ויקיפדיה:שאלות ותשובות/תוכן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זהו אחד מדפי השאלות והתשובות של ויקיפדיה העברית.

אם לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם בדפים אלו, פנו לדף ברוכים הבאים בו יש מידע שעשוי לעזור לכם בצעדיכם הראשונים בוויקיפדיה. אם זה גם לא מספיק, דפי העזרה מכילים מידע מפורט יותר המסביר כיצד לבצע פעולות שונות בוויקיפדיה. אם גם שם לא מצאתם ישועה אתם מוזמנים לשאול את שאלתכם בדלפק הייעוץ, ואחד הוויקיפדים ינסה בוודאי לעזור לכם.

כללי קוראים תורמים מנהלה עריכה תקלות זכויות יוצרים שונות תוכן

בדף זה תוכלו למצוא תשובות למספר שאלות נפוצות.

למה הערך שאני מחפש אינו קיים בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור]

ייתכן שהערך עוד לא נוצר, שהוא נמחק או שהוא קיים בשם אחר-ראו מענה מורחב כאן.

מדוע הערך שיצרתי אינו מופיע בתוצאות החיפוש?[עריכת קוד מקור]

מנוע החיפוש הפנימי של ויקיפדיה מתעדכן כל 30 שעות בערך. השינויים האחרונים לא יופיעו בתוצאות החיפוש עד העדכון הבא של אינדקס החיפוש.

בנוסף לכך, החיפוש באנגלית תלוי רישיות (רגיש להבדל בין אותיות גדולות וקטנות). במידה מסוימת, ויקינתונים נותן פתרון לכך באמצעות שדה "ידוע גם בשם".

גם מנועי החיפוש החיצוניים, כגון גוגל, מתעדכנים בתדירות זו או אחרת. יש גם להתחשב באלגוריתם החיפוש של המנועים החיצוניים, כך לדוגמה בתחילה גוגל עשוי שלא להציג ערך חדש במקומות הראשונים (ואולי בכלל לא).

למה נוסף פתאום קו תחתי לכל הקישורים?[עריכת קוד מקור]

ייתכן שאחד מהדפים האחראיים לתצוגת הדף לא נטען כשורה. יש לבצע עדכון של זיכרון המטמון. באינטרנט אקספלורר ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על כפתורי Ctrl ו-F5 יחדיו. בפיירפוקס ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על Ctrl+Shift+R.

איך אני יוצר דף חדש?[עריכת קוד מקור]

ראו ויקיפדיה:איך ליצור דף חדש.

מדוע נמחק לי הערך?[עריכת קוד מקור]

ראו ויקיפדיה:לאן נעלמה העריכה שלי?.

הציבו תבנית עריכה על ערך שיצרתי. מה עלי לעשות?[עריכת קוד מקור]

ראשית, מה לא לעשות: אין להסיר את התבנית ואין להתחיל מלחמת עריכה.

הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא להירגע ולא לעשות שום צעד נמהר. לעיתים קרובות יוצרי ערך מרגישים פגועים כאשר אחרים מטילים דופי בעבודתם. עשייה תחת מצב רוח זה עשויה להוביל לעימות מיותר, וכך גם פנייה מוקדמת מדי למציב התבנית, תחת סערת רגשות.

אם אתם מרגישים שאתם מסוגלים לדון בנושא בשיקול דעת, פנו בדף השיחה של הערך אל מציב התבנית ושאלו אותו מדוע הציב את התבנית. אם אינכם מרגישים שתוכלו לקיים דיון רגוע, עדיף לקחת הפסקה מעריכה באותו יום ולחזור לטפל בכך בהזדמנות אחרת. זה המקום להזכיר את ויקיפדיה:בעלות על ערכים.

אם אתם עורכים בעלי ותק מסוים ואתם מרגישים שיש עורך שמתנכל לכם באופן קבוע, תוכלו לנסות לבקש עזרה בויקיפדיה:חממה, ויקיפדיה:לוח מודעות או דרך ויקיפדיה:בוררות.

כיצד אני משנה את שם הערך?[עריכת קוד מקור]

שינוי שם של ערך הוא בעצם העברת הדף לדף בעל שם הערך, והוא נעשה באמצעות לשונית "העברה" הזמינה למשתמשים שנרשמו לפני ארבעה ימים או יותר. אם ההעברה שנויה במחלוקת, יש להעלות את העניין בדף השיחה של הערך הנידון.

מה פירוש הצבעים והמספרים בדף השינויים האחרונים וברשימת המעקב?[עריכת קוד מקור]

המספרים מייצגים את מספר הבתים שנוספו/הוסרו מהערך שנערך. אם נוספו בתים, צבע המספר ירוק, ואם הוסרו בתים, צבע המספר אדום. אם הוסרו הרבה מאוד בתים, הוא גם מודגש.

למה משתמשים במילה "נפטר" גם עבור לא-יהודים שמתו?[עריכת קוד מקור]

הטענה כי הפועל משמש כקיצור ל"נפטר מעול מצוות" שגויה. מדובר בקיצור של "נפטר מהעולם". בכל אופן, בעברית של היום נהוג להשתמש במילה נפטר עבור כל אדם, וכך גם בוויקיפדיה. אולם, בערכים שעוסקים בדמויות שליליות בעליל (יהודים או לא יהודים), נהוג להשתמש במונח "מת". ראו גם את דף השיחה של הערך מוות.

  • הפועל "נפטר" משמש בלשון חז"ל במשמעות "נפרד". השימוש בו כקיצור ל"מת" היא כקיצור הצורה "נפטר מן העולם" כמו למשל "אין צדיק נפטר מן העולם עד שנברא צדיק כמותו" (מסכת יומא, ל"ח ע"א).
  • נפטר בלשון המשנה משמשת גם עבור גוי. למשל, בדיון על חניטה (של מלכי מצריים שאינם יהודים): "ומהו חניטה? מלמד שאם נפטר מלך היו חותכין כרסו ומוציאין את בני מעיו כדי שלא יסריח" (מדרש אגדה, מהדורת בובר, פרשת בראשית נ,ב).
  • בלשון ימי הביניים נפטר משמש בעליל לגויים. למשל: "פעם אחת נפטר גוי עבד כנעני של רב בשבת" (שו"ת בעלי התוספות סימן כ"ו).

(הדברים מבוססים על המאמר של רן הכהן, יהודי נפטר, גוי מת, באתר הארץ, 15 באוקטובר 2008)

קיים ערך עליי ואני רוצה שהוא יימחק. איפה מבקשים דבר כזה?[עריכת קוד מקור]

ערכים בוויקיפדיה אמורים לשרת את כל הציבור ולא רק את האנשים שמתוארים בהם או לאנשים שיצרו אותם. אם הפרטים שכתובים נכונים ואפשר לוודא את זה עם מקורות חיצוניים ואמינים, ואם לנושא יש חשיבות, התוכן הזה אמור להישאר בוויקיפדיה. כן אפשר למחוק דברים שאי־אפשר לבדוק את נכונותם מול מקורות חיצוניים אמינים או שאין בהם חשיבות לציבור.

בכל מקרה, המקום הכי טוב להתחיל את הדיון על כל מקרה כזה הוא דף השיחה של הערך.

יש דפי מדיניות מפורטים על הנושא הזה: