכולה להסתמך על התכנים הנלמדים בקורסים ודרכה יוקנו מיומנות כתיבה אקדמית ויכולות שיח מקצועי בשפה פשוטה המובנת לציבור הרחב.

הכתיבה בתוך וויקיפדיה כוללת התמודדות עם ממשק העריכה וכללי העריכה, אך בצידה האפשרות להיעזר בקהילת עורכים שיוכלו לסייע לכם בענייני תוכן ובאתגרים הטכניים.

הויקיפדיה היא מאגר ידע מרכזי וחופשי בו משתמשים כולם, אנשי תקשורת ועיתונות, מקבלי החלטות וכמובן, הציבור הרחב. היא מאפשרת לכם כסטודנטים לקדם את התחום המקצועי אותו אתם לומדים.

ההנחיות שלהלן מניחות שאתם עובדים על מחשב (ולא בטלפון)


קצת "בירוקרטיה"[עריכת קוד מקור]

פתיחת חשבון בויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  1. פתחו לעצמכם חשבון בדף ההרשמה. תוכלו גם לקרוא למה כדאי ליצור חשבון. אם אתם כותבים כצוות, כל סטודנט צריך לפתוח חשבון משלו. בצורה זו תוכלו להשתמש במערכת גם כדי להתייעץ, ולעקוב ביתר קלות אחר שינויים שחבריכם לצוות עושים. ההסטוריה של גרסאות הערך תשקף את חלקו של כל בעל חשבון בכתיבה.
  2. בחרו שם משתמש וסיסמה. הכניסו גם דואר אלקטרוני, על מנת שתוכלו לקבל הודעות מהמערכת. שימו לב: כדאי לבחור שם באנגלית על מנת שיוכל לשמש אתכם בכל מיזמי ויקי. רשמו לעצמכם את שם המשתמש והסיסמה (המלצה: שלחו לעצמכם הודעת דואר אלקטרוני ובה הפרטים הללו. כך תהיה לכם גישה אליהם בכל מקום, לרבות במהלך השעורים.
  3. דואר אלקטרוני: בצד שמאל למעלה של המסך נוסף תפריט, שבחלקו הימני מופיע שם המשתמש/ת שלך באדום. לחצו על "העדפות". בתחתית דף ההעדפות, סמנו V על האפשרות לקבל דואל, אשרו את כתובת הדואל שלכם, ואחרי האישור סמנו V על האפשרות לקבל, לשלוח העתקים ולשלוח דואל ממשתמשים אחרים. הכנסת כתובת הדואר האלקטרוני חיונית על מנת שבמידת הצורך, תוכלו לשחזר את הסיסמה שלכם.
  4. בסיום, לחצו על "שמירת העדפות".
  5. לנשים - הגדרה כוויקיפדית, לא ויקיפד: עכשיו, כאשר את רשומה לוויקיפדיה, חשוב שהקהילה (וגם המערכת) תדע שאת אישה. בצד שמאל למעלה של המסך נוסף תפריט, שבחלקו הימני מופיע שם המשתמשת שלך באדום. לחצי על "העדפות", ותחת הלשונית הראשונה, "פרטי משתמש", גללי עד החלק "בינאום". ליד השאלה "איזה תיאור מתאים לך", בחרי "היא עורכת דפים בוויקי". הקהילה והמערכת תדענה לפנות אליך בהתאם.

פתיחת דף המשתמש[עריכת קוד מקור]

יש לוודא שנמצאים בתוך החשבון

הציבו בדף המשתמש שלכם את התבנית הבאה (העתיקו את הטקסט והדביקו לראש דף המשתמש): {{משתמש סטודנט כותב}}.

כותב זה הוא סטודנט, הפועל בוויקיפדיה העברית במסגרת קורס אקדמי.


תוכלו למסור על עצמכם פרטים נוספים, אבל אתם יכולים להישאר אלמוניים אם תרצו. החשבון יקל על כותבים אחרים (במסגרת הקורס או מחוץ לו) ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. החשבון גם יאפשר למנחה שלכם לאתר את מה שכתבתם ולבודד פעולות אלה מעבודתם של אחרים.

רישום הערך שלכם ב"ערכים משתתפים"[עריכת קוד מקור]

יש לוודא שנמצאים בתוך החשבון

לאחר שבחרתם פסק דין (על פי ההנחיות באתר הקורס), היכנסו ללשונית "ערכים משתתפים" בדף המיזם. רשמו את עצמכם בהתאם להנחיות שבלשונית. כך ידעו סטודנטים אחרים שפסק הדין הזה כבר "נתפס", ומשתמשי ויקיפדיה ידעו אילו ערכים נכתבים במסגרת הפרויקט.

יש לוודא שנמצאים בתוך החשבון

יצירת הטיוטה[עריכת קוד מקור]

אנו ממליצים לכתוב את הערך בדף משנה של דף המשתמש שלכם, ולא במרחב הערכים. לשם כך:

  1. כאשר אתם בתוך החשבון, לחצו על הקישור "טיוטה" שנמצא בראש הדף.
  2. בדף שייפתח כתבו בחלונית את שם הטיוטה שלכם (למשל שם פסק הדין). זהו שם זמני שיוחלף ממילא כאשר הערך יועבר למרחב הערכים, ולכן חשיבותו בכך שתזהו אותו בקלות.
  3. לחצו על כפתור השמירה

תבנית שיש לשים בדף הטיוטה[עריכת קוד מקור]

עם תחילת העבודה על הערך בדף הטיוטה שלכם, יש להציב בראש הדף את התבנית "בעבודה אקדמית" שלהלן, כפי שהצבתם תבנית בדף המשתמש שלכם.העתיקו את השורה הבאה והדביקו בראש דף השיחה, ובמקום המילים "שם הקורס" כתבו את שמו של הקורס שבו אתם משתתפים:

{{בעבודה אקדמית|קורס=שם הקורס|יעד=תאריך סיום הקורס}}.

בראש הדף תופיע התבנית למשל כך:


הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" הקורס האקדמי "סמינר עיוני - סוגיות באקטואליה". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30 ביוני 2023. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" הקורס האקדמי "סמינר עיוני - סוגיות באקטואליה". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30 ביוני 2023. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה



התבנית תסמן לויקיפדים אחרים שלא להפריע עד שתסיימו את הפרויקט או לחילופין שהם יכולים לסייע לכם בכתיבת הערך.

