ויקיפדיה:ערכים מומלצים/המלצות קודמות/ינואר 2005

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערכים מומלצים
2004           יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2005 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2006 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2007 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2008 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2009 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2010 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2011 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2012 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2013 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2014 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2025 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2026 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2027 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2028 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2029 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2030 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2031 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2032 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2033 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
ינואר
1 בינואר 2005
"נמרוד" (1939), מאת יצחק דנציגר
"נמרוד" (1939), מאת יצחק דנציגר

"הכנענים" (העברים הצעירים) היא תנועה אידאולוגית-תרבותית, אשר ניסתה למתוח קו ישיר בין העמים שחיו בארץ ישראל באלף השני לפני הספירה, ובין העם העברי בארץ ישראל במאה העשרים, תוך ניסיון ליצור תרבות חדשה-ישנה ולהתנתק מהמסורת היהודית-גלותית. התנועה נוסדה בשנת 1939, הגיעה לשיאה בארץ ישראל בשנות הארבעים של המאה ה-20, והשפיעה על המחשבה הפוליטית, האמנות, הספרות וחיי הרוח בארץ ישראל ובמדינת ישראל. השם "כנענים" ניתן לקבוצה, מתוך אירוניה מסוימת, על ידי אברהם שלונסקי, ושמה המקורי היה "הוועד לגיבוש הנוער העברי".

עריכה - תבנית - שיחה
2 בינואר 2005
אז'ן סי
אז'ן סי

אז'ן סי (18043 באוגוסט 1857) ‏ (Eugène Sue), כינויו של הסופר הצרפתי מארי-ז'וזף סי (Marie-Joseph Sue), מייסד הספרות הקלה ואבי הרומן בהמשכים, שזכה להיקרא בחייו "מלך הרומן העממי", משום היותו הסופר הנקרא ביותר בתקופתו בסיפורת הצרפתית.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בינואר 2005
תוכנית בשפת JavaScript
תוכנית בשפת JavaScript

שפת תכנות היא אוסף של חוקים תחביריים (Syntax) וסמנטיים (Semantic) שנועדו לאפשר להגדיר למחשב באופן מפורט את הפעולות שעליו לבצע במצבים שונים (כלומר על סוגי קלט שונים). לעיתים משתמשים במושג שפת מחשב (Computer Language), שהוא מושג רחב מאשר שפת תכנות (Programming Language).

עריכה - תבנית - שיחה
4 בינואר 2005 ויכוח טורטוסה התנהל בשנים 1413-1414 בעיר טורטוסה שבספרד, והוא אחד מהוויכוחים המפורסמים שבין יהודים לנוצרים בימי הביניים.

מהצד היהודי השתתפו בו פרופייט דוראן האפודי, רבי יוסף אלבו ותלמידי חכמים נוספים כרבי זרחיה הלוי, רבי מתתיהו היצהרי, רבי משה בן עבאס ורבי אסטרוק הלוי, כל אחד מהם היה נציג של קהילה אחרת.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בינואר 2005

ערפד הוא יצור מיתולוגי המתקיים על דם אנושי או חייתי. בדרך כלל הוא ניחן בכוחות על-טבעיים וביכולת לשנות צורה. לרוב הערפד הוא התגלמותו של אדם מת אשר נהפך לאלמת באופן זה או אחר. יש תרבויות שבהן רווחות אגדות אודות ערפדים לא-אנושיים, כמו שדים או חיות כגון עטלפים, כלבים ועכבישים. יכולותיהם המיוחדות ואפיוניהם של הערפדים משתנים בכל מסורת ומסורת על פי פולקלור, סרטים וספרות בדיונית.

הערפדות היא פעולת שתיית הדם. בפולקלור קיימת אמונה שניתן לקבל כוחות על-טבעיים על ידי שתיית דם אנושי, אם כי גרסאות רבות של סיפורי עם ערפדים מתארים את הערפדות כיצר קיומי של הערפד, יותר מאשר כדרך שלו לרכוש עוצמה. הבסיס ההיסטורי של הערפדות, המהווה צורה בלתי-שכיחה של קניבליזם, נעוץ כנראה בניסיון להבעית אויב על ידי שתיית דמו.

