ויקיפדיה:עמותת ויקימדיה ישראל/שיתופי פעולה במערכת החינוך/מיזם בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה פעיל
דף זה מרכז את מיזם בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס וויקימדיה ישראל.
Students write Wikipedia - logo-heb
Students write Wikipedia - logo-heb

טוען את הלשוניות...

מיזם בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס, תל אביב, מתרכז ביצירה ובהרחבה של ערכים על איטליה, השואה, מלחמת העולם השנייה ומחנות העקורים של איטליה. תלמידי המיזם לומדים במגמת ההיסטוריה בתיכון, ועבודתם על יצירה והרחבה של ערכים בוויקיפדיה מקנה להם יחידה שלמה בציון הבגרות בהיסטוריה.

רעיון המיזם נולד בדרך ייחודית: עמוס רבן, המורה המוביל (משתמש:Rabanam), השתתף עם תלמידיו בהפקת חומרים חינוכיים המלווים את התערוכה "נאום תשובה לרב-חובלים איטלקי" במוזיאון ארץ ישראל (אוצרת: גב' רחל בונפיל). התערוכה עוסקת בנושא מחנות העקורים באיטליה לאחר מלחמת העולם השנייה. בעקבות התערוכה, התעוררו בעמוס שאלות הנוגעות לביוגרפיה המשפחתית שלו, ובאופן ספציפי יותר, לסבתו שושנה: כיצד סבתא שושנה הגיעה לאיטליה לאחר השואה? מה עשתה שם? כיצד הכירה שם את סבו, ומדוע השניים עזבו את איטליה ועלו לישראל?

רבן גייס את תלמידיו להתחקות אחר שאלות אלה, וללמוד היסטוריה דרך הסיפורים של סבתא שושנה ושל אישים נוספים (יהודים ולא יהודים) שסיפורי חייהם נקשרו באיטליה של מלחמת העולם השנייה ושל השנים שאחריה. אך חזונו לא הסתכם בכך: הוא שאף כי תלמידיו יחלקו את הידע שיצברו עם הציבור הרחב באמצעות כתיבת ערכים בוויקיפדיה. בשנת הלימודים תשע"ז כלל המיזם משלחת לימודית של התלמידים לאיטליה, ושורה של מפגשים עם תלמידים איטלקיים המשתתפים במיזם חינוכי דומה. כמו כן, השתתפו עדים, בני משפחה של עדים, מומחים מקצועיים מאיטליה ומישראל ועורכים בוויקיפדיה. התלמידים גם ביקרו בספריות ובארכיונים שונים.

בזכות 26 התלמידים שהשתתפו במיזם בשנת תשע"ז זכתה ויקיפדיה העברית ב-16 ערכים חדשים ואיכותיים, 2 הרחבות משמעותיות של ערכים קיימים ו"עבודות גמדות" ב-52 ערכים. מאגר ויקישיתוף זכה ב-60 קבצים חדשים וחופשיים, אשר 36 מהם שולבו בערכים בוויקיפדיה העברית (בהם קבצים של תמונות ותעודות היסטוריות נדירות).

המיזם נחתם באירוע סיום בהשתתפות התלמידים ובני משפחותיהם, שבו הוצגו המיזם ותוצריו במצגות, בסרטון ובתערוכה שיצרו התלמידים.

המיזם זכה בפרס החינוך של מכון משׂוּאה ללימודי השואה. המחזור הבא של המיזם, שמתקיים בשנת הלימודים תשע"ח, יזכה לתמיכת הקרן ליוזמות חינוכיות הפועלת במשותף עם משרד החינוך.

מתנדב מלווה: Avneref.

שנת הלימודים תשע"ז (2016-2017)[עריכת קוד מקור]

בשנת הלימודים תשע"ז, תלמידי המיזם העלו 60 קבצים לוויקישיתוף, בהם קבצים של תמונות ותעודות היסטוריות נדירות. 36 מן הקבצים שולבו בערכים בוויקיפדיה העברית.

הנה חלק מן הקבצים:

בדפי השיחה של הערכים שנכתבו במסגרת המיזם הוצבה התבנית הבאה:

ערך זה נכתב או הורחב במסגרת שיתוף הפעולה
בין ויקימדיה ישראל לבית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייוויס, תל אביב

1
100%
#27408B
#ffaaaa