תבנית שיש לשים בדף השיחה של הערך ׁׁ(הטיוטה)[עריכת קוד מקור]

יש להציב בדף השיחה של הערך (הטיוטה) את התבנית שלהלן (העתיקו את השורה הבאה והדביקו בראש דף השיחה):

{{מטלה אקדמית|בית הספר למשפטים|המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט|קורס=שם הקורס}}

בראש דף השיחה התבנית תופיע למשל כך:

ערך זה נכתב או הורחב משמעותית בקורס "סמינר עיוני - סוגיות באקטואליה" במסגרת מיזם עבודות ויקידמיות בהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט - בית הספר למשפטים

קצת הדרכה בכתיבה (עריכה) בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  1. במהלך הקורס נערוך סדנת כתיבה בויקיפדיה. לקראת הסדנה, חשוב לעבור על המקורות הבאים:
פלייר תחביר ויקי - איך לערוך בויקיפדיה
מצגת PDF - ויקיפדיה מהי
  1. מומלץ לתרגל את הלומדה של העורך החזותי בקישור לומדה בנושא יצירה ועריכה של ערכים בוויקיפדיה - בעורך החזותי
  2. מומלץ לקרוא את המדריך שלנו, ולסקור את הקישורים שבתבנית תבנית:ברוך בואך.
  3. קהילת ויקיפדיה מחויבת לשמירה קפדנית על זכויות יוצרים של חוקרים ומחברים מחוץ לוויקיפדיה, אף מעבר להקפדה על אזכור ראוי של מקורות שאתם נדרשים לה בכתיבה אקדמית. ראו ויקיפדיה:זכויות יוצרים לעזרה פרטנית בנושא זה.
  4. במהלך הכתיבה בוויקיפדיה אנו מבקשים מכם לנהוג על פי כללי התנהגות בין חברי הקהילה.

סיום כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

יישר כוח - סיימתם לכתוב את הערך (אם כי כתיבת הערך לעולם לא מסתיימת וסביר להניח שעורכים נוספים ישנו וירחיבו את הערך בעתיד).

  • הודיעו למרצה בדף השיחה על סיום העבודה.

לאחר שתקבלו הערות וציון, תוכלו להעביר את הערך למרחב הערכים, ובכך תפתחו אותו לעריכה שיתופית עם ויקיפדים אחרים.

  • אם כתבתם את הערך בדף משנה של דף המשתמש שלכם - זה הרגע להעביר את הערך למרחב הערכים הראשי. היעזרו בלשונית "העברה" שבראש דף העריכה. כתבו את השם החדש של הערך (ללא שם המשתמש שלכם) ולחצו על העברה. הסבר מפורט תוכלו למצוא בעזרה:איך לשנות שם של דף.
  • חשוב לשקול את שם הערך אליו שיופיע במרחב הערכים. לבחירת שם מתאים לערך שאתם כותבים ראו ויקיפדיה:מתן שם לערך.
  • אם אתם לא בטוחים שסיימתם לכתוב את הערך, אתם יכולים להתייעץ בדף השיחה של המיזם בו אתם עובדים או לחילופין להתייעץ עם כלל קהילת העורכים דרך ויקיפדיה:ביקורת עמיתים.
  • יש לזכור לקשר לערך החדש מערכים קיימים, על מנת שלא יישאר יתום.

קישורי עזרה וייעוץ שימושיים[עריכת קוד מקור]

שיתוף פעולה עם הקהילה[עריכת קוד מקור]

עריכת ערכים

מדריכי עריכה

שילוב מרכיבים בדף:

אחרים:

בויקיפדיה פעילים עשרות מתנדבים שישמחו לעזור לכם כבר בתחילת הדרך. לאחר סיום הפרויקט, היו סמוכים ובטוחים שהערך יערך על ידי משתמשים אחרים באופן מקיף! על כן, לא תפסידו כלום, ורק תוכלו להרוויח מהתייעצות עם משתמשים אחרים במהלך העבודה על הפרוייקט.

אתם מוזמנים להסתייע בחונכים שהציעו את עצמם לעזור לעורכים חדשים. רשימת החונכים נמצאת בחממה - שם מגדלים שתילי ויקיפדים, והגננים הם הויקיפדים הכי ידידותיים וסבלנים. אל תהססו לבקש שם חניכה.

כיצד תוכלו למקסם את הרווח מהסיוע של משתמשים אחרים?

  • הציגו מוקדם ככל האפשר ראשי פרקים של הערך שבכוונתכם לכתוב, עם בקשה למשוב. ייתכן שהשמטתם נושאים וייתכן שהכללתם נושאים שאינם רלוונטיים. חשוב מכך, ייתכן שעל חלק מהנושאים כבר כתוב בויקיפדיה בערכים אחרים. משתמשים ותיקים ידעו להפנות אתכם לערכים אלו ובכך לחסוך לכם ולויקיפדיה עבודה כפולה ומיותרת.
    • למשל, אם אתם כותבים על צמח מסויים שאין לו ערך בויקיפדיה, ייתכן שתרצו לתאר את המשפחה של הצמח שכבר יש לו ערך. מודעות לקיום הערך על המשפחה תסייע לכם לכוון את הערך שלכם למידע שאינו קיים בערכים אחרים.
  • הציגו את הכתיבה שלכם מוקדם ככל האפשר ובקשו משוב ו/או עזרה. ככל שהמשוב יתקבל יותר מוקדם יהיה יותר קל לכם להשתמש בו שלשיפור הערך.
  • אם קיבלתם הוראות מהמרצה שלכם הנראות כסותרות את הנהלים הויקיפדים, פנו לרכז הפרוייקט מצד ויקיפדיה. מן הסתם יהיה ניתן למצוא פתרון לשביעות רצון כולם.

פרויקט הקשר עם האקדמיה מיועד לכתיבה בנושאים אקדמיים מובהקים. נשמח אם תכתבו גם על נושאים אחרים, כלליים יותר, אבל במקרה כזה, כתבו כוויקיפדים מן השורה, ואל תשתמשו בתבניות שהוזכרו בסעיף הקודם.

תנו דעתכם לדף המשתמש שלכם (תמיד זמין בשורה העליונה בחלון הדפדפן, כשאתם מחוברים לחשבון), ולדף השיחה הצמוד אליו, שבו ויקיפדים אחרים עשויים להשאיר לכם הודעות מפעם לפעם, כגון הצעות או הערות על הערך שאתם כותבים. תוכלו למסור על עצמכם פרטים נוספים בדף המשתמש, אבל אתם יכולים להמנע מכך אם תרצו. החשבון יקל על כותבים אחרים (במסגרת הקורס או מחוץ לו) ליצור אתכם קשר במסגרת ויקיפדיה, להציע הצעות ולברר את הטעון בירור. החשבון גם יאפשר למנחה שלכם לאתר את מה שכתבתם ולבודד פעולות אלה מעבודתם של אחרים.