בזואולוגיה המונח "ערפדות" מתייחס לפעולת עלוקות, יתושים, דבקון, עטלפי-ערפד ואורגניזמים נוספים אשר ניזונים מנוזלי הגוף של יצורים אחרים.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בינואר 2005

רומן פולנסקי (Roman Polański) (נולד ב-18 באוגוסט 1933) הוא במאי ושחקן ממוצא פולני.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בינואר 2005
פרעוש
פרעוש

סדרת הפרעושים היא אחת הקטנות במחלקת החרקים, ומונה מעט יותר מ-2,200 מינים ידועים. בישראל ידועים כ-40 מינים. הפרעושים הם חרקים בעלי גלגול מלא, הכולל ארבע דרגות: ביצה, זחל, גולם ובוגר. הזחלים ניזונים מחומרים אורגניים שונים, ורק הבוגרים הם טפילים מוצצי דם. כ-95% הם טפילי יונקים, המתוודעים לאדם בעיקר בגלל החתולים אליהם הם נטפלים, וכ-5% הם טפילי עופות.

הפרעושים קיימים לפחות 60 מיליון שנה. הפרעוש העתיק ביותר הידוע למדע, חי בתקופת האיאוקן של עידן השלישון, ונדבק במקרה לשרף אורנים שהתקשה, וכך נשמר בתוך הענבר עד שהתגלה לפני כמה עשרות שנים בחוף הים הבלטי. מניחים כי הפרעושים קרובים לסדרת ארוכי כנף בגלל הדמיון ביניהם בפרטים מורפולוגיים רבים, ויש הסבורים כי מוצאם מן הזבובאים.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בינואר 2005

תוכנית T4 - אותנסיה היא מבצע שנערך במהלך שלטונם של הנאצים בגרמניה ונועד לחיסול כל ה"לא כשירים" ולדאוג ל"היגיינת הגזע הארי". בתוכנית זו, שהתבססה על האידאולוגיה הנאצית הגזענית ועל עקרונות אאוגנים, התיימרו הנאצים להעביר מן העולם את כל הילדים והמבוגרים שסבלו מפגמים פיזיים קשים או ממחלות נפשיות קשות. שמה של התוכנית T4 בא ממטה התוכנית ברח' טירגרטן 4 בברלין, בעוד שהמילה "אותנסיה" פירושה המתת חסד, ומשמעותה ביוונית "מוות טוב".

עריכה - תבנית - שיחה
9 בינואר 2005
אנרי פיליפ פטן
אנרי פיליפ פטן

מרשל אנרי פיליפ פטן (24 באפריל 185623 ביולי 1951). איש צבא ומדינאי צרפתי, אשר זכה לתהילה כמגנה של צרפת במלחמת העולם הראשונה. לאחר תבוסתה הצבאית של צרפת במלחמת העולם השנייה עמד פטן בראש המדינה, המכונה צרפת של וישי, אשר שיתפה פעולה עם אדולף היטלר. פטן שימש כשליט בובה, ולאחר תבוסתה של גרמניה במלחמה נשפט כבוגד, ונדון לעונש מוות, שהומר למאסר עולם. ממשלת וישי ופטן, שעמד בראשה, שותפים לאחריות לשואת יהודי צרפת.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בינואר 2005 מרדכי קידרהאסיר איקס (נולד ב-19 בנובמבר 1929), איש מודיעין ישראלי שהורשע ברצח ושוד של סייען יהודי, בעת ששהה בארגנטינה בהכנה ליציאתו לארץ היעד. עריכה - תבנית - שיחה
11 בינואר 2005
ריצ'רד השלישי
ריצ'רד השלישי

