ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:חת"ם סופר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<חת"ם סופר


  • תאריך תחילת ההצבעה: 15:43, 6 באוקטובר 2010 (IST)
  • תאריך סיום ההצבעה: 15:42, 13 באוקטובר 2010 (IDT)

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

ההצבעה תתקיים בשיטה בה על כל מצביע לדרג את האפשרויות המועדפות עליו, לאור זאת צויינו האפשרויות השונות באותיות.

אפשרות א. חת"ם סופר[עריכת קוד מקור]

החת"ם סופר ידוע מאוד בשם זה, לא בטוח שכולם יודעים מי זה רבי "משה סופר". לעומת זאת, כולם יודעים מי היה החתם סופר. ההצבעה לקרוא לשם הערך "החתם סופר" היא לא רעה כל כך, אם כי נראה לי מוזר לקרוא לשם הערך ב"הא" הידיעה. יותר נראה לי חתם סופר וזהו. שבעים פנים - שיחה 15:37, 6 באוקטובר 2010 (IST)

אני מוסיף שכעת הרמב"ם ומשה בן מימון מפנים שניהם לרמב"ם, הרמב"ן ומשה בן נחמן מפנים לרמב"ן והרמ"א ומשה בן ישראל איסרליש מפנים שניהם לרמ"א. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 08:16, 7 באוקטובר 2010 (IST)
מדובר בראשי תיבות של שמם, לא בשם של ספרם. ראה הערתי לקמן. (ושם זה הוכרע אחר דיון בויקיפדיה:מזנון/שמות ערכי רבנים רק לגבי ראשי התיבות. זו הסיבה שלה הובאה אף דוגמה של ערך שנקרא על שם הספר). יוסף כרמל - שיחה 01:38, 8 באוקטובר 2010 (IST)
הבנתי. תודה על ההסבר! ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 12:07, 8 באוקטובר 2010 (IST)
האם תשנה את הצבעתך?

אפשרות ב. החת"ם סופר[עריכת קוד מקור]

לאור ההצעה שהועלתה על ידי אחד מהמצביעים לקרוא לשם הערך "החתם סופר", אני תומך גם בהצעה הזו, שכן לדעתי יש בה את שני המעלות: הן היא השם בו ידוע החתם סופר, וגם שאין לטעות ולחשוב שמדובר בערך על הספר, שזו היא בעיה גדולה בשם הישן. דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 15:34, 6 באוקטובר 2010 (IST)

אפשרות ג. משה סופר[עריכת קוד מקור]

זהו שמו, וכך מקובל לקרוא את שמות שאר הערכים, גם כאלו שידועים מאוד על שם ספרם, כמו "הקדושת לוי", ועוד. דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 15:30, 6 באוקטובר 2010 (IST)

נראה לי שבכל זאת המקרה העכשווי אינו ממש דומה לקדושת לוי. החתם סופר התפרסם בעיקר על שם ספרו, והקדושת לוי - התפרסם גם בשמו הפרטי. שבעים פנים - שיחה 15:38, 6 באוקטובר 2010 (IST)
ומה תאמר על החפץ חיים? דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 15:39, 6 באוקטובר 2010 (IST)
ומה עם כל השאר (פרס שם הגדולים למי שיודע את השם המלא של כולם מבלי להיכנס לערך...): מגיד משנה, לחם משנה, מגדל עוז ושאר נושאי הכלים של הרמב"ם (מפנה לפסקה על הספר ולא למחבר!), חזון אי"ש (!), מגן אברהם, של"ה, סמ"ע (חבל שלא מפנה לערך על הספר, מחברו נודע כך רק כשלומדים חו"מ), פתחי תשובה (לערוך הפנייה?) ושערי תשובה, צמח צדק (צריך לעשות ערך גם על שו"ת צמח צדק השני, מישהו אחר), קצות החושן, נתיבות המשפט, אבני נזר. אני מוסיף את אבי העזרי (ראבי"ה בשבילכם) כיוון שהספר נקרא במקור בכלל אביעזר, ו'אבי העזרי' זה הכינוי של המחבר (אף שלא כתוב כך, עדיין, בוויקיפדיה). ניתן להוסיף כמובן את הש"ך, ט"ז וב"ח, אף שנודעו גם בשמם..... וואו! אחרי הניסוי שעשיתי כרגע, אין אפילו אחד שטעיתי בו! בכולם שם הערך הוא לא על שם ספרם, אף שהם מוכרים רק בו! תקנו אותי אם אני טועה, אך בדיון זה לגרורותיו השונות לא הובאה ולו דוגמא אחת נוספת, בה נקרא מאן דהוא על שם ספרו, והמקרים קיצוניים יותר מהחת"ם סופר. אפשר להוסיף אמירה ויקיפדית: אם יוחלט ששם הערך הוא ה/חת"ם סופר, יש לערוך ערכים רבים בויקיפדיה העברית מחדש... יוסף כרמל - שיחה 23:23, 7 באוקטובר 2010 (IST)
דברים כדורבנות. דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ט בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 23:27, 7 באוקטובר 2010 (IST)

שיטת ההצבעה[עריכת קוד מקור]

כמו שהונהג בכמה הצבעות קודמות, יהיה על כל מצביע לדרג את האפשרות הראשונה המועדפת עליו, ובמקרה שלא - את האפשרות השניה המועדפת עליו. למשל: מי שמעדיף לקרוא לשם הערך "חתם סופר" ואם לא "החתם סופר", ידרג: א ב.