הנחיות כלליות[עריכת קוד מקור]

  • כתיבה טובה היא בראש ובראשונה בהירה. גם הרעיון המבריק ביותר וההבנה העמוקה ביותר מתבזבזים אם הקורא לא מבין אותם כי הטקסט אינו ברור. כתבו בשפה פשוטה, תקנית ומדויקת.
  • ויקיפדיה היא אנציקלופדיה לקהל הרחב. יש להקפיד להציג את המידע בלשון בני אדם וללא הסתמכות על ז'רגון מקצועי, באופן שיהיה נגיש לאנשים משכילים ומתעניינים, ולא רק לאנשי מקצוע.
  • הימנעו משימוש בציטוטים מתוך פסק הדין. תפקידכם "לתווך" ולהסביר את פסק הדין לקורא שאינו מומחה, לא לחזור עליו. ממילא, כשצריך לסקור במשפטים ספורים את תוכנו של פסק דין שאורכו כמה עמודים, הסיכוי שיהיה משפט ספציפי שראוי ציטוט הינו קטן עד מאוד. המילים שלכם חשובות במיוחד כיוון שאתם מכוונים לקהל שאינו מכיר מונחים משפטיים וקונסטרוקציות תחביריות מורכבות ומעורפלות שאנו מורגלים בהן.
  • התמקדו בשאלות שקושרות את פסק הדין לקורס.
  • מטרתכם היא לסקור את תרומתו המשפטית של פסק הדין למשפט ולחברה. לכן הכוונה אינה שתכתבו את כל מה שנאמר בפסק הדין בפחות מילים, אלא שתבררו את העיקר מן הטפל. למשל, אם בפסק הדין ניתנות דוגמאות, אין צורך לחזור עליהן. אם השופטים מסכימים עם חוות הדעת העיקרית, אין צורך לחזור על דבריהם. אם הם מרחיבים בסקירת תקדימים, אין צורך להעתיק את הסקירה. הערך שלכם הוא על פסק הדין הזה, לא על קודמיו.
  • על מנת להתרשם ממה שנדרש בכל אחד מהחלקים שלהלן, אתם מוזמנים לעיין בערכים קיימים על פסיקה ישראלית (גם אם אינם ערוכים בדיוק על פי ההנחיות שכאן) כמו בג"ץ זילבר נגד שר האוצר, או פסק דין שטיינברג (שנכתבו במסגרת המיזם).
  • אל תכתבו את דעתכם האישית או מחקר מקורי שלכם. ויקיפדיה אינה במה להבעת דעה אלא למתן מידע. למידע נוסף ראו ויקיפדיה: מדריך לנקודת מבט נייטרלית.
  • ובאופן כללי יותר: אם אתם לא מבינים, גם הקוראים לא יבינו. עבדו בסבלנות. קראו, חשבו, קראו שוב. חפשו ספרות שמאזכרת את פסק הדין שלכם וממנה תוכלו הרבה פעמים להבין מה היה העיקר.
  • זכרו שהערך נועד לקהל שלא מכיר את פסק הדין, ולכן כל אדם מן השורה יוכל לעזור לכם בביקורת. תנו לחברים בני-דעת לקרוא את מה שכתבתם ושוחחו עימם על מנת להבין מה הם הבינו, מה לא ברור, מה לא מסודר בעיניהם. דווקא כיוון שויקיפדיה מופנית לקהל הרחב, כל אחד יכול להיות שפן ניסויים.
  • חפשו חומר "מסביב" לפסק הדין: דיונים בערכאות נמוכות, אם יש, פסיקה מאוחרת יותר שמאזכרת את פסק הדין, ספרות אקדמית וגם עיתונות המתייחסת לפסיקה (ומכאן שיש לפסיקה השפעה תרבותית). במהלך הקורס תקבלו הדרכה מסודרת בנוגע לעבודה עם מאגרי מידע, אך תמיד אפשר להתחיל במנגנוני החיפוש הידידותי של נבו ותקדין, שלא לדבר על גוגל.

חשוב מאוד[עריכת קוד מקור]

להלן מבנה הערך כפי שהוא יהיה בסופו של דבר. הכנתו היא בסדר קצת שונה (השלב הראשון הוא סקירת פסק הדין. הפתיח נכתב רק בסוף, כשתוכן הערך כבר מוכן).

חלק 1: הפתיח[עריכת קוד מקור]

הפתיח מציג את פסק הדין, תוכנו וחשיבותו, על מנת שהקוראים יקבלו מושג במה מדובר, וכמובן ישתכנעו שכדאי להמשיך ולקרוא. מומלץ לכתוב את הפתיח בשלב האחרון של כתיבת הערך, כי הכנת הפתיח מחייבת אתכם להכיר את פסק הדין ולדעת ככל הניתן על הסובב אותו. הפתיח צריך להיות תמציתי ולהתמקד בעיקר.

  • מה יש בפתיח?
  1. מי פסק: איזה בית משפט? מתי?
  2. באיזה עניין נפסק: מה השאלה המשפטית שעמדה בפני בית המשפט.
  3. מה נפסק: מה התשובה שנתן בית המשפט לשאלה המשפטית, שבגללה פסק הדין זוכה לערך?
  4. משפט או שניים על חשיבותו של פסק הדין: השלכותיו המעשיות, השפעותיו התרבותיות, פסיקה מאוחרת, ועוד. משפט זה יסביר לקורא מדוע יש ערך על פסק הדין. "המרצה אמרה לי" לא יתקבל כהסבר מניח את הדעת.

חלק 2: הרקע לפסק הדין[עריכת קוד מקור]

מהן התופעות החברתיות, המשפטיות, הפוליטיות וכו' שברקע המחלוקת?

  • יש להסביר את סוגיות רקע חיצוניות להליך. לא כאן המקום לתאר שלבים מוקדמים בהליך המשפטי הספציפי.
  • לא צריך להמציא את הגלגל: נושאי הרקע עשויים להיות מכוסים בערכים אחרים בויקיפדיה. אין הצדקה להעתיק ערכים שלמים לתוך הערך שלכם, אך אפשר להשתמש בעיקרי אותם ערכים, ככל שהם רלוונטיים לצרכיכם. מצד שני, חומר שנכתב באופן עצמאי יהיה מבורך.

חלק 3: פסק הדין (שלב 1 בהכנת הערך)[עריכת קוד מקור]

זהו חלקו העיקרי של הערך. הוא מתאר את ההליכים המשפטיים. בחלק זה יש כמה מרכיבים:

  • העובדות בבסיס ההכרעה המשפטית: מה הביא את הצדדים לבית המשפט (שנחוץ לדעת כדי להבין את ההכרעה)?
  • מה השאלה המשפטית או העובדתית שבית המשפט נדרש להכריע בה?
  • החלטת בית המשפט: מהי הכרעתו של בית המשפט במחלוקת הקונקרטית?
  • מה ההנמקה להחלטה? אם יש דעות רוב ומיעוט, על מה בדיוק המחלוקת בין השופטים? האם המחלוקת היא נורמטיבית (לגבי הדין) או עובדתית (לגבי יישום הדין בנסיבות המקרה)? אם יש דעת יחיד, מה המשמעויות הנורמטיביות ("הנוגעות לדין שיש ליישם") שלה? כלומר, באילו נסיבות עובדתיות או משפטיות שונות היו ההנמקות של השופטים מביאים לתוצאות שונות אלו מאלו, שבגללן היה חשוב לבעלי דעת היחיד להדגיש את המסלול שבו הגיעו לתוצאה במקרה הנוכחי?