ריצ'רד השלישי (1452 – 1485) היה מלך אנגליה מ-1483 ועד מותו בקרב בוסוורת', שהיה הקרב שסיים את מלחמות השושנים. דמותו של ריצ'רד שנויה במחלוקת בין ההיסטוריונים. בני זמנו תיארו אותו כהתגלמות הרוע עלי אדמות. תיאורו של ויליאם שייקספיר את ריצ'רד, במחזה הנושא את שמו, אשר נכתב כאשר מום חיצוני היווה סימן מובהק לפגמים פנימיים, הינו של אדם גיבן בעל יד מעוותת ומשותקת. ריצ'רד הואשם בפשעים רבים, החל מניסיון לגילוי עריות עם אחייניתו, דרך ההכרזה על אמו כזונה על מנת להכריז על אחיו כממזר ולקבל את הירושה, וכלה ברציחת שני אחייניו, המלך אדוארד החמישי בן ה-12, ואחיו בן התשע, דוכס יורק. מיוחסות לו רציחתם במו ידיו של שני מלכים שקדמו לו, רציחות נוספות של רוזנים ואצילים רבים, כפיית נישואין (ולמעשה אונס) על אלמנת אחד מקורבנותיו, ועוד. כיום יש השמים להם כמטרה לטהרו מן הפשעים המיוחסים לו, ולהזכיר את שמו כאחד ממלכיה הגדולים של אנגליה. הערכה היסטורית אובייקטיבית אינה אפשרית עדיין, כנראה, על אף הזמן הרב שחלף.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בינואר 2005

מיקרוסופט (Microsoft Corporation) היא חברת תוכנה אמריקאית השוכנת ברדמונד שבמדינת וושינגטון, סמוך לעיר סיאטל. מיקרוסופט היא חברת התוכנה הגדולה בעולם, ואחת מהחברות בעלות שווי השוק הגדול בעולם, לפי ערך מניותיה (כ-240 מיליארד דולר, נכון לתחילת 2011)

נכון לנתוני סוף 2010 העסיקה מיקרוסופט 80 אלף מועסקים במשרה מלאה, בארצות הברית ובמדינות אחרות והכנסותיה השנתיות ב-2010 הסתכמו בכ-62.4 מיליארד דולר. הכנסות אלו באו בעיקר ממכירות של מערכת-ההפעלה "חלונות" (18.5 מיליארד), תוכנות שרת וכלי פיתוח (14.7 מיליארד) וערכת התוכנות המשרדיות "אופיס" (18.6 מיליארד), שער האינטרנט MSN (הניב 2.2 מיליארד) ומכירות משחקי מחשב וקונסולות משחקים (כ-8 מיליארד).

עריכה - תבנית - שיחה
13 בינואר 2005
מרגמה
מרגמה

מרגמה היא כלי ירייה ארטילרי פשוט, בצורת קנה מתכתי המחובר למשטח (סדן הניצב בדרך כלל על האדמה או על רק"ם) אשר יורה פצצות במסלול תלול בלבד, בניגוד לתותחי הוביצר או טנקים ורימוני רובה למיניהם. (הוביצר יורה הן במסלול תלול והן בשטוח ותותח יורה רק במסלול שטוח).

עריכה - תבנית - שיחה
14 בינואר 2005
הלוגו של אפל
הלוגו של אפל

אפל (Apple) היא חברה המייצרת מערכות הפעלה ומחשבים אישיים. החברה שוכנת בעיירה קופרטינו בעמק הסיליקון שבמדינת קליפורניה בארצות הברית. אפל היא החברה שיצרה את המחשב האישי הפופולרי הראשון בשנות השבעים ותרמה את מערכת ההפעלה הגרפית הראשונה למחשבים אישיים בשנות השמונים. החברה ידועה בחדשנותה בתחום התוכנה והחומרה וידועה במיוחד בזכות מחשבי מקינטוש ונגני iPod שלה.

נכון לינואר 2005 שווי השוק של אפל הוא כ-25 מיליארד דולר. היקף מכירותיה השנתיות, נכון לסוף שנת 2004 מוערך בכ-10 מיליארד דולר. לחברה כ-10,000 מועסקים, בעיקר בארצות הברית.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בינואר 2005
הלוגו של אפל
הלוגו של אפל

אפל (Apple) היא חברה המייצרת מערכות הפעלה ומחשבים אישיים. החברה שוכנת בעיירה קופרטינו בעמק הסיליקון שבמדינת קליפורניה בארצות הברית. אפל היא החברה שיצרה את המחשב האישי הפופולרי הראשון בשנות השבעים ותרמה את מערכת ההפעלה הגרפית הראשונה למחשבים אישיים בשנות השמונים. החברה ידועה בחדשנותה בתחום התוכנה והחומרה וידועה במיוחד בזכות מחשבי מקינטוש ונגני iPod שלה.

