ויקיפדיה:קול קורא: אנשים - ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קול קורא: אנשים - ישראל[עריכת קוד מקור]

"אנשים - ישראל" הוא פרויקט לכבוד שנת ה-60 למדינת ישראל

היזמים: פרופ' עוז אלמוג, החוג ללימודי א"י, אוניברסיטת חיפה
ד"ר תמר אלמוג, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

רקע - עד כמה אנחנו באמת מכירים את עצמנו?[עריכת קוד מקור]

  • כמה תלמידים לומדים במסגרת עמותת 'מופת', שהוקמה בארץ על ידי עולי ברה"מ לשעבר?
  • מיהם בני המעמד הבינוני החדש?
  • במה נבדלים מנהגי התפילה של חסידי ברסלב מאלה של חסידי חב"ד?
  • מה הכיבוד האופייני המוגש לאורחים ב'דיוואן' הדרוזי?
  • מה מייחד את חג הסיגד שחוגגים עולי אתיופיה?
  • מדוע בקרב מחנה 'הכיפות הסרוגות' יש מגוון כה רחב של כיסויי ראש?
  • כמה עיתונים בשפה הערבית יוצאים לאור בארץ ומיהם קהלי הקוראים?
  • מה מאפיין את טקס החתונה של חברי התנועה הרפורמית בישראל?
  • בכמה קיבוצים עדיין סועדים בחדר אוכל משותף?

אם אינך יודע/ת את התשובות לשאלות אלה ולשאלות נוספות רבות על החברה הישראלית – אינך יוצא/ת דופן. רובנו יודעים מעט מאד על המורשת התרבותית, סגנון החיים ותפישות העולם האופייניים לקבוצות שונות במדינת ישראל. אנו מרבים לדבר על 'הישראלי' בהא הידיעה. אך בפועל אין 'ישראלי' אחד, אלא גוונים שונים של ישראליות: ישראלי-דתי לאומי, ישראלי-רוסי, ישראלי-דרוזי, ישראלי-חרדי, ישראלי-מוסלמי, ישראלי-נוצרי, ישראלי-קיבוצניק וכך הלאה.

אנחנו מכירים את הישראליות המשותפת לכולנו – זו הנוצרת מהאקלים והגיאוגרפיה המקומית, מהטראומות ההיסטוריות שחווינו ביחד (מלחמות, משברים כלכליים וכו'), מהשפה העברית וממוצרי היסוד שאותם צורכת רוב האוכלוסייה (מזון, ריהוט, תחבורה, תקשורת וכו'). אך את הצד השני של 'מקף הזהות' אנחנו בקושי מכירים. הבורות התרבותית – שיסודה בתיעוד לקוי ובחוסר הפצת מידע - מחזקת דעות קדומות ומרדדת את השיח החברתי. גם אומות העולם מביטות עלינו כעל ישות הומוגנית ואינן מודעות להבדלים - מקצתם תהומיים - הקיימים בין התרבויות השונות במדינת ישראל.

על מנת לתת ביטוי לרב תרבותיות (במדיה, בחינוך, בחלוקת המשאבים לתרבות) אנו חייבים קודם כל להכיר את תת התרבויות המרכיבות את החברה הישראלית.

המטרה הכללית[עריכת קוד מקור]

הקמת מרכז מידע על החברה הישראלית. המרכז יספק מידע מקיף ועדכני על סגנונות חיים ותרבויות בישראל. גולת הכותרת של המרכז תהיה בניית מדריך מקוון (פורטל אינטרנט חדשני) על מגוון פניה של החברה הישראלית, אשר יתעדכן מדי יום וישמש מוקד לפעילויות חינוכיות ותרבותיות, כמו גם כתשתית ידע לגופים העוסקים בתמיכה ומדיניות ציבורית.

מה יכלול המדריך המקוון[עריכת קוד מקור]

  1. מידע טקסטואלי מקיף, ידידותי לקורא ועדכני.
  2. גלריה וקישורים (links) לאלפי תמונות וסרטים על אנשים, מקומות ואירועים הטיפוסיים לתרבות הישראלית. הערה: מאגר התמונות והסרטים ייבנה על ידי צוות המרכז ובסיוע קהל הגולשים – בדומה לאתרים ויקיפדיה ו- YouTube. מנגנון של תרומת תמונות וסרטים יאפשר לגולשים להציע לנו מידע אודיו ויזואלי עדכני.
  3. מענה לשאילתות על החברה הישראלית שיופנו לאנשי המרכז ולכותבים שלנו על ידי ארגונים ומוסדות ועל ידי הציבור הרחב.
  4. הפעלת במת שיח בה יוכלו הגולשים לשוחח זה עם זה בזמן אמת בעת הגלישה באתר ולהגיב למידע המופיע במדריך (תיקונים, תוספות וכו').
  5. לוח מודעות וחדשות שבו יפורסמו עדכונים מעניינים על החברה הישראלית, כולל "הידעת" – אנקדוטות מהווי הישראליות.
  6. תחרויות וחידונים בנושאים שונים שעוסקים בחברה הישראלית.