דגשים בניתוח פסק דין: ניתוח פסק הדין אינו סיכום או תמצית פסק הדין. המטרה אינה לספר "הכל בפחות מילים" אלא להבהיר את משמעויותיו שמעבר למקרה הקונקרטי. לכן:

  • אין להפריז בפירוט העובדות. חשיבותו המשפטית של פסק דין אינה בהחלטה לגבי העותר או התובע הספציפיים, אלא בתרומתו למשפט ולחברה. התרומה הזו חורגת מגדר התוצאות לגבי המקרה הספציפי.
  • יש פסקי דין שמצטטים מסמכים ופסיקה מוקדמת באריכות. לא פעם מטרתם של השופטים היא להראות שעמדתם מעוגנת היטב בדין הקיים, או להזכיר את הטעמים המוכרים לעמדה שהם נוקטים. ציטוטים אלו עוזרים להבנת פסק הדין אך אינם בהכרח מקדמים אותו בפני עצמו. זכרו שאתם מנתחים את פסק הדין עצמו, ולא פסקי דין קודמים. לכן אין צורך או הצדקה לנתח פסיקה מוקדמת.
  • רטוריקה מול תוצאה: לעיתים פסק הדין מפליג בדיון בנושא משפטי כלשהו, אך ההכרעה אינה נובעת מהדיון הזה. חשוב להבחין בין הרטוריקה של פסק הדין לבין התוצאה המשפטית או הקונקרטית שלו. לרטוריקה יש חשיבות בפני עצמה, אם כי כאשר התוצאה אינה נובעת ממנה, זוהי אמרת אגב בלבד.

נוסף על כך זכרו:

  • שופטים אינם "טוענים". הם מכריעים, קובעים, מנמקים, סבורים, מחליטים, מבהירים, מפרטים ועוד. הם בעמדת ההחלטה, לא בעמדת הטיעון.
  • זהירות ממלכודת ה"רציו" (הסיכום הנלווה בפרסומי פסקי-דין):
  • "רציו" הוא סיכום או תמצית ולא ניתוח. הוא אינו מתאים לצרכיכם.
  • אסור להשתמש בסיכום של מישהו אחר כאילו הוא שלכם. זו עבירה אתית ולפעמים פלילית.
  • אינכם יודעים מי כתבו את ה"רציו". מדוע שתסמכו על שיקול דעתם והבנתם?

חלק 4: בעקבות פסק הדין[עריכת קוד מקור]

חלק זה קושר את פסק הדין לסביבה המשפטית, הפוליטית, החברתית וכו'. בחלק זה יופיעו הכותרות הבאות ופירוט בעקבותיהן ככל שהם רלוונטיים לפסק הדין הספציפי שאתם סוקרים. זכרו שכל אמירה שאינה מתוך פסק הדין טעונה אסמכתא (בהערת שוליים).

  • גלגולים מאוחרים יותר של ההליך המשפטי הספציפי (למשל, "הוגשה עתירה נוספת בנושא ... אך ההכרעת פסק הדין בסוגיית ה... לא נדונה").
  • פסיקה מאוחרת יותר המסתמכת על פסק הדין באופן שמעיד על תרומתו למשפט.
  • התפתחויות במדיניות (למשל "מדיניות הכבילה לא חדלה על אף פסיקת בג"ץ, והעותרים הגישו עתירה לפי פקודת בזיון בית המשפט").
  • שינויים בחקיקה בחקיקה (למשל "הכנסת אמצה תיקון אחר לחוק הקובע ש... והתיקון תלוי ועומד בפני בג"ץ בעתירה נוספת", "הנוהל הוחלף בנוהל אחר, לפיו...").
  • שיח ציבורי ואקדמי: איזו תמיכה או ביקורת – משפטית, ציבורית – הושמעה על פסק הדין? אינכם נדרשים לנתח את פסק הדין בעצמכם, אך לתאר את הביקורת שהתפרסמה, בספרות האקדמית או בעיתונות (למשל: בג"ץ יולנדה גלוטן עורר דיון על היבטים מגדריים של עבודת סיעוד, ועל היחסים בין בג"ץ לבין המחוקק. סקירה של פסק הדין תתייחס לשיח בשני נושאים אלו). כאן יש להציג בתמצית את הטענות המהותיות שנשמעו (ולתת אסמכתא בהערת שוליים) ולא רק להפנות למקורות השונים.
  • קשירה לפסיקה במדינות אחרות בנושאים דומים (ככל שיש פסיקה רלוונטית כזו).

אם יש התפתחויות אחרות שברצונכם לסקור - מה טוב.

חלק 5: לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • ספרות אקדמית ואחרת (בין אם נזכרת ב"בעקבות פסק הדין" ובין אם לאו) ניתנת לאיתור באמצעות מאגרי מידע אלקטרוניים וכן בחיפוש אינטרנטי פתוח.
  • הבחינו בין מאמרים אקדמיים לבין פרסומים מקדמי מדיניות.
  • אפשר להפנות לספרות שאינה זמינה באינטרנט. בספריית המרכז האקדמי אפשר למצוא ספרות כזו (למשל ספרים)!
  • אם המקור זמין באינטרנט אך לא לקהל הרחב אלא רק דרך מאגרי מידע, יש להסתפק במראה המקום (כמו לגבי ספרות שכלל לא זמינה באינטרנט), ללא קישור (URL). זאת כיוון שכל הקישורים בויקיפדיה צריכים להיות לדפי אינטרנט הזמינים לקהל הרחב.

יש לכלול לפחות ארבעה פריטים שונים.

חלק 6: ראו גם[עריכת קוד מקור]

בחלק זה יש ליצור רשימת קישורים לערכי ויקיפדיה בנושאים משיקים לנושא הערך שלכם.

  • הקפידו שהנושאים יהיו משיקים לערך שלכם אך כלליים יותר. אין טעם בקישור לערכים ספציפיים אשר כבר נזכרים בתוך הערך שלכם. לכן הכוונה כאן היא לנושאים רחבים יותר.

יש לכלול לפחות ארבעה פריטים שונים.

חלק 7: קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

בחלק זה יש להפנות לפרסומים חיצוניים לויקיפדיה (שאינם נזכרים ב"קריאה נוספת") בתנאי שהם זמינים באינטרנט לקהל הרחב (וזאת להבדיל מפריטי "לקריאה נוספת" שאינם בהכרח זמינים באינטרנט). המקורות יכולים לכלול:

  • נוסח מלא של פסק הדין הנסקר, וכן קודמיו וגלגוליו הבאים, אם ישנם
  • מסמכים שנזכרים בפסק הדין או קשורים בו הדוקות, הצעות חוק רלוונטיות
  • קטעי עיתונות העוסקים באירועים שבהם קשור פסק הדין או בפסק הדין עצמו
  • אתרי אינטרנט של גופים המעורבים בפסק הדין או עוסקים בסוגיות שבו
  • ככל העולה בדעתכם ורלוונטי

הקישורים צריכים להפנות לאתרים שנגישים גם למי שאינם מנויים על מאגרי מידע (ולכן, למשל, יש להפנות לנוסח פסק הדין באתר בית המשפט העליון ולא באתר נבו).