נכון לינואר 2005 שווי השוק של אפל הוא כ-25 מיליארד דולר. היקף מכירותיה השנתיות, נכון לסוף שנת 2004 מוערך בכ-10 מיליארד דולר. לחברה כ-10,000 מועסקים, בעיקר בארצות הברית.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בינואר 2005 הפיצול הסיני-סובייטי הוא כינויו של הקונפליקט בין ברית המועצות לרפובליקה העממית של סין שהתחיל בשנות החמישים המאוחרות של המאה ה-20, הגיע לשיאו בשנת 1969, והמשיך בצורה זו או אחרת עד לסוף שנות השמונים. הפיצול הביא איתו פיצול מקביל בתנועה הקומוניסטית העולמית. עריכה - תבנית - שיחה
17 בינואר 2005
"על כל אנשי העולם להתאחד נגד האימפריאליזם האמריקאי, נגד הרויזיוניזם הסובייטי ונגד ריאקציונרים מהעולם כולו!" (כרזה סינית, 1969)
"על כל אנשי העולם להתאחד נגד האימפריאליזם האמריקאי, נגד הרויזיוניזם הסובייטי ונגד ריאקציונרים מהעולם כולו!" (כרזה סינית, 1969)

הפיצול הסיני-סובייטי הוא כינויו של הקונפליקט בין ברית המועצות לרפובליקה העממית של סין שהתחיל בשנות החמישים המאוחרות של המאה ה-20, הגיע לשיאו בשנת 1969, והמשיך בצורה זו או אחרת עד לסוף שנות השמונים. הפיצול הביא איתו פיצול מקביל בתנועה הקומוניסטית העולמית.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בינואר 2005 קהילת ציון אמריקאית (American Zion Commonwealth). חברה ציונית מיישבת שנטלה חלק חשוב בהתיישבות היהודית בארץ ישראל בתקופת טרום המדינה. עריכה - תבנית - שיחה
19 בינואר 2005 קהילת ציון אמריקאית (American Zion Commonwealth). חברה ציונית מיישבת שנטלה חלק חשוב בהתיישבות היהודית בארץ ישראל בתקופת טרום המדינה. עריכה - תבנית - שיחה
20 בינואר 2005 טריאתלון הוא תחרות ספורטיבית המשלבת שלושה סוגי ספורט: שחייה, רכיבה על אופניים וריצה. המשתתפים בתחרות נקראים טריאתלטים.

ברוב תחרויות הטריאתלון מתבצעים שלושת המקצים ברצף והמעבר בין מקצה למקצה, על כל הכרוך בו, מהווה חלק בלתי נפרד ממשך התחרות . כתוצאה מכך, אימון נפרד בכל אחד ממקצועות הטריאתלון ללא השילוב ביניהם אינו מספיק להישגים תחרותיים. האימונים של טריאתלטים, להבדיל משחיינים, רוכבים ואצנים למרחקים דומים, מכילים אלמנטים של תכנון ושימור כוחות על מנת לחלקם באופן יעיל לאורך התחרות.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בינואר 2005 טריאתלון הוא תחרות ספורטיבית המשלבת שלושה סוגי ספורט: שחייה, רכיבה על אופניים וריצה. המשתתפים בתחרות נקראים טריאתלטים.

ברוב תחרויות הטריאתלון מתבצעים שלושת המקצים ברצף והמעבר בין מקצה למקצה, על כל הכרוך בו, מהווה חלק בלתי נפרד ממשך התחרות. כתוצאה מכך, אימון נפרד בכל אחד ממקצועות הטריאתלון ללא השילוב ביניהם אינו מספיק להישגים תחרותיים. האימונים של טריאתלטים, להבדיל משחיינים, רוכבים ואצנים למרחקים דומים, מכילים אלמנטים של תכנון ושימור כוחות על מנת לחלקם באופן יעיל לאורך התחרות.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בינואר 2005
נוף העיר דלפט, כנראה 1658-1660
נוף העיר דלפט, כנראה 1658-1660

יאן ורמיר (163215 בדצמבר 1675), צייר הולנדי. מגדולי הציירים בכל הדורות.