המגזרים שיכוסו במדריך[עריכת קוד מקור]

  • המגזר הצברי הלא דתי (יהודים וותיקים)
  • המגזר הדתי ציוני (כיפות סרוגות)
  • המגזר החרדי
  • מגזר יוצאי אתיופיה
  • מגזר דוברי הרוסית
  • המגזר הערבי (נוצרים, מוסלמים, בדואים)
  • המגזר הדרוזי
  • המגזר הקיבוצי (התיישבות עובדת)

התחומים החברתיים שיכוסו (הערכים במדריך ימוינו על פי התחומים הללו) אוכלוסיה; מגורים; כלכלה; חינוך והשכלה; דת ואמונה; בילוי ופנאי; אוכל, מוסיקה; זוגיות ומשפחה; הופעה ולבוש; מידע ותקשורת; כוח ופוליטיקה חוק ומשפט; צבא ובטחון; בריאות; שפה ושיח.

החידוש הטמון במרכז המידע[עריכת קוד מקור]

  • בפעם הראשונה יעמוד לרשות הציבור מדריך מלא וידידותי של החברה הישראלית על מגוון הקבוצות המרכיבות אותה. האתר יהפוך למרכז מידע וירטואלי ולמקור העשיר והמוסמך ביותר על תרבויות וסגנונות חיים במדינת ישראל.
  • בפעם הראשונה יופיע מדריך חברתי אינטראקטיבי, המתעדכן בזמן אמת (בין השאר על ידי הצעות של הישראלים עצמם). הערה: בשונה מהויקיפדיה, התיקונים והתוספות שישלחו על ידי הגולשים יעברו דרך המסננת של עורכי האתר.
  • המוטו של האתר יהיה "סובלנות מתחילה בהכרת הזולת ובעיקר בהכרת השכן". סטריאוטיפים ודעות קדומות נובטים על מצע של בורות תרבותית. לפיכך, מרכז מידע, שיוקם על פי המודל המוצע, יוכל להתגאות בתרומה חשובה לקידום הדמוקרטיה הישראלית, ויהווה מודל למדינות אחרות.
  • בפעם הראשונה יופיע מאגר מידע על החברה הישראלית הכולל חומר אודיו-ויזואלי. כך יוכלו הישראלים ואנשים בחו"ל לא רק לקרוא על החברה הישראלית אלא גם לראות ולשמוע את האנשים והסביבה שבה הם חיים.
  • דיונים רבים וחשובים על מדיניות ציבורית בישראל נערכים ללא בסיס מידע מקיף ומהימן. מאגר המידע המוצע יוכל לשרת גופים חברתיים רבים כבסיס לתכנון חברתי.

קול קורא לוויקיפדים[עריכת קוד מקור]

אנחנו מחפשים אנשים טובים שיתנדבו לכתוב עבורנו ערכים. הנתונים הנדרשים: עניין בחברה הישראלית, אהבת הכתיבה, יכולת עיבוד מידע, ניסוח בהיר. אין כל צורך בידע סוציולוגי מקדים וגם לא בהכשרה אקדמית. הכרות מקרוב של אחד המגזרים (חילוני, דתי, חרדי, רוסי וכו') ו/או של אחד התחומים (מזון, דיור, בילוי וכו') היא תמיד יתרון. אנחנו נסייע לכל כותב/ת במציאת החומרים שמהם יעובד הערך (ספרים, מאמרים, אתרי אינטרנט וכו') וכן באיתור אינפורמנטים לתחקיר. שמו של הכותב/ת יוצמד לערך (אלא אם כן יבקש להישאר בעילום שם). פרופ' עוז אלמוג ידריך ויסייע לכותבים בכל שלבי הכתיבה, ויעניק לערך הגמור גושפנקא מדעית. אין סתירה הכרחית בין כתיבת ערך לוויקיפדיה לבין כתיבת ערך למדריך שלנו. הגרסה בוויקי יכולה להיות מקוצרת ומתומצתת יותר או ממש חופפת (בדרך כלל הערכים שלנו ארוכים יותר). אגב, אנו נעזרים לא אחת בערכי ויקיפדיה, שהם ברובם מעולים!

המעוניינים להצטרף מוזמנים לפנות אל פרופ' עוז אלמוג בכתובת oalmog-at-univ.haifa.ac.il (הקפידו להחליף את השטרודל המזויף המופיע כאן בשטרודל של המקלדת).

התגמול[עריכת קוד מקור]

לצערנו אין ביכולתנו לתת תגמול חומרי עבור הכתיבה. מעבר לסיפוק האינטלקטואלי והרגשי (קידום הידע והסובלנות בחברה הישראלית), הכותב/ת יוכל לקבל משוב נקודתי ומיידי לערך שכתב מפרופ' עוז אלמוג, ומהגולשים שיכנסו לאתר (באתר תוקם במת שיח).

הערה: פרופ' עוז אלמוג פנה אלי בבקשה לפרסם את הקול קורא דלעיל, ושמחתי להיענות לבקשתו. אני מעריך שעם השלמת המיזם שלו, ייווצרו קישורים רבים בינו ובין ויקיפדיה, לתועלת שני המיזמים. דוד שי 22:02, 21 בנובמבר 2007 (IST)[תגובה]