זכרו שמלבד URL, צריך לאזכר בהתאם לכללי האזכור האחיד.

יש לכלול לפחות ארבעה פריטים שונים.

חלק 8: הערות שוליים (נוצרות במהלך העבודה)[עריכת קוד מקור]

חלק זה נוצר מעצמו במהלך העבודה, כאשר אתם משלבים אסמכתאות לדבריכם. הערות השוליים תופענה בתחתית המסמך, אבל את הכותרת "הערות שוליים" אתם צריכים ליצור (בתחתית הטקסט ומעל ההערות, כמובן).

  • תזכורת: כל אמירה שאינה מקורית שלכם (ובערך ויקיפדיה לא אמור להיות שום דבר מקורי שלכם מלבד חיבור הדברים!) צריכה להיות מגובה באסמכתא, כלומר הפניה למקור שעליו אתם מסתמכים: חוק, פסק דין, מאמר, כתבה, דוא"ל, הרצאה וכו'. אסור להציג רעיון שאינו שלכם כאילו הוא שלכם (לא טוב לכם, לא הוגן לבעל הרעיון המקורי).
  • בהערת השוליים יש פרטים המאפשרים לקורא למצוא את המקור המאוזכר. מראי המקום צריכים להיות כתובים בהתאם לכללי האזכור האחיד (ובנוסף לכלול URL במקום שאפשר). הפורמט האוטומטי של ויקיפדיה אינו תואם את כללי האזכור האחיד ולכן תצטרכו לייצר את הערות השוליים בעצמכם.
  • למידע נוסף ראו ויקיפדיה:הערות שוליים וגם ויקיפדיה:ביבליוגרפיה.

ויקיזציה[עריכת קוד מקור]

  • קשרו מושגים המופיעים בערך שלכם לערכים אחרים בויקיפדיה המסבירים אותם (רק בפעם הראשונה שהם מופיעים). הקישור נועד לאפשר לקוראים לקבל הסבר למונחים המופיעים בערך. לכן יש לקשר רק מונחים רלוונטים לערך. למשל, את המילה "תאגיד" כדאי לקשר לערך על "תאגיד", אם פסק הדין עוסק באחריות תאגידים לזכויות אדם. לעומת זאת, לא כדאי לקשר את המונח "הגיש" ("זהו פסק דין בתביעה שהגיש...") לערך "הגשה" (שעוסק בקורבן מנחה!), ואין צורך לקשר תאריכים.
  • אין להפנות בקישוריות חיצוניות למאגרי מידע שאינם פתוחים לקהל הרחב.
  • למידע טכני ראו ויקיפדיה: עריכה טכנית.

הזהרה והבטחה[עריכת קוד מקור]

סקירת פסק דין אינה עניין של מה בכך. היא מחייבת יכולת לנסח לעצמכם ובעצמכם את תוכנו של פסק הדין, ולהביא את הדברים באופן ברור גם עבור מי שאינם מתמצאים. במילים אחרות, צריך לקרוא, לחשוב, לקרוא שוב ולחשוב. לכתוב, למחוק, לכתוב שוב ולמחוק ועוד כמה פעמים. לעשות הגהה, לגלות שבעצם פספסתם משהו, להכניס, לשלב, לנסח מחדש וחוזר חלילה. בסוף תוכלו להפיק תחת ידכם מוצר משובח!

ערכים שנכתבו בסמינר עיוני בנושאי אקטואליה בשנת הלימודים תשפ"ב (2022–2023)[עריכת קוד מקור]

  1. ע"א 8710/17 פלונית נ' שרותי בריאות כללית
  2. ע"א 294/91 חברה קדישא גחש"א "קהילת ירושלים" נ' ליונל אריה קסטנבאום
  3. בג”ץ 5190/94 אל טאי ואח’ נגד שר הפנים - עקרון אי ההחזרה - Rotem Maor
  4. בג"ץ 2245/06 שרות בתי הסוהר נ' ח"כ נטע דוברין - החלטת רשות בתי הסוהר לאפשר ליגאל עמיר להוציא מבית הסוהר מנת זרע להפריה מלאכותית של בת זוגו - עמית עמר
  5. בג"ץ 2458/01 משפחה חדשה נ' הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים משרד הבריאות, תחולת החוק על אישה שאין לה בן-זוג - ליאן שבי
  6. רע"א 1239/19 יואל שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ (8.1.2020) – שיתוף בפייסבוק כלשון הרע --שוהם משה
  7. בג"ץ 5322/21 כספי נ' ממשלת ישראל (14.9.2021) - הבחנה בין מחוסנים ללא-מחוסנים - אור יוסף
  8. בג"ץ 158/21 רופאים לזכויות אדם נ' השר לביטחון פנים (31.1.2021) - חיסוני קורונה לאסירים - נועה דדי
  9. בג"ץ 781/15 ארד-פנקס נ' הוועדה לנשיאת עוברים על פי חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו-1996 (27.2.2020) - אי-חוקתיות החרגת גברים יחידים ובני זוג מאותו מין, בעלי זיקה גנטית ליילוד, מתחולתו של חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו- 1996-עמית צור --עמית צור - שיחה 13:50, 19 במרץ 2023 (IST)--עמית צור - שיחה 13:50, 19 במרץ 2023 (IST)[תגובה]
  10. בג"ץ 8213/14 כהנא דרור נ' השר לשירותי דת (15.8.2017), מינוי מנהלת לבתי הדין הרבניים

ערכים שנכתבו בסמינר עיוני בנושאי אקטואליה בשנת הלימודים תשפ"ב (2021–2022)[עריכת קוד מקור]

  1. בג"ץ 5782/21 לאה זילבר נ' שר האוצר (12.2.2022) - סבסוד שכר לימוד במעונות יום (תמיכה לאברכים) --משתמש:Mpin77
  2. ע"פ 5/51 שטיינברג נ' היועץ המשפטי לממשלת ישראל, פ"ד ה 1061 (19.7.1051) - סמכות המדינה להורות על גיוס תושב מאה שערים - חנן מור--Hanan mor - שיחה
  3. ע"א 8710/17 פלונית נ' שירותי בריאות כללית (6.8.19) - היחס בין חובת הגילוי של רופא לבין דתו של המטופל וידיעותיו של המטפל לגבי נושאים דתיים - --Jbernachick - שיחה 23:22, 13 במרץ 2022 (IST)[תגובה]

ערכים שנכתבו בסמינר עיוני בנושאי אקטואליה בשנת הלימודים תשפ"א (2020–2021)[עריכת קוד מקור]