מעט מאוד ידוע על חייו של ורמיר, ציורו הנודע, "נוף העיר דלפט", מציג את הכנסייה החדשה שבה כנראה נולד והכנסייה הישנה (אודה קרק) שבה נקבר. ביניהן, בעיר הולדתו, התנהלו כל חייו. אלו הפרטים היחידים הידועים עליו בוודאות של ממש.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בינואר 2005
נוף העיר דלפט, כנראה 1658-1660
נוף העיר דלפט, כנראה 1658-1660

יאן ורמיר (163215 בדצמבר 1675), צייר הולנדי. מגדולי הציירים בכל הדורות.

מעט מאוד ידוע על חייו של ורמיר, ציורו הנודע, "נוף העיר דלפט", מציג את הכנסייה החדשה שבה כנראה נולד והכנסייה הישנה (אודה קרק) שבה נקבר. ביניהן, בעיר הולדתו, התנהלו כל חייו. אלו הפרטים היחידים הידועים עליו בוודאות של ממש.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בינואר 2005 פרייקור ("הגדודים החופשיים") היה שם כולל למספר מיליציות, לרוב בעלות אוריינטציה ימנית קיצונית אשר פעלו בגרמניה, בפולין ובמדינות הבלטיות לאחר מלחמת העולם הראשונה. הפרייקורפס היו מורכב ברובו מיוצאי צבא גרמניה, הממורמרים על תבוסת גרמניה במערכה, ומתנגדים לסוציאליזם ולקומוניזם. הארגון היה פעיל בקרבות בין אנשי הימין ואנשי השמאל שהשתוללו ברחבי גרמניה, וכן במלחמה כנגד הצבא האדום במדינות הבלטיות. עריכה - תבנית - שיחה
25 בינואר 2005 פרייקורפס ("הגדודים החופשיים") היה שם כולל למספר מיליציות, לרוב בעלות אוריינטציה ימנית קיצונית אשר פעלו בגרמניה, בפולין ובמדינות הבלטיות לאחר מלחמת העולם הראשונה. הפרייקורפס היו מורכב ברובו מיוצאי צבא גרמניה, הממורמרים על תבוסת גרמניה במערכה, ומתנגדים לסוציאליזם ולקומוניזם. הארגון היה פעיל בקרבות בין אנשי הימין ואנשי השמאל שהשתוללו ברחבי גרמניה, וכן במלחמה כנגד הצבא האדום במדינות הבלטיות. עריכה - תבנית - שיחה
26 בינואר 2005
הבניין בכריסטופר סטריט בו שכן הבר סטונוול
הבניין בכריסטופר סטריט בו שכן הבר סטונוול

מהומות סטונוול היו סדרה של עימותים אלימים בין הומוסקסואלים ובין המשטרה בניו יורק. המהומות החלו ביום שבת, 27 ביוני 1969, בסביבות השעה 1:20 אחר חצות, כשהמשטרה פשטה על בר הומוסקסואלים בשם "סטונוול אין" בגריניץ' וילג'. המהומות היוו נקודת ציון בתולדות התנועות לזכויות ההומוסקסואלים מאחר שהיו הפעם הראשונה בה התקיימה התנגדות מאורגנת למעצר על רקע נטייה מינית.