לדעתי הפסקת ההצבעה הקודמת לא היתה בסדר, ואולי אפילו יש פה מטרה ללגרום לבילבול ולהשיג בהצבעה תוצאות אחרות ממה שהרוב רוצה... אודלן - שיחה 20:35, 6 באוקטובר 2010 (IST)
ויש חולקים. היתה בעיה קשה באופן ההצבעה הקודמת, מכיון שלא ניתנה במה לאפשרות של "החתם סופר". ניסיתי להוסיף את האפשרות , אבל היא נמחקה על ידי אחד המשתמשים. אני אגב, לא מתנגד (ואף תומך) באפשרות של "החתם סופר". דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 20:40, 6 באוקטובר 2010 (IST)
אינני מדבר על השיטה כרגע, אלא רק על מקרה זה: האמת שאין מדובר במחלוקת אחת עם 3 אופציות, אלא בשתי מחלוקות שונות. קודם יש להכריע אם ייקרא על שם ספרו (כפי שמקובל לכנותו) או בשמו (כפי שמקובל באנציקלופדיה; גילוי נאות - זו דעתי). אחרי שיוכרע שייקרא ע"ש ספרו, יש לדון לגבי ה"א הידיעה. לגבי המחלוקת הראשונה, אינני יודע לאיזה צד שיטת הצבעה זו מטה את הכף, כיוון שדליית הנתונים מדף ההצבעה היא מסובכת (מה המשקל של עדיפות שנייה? ומי שאין לו עדיפות שנייה כלל?), אך ברי לי כי זה משבש את ההצבעה. יוסף כרמל - שיחה 01:30, 8 באוקטובר 2010 (IST)

הקפאת הצבעה[עריכת קוד מקור]

דרכיה דרכי נועם יזם את ההצבעה, כשהוא תומך בעמדה ג' - "משה סופר". הוא פנה אלי כדי שאנסח את העמדה הנגדית ואני סירבתי, וביקשתי שיתקיים דיון רציני יותר בדף השיחה ושנזמין דעות נוספות בטרם נחפז להצבעה. דד"נ סרב להצעתי להפנות מלוח המודעות לדיון ולהמתין עוד מעט זמן, או אפילו לבקש בוררות, ואף לא טרח לפנות למתנגדים הנוספים שנרשמו בדף השיחה של הערך. למזלו, שבעים פנים התייצב לפתי וניסח את העמדה הנגדית והופה - אפשר לפתוח בהצבעה.

עתה התברר שמדובר בבובת קש. גם אם נדחה את תוצאות הבדיקה, הרי שדד"נ כתב בדף השיחה שלו כי: "אמרתי לו שפתחתי בובת קש מסוימת... חשבון זה הוא החשבון שבעים פנים". לטענתו העביר את החשבון לבן משפחה. החשד במקרה הזה חריף עוד יותר כששמים לב ששבעים פנים לא כתב ולו דבר בדף השיחה של הערך וגם עתה - לא טרח להצביע.

מצב כזה, בו משתמש שתומך בדעה מסויימת משתמש בבובת קש (או בן משפחה) כדי לאפשר הצבעה הוא פסול מכל וכל. אני קורא להקפאת ההצבעה הזו שנפתחה בחטא. זהר דרוקמן - תמנון בזכות עצמו! 18:27, 8 באוקטובר 2010 (IST)

מסכים. סבלנו די מתעלוליו של הנ"ל. קוריצהלול התרנגולותאהמהמורשת העולמית. פשוט עולמית! 18:45, 9 באוקטובר 2010 (IST)
לארכב מייד. Wall · Rhone18:47, 9 באוקטובר 2010 (IST)

*ג ב. דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 15:43, 6 באוקטובר 2010 (IST) בובת קש

זה לא קטנוני. לדעתי שם הערך "חתם סופר" מטעה את הקורא לחשוב שמדובר בערך על הספר. דרכיה דרכי נועםשיחה • כ"ט בתשרי ה'תשע"א • למנינם: 00:08, 7 באוקטובר 2010 (IST)
  • ג. (משה סופר; לא רואה עדיפות מיוחדת בין שני האפשרויות הנותרות) ‏Rex‏ • שיחה 22:47, 6 באוקטובר 2010 (IST)
  • ג. א. Larryyr - שיחה 00:30, 7 באוקטובר 2010 (IST)
  • ב'. א' פשוט שגוי ואיני מבין למה בכלל עולה כחלופה. מערכת השמש - שיחה 00:49, 7 באוקטובר 2010 (IST)
  • אני לא מבין למה שיקרא הערך חת"ם סופר? (על החתם סופר אני אפילו לא מדבר? מה זה החתם סופר? אולי לערך על רבי ישראל מראדין נקרא החפץ חיים?) הערך אמור להיות שמו המלא משה סופר ובגלל שכולם מכירים אותו בתור חת"ם סופר, צריך לעשות הפניה זה פשוט אוד, לא ברור מה הויכוח בדיוק.? האם לרבי מנחם מנדל שנאורסון ישנו את שם הערך ל:הצמח צדק? או את רבי יחזקאל לנדא ל:הנודע ביהודה? זה שאנשים לא מכירים את רבי משה סופר זה לא סיבה לשנות את שם הערך, ב"ה בשביל זה יש הפניות אחדובי - שיחה 04:33, 7 באוקטובר 2010 (IST)
מסכים בעיקרון, חולק בפרטים: הפנייה מ'החת"ם סופר', 'חת"ם סופר' זה ספרו. יוסף כרמל - שיחה 22:40, 7 באוקטובר 2010 (IST)

ההצבעה נפסלה מאחר שהיא נפתחה בדרכים לא כשרות. ראו פסקת "הקפאת ההצבעה" לעיל. Wall · Rhone18:50, 9 באוקטובר 2010 (IST)