  1. בג"ץ 687/15 ידיד ואח' נ' הכנסת ואח' – הגבלת שכ"ט בטיפול בתביעות נכי רדיפות נאצים --Guy Lapid
  2. בג"ץ 8070/98 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' משרד הפנים, פ"ד נח(4) 842 (10.5.2004): העברת נתונים ממאגר מרשם האוכלוסין לרשויות ובנקים---Eyalrabi
  3. בג"ץ 4298/93 ג'בארין נ' שר החינוך (25.10.1994) כיסוי ראש בבית ספר - Lidor Hadad

ערכים שנכתבו בסמינר העיוני בדיני זכויות אדם בשנת הלימודים תשע"ז (2016-2017)[עריכת קוד מקור]

  1. בג"ץ 3752/10 רובינשטיין נגד הכנסת (17.9.14) חוקתיות חוק מוסדות חינוך תרבות יחודיים - גבריאלה גרפינקל
  2. בג"ץ 1437/02 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' השר לביטחון פנים - .yonatan
  3. רע"א 14/6897 רדיו קול ברמה בע"מ נ' קולך – פורום נשים דתיות - Dka 9017
  4. בג"ץ סלאח חסן נגד המוסד לביטוח לאומי - Doron1971
  5. בג"ץ מנאע נגד רשות המסים - Aviv.eliassi
  6. בג"ץ גביש נגד הכנסת - Daniec lbenaroia21
  7. רע"א 8821/09 ‏פבל פרוז'אנסקי נ' חברת לילה טוב הפקות בע"מ - Ifatshaked
  8. בג"ץ דוד גרבי נגד שרת החינוך התרבות והספורט - hany
  9. בג"ץ האגודה לזכויות האזרח נגד השר לביטחון פנים - Ksiboni
  10. בג"ץ אדם טבע ודין נגד ראש ממשלת ישראל - עקל סמארה
  11. פסק דין יהודה זינגר נגד חברת יהב חמיאס טכנולוגיות - Kobidahan430

ערכים מהקורס בכתיבה אקדמית לתלמידי תואר שני בשנת הלימודים תשע"ז (2016-2017)[עריכת קוד מקור]

  1. פסק דין מישל מלכה נגד התעשייה האווירית לישראל - Shahar.na
  2. דנ"פ 2316/95 עימאד גנימאת נ' מדינת ישראל, פ"ד מט(4) 589 (12.11.95) - Gavrieli007
  3. בג"ץ 5304/15 ההסתדרות הרפואית בישראל ואח' נ' כנסת ישראל ואח'- Elmalk ahmad
  4. בג"ץ גיני נגד הרבנות הראשית - טל יונה -
  5. טל טריידינג קורפ נגד בנק לאומי לישראל - Foxino2016
  6. בג"ץ נח - ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בע"ח נגד היועץ המשפטי לממשלה - Hemi menachem
  7. פלונית נגד מדינת ישראל- Nd naomi
  8. פסק דין פלונית נגד פלוני - AYALA GOLAN SHMUELI
  9. פסק דין עוזי אורנן נגד משרד הפנים - Marwanweh21
  10. פסק הדין ראם מהנדסים נגד עיריית נצרת - Basem33
  11. פסק דין איתן ענבר נגד ד"ר אסף יעקב - Mr.hoter

ערכים מהקורס בכתיבה אקדמית לתלמידי תואר שני בשנת הלימודים תשע"ו (2015-2016) (בנושאי זכויות אדם)[עריכת קוד מקור]

  1. רע"פ 10141/09 אברהם בן חיים נ' מדינת ישראל - יעל.גולדי
  2. בג"ץ 4293/01 משפחה חדשה ואח' נגד שר העבודה והרווחה - Kolton zelma efrat
  3. בג"צ 7245/10 עדאלה ואח' נגד משרד הרווחה ואח' - Hagar gadot nimni
  4. בג"ץ 3071/05 לוזון נ' ממשלת ישראל - Royi basseches
  5. בג"ץ 2599/00 ית"ד נ' משרד החינוך ואח' - Ruth2015
  6. בג״ץ 953/87 פורז ואח' נ׳ שלמה להט, ראש עירית תל־אביב יפו ואח' - Danaeve
  7. דנג"ץ 204/13 צלאח ואח' נ' שירות בתי הסוהר ואח': שלילת הזכות ללימודים באוניברסיטה הפתוחה מאסירים בטחוניים - G-beeri
  8. בג"ץ 4542/02 קו לעובד נ' ממשלת ישראל: הסדר כבילה לעובדים זרים - Reuven millman
  9. ע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי הראשי ואח': השימוש בראיות שהושגו שלא כדין - Ronen ozeri
  10. בג"צ 8276/05 עדאלה נגד שר הביטחון, פ"ד סב(1)1(39 עמודים):חסימת תביעות של פלסטינים - Iraqi wafi
  11. פס"ד 5304/92 פר"ח 1992 סיוע לנפגעי חוקים נ' שר המשפטים - Eran Levi
  12. עע"א חנניה גולן נגד שירות בתי הסוהר - Meydany
  13. בג"ץ לך תצטיין - zlevzahav10
  14. ע"פ 4424/98 סילגדו ואח' נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(5) 529: הרשעה של מבצע בצוותא על עבירה נוספת - hanitaron
  15. בג"ץ 1030/99 אורון ואח' נ' יו"ר הכנסת ואח', פ"ד נו(3) 640: פטור לערוץ 7 ממכרז לרדיו איזורי - Eilat melkman
  16. בג"ץ 5771/12 ליאת משה נ' הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים - אסקיו
  17. בג"ץ 399/85 כהנא נ' הוועד המנהל של רשות השידור, פ"ד מא(3) 255: חופש הביטוי מול ביטוי גזעני - Meytallevi
  18. בג"ץ 4128/02 אדם טבע ודין - אגודה ישראלית להגנת הסביבה נגד ראש ממשלת ישראל - Ehud gabay
  19. בג"ץ דיזיין נגד משרד העבודה והרווחה, פ"ד ס(1) 38]] - Barbuchman
  20. בג"ץ ש.י.ן נגד המועצה לשידורי כבלים ושידורי לווין - משתמש:AssafKor

ערכים בסמינר בנושא זכויות אדם בשנת הלימודים תשע"ה (2014-2015)[עריכת קוד מקור]

  1. Ody1508 - שיחה 21:48, 13 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 5100/94 הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל נ ממשלת ישראל[תגובה]
  2. Ariela law - שיחה 23:11, 13 באפריל 2015 (IDT) - ע"פ 2831/95 אלבה נ' מדינת ישראל, פ"ד נ(5) 221 (1996)[תגובה]
  3. ענת - שיחה 14:38, 15 באפריל 2015 (IDT) - בג"צ 6126/94 סנש נ רשות השידור[תגובה]
  4. Meiravronen - שיחה 12:57, 14 באפריל 2015 (IDT) - פרשת קלפי המיקוח - דנ"פ 7048/97[תגובה]
  5. tzofit hadar - שיחה 16:09, 14 באפריל 2015 (IDT) - בג"ץ 153/87 לאה שקדיאל נגד השר לענייני דתות[תגובה]
  6. MichalCapel - שיחה 21:33, 15 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 693/91 ד"ר מיכל אפרת נ' הממונה על מרשם האוכלוסין במשרד הפנים[תגובה]
  7. AssafKor - 4. בג"ץ 5432/03 ש.י.ן. – לשוויון ייצוג נשים נ' המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין, פ"ד נח(3) 65 (2004) (התרת שידורים פורנוגרפיים)
  8. Anna Kan35 - שיחה 21:09, 16 באפריל 2015 (IDT) בג"צ מס' 454/94 -שדולת הנשים בישראל נגד ממשלת ישראל ואח', פ"ד מח(5) 501[תגובה]
  9. Nataliebar - שיחה 18:44, 19 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 1213/10 ניר ואח' נ' יו"ר הכנסת ואח'[תגובה]
  10. קאסם ראדי - שיחה 08:34, 27 באפריל 2015 (IDT) טבקה משפט וצדק לעולי אתיופיה נגד שרת החינוך בג"ץ 7426/94[תגובה]
  11. Amosr2607 - שיחה 20:41, 23 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 7385/13 איתן – מדיניות הגירה ישראלית ואח' נ' ממשלת ישראל, בג"ץ 8425/13 גבריסלאסי ואח' נ' ממשלת ישראל[תגובה]
  12. YS on wiki - שיחה 21:51, 24 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ לוי נגד מפקד המחוז הדרומי של משטרת ישראל[תגובה]
  13. Shimonaz - שיחה בג"ץ 6069/10- בג"ץ מחמלי נגד שירות בתי הסוהר
  14. עלי גאנם - שיחה 22:00, 24 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ עדאלה נגד עיריית תל אביב-יפו[תגובה]
  15. Ellarm - שיחה 22:53, 24 באפריל 2015 (IDT)#‏בג"צ 4634/04‏‎ ‎בג"ץ רופאים לזכויות אדם נגד השר לביטחון פנים (מיטה לכל אסיר)[תגובה]
  16. Rima aburiash - שיחה 00:46, 25 באפריל 2015 (IDT) 18. cd בג"ץ מטה הרוב נגד משטרת ישראל[תגובה]
  17. AlonaSinai - שיחה 10:10, 25 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ בכרי נגד המועצה לביקורת סרטים[תגובה]
  18. Yydk - שיחה 21:02, 25 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 466/07 זהבה גלאון ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה.[תגובה]
  19. Basem33 - שיחה 15:08, 26 באפריל 2015 (IDT) ע"א 9535/06 אבו מסאעד נ' נציב המים[תגובה]
  20. Mor3589 - שיחה 22:43, 27 באפריל 2015 (IDT) בג"ץ 366/03 עמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי נ' שר האוצר[תגובה]

ערכים בסמינר עיוני בנושא זכויות אדם בשנת הלימודים תשע"ד (2013-2014) (בנושא מהגרי עבודה ומבקשי מקלט)[עריכת קוד מקור]

  1. yaronshlo1 - שיחה 15:15, 24 במרץ 2014 (IST)עת"מ 3415-05-10 הרננדז נ' מדינת ישראל(14.8.11)[תגובה]
  2. LubaGalfond - עת"מ (י-ם) 8717/08 יוהנס למה באיו נ' משרד הפנים
  3. Dani347 - עתירה מנהלית 27315-08-11 פלונית ואחרים נ' משרד הפנים
  4. Dnah - בג"ץ 1834/09 יהודה דורון נגד משרד הפנים רשות האוכלוסין וההגירה ואחרים
  5. ORIT RM - עת"מ 29883-07-11 אטוש מאג'ד מאנג'אן ואח' נגד עיריית אילת ומשרד החינוך
  6. Gagu.nac - בג"ץ קו לעובד נגד משרד הפנים‏
  7. Eran adany - שיחה 14:44, 24 במרץ 2014 (IST) בג"ץ אדם נגד הכנסת[תגובה]
  8. Benny090 - פרשת יולנדה גלוטן
  9. Shani maximov - עע"מ 8908/11 נסנט ארגיי אספו נגד משרד הפנים
  10. Hanitvaknin - עת"מ 2702/04 פלונית נגד שר הפנים
  11. Ddoorr - עת"מ ויליאם ג'וסף נגד משרד הפנים
  12. GILI RICHTER - ע"פ מיכאל פרודנטל נגד מדינת ישראל
ויקיפדיה
ויקיפדיה

מיזם עבודות ויקידמיות הוא מיזם כתיבה של ערכים בוויקיפדיה כמטלה אקדמית במסגרת הוראה באוניברסיטאות ומכללות. קהילת ויקיפדיה סבורה שניתן לשלב כתיבה ועריכה בוויקיפדיה במסגרת הוראה אקדמית, באופן שיתרום לשני הצדדים, ויאפשר לסטודנטים לממש יעדים אישיים על-ידי תרומה משמעותית לפרויקט קהילתי.

דף זה פונה למרצים או מתרגלים בקורסים אוניברסיטאיים המעוניינים לבצע שילוב שכזה, ומרכז עבורם, ועבור הסטודנטים שלהם, הצעות, הנחיות ורעיונות שיכולים לקדם את הפרויקט.

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסייה רחבה. כל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת אנציקלופדיה.

אחת התפיסות המרכזיות בוויקיפדיה היא ההתקדמות והשיפור ההדרגתיים. ערך טיפוסי אינו עולה לאתר כשהוא בנוי וערוך בשלמותו - לפעמים מהווה הגרסה הראשונה רק שלד לערך ראוי, ולפעמים אף פחות מזה. עם הזמן, עורכים נוספים משפרים את הערך ומתקנים אותו; התוספות הקטנות מצטברות לחשבון גדול.

אנו מצפים שסטודנט המתבקש לכתוב ערך אנציקלופדי על נושא נתון יפגין במהלך העבודה שני כישורים מרכזיים:

אף שעקרונית ויקיפדיה העברית שמחה לקבל ערכים שנכתבו או הורחבו במסגרת קורס אקדמי, לעיתים נתקלים ערכים אלה בהתנגדות עזה של ויקיפדים. התנגדות זו כוללת ניסיונות למחיקת חלקים ניכרים מהערך ואף הצעות למחיקת הערך כולו. ראוי להביא בחשבון התנגדות זו, שלא בהכרח עולה יפה, אך בוודאי יש בה אי נעימות, בעת בחירת נושאים לכתיבה, ולהיות ערוכים להתמודדות עם התנגדות זו.

עורכים מתנדבים[עריכת קוד מקור]

להלן רשימת המתנדבים במיזם, מקהילת ויקיפדיה, המוכנים לעזור לגשר בין ויקיפדיה לסטודנטים בפרויקטים השונים באמצעות יוזמות, הנחיה והכנת תשתית.
לאחר הדרכת סטודנטים מומלץ להוסיף לסטודנט בדף שיחתו את התבנית {{ברוך הבא סטודנט}} הנותנת לו קישורים לדפי העזרה השונים.

שלום לך,

בהמשך להדרכה בה השתתפת, בנוסף לקישורים לדפי ההנחיות במלבן הברכה לעיל, להלן קישורים לדף בו נמצא קישור לדף המיזם בו אתה משתתף, ודפי עזרה - מומלץ מאוד לעיין בהם:

בחתימה שלי נמצא גם קישור לדף השיחה שלי. אני אלווה אותך בהנחיות בדף השיחה שלך.

ניתן תמיד להגיע לטיוטה שלך דרך הקישור "תרומות" במעלה הדף.

אם יש לך שאלות נא לשאול אותן בדף השיחה שלך. יש להקיש על הכפתור הוספת נושא ולכתוב את הדברים, או ללחוץ על הקישור תגובה כדי לענות לפנייה שנכתבה.
נא לא לשכוח לתייג אותי בהתאם להסבר בדף {{תיוג}}.

                                                            שיהיה בהצלחה פרח בשבילך,
(ויקיפד ותיק המעוניין להצטרף למתנדבים במיזם, יש ללחוץ כאן להוספת שמו)

אל תהססו לפנות לאחד מהמשתמשים המצויינים לסיוע בכל מה שנצרך (באמצעות גישה לדף ה"שיחה" שמצויין ליד אחד מהרשימה, ושם לחיצה על "פסקה חדשה").

שיתופי פעולה עם עמותת ויקימדיה ישראל[עריכת קוד מקור]

במסגרת פעילותה, מקיימת עמותת ויקימדיה ישראל שיתופי פעולה אקדמיים עם מוסדות רבים להשכלה גבוהה בהם מתקיימים מגוון תהליכים ופרויקטים לימודיים להעלאה וטיוב של ערכים לטובת הכלל.

העמותה פיתחה מגוון של חומרי עזר והדרכה שיכולים לסייע ולתמוך בעבודת הסטודנטים. עוד מידע על שיתופי הפעולה נמצא באתר הייעודי למיזם האקדמיה.

אם אתם מרצים במוסד אקדמי ומעוניינים לשלב כתיבה בוויקיפדיה במסגרת קורס, ניתן לפנות לרכזת האקדמיה של עמותת ויקימדיה ישראל – ליאור יערי-דולב, בכתובת הדוא"ל lior-at-wikimedia.org.il או בדף השיחה שלה.

הנחיות לסטודנטים הנחיות למרצים המעוניינים - יצירת פרויקט בקורסים אקדמיים

כתיבת מטלה בוויקיפדיה כוללת התמודדות עם ממשק העריכה, אך בצדה האפשרות להיעזר בקהילת עורכים שיוכלו לסייע לכם עם האתגרים הטכניים.

כדי לסייע לכם הקמנו את דף ההנחיות לסטודנטים ובו הנחיות ואפשרויות לסיוע.

מיזם כתיבה באקדמיה הוא אמצעי הוראה אשר ניתן להטמעה ושילוב בכל קורס אקדמי. על מנת להבטיח רמה אקדמית גבוהה מומלץ לשלבו בקורסים ברמת מוסמך ומעלה. שילוב כתיבת ערכים בוויקיפדיה במסגרת קורסים אקדמיים כולל בתוכו מספר היבטים טכניים ואקדמיים. אתם יכולים לקבל סיוע תוכני וטכני מהמתנדבים במיזם.

מיזמים בליווי עמותת ויקימדיה ישראל, או בהובלת מתנדבי ושותפי העמותה

  1. ספרות נשים בעולם הערביהאוניברסיטה העברית – הפקולטה למדעי הרוח - החוג לשפה וספרות ערבית
  2. מודלים בכימיה מולקולרית וקינטיתהטכניון
  3. תכנון מולקולרי של חומרים ביולוגייםהטכניון
  4. מדעי הרוח בחיפה – כתיבת ערכים במסגרת קורסים שונים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה.
  5. כתיבה ויקיפדית בתכנית אופקים – כתיבת ערכים במסגרת תכנית אופקים למצטיינות ומצטיינים באוניברסיטת חיפה
  6. פסקי דין בנושאי זכויות אדםהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
  7. מבוא לדת הבהאאית - האוניברסיטה העברית
  8. תוכן דיגיטלי במוסדות מורשת תרבותית: ויקיפדיה, ספרנים וספריותהמכללה לחינוך ע"ש דוד ילין
  9. ויקישטעטל
  10. גנטיקה וגנומיקה של האדםאוניברסיטת בן-גוריון בנגב
  11. מין ומיניותאוניברסיטת בן-גוריון בנגב
  12. מיזם מעוף (משפט עברי בוויקיפדיה)אוניברסיטת בר אילן
  13. לימודי תרגוםבית ברל
  14. תמונה שווה אלף מיליםסמינר הקיבוצים – החוג להיסטוריה
  15. עיראק ואתגרי ההווההאוניברסיטה העברית – החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון
  16. פרויקט פיתוח מיומנויות לשוק העבודה החדש - המרכז האקדמי רופין
  17. מיזם מדעי החיים בשיתוף האקדמיה הצעירה הישראלית - בשותפות אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון בנגב
  18. קליניקת החפותהאוניברסיטה העבריתהפקולטה למשפטים


מיזמים עצמאיים

  1. ויקי"ארץ"המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן
  2. הנדסת חשמלהמרכז האקדמי לב

2022



2021

2020


2019


2018


2017


2016

2015

2014

2013

2012

2011

2009

2008

2006

מיזמים שלא כללו כתיבת ערכים

כותב זה הוא סטודנט, הפועל בוויקיפדיה העברית במסגרת קורס אקדמי.
.

שלום דרור, אני לא מבינה למה אתה משתמש במודול המנוון הזה לשם כתיבת ערך כמטלה אקדמית במקום להשתמש בפורמט שעוצב על ידי הקהילה שהשתמשת בו בעבר בויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/אוניברסיטת חיפה/הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה ממשיך 18:21, 6 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

הקישור לדף לא עובד[עריכת קוד מקור]

שלום, הנסיון לקשר אל הדף הזה בטקסט שנכתב במסמך וורד לא צולח. האם מישהו יכול להסביר או לסייע? תודה, --YR on wiki - שיחה 09:52, 1 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]

אני באסם אבו עאבד,ואני משתתפת בקורס כתיבה אקדמית במסגרת לימודי תואר שני בשנת 2016-2017 במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט" Basem33 - שיחה 15:57, 14 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]

שלום Basem33, אנא העבר את הטקסט הזה (וכדאי לתקן את הדקדוק) לדף המשתמש שלך. מקומו שם ולא כאן. בברכה, --YR on wiki - שיחה 16:00, 14 בנובמבר 2016 (IST)[תגובה]
1
100%
#27408B
#F3F9FF