שנה אחרי המהומות, ארגנה חזית השחרור ההומוסקסואלית מצעד מגריניץ' וילג' לסנטרל פארק. במצעד השתתפו בין 5,000 ל-10,000 איש. אירועי סטונוול מהווים אבן דרך בתולדות תנועת שוויון הזכויות להומוסקסואלים בארצות הברית ובעולם כולו. מאז, בכל שנה לקראת סוף חודש יוני, מציינים ברחבי העולם ובישראל את אירועי הגאווה. מצעד הגאווה מתקיים בדרך כלל בחודש זה.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בינואר 2005 מהומות סטונוול (Stonewall) היו סדרה של עימותים אלימים בין הומוסקסואלים והמשטרה בניו יורק. המהומות החלו בסביבות השעה 1:20 בלילה ביום שבת, 27 ביוני 1969 כשהמשטרה פשטה על פאב הומוסקסואלים בשם "סטונוול אין" (Stonewall Inn) בגריניץ' וילג'. המהומות מהוות למעשה נקודת ציון בקרב תנועות של זכויות הומוסקסואלים, כיוון שהן מציינות את הפעם הראשונה בה התקיימה התנגדות מאורגנת למעצר על רקע מגדרי. עריכה - תבנית - שיחה
28 בינואר 2005 לוליטה הינו ספרו הידוע ביותר של הסופר הרוסי ולדימיר נבוקוב. הספר הוא מן היצירות האהובות והמוערכות ביותר בספרות העולמית, בזכות סגנונו הווירטואוזי של נבוקוב ותעוזתו הרבה של הנושא שבו עוסק הספר – אהבתו של גבר מבוגר לילדה בת 12. עריכה - תבנית - שיחה
29 בינואר 2005 לוליטה הינו ספרו הידוע ביותר של הסופר הרוסי ולדימיר נבוקוב. הספר הוא מן היצירות האהובות והמוערכות ביותר בספרות העולמית, בזכות סגנונו הווירטואוזי של נבוקוב ותעוזתו הרבה של הנושא שבו עוסק הספר – אהבתו של גבר מבוגר לילדה בת 12. עריכה - תבנית - שיחה
30 בינואר 2005 ספרטה (ביוונית: Σπάρτη), פוליס (עיר מדינה) ביוון העתיקה. ספרטה, שהוקמה מחדש בזמן המודרני, שוכנת בחלק המרכזי הדרומי של חצי האי פלופונס בחבל לאקוניה והיא בירת חבל זה.

ספרטה הייתה ידועה בזכות לוחמיה האמיצים שעשו לה שם בכל רחבי יוון העתיקה, שם שמהדהד עד ימינו שלנו. לספרטה לא היו חומות עד אמצע המאה ה-4 לפנה"ס, כי אף אויב לא העז לדרוך על אדמתה. הפוליס שלטה על כל שטח לאקוניה, כ-3,500 קמ"ר, שטח גדול במושגי יוון הקלאסית. בנוסף הייתה לה עוד טריטוריה אחת, מסניה, בת 4,000 קמ"ר. סך שטח המדינה, שהייתה אחת הגדולות ביוון, היה כ-7,500 קמ"ר. ספרטה עמדה בראש הליגה הפלופונסית. העיר הגיעה לשיא תהילתה כאשר עמדה בראש הכוחות היוונים שהדפו את הפרסים, כשאלו ניסו לכבוש את יוון בשנת 480 לפני הספירה.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בינואר 2005
מיקומה של ספרטה
מיקומה של ספרטה

ספרטה, פוליס (עיר מדינה) ביוון העתיקה. ספרטה, שהוקמה מחדש בזמן המודרני, שוכנת בחלק המרכזי הדרומי של חצי האי פלופונס בחבל לאקוניה והיא בירת חבל זה.

ספרטה הייתה ידועה בזכות לוחמיה האמיצים שעשו לה שם בכל רחבי יוון העתיקה, שם שמהדהד עד ימינו שלנו. לספרטה לא היו חומות עד אמצע המאה ה-4 לפנה"ס, כי אף אויב לא העז לדרוך על אדמתה. הפוליס שלטה על כל שטח לאקוניה, כ-3,500 קמ"ר, שטח גדול במושגי יוון הקלאסית. בנוסף הייתה לה עוד טריטוריה אחת, מסניה, בת 4,000 קמ"ר. סך שטח המדינה, שהייתה אחת הגדולות ביוון, היה כ-7,500 קמ"ר. ספרטה עמדה בראש הליגה הפלופונסית. העיר הגיעה לשיא תהילתה כאשר עמדה בראש הכוחות היוונים שהדפו את הפרסים, כשאלו ניסו לכבוש את יוון בשנת 480 לפני הספירה.

עריכה - תבנית - שיחה

ערכים מומלצים
2004           יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2005 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2006 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2007 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2008 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2009 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2010 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2011 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2012 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2013 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2014 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2025 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2026 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2027 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2028 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2029 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2030 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2031 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2032 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2